κατανομη δοντιων στις ταχυτητες

13 σχόλια / 0 νέα/ο
Τελευταία δημοσίευση
kibaris
Εικόνα kibaris
Απών/απούσα

Εχω ένα ποδήλατο με γρανάζια 24-34-42 στους 3 δίσκους και κάποια αντίστοιχη κατανομη δοντιών στα 8 γρανάζια πίσω (3Χ8=24ταχυτητες). Πως κατανοούμε και εκτιμούμε αυτές τις διαβαθμίσεις στους δίσκους και γρανάζια και ποια κατανομή είναι καλύτερη για κάθε δουλειά?
Ξέρω, πολύ ψιλά γράμματα και λεπτομέρεια, αλλά πιστεύω στο φορουμ μας κάποιοι εχουν εξειδικευμενες γνώσεις!

Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
Eaglos
Εικόνα Eaglos
Απών/απούσα

Ο μεσαίος δουλεύει θεωρητικά και με τα 8 πίσω.
Ο μικρός δουλεύει με 4 πρώτα.
Ο μεγάλος δουλεύει με τα 3-4 τελευταία.

Γενικά υπάρχουν πολλές (παρ)όμοιες σχέσεις με αποτέλεσμα
οι πραγματικές σου ταχύτες να είναι πολύ λιγότερες από 24.

Μπες εδώ http://home.earthlink.net/~mike.sherman/shift.html και
βάλε τα δόντια των δίσκων και τα γρανάζια της κασέτας σου.
Θα μπορέσεις να δεις ποιές σχέσεις είναι οι "άχρηστες.

kibaris
Εικόνα kibaris
Απών/απούσα

Eaglos wrote:
Ο μεσαίος δουλεύει θεωρητικά και με τα 8 πίσω.
Ο μικρός δουλεύει με 4 πρώτα.
Ο μεγάλος δουλεύει με τα 3-4 τελευταία.

Γενικά υπάρχουν πολλές (παρ)όμοιες σχέσεις με αποτέλεσμα
οι πραγματικές σου ταχύτες να είναι πολύ λιγότερες από 24.

Μπες εδώ home.earthlink.net/~mike.sherman/shift.html και
βάλε τα δόντια των δίσκων και τα γρανάζια της κασέτας σου.
Θα μπορέσεις να δεις ποιές σχέσεις είναι οι "άχρηστες.


Σε ευχαριστώ αλλά μάλλον δεν κατάλαβες τι ακριβώς ρωτάω...

strouf
Εικόνα strouf
Απών/απούσα

Γιά να δω αν εγώ κατάλαβα σωστά...

Σύμφωνα με τους "ειδικούς", τα πόδια σου πρέπει να γυρνούν με ένα συγκεκριμένο ρυθμό (cadence),νομίζω γύρω στiς 80 στροφές το λεπτό.
Καθώς το τεραίν στο οποίο κινείσαι αλλάζει, εσύ χρησιμοποιείς αυτή τη σχέση γραναζιών που σου επιτρέπει να κρατήσεις αυτόν τον ρυθμό.

kibaris
Εικόνα kibaris
Απών/απούσα

Εμενα οι δισκοι ειναι 24/34/42. Αν θέλω να βελτιώσω την ταχύτητα ή την ευκολια στην ανάβαση ή κάτι άλλο, τι δίσκους πρέπει να αγοράσω? Και κασέτα με τι γρανάζια να πάρω? Αυτό ρωτάω...

