Διαδικασία συνέλευσης και Robert's Rules of Order

8 σχόλια / 0 νέα/ο
Τελευταία δημοσίευση
Filopodaros
Εικόνα Filopodaros
Απών/απούσα

Με αφορμή πρόσφατα σχόλια για ηλεκτρονικές συνελεύσεις των Ποδηλατ-ισσ-ών, παραθέτω μερικές σκέψεις για τις φυσικές συνελεύσεις.

Ένα παράπονο που είχα από τις συνελεύσεις των Ποδηλάτ-ισσ-ών είναι οτι δεν είχαν σαφής κανόνες. Στην πράξη, οι κανόνες είναι αυτοί που ακολουθούν μερικοί που καθοδηγούν τη συζήτηση, λόγω παλαιότητας, ενώ οι καινούργιοι παρακολουθούν ντροπαλά, προσπαθώντας να καταλάβουν πώς λειτουργεί η συνέλευση, μην ξέροντας τι δικαιώματα έχουν ή δεν έχουν σε μια διαδικασία που δεν γνωρίζουν. Πολλές αποφάσεις πάρθηκαν με "συναίνεση" αλλά χωρίς τη συμφωνία όλων, γιατί αυτοί που διαφωνούσαν δεν θεωρούσαν οτι είχαν το δικαίωμα να διαφωνήσουν και έτσι να μπλοκάρουν μια απόφαση. Από την άλλη μεριά, μερικές αποφάσεις δεν πάρθηκαν, επειδή μερικά άτομα αρνήθηκαν να συναινέσουν, μπλοκάροντας την απόφαση. Γιατί έχει το δικαίωμα μια μικρή μειοψηφία να εμποδίσει την πλειοψηφία από το να πάρει μια απόφαση;

Το 8-σέλιδο φυλλάδιο θέσεων των Ποδηλατ-ισσ-ών αναφέρει τη διαδικασία με καλές προθέσεις αλλά με ασάφεια ως προς την πράξη: "Λειτουργούμε με άμεση δημοκρατία και χωρίς ιεραρχία με μοναδικό αποφασιστικό όργανο την ανοιχτή μας συνέλευση. Οι αποφάσεις λαμβάνονται με γόνιμη σύνθεση απόψεων, με σεβασμό της ισότητας αλλά και της διαφορετικότητας του καθενός από εμάς." Αυτές οι αρχές θα μπορούσαν να εφαρμοστούν με τη θέσπιση σαφών κανόνων λειτουργίας, αλλά αυτό δεν έχει γίνει. Ο καθένας χρησιμοποιεί την εμπειρία του για να επέμβει στη συνέλευση ώστε να υπάρχει "γόνιμη σύνθεση απόψεων". Αυτός ο τρόπος εξαρτάται υπερβολικά από το ποιό έμπειρο μέλος παρευρίσκεται στη συνέλευση και πόσο καλά μπορεί να κάνει τους υπόλοιπους να τον ακούσουν.

Στις Η.Π.Α χρησιμοποιούνται κατά κόρον σε συνελεύσεις οι κανόνες τάξης του Robert (Robert's Rules of Order). Είναι κανόνες για τη διεξαγωγή φυσικών συνελεύσεων οποιουδήποτε μεγέθους, από 4-5 άτομα μέχρι εκατοντάδες. Χρησιμοποιούνται και στην Ευρώπη σε μερικές περιπτώσεις. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για ηλεκτρονικές συνελεύσεις σε πραγματικό χρόνο (π.χ. με εργαλεία τηλεδιάσκεψης).

Το καταστατικό ή/και οι κανονισμοί σχεδόν όλων των συλλόγων στις Η.Π.Α. περιλαμβάνουν μια μικρή παράγραφο που δηλώνει οτι "οι συνελεύσεις ακολουθούν τους κανόνες διαβούλευσης του Robert." Οι κανόνες είναι ευρέως γνωστοί, χωρίς να χρειάζεται να περιγράφονται στους κανόνες του συλλόγου. Οι κανόνες επαναχρησιμοποιούνται από σύλλογο σε σύλλογο και από ομάδα σε ομάδα, χωρίς να εξαρτώνται από το αντικείμενο της ομάδας. Η κάθε συνέλευση δεν ξοδεύει χρόνο στο να δημιουργήσει κανόνες συνέλευσης εκ του μηδενός.

