SHIMANO ALFINE 8 - Service & Oil bath

46 σχόλια / 0 νέα/ο
Τελευταία δημοσίευση
scrabler
Εικόνα scrabler
Απών/απούσα

Ενημέρωση ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2014

Λιγότερο από ενάμιση χρόνο μετά αποφάσισα να κάνω το δεύτερο service & oil bath. Παραθέτω φωτογραφίες για να πάρετε μια εικόνα πως το βρήκα όταν το άνοιξα την πρώτη φορά (Νοέμβριος 2012) και πως το βρήκα την δεύτερη (Απρίλιος 2014). Η διαφορά στη λίπανση είναι εμφανέστατη. Καταλήγω δε στο συμπέρασμα πως το πλέον σοφό είναι να κάνει κανείς το πρώτο service στα 0 χιλιόμετρα, δηλαδή μόλις το αγοράσει!

alfine
alfine

alfine alfine

Λύθηκε, καθαρίστηκε και λιπάνθηκε ξανά σύμφωνα με τις παρακάτω αρχικές οδηγίες. Η μόνη διαφορά είναι πως αυτή τη φορά δεν χρησιμοποίησα degreaser αλλά βενζίνη όπου μου έκανε τη ζωή πολύ πιο εύκολη και ανώδυνη. Στο επόμενο service (μάλλον κάπου τον επόμενο χειμώνα) θα το λύσω μέχρι τέλους.
Μέχρι τότε let it roll!

Εισαγωγή

Μετά από τουλάχιστον 5.000 χιλιόμετρα αστικής μετακίνησης αποφάσισα να κάνω ένα σερβις στη μετάδοση, μιας που είναι η καρδιά του ποδηλάτου και να επικεντρωθώ στο να καταγράψω την εμπειρία μου από την Αλφήνα (το Alfine προφέρεται Alfeenah) γιατί, ενώ τα τελευταία χρόνια υπάρχει στην ελλάδα μια ανερχόμενη προτίμηση στα κέντρα εσωτερικών ταχυτήτων, δεν υπάρχουν οδηγίες συντήρησής τους ή γενικά ανάλογες εμπειρίες από άλλους σύντροχους. Αν λοιπόν σας ενδιαφέρουν τα κέντρα εσωτερικών ταχυτήτων Shimano συνεχίστε το μεγάλο «σεντόνι» αλλιώς σκρολλάρετε για να πάρετε «μάτι» τις φωτό (τόσο κόπο έκανα!).

Πριν ξεκινήσω να πω πως με τίποτα δεν θα ήθελα να γυρίσω στην κλασσική μετάδοση. Τα πλεονεκτήματα ενός κέντρου εσωτερικών ταχυτήτων είναι πολλά, ειδικά για όσους μετακινούνται καθημερινