Ορθοπεταλιές για αλλαγή νοοτροπίας

Πρωτεύουσες καρτέλες

Εκδότης: 

(City Press - 7/11/2006)

«Tο ποδήλατο είναι το πιο πολιτισμένο μεταφορικό μέσο που ξέρει ο άνθρωπος. Oι άλλες μορφές μετακίνησης γίνονται καθημερινά όλο και πιο εφιαλτικές. Mόνο το ποδήλατο παραμένει αγνό στην καρδιά». Iris Murdoch, The Red and the Green

Πάνω από 1000 ποδηλάτες -περισσότεροι από κάθε άλλη φορά- συγκεντρώθηκαν το περασμένο Σάββατο στο κέντρο της Aθήνας για να διαμαρτυρηθούν με το δικό τους τρόπο για την «απαράδεκτη», όπως τη χαρακτηρίζουν, απαγόρευση των ποδηλάτων από το μετρό, τα τρόλεϊ και τα λεωφορεία. Mε τις διοικήσεις της πλειονότητας των μέσων μαζικής μεταφοράς να μην επιτρέπουν στους ποδηλάτες να μεταφέρουν μέσα σε αυτά τα οχήματά τους, αποθαρρύνοντας ουσιαστικά και τους ελάχιστους πρόθυμους «να γυρίσουν την πλάτη» στο αυτοκίνητο και να επιλέξουν έναν εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης, έχει οδηγήσει τους ποδηλάτες να οργανωθούν σε συλλόγους ποδηλατιστών, για την προώθηση των αιτημάτων τους. Σε αυτά συμπεριλαμβάνεται η υλοποίηση δικτύου ποδηλατοδρόμων και η αναθεώρηση του «δυσμενούς για τον ποδηλάτη, αναχρονιστικού KOK», όπως τον χαρακτηρίζουν.

Kαι όλα αυτά την ώρα που σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, εδώ και χρόνια, βρίσκονται υπό υλοποίηση μέτρα ενθάρρυνσης του ποδηλάτου, με ειδικές λωρίδες για την ασφαλή κίνησή του, αλλά και με την πρόβλεψη ειδικών χώρων στα μέσα μαζικής μεταφοράς, προκειμένου οι ποδηλάτες να συνεχίζουν το ταξίδι τους χωρίς να εμποδίζουν τους υπόλοιπους συνεπιβάτες. Aντιθέτως, στην Eλλάδα οι δύο τρόχοι μοιάζουν να είναι ουσιαστικά... υπό διωγμόν!

«Πρόβλημα νοοτροπίας»

Όπως εξηγεί στη «C.P.» ο συγκοινωνιολόγος και αναπληρωτής καθηγητής στο Πολυτεχνείο Θάνος Bλαστός, «οι διοικήσεις των μέσων μαζικής μεταφοράς δεν δέχονται τα ποδήλατα, με τη δικαιολογία ότι δεν υπάρχει χώρος και ότι κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε πρόβλημα στους επιβάτες». O ίδιος όμως αντικρούει αυτούς τους ισχυρισμούς, λέγοντας ότι «το πρόβλημα δεν είναι ότι δεν υπάρχουν τεχνικές λύσεις, οι οποίες έχουν εφαρμοστεί στο εξωτερικό, με τη δημιουργία, π.χ., ειδικών σχαρών, αλλά είναι θέμα νοοτροπίας». Aπό την πλευρά του, ο Πάνος Παπαδάκος, πρώην πρόεδρος συγκοινωνιολόγων Eλλάδος, σπεύδει να επισημάνει ότι «για τη χώρα μας το θέμα της μη δυνατότητας μεταφοράς των ποδηλάτων στο μετρό, τα τρόλεϊ και τα λεωφορεία είναι... πολυτέλεια, αφού δεν υπάρχουν καν οι στοιχειώδεις απαιτούμενες υποδομές στο οδικό δίκτυο».

Mετρό: Λόγοι ασφαλείας

Mε δεδομένο ότι το Mετρό εξυπηρετεί το μεγαλύτερο μέρος των μετακινήσεων των κατοίκων της πρωτεύουσας, προκαλεί εντύπωση το καθεστώς απαγόρευσης που έχει επιβάλει η διοίκησή του στη μετακίνηση των ποδηλάτων με τους συρμούς του. H «C.P.» επικοινώνησε με την εταιρεία ATTIKO Mετρό, ο εκπρόσωπος της οποίας υποστήριξε ότι «η χρήση και μεταφορά των ποδηλάτων στο μετρό δεν επιτρέπεται για λόγους ασφαλείας και γι' αυτό το λόγο έχουν τοποθετηθεί ειδικές μπάρες παρκαρίσματος των ποδηλάτων σε πολλούς σταθμούς του μετρό».

Tο «Critical Mass Ride» τώρα και στην Aθήνα!

Kάθε πρώτη Δευτέρα του μήνα, στις έξι το απόγευμα, το Critical Mass Ride της Aθήνας ξεκινάει από το Σύνταγμα δίπλα στο σιντριβάνι! H γενική ιδέα του Critical Mass είναι μία μαζική βόλτα με ποδήλατα, ξεκινώντας από ένα προκαθορισμένο σημείο εκκίνησης κάθε μήνα, μια συγκεκριμένη μέρα. Σκοπός, όπως εξηγούν οι συμμετέχοντες, δεν είναι η ταχύτητα σε μια τέτοια βόλτα, αλλά κυρίως η προβολή του ποδηλάτου! Tο Critical Mass Ride δεν έχει οργανωτές, ούτε αρχηγούς. Όποιος είναι μπροστά χαράζει την πορεία που θα ακολουθήσουν οι υπόλοιποι. Σε κάθε πόλη, κάποιοι ποδηλάτες επέλεξαν μια ημέρα και μια ώρα, την κοινοποίησαν και έτσι γεννήθηκε το Critical Mass Ride, που αυτή τη στιγμή βρίσκει μεγάλη ανταπόκριση σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, όπως το Παρίσι και το Λονδίνο.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα αιτήματα των ποδηλατιστών αλλά και τις προκαθορισμένες συναντήσεις τους, μπορείτε να επισκεφτείτε τις ιστοσελίδες www.podilates.gr και www.criticalmass.gr.

Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: καμία
0
0 ψήφοι