Να ένα παράδειγμα από τα "bylaws" πραγματικού συλλόγου:

Section 3. Procedure:
Business at Executive Committee meetings shall be conducted in accordance with
provisions of the current edition of Robert's Rules of Order Newly Revised, in all cases to
which they are applicable, and in which they are not inconsistent with the club's Articles
of Incorporation, Constitution, By-Laws, and any special rules of order the club may
adopt.

Μερικοί από τους κανόνες του Robert (σε γενική μορφή):

Κύρια Πρόταση: Ο καθένας μπορεί να προτείνει κάτι (Κύρια Πρόταση) αν δεν συζητιέται κάτι άλλο.

Second: Για να συζητηθεί μια πρόταση πρέπει να θέλει να τη συζητήσει και κάποιος άλλος εκτός από αυτόν που την πρότεινε. Δηλαδή να υπάρχει "Second". Αν κανείς δεν κάνει Second σε ένα θέμα, το θέμα λήγει εκεί χωρίς καμιά συζήτηση. Αν είχαμε αυτό τον κανόνα στις συνελεύσεις των Ποδηλατ-ισσ-ών θα είχαμε γλυτώσει πολύ χρόνο σε μερικές περιπτώσεις.

Τροποίηση: Στη συζήτηση μιας πρότασης κάποιος μπορεί να προτείνει μια (δευτερεύουσα) πρόταση τροποίησης.
• Αν υπάρχει Second στην τροποποίηση, συζητείται και ψηφίζεται (ή όχι) η τροποποίηση.
• Αν περάσει η τροποποίηση, η αρχική πρόταση τροποποείται ανάλογα και συνεχίζεται η συζήτηση στην τροποποιημένη πρόταση.
• Αν δεν περάσει η τροποποίηση, η συζήτηση επανέρχεται στην αρχική πρόταση, όπως ήταν.

Συγκρίνετέ το με τυπική διαδικασία συνέλευσης χωρίς κανόνες:
• Υπάρχει ένα θέμα προς συζήτηση.
• Κάποιος προτείνει κάτι σχετικό αλλά διαφορετικό.
• Η συζήτηση συνεχίζεται και στις δύο (ή περισσότερες) προτάσεις ταυτόχρονα.
• Καθένας που μιλάει, σχολιάζει όποια από τις σχετικές πολλαπλές προτάσεις θέλει, ή μια καινούργια.
• Με κάποια ασαφή διαδικασία, αποφασίζεται μια από αυτές τις προτάσεις, ή δεν αποφασίζεται τίποτα.
• Όποιος είχε προτείνει κάτι διαφορετικό, αναρρωτιέται γιατί δεν συζητήθηκε η πρότασή του, μήπως έπρεπε να φωνάξει πιο πολύ, κ.λ.π.

Στάδια Πρότασης: Κάθε πρόταση περνάει από διακριτά στάδια, ώστε να είναι ξεκάθαρο, χωρίς αμφιβολία τι ακριβώς συζητιέται, τι πρόκειται να ψηφιστεί και τι ψηφίστηκε:

  1. Κάποιο μέλος κάνει μια πρόταση.
  2. Ένα άλλο μέλος υποστηρίζει την πρόταση (κάνει Second).
  3. Ο Συντονιστής επαλαμβάνει την πρόταση και την θέτει στη συνέλευση.
  4. Η πρόταση συζητιέται. Το μέλος που έκανε την πρόταση έχει δικαίωμα να ξεκινήσει, περιγράφοντας και υποστηρίζοντας την πρόταση πιο αναλυτικά. Κάποιος που δεν έχει μιλήσει έχει προτεραιότητα από κάποιον που θέλει να δευτερολογήσει.
  5. Ο συντονιστής θέτει την πρόταση σε ψηφοφορία, επαναλαμβάνοντας τη διατύπωση της πρότασης. Η ψηφοφορία μπορεί να γίνει με περισσότερο ή λιγότερο τυπικούς τρόπους.
  6. Ο συντονιστής ανακοινώνει τι ακριβώς ψηφίστηκε.

Προσέξτε οτι ο συντονιστής επαναλαμβάνει τη διατύπωση της πρότασης 3 φορές (εκτός από την αρχικη διατύπωση του μέλους που έκανε την πρόταση). Συγκρίνετε το με συνέλευση όπου γίνεται μια πρόταση, συζητιέται, και τελικά δεν ξέρουμε αν πάρθηκε μια απόφαση και τι ακριβώς αποφασίστηκε.