strouf
Εικόνα strouf
Απών/απούσα

Ο δισκοβραχίονας που αναφέρεις είναι τυπικός ΜΤΒ. Αν θέλεις πιό μακρυές σχέσεις (μεγαλύτερη τελική, δυσκολότερες ανηφόρες) μπορείς να αλλάξεις με ένα τρέκινγκ (26,36,48) Αυτός θα σου δώσει τις σχέσεις γραναζιών που έχεις ήδη, συν μερικές καινούργιες όταν χρησιμοποιείς τον μεγαλύτερο δίσκο.
Νομίζω, μεγάλο κόστος - μικρό όφελος.
Μπορείς με μικρότερο κόστος (αλλά λιγότερο δραστική αλλαγή) να αλλάξεις πίσω κασσέτα, ανάλογα με ποιά κατευθυνση θέλεις να κινηθείς. Μάλλον η δική σου είναι 11-32. Γιά μακρύτερη μετάδοση θα πρέπει να βάλεις λιγότερα δόντια, ίσως κάποια κουρσάδική. Δεν ξέρω τι υπάρχει...
Μπορείς αν ο δισκοβραχίονας το επιτρέπει, να αλλάξεις μόνο τον μεγάλο δίσκο (ή τελος πάντων όποιον δε σου κάνει)
Έχεις κάτι συγκεκριμένο που θέλεις να πετύχεις, ή μιλάς θεωρητικά?

OldSteel
Απών/απούσα

Ρε 'συ Kibaris, παίζει να σε έχω ξαναδεί στο φόρουμ, με άλλο όνομα; κάτι μου θυμίζει η φωνή σου...

kibaris
Εικόνα kibaris
Απών/απούσα

Γιωργο σε ΟΛΑ τα φορουμ, μονο kibaris ειμαι. Τώρα τι ψαχνεις, μόνο εσυ ξέρεις.

kibaris
Εικόνα kibaris
Απών/απούσα

Strouf, θεωρητικά ρωτάω, αλλά αφου το κατανοήσω θεωρητικά θα καταλάβω και πρακτικά ΤΙ θέλω... Σε ευχαριστώ, θα το σκεφτώ και θα ξαναρωτήσω!

kibaris
Εικόνα kibaris
Απών/απούσα

Strouf, πράγματο το mtb μου εχει τέτοια... Θεωρητικά ρωτάω, αλλά αφου το κατανοήσω θεωρητικά θα καταλάβω και πρακτικά ΤΙ θέλω... Σε ευχαριστώ, θα το σκεφτώ και θα ξαναρωτήσω!

Vasscott
Εικόνα Vasscott
Απών/απούσα

kibaris wrote:
Εχω ένα ποδήλατο με γρανάζια 24-34-42 στους 3 δίσκους και κάποια αντίστοιχη κατανομή δοντιών στα 8 γρανάζια πίσω (3Χ8=24ταχυτητες). Πως κατανοούμε και εκτιμούμε αυτές τις διαβαθμίσεις στους δίσκους και γρανάζια και ποια κατανομή είναι καλύτερη για κάθε δουλειά?
Ξέρω, πολύ ψιλά γράμματα και λεπτομέρεια, αλλά πιστεύω στο φορουμ μας κάποιοι έχουν εξειδικευμένες γνώσεις!

Πορτοκαλί!

Εγώ αυτό καταλαβαίνω να απαντήσω στην ερώτηση σου.

Είναι υπερβολικά ασαφής και γενική η ερώτηση σου.

Αν πούμε ότι προσπαθώ να μαντέψω τι ρωτάς, αυτό που ίσως καταλαβαίνω είναι ότι θες να μάθεις τι συνδυασμούς δισκοβραχίονα και κασέτα χρησιμοποιούμε ανάλογα τη χρήση.
Δηλαδή τι δισκοβραχίονα και κασέτα έχουν τα ποδήλατα δρόμου, τι τα ποδήλατα βουνού, τι τα πόλης κλπ.
Και στη συνέχεια σε κάθε μεγάλη κατηγορία, θέλεις να σου απαντήσεις κάποιος τι γίνεται σε κάθε υποκατηγορία. Δηλαδή για παράδειγμα τι δίσκους θα έχεις μπροστά και τι κασέτα σε ένα ποδήλατο δρόμου όταν η χρήση θα είναι για προπόνηση, όταν θα είναι για αγώνα, όταν θα είναι για brevet κλπ κλπ κλπ. Και βέβαια να αρχίσουμε συνδυασμούς με 2 ή 3 δίσκους μπροστά αλλά και με ένα. Και μετά όλοι οι συνδυασμοί με 8-9-10-11 γρανάζια πίσω. κ.ο.κ…
Και μετά από αυτό, σε κάθε μία κατηγορία και σε κάθε υποκατηγορία και σε κάθε υποπερίπτωση, να σου απαντήσει κάποιος τι συνδυασμό θα έχεις ανάλογα με την φυσική κατάσταση, την ηλικία αλλά και τις προτιμήσεις κάθε ποδηλάτη.
Στο τέλος, να δούμε και τις εναλλακτικές που έχεις με κλειστά κέντρα ταχυτήτων κλπ.

Αν λοιπόν έχω μαντέψει σωστά (που ελπίζω πραγματικά να μην έχω μαντέψει σωστά και να μη ρωτάς αυτό), ιδανικά θα σου απαντούσε κάποιος γράφοντας ένα βιβλίο (στην καλύτερη περίπτωση) με τους εκατοντάδες συνδυασμούς, τη χρήση και τα πλεονεκτήματα-μειωνεκτήματα τους. Και αυτό, για να αποφασίσεις μετά τι χρήση θα ήθελες εσύ.

Εάν ισχύει αυτό που έχω μαντέψει, τότε κατά την άποψη μου έχεις δύο επιλογές. Η πρώτη είναι να κάνεις μια πολύ πιο συγκεκριμένη ερώτηση του τύπου, έχω αυτό το ποδήλατο, κάνω αυτή τη χρήση, έχω αυτούς τους δίσκους και αυτή την κασέτα πίσω (συγκεκριμένα όμως δόντια κλπ.) και θέλω να βελτιώσω αυτά τα πράγματα. Τι αλλαγές να κάνω. Εκεί μάλλον θα ακούσεις κάποιες καλές απαντήσεις και δεν θα είναι καθόλου ψιλά γράμματα όπως λες.
Η δεύτερη λύση που έχεις είναι να αρχίσεις το διάβασμα για όλα τα παραπάνω και να γίνεις εσύ ο guru της γνώσης στη μετάδοση.

RockaRolla
Εικόνα RockaRolla
Απών/απούσα

kibaris wrote:
Εχω ένα ποδήλατο με γρανάζια 24-34-42 στους 3 δίσκους και κάποια αντίστοιχη κατανομη δοντιών στα 8 γρανάζια πίσω (3Χ8=24ταχυτητες). Πως κατανοούμε και εκτιμούμε αυτές τις διαβαθμίσεις στους δίσκους και γρανάζια και ποια κατανομή είναι καλύτερη για κάθε δουλειά?.....