Δικαίωμα Πληροφόρησης: Ο καθένας έχει το δικαίωμα να γνωρίζει τι γίνεται ανά πάσα στιγμή και επομένως μπορεί να διακόψει για να ζητήσει διευκρινήσεις. κ.ο.κ.

Διαδικαστικό: Ο καθένας έχει το διακόψει για να επισημάνει ένα διαδικαστικό πρόβλημα ή να ζητήσει να επανέλθει η συνέλευση στην τάξη (δηλαδή να ακολουθηθεί η διαδικασία).

Συντονιστής: Κάθε συνέλευση έχει έναν συντονιστή που φροντίζει να τηρούνται οι παραπάνω διαδικασίες και να ακουστούν όλες οι απόψεις. Για να είναι αμερόληπτος, ο συντονιστής αποφεύγει να κάνει προτάσεις ή να συμμετέχει στη συζήτηση μιας πρότασης. (Μια μικρή συνέλευση μπορεί να επιτρέπει στον συντονιστή να συμμετέχει). Ο συντονιστής δεν ψηφίζει εκτός αν η ψήφος του είναι καθοριστική (δηλαδή για να σπάσει μια ισοψηφία).

Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
airpeace79
Εικόνα airpeace79
Απών/απούσα

..........αλλά έχω μια απορία.
Σήμερα έχει ή δεν έχει συνέλευση;

Filopodaros
Εικόνα Filopodaros
Απών/απούσα

airpeace79 wrote:
Σήμερα έχει ή δεν έχει συνέλευση;
Δεν ξέρω. Υποθέτω πως όχι. Βρήκα δύο σχετικά θέματα, αλλά δεν έχουν κάποιο σχόλιο για το αν αναβλήθηκε η σημερινή η χθεσινή συνέλευση ή πότε είναι η επόμενη:
http://www.podilates.gr/node/13719
http://www.podilates.gr/node/41127

rnd
Εικόνα rnd
Απών/απούσα

εχω ερθει σε ελαχιστες συνελευσεις.

παρακολουθουσα ντροπαλα τους παλιους. Μου γεννουνταν καποιες αποριες ομως ή ηθελα να πω κατι πανω σε αυτο που συζητιοταν και μου εχει τυχει να παρω την απαντηση: "περιμενε λιγο γιατι τωρα κατι συζηταμε" - Σοβαρα τωρα? Ενταξει συνεχιστε, συγνωμη για την ενοχληση, bye-bye

επισεις εχω δει οτι εχει καποιο... συνδικαλιστικο χαρακτηρα που δυσκολευομαι να αποδεχθω

airpeace79
Εικόνα airpeace79
Απών/απούσα

.........................κομμάτι

Filopodaros wrote:
Με αφορμή πρόσφατα σχόλια για ηλεκτρονικές συνελεύσεις των Ποδηλατ-ισσ-ών, παραθέτω μερικές σκέψεις για τις φυσικές συνελεύσεις.

Ένα παράπονο που είχα από τις συνελεύσεις των Ποδηλάτ-ισσ-ών είναι οτι δεν είχαν σαφής κανόνες. Στην πράξη, οι κανόνες είναι αυτοί που ακολουθούν μερικοί που καθοδηγούν τη συζήτηση, λόγω παλαιότητας, ενώ οι καινούργιοι παρακολουθούν ντροπαλά, προσπαθώντας να καταλάβουν πώς λειτουργεί η συνέλευση, μην ξέροντας τι δικαιώματα έχουν ή δεν έχουν σε μια διαδικασία που δεν γνωρίζουν. Πολλές αποφάσεις πάρθηκαν με "συναίνεση" αλλά χωρίς τη συμφωνία όλων, γιατί αυτοί που διαφωνούσαν δεν θεωρούσαν οτι είχαν το δικαίωμα να διαφωνήσουν και έτσι να μπλοκάρουν μια απόφαση. Από την άλλη μεριά, μερικές αποφάσεις δεν πάρθηκαν, επειδή μερικά άτομα αρνήθηκαν να συναινέσουν, μπλοκάροντας την απόφαση. Γιατί έχει το δικαίωμα μια μικρή μειοψηφία να εμποδίσει την πλειοψηφία από το να πάρει μια απόφαση;
).

Πολλές αποφάσεις πάρθηκαν με συναίνεση αλλά χωρίς την συμφωνία όλων ,γιατί αυτοί που διαφωνούσαν δεν είχαν την διάθεση να συμμετέχουν πραγματικά και πρακτικά.Απο την άλλη μεριά μερικές αποφάσεις δεν πάρθηκαν γιατί η μικρή μειοψηφία αποτελεί την απόλυτη πλειοψηφία της υλοποίησης κάθε πρότασης.
Οταν η πλειοψηφία αδυνατεί να υλοποιήσει την απόφαση μιας πρότασης θα πρέπει να μιλάμε για μία καθολική ανικανότητα του συνόλου και όχι να επιμερίζουμε ευθύνες στην μειοψηφία .
Δεν χρειάζεται άλλη συνταγή για αυτή την ομάδα άλλωστε οι δράσεις των προηγούμενων χρόνων αποτελούν σημείο αναφοράς επ'άπειρόν.Υπάρχουν πολλές ιδέες,αυτό που δεν υπάρχει είναι η διάθεση του κόσμου και δεν πιστευω πως κανόνες και αρχές θα αλλάξουν την διάθεση κανενός.

didotou
Εικόνα didotou
Απών/απούσα

Κατα τη δική μου γνώμη δεν είναι τόσο διαδικάστικό το ζήτημα.
Εντάξει προφανώς είναι κάπως έτσι που τα περιγράφετε τα πράγματα αλλά δεν είναι, νομίζω, τόσο τραγκά.
...
Δεν λέω ότι το σύστημα που προτείνει ο Φιλοπόδαρος είναι κακό αλλά μου φαίνεται (ίσως φταίω εγώ) κάπως πολύπλοκο. Όμως ίσως (το ξαναλέω) μπορεί να μου φαίνεται απλώς και στην πράξη να μην είναι. Πάντως μοιάζει να οδηγεί σε κάτι που μπορεί να του λείπει η αμεσότητα και η προσωπική επαφή.
...
Νομίζω θα άξιζε να εστιάσουμε κι αλλού (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι παραμελέιται ο προβληματισμός για την διαδικασία):
Σε πολλές συζητήσεις ακούγεται ότι "το πράγμα περνάει κάμψη", ότι "ο κόσμος δεν βγαίνει εύκολα πια να διεκδικήσει γιατί είναι απογοητευμένος", ότι "τώρα που μπήκαμε και στο Μετρό δεν υπάρχει και τόσο αντικείμενο" κλπ.
Οπότε το ζητούμενο δεν είναι μόνο ο ΤΡΟΠΟΣ επικοινωνίας αλλά και ΤΟ ΘΕΜΑ αυτής της επικοινωνίας.
...
Ακούγεται συχνά: "Τι ζητάτε;"
Και η απάντηση είναι: "Ποδηλατόδρομους"
Με έτοιμη την σίγουρη ανταπάντηση-πακέτο: "δεν υπάρχουν λεφτά".
...
Περνάμε λοιπόν σε μιά πιο πολύπλοκη, λιγότερο άμεσα διεκδικητική περίοδο που τα πράγματα (μη όντας τόσο άμεσα και απτά) συσπειρώνουν λιγότερο λόγω του ότι είναι δυσκολότερα στην κατανόησή τους και γίνονται πιό σύνθετα. Το να πείς "διεκδικούμε πολιτικές για το ποδήλατο" είναι τόσο εντελώς αόριστο που θα συμφωνήσουν ολοι μαζί σου. Αμέσως μετά όμως, ο καθένας θα το ερμηνεύσει όπως τον συμφέρει.
...
Άρα;
Άρα το ΘΕΜΑ της συνέλευσης, βολτέλευσης, όπως θέλετε ας το πούμε, είναι νομίζω αυτό: Πως και Που πάμε από δω και μπρός. Ποιό είναι το ΘΕΜΑ μας. Αυτό είναι το αντικείμενο της συνέλευσης κι όχι (τόσο) ο τρόπος που αυτή λειτουργεί.
Στο κάτω κάτω η παρεΐστικη λογική ή η λογική του πιό παλιού ή του πιό έμπειρου είναι κάτι που συναντάται παντού. Που ακριβώς θα πας και θα δεις ότι δεν ισχύει κάτι τέτοι δηλαδή;
...
Το ΘΕΜΑ μας ας είναι λοιπόν ακριβώς αυτό:
Να ανοίξει η συζήτηση για το ποδήλατο στην πόλη. Να γίνουν μεγαλύτεροι διάλογοι. Να δημιουργηθούν μεγαλύτερες πλατφόρμες συζήτησης και διεργασίας γύρω από το ποδήλατο, το περπάτημα και γενικά την Βιώσιμη Κινητικότητα. Γιατί δηλαδή δεν μπορούμε να φανταστούμε να διοργανωθεί ένας Εθνικός Διάλογος για το Ποδήλατο ή για την Βιώσιμη Κινητικότητα (π.χ.) όπως διοργανώνεται για το ...κυνήγι!!!
...
Γιατί να κολυμπάμε σε μια πόλη με την πολεοδομική εργαλειοθήκη ανθρώπων που μόλις ήρθαν μετανάστες από το χωριό τους, αρμέγουν ακόμα κατσίκες με το ένα χέρι και δεν την αισθάνθηκαν ποτέ δική τους;
Γιατί να προσπαθούμε να βιδώσουμε με γκασμάδες και βαριοπούλες;
Αυτό έγινε. Πάει. Τελείωσε πίσω στην δεκαετία του 50 και του 60.
Έχουμε τις Ελληνικές ταινίες γι αυτή τη δουλειά.
Φτάνει.
Αρκετά γελάσαμε.
Αρκετά γελάσαμε με τον Αστυφύλαξ και τον Χωροφύλαξ.
Τώρα χρειαζόμαστε ανθρώπους που θα εφαρμόσουν τον ΚΟΚ.
Το σύνθημα μετά το "Ποδήλατα στους δρόμους, στα τρένα στο μετρό" μπορεί να είναι: Να αλάξουμε την πόλη. Να αλλάξουμε τον τρόπο που κινούμαστε σ' αυτήν. Ποδήλατα και πεζοί παντού. Τήρηση του ΚΟΚ και προσβάσεις για ΑΜΕΑ και καροτσάκια παντού. Η πόλη ανοίκει και σε μας. Δεν είναι φτιαγμένη μόνο για τα αυτοκίνητα.
...
Τώρα το ΠΩΣ θα το συζητήσουμε αυτό το θέμα νομίζω ότι είναι εξίσου σημαντικό αλλά θα πρέπει να υπάρχει και το ΤΙ θα συζητήσουμε και όχι μόνο το ΠΩΣ.