Εμένα αλλού πήγε το μυαλό μου, .... κάτι έγραψαν οι πιο πάνω, ας επιχειρήσω και την δική μου τοποθέτηση.
Στο ΙΧ, επιλέγεις κάθε φορά τέτοια σχέση, ώστε να μην έχεις πολύ χαμηλές αλλά ούτε και πολύ υψηλές στροφές στον κινητήρα. Το ίδιο και στο ποδήλατο, το ιδανικό είναι να στροφάρεις τα πετάλια, με περίπου 70-80 στροφές το λεπτό (όπως πχ -ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ- οι ιδανικές στροφές στον κινητήρα είναι 2.500 - 3.000 σαλ).
Όσο πιο μεγάλος ο δίσκος (μπροστά) τόσο βαραίνει το πετάλι, δυσκολεύει, "βαραίνει", θέλει πιο πολύ δύναμη στα πόδια, αλλά πας και πιο γρήγορα.
Όσο πιο μικρό το γρανάζι (πίσω) τόσο βαραίνει το πετάλι, δυσκολεύει, θέλει πιο πολύ δύναμη στα πόδια, αλλά πας και πιο γρήγορα.
Ο συνδυασμός γίνεται με βάση κάποια κριτήρια:
- ΔΕΝ επιλέγω συνδυασμό (σχέση) τέτοι, που να παραμορφώνει την αλυσίδα. Τσέκαρε πχ τον συνδυασμό Μεγάλος Δίσκος + Μεγαλύτερο γρανάζι. Η αλυσίδα ΑΓΚΟΜΑΧΑΕΙ, στρεβλώνει, τραβάει ΧΟΝΤΡΑ ΖΟΡΙΑ, θα παραμορφωθεί, θα χαλάσει γρήγορα.
Το ίδιο συμβαίνει με επιλογή μικρού Δ + μικρότερο γρανάζι.
Άρα, επιλέγεις τέτοιες σχέσεις που να επιτρέπουν στην αλυσίδα μικρή ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΗ
(καλύτερα θα το δεις αν στήσεις το ποδήλατο κάπου ψηλά - πίσω τροχός στον αέρα και αρχίζεις και παίζεις όλους τους συνδυασμούς, ΓΥΡΝΩΝΤΑΣ τα πετάλια και δίνοντας ΠΡΟΣΟΧΗ στην εικόνα της αλυσίδας)
- επιλέγεις τέτοια σχέση που να μην καταπονεί το σώμα σου (πόδια - αρθρώσεις κλπ). Αν εγώ κάνω ποδήλατο 10 χρόνια και έχω ΠΟΔΙΑ, μπορώ να στροφάρω μια σχέση: 42 (Μεγάλος δίσκος) + μικρό γρανάζι (έστω 11αρι), στην Σταδίου (ελαφρύτατη ανηφορίτσα, μια ιδέα τοσοδά), με 73 στροφές ανά λεπτό, και να πηγαίνω ΣΦΑΙΡΑ.
Εσύ που ξεκινάς τώρα, για να στροφάρεις με περίπου 73 στροφές, θα πρέπει μάλλον να επιλέξεις Μεσαίο δίσκο και κανα μεσαίο γρανάζι, και αναγκαστικά θα πηγαίνεις μέτρια-γρηγορα.

Αν λοιπόν, θέλεις να ανέβεις την Αλεξάνδρας ΟΛΗ (ανηφορίτσα) μάλλον θα επιλέξεις ακόμα πιο ελαφρυά σχέση (πχ θα βάλεις μικρό δίσκο μπροστά) και θα παίξεις λίγο προς μεγάλα γρανάζια πίσω. Τα πόδια θα στροφάρουν γρήγορα, θα κινείσαι αργά, αλλά δεν θα καείς. Αν δοκιμάσεις να βάλεις μεσαίο δίσκο, το πετάλι θα βαρήνει πολύ και απότομα, μπορεί να "κοπέις" να χρειαστεί να το πάρεις στα χέρια.
Αν αποφασίσεις να κατέβεις την Β. Κωνστναντίνου, μετά το Χίλτον, θα δεις ότι πρέπει να βάλεις βαριά σχέση, έχει κατηφόρα, δεν θέλεις να στροφάρουν τρελλά τα πόδια (κίνδυνος να σου φύγουν τα πετάλια, να χτυπήσεις), άρα θα επιλέξεις μεγάλο δίσκο και μικρά γρανάζια. Θα πηγαίνεις σφαίρα.

Αν ξέρεις το τεραιν, και δεν έχει μεγάλες αλλαγές κλίσης, συνήθως κρατάς σταθερό το δίσκο μπροστά και αυξομειώνεις τη δυσκολία επιλέγοντας γρανάζια πίσω (μιρκότερο -> βαραίνει, μεγαλύτερο -> ελαφραίνει).
Αν πηγαίνεις κανονικά και ξαφνικά δεις μεγάλη ανηφόρα, δεν προλαβαίνεις να ρίξεις πολλά γραναζάκια διαδοχικά. Καλύτερα να αλλάξεις δίσκο (πιο μικρό), θα έχεις απότομα μεγάλη αλλαγή (θα ελαφρύνει πολύ).
Το ανάποδο για απότομη αλλαγή σε κατηφόρα.

Αυτά, ....στην πράξη θα δεις ότι με την χρήση, το χέρι θα πηγαίνει και θα επιλέγει αυτόματα την βέλτιστη σχέση, ή τουλάχιστον αυτή τη σχέση που δεν θα σε κουράζει πολύ. Θέλει λίγη προσοχή να μην επιλέγεις όμως σχέση που θα "κουράζει" (φθείρει) την αλυσίδα.....

Eaglos
Εικόνα Eaglos
Απών/απούσα

kibaris wrote:
Εμενα οι δισκοι ειναι 24/34/42. Αν θέλω να βελτιώσω την ταχύτητα ή την ευκολια στην ανάβαση ή κάτι άλλο, τι δίσκους πρέπει να αγοράσω? Και κασέτα με τι γρανάζια να πάρω? Αυτό ρωτάω...

Τώρα που καταλάβαμε το ερώτημα ας πάμε στο ζουμί.

Το ποδήλατο δεν είναι μηχανάκι για να του αλλάξεις το γρανάζι
και να κερδίσεις τελικές ή ανηφόρες. Αν δεν τραβάνε τα πόδια
ή/και το καρδιοαναπνευστικό σου σύστημα ή τραβάνε αλλά σου
λείπει προπόνηση, τότε, ό,τι αλλαγές και να κάνεις δεν θα
σου δώσουν κάτι αξιόλογο.

Ο 42άρης δίσκος με 11άρι γρανάζι πίσω δίνει 40-44χλμ τελική στις
90 στροφές, (ανάλογα με το αν έχεις 26'' ή 28'' τροχό). Εσύ πόσα
χλμ θες να πιάνεις; Με τι ρυθμό ποδηλατείς; Πόσες στροφές μπορείς
να κρατήσεις για μεγάλο διάστημα;

Αντίστοιχα για τις ανηφόρες, με πόσα χλμ θες να ανεβαίνεις και με
τι ρυθμό μπορείς να ποδηλατείς; Ο 24άρης δίσκος με 28άρι πίσω γρα-
νάζι, σου δίνει 7-8χλμ ταχύτητα στις 70 πεταλιές το λεπτό (ανάλογα
με το αν έχεις 26'' ή 28'' τροχό). Εσύ θες να ανεβαίνεις με αυτή
την ταχύτητα ή με περισσότερα; Μπορείς να πιασεις και να διατηρή-
σεις αυτό το ρυθμό στις ανηφόρες που πηγαίνεις;

Καταλαβαίνεις λοιπόν ότι το θέμα δεν είναι τεχνικό για σου πούμε
"βάλε 48άρι δίσκο μπροστά για να έχεις τελικές" αλλά σωματικό και
εντελώς προσωπικό.

Στο παρακάτω site βάλε τα νούμερα που έχεις στο ποδήλατό σου σε κα-
σέτα, δισκους, ελαστικό, άλλαξε τα μίλια σε χλμ και παίξε με τις
στροφές/λεπτό για να καταλάβεις τις δυνατότητες του γραναζώματός
σου. http://home.earthlink.net/~mike.sherman/shift.html

ΥΓ1: 70-80 στροφές είναι ένα σχετικά εύκολος/ευχάριστος ρυθμός ποδη-
λασίας.

ΥΓ2: Στις ανηφόρες, κάτω από 9-10χλμ δεν είναι ποδήλατο αλλά ασκήσεις
ισοροπίας οπότε καλύτερα να ξεκαβαλάς και να το παίρνεις περπατώντα
μέχρι να συνηθήσει το σώμα σου και να ανεβαίνεις γρηγορότερα.