Tasos
Απών/απούσα

είναι μόνο για φυσικές και διαδικτυακές σύγχρονες συνελεύσεις; Γιατί πάμε προς ασύγχρονη πλατφόρμα, πιθανά σε Open Atrium ή κάτι τέτοιο. Ελπίζω να ανεβάσει ο Νίκος που ασχολείται με αυτό ένα σχετικό ποστ.

Διδότου, συμφωνώ απόλυτα με αυτό: "Το ΘΕΜΑ μας ας είναι λοιπόν ακριβώς αυτό:
Να ανοίξει η συζήτηση για το ποδήλατο στην πόλη. Να γίνουν μεγαλύτεροι διάλογοι". Και με τον υπόλοιπο προβληματισμό σου, εν μέρει.

Για μένα τα πράγματα είναι "απλά", ως προς το τι ζητάμε: Χώρο! Βρε θες με ποδηλατόδρομους, θες με ποδηλατολωρίδες, θες με πεζόδρομους, θες με λεωφορειολωρίδες (που να μπαίνουμε μέσα), θες με διαμοιρασμό του δρόμου, θες με περισσότερα και καλύτερα ΜΜΜ, θες με αυστηρή εφαρμογή του ΚΟΚ; Όλα μέσα είναι...

Filopodaros
Εικόνα Filopodaros
Απών/απούσα

didotou wrote:
Κατα τη δική μου γνώμη δεν είναι τόσο διαδικάστικό το ζήτημα...
Δεν λέω ότι το σύστημα που προτείνει ο Φιλοπόδαρος είναι κακό αλλά μου φαίνεται (ίσως φταίω εγώ) κάπως πολύπλοκο.

Το θέμα που ξεκίνησα είναι διαδικαστικό. Δεν θέλω να συζητήσω εδώ τι πρέπει να γίνει για το ποδήλατο, αλλά με τι διαδικασία μπορούμε να συνεννοηθούμε συλλογικά. Παράθεσα μια διαδικασία που γνωρίζω και την σύγκρινα με τις συνελεύσεις των Ποδηλατών.

Έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια θέσπισης κάποιου είδους ηλεκτρονικής διαδικασίας αποφάσεων. Ελπίζω κάποιος να περιγράψει τη διαδικασία της ηλεκτρονικής συνέλευσης και να τη συζητήσουμε.

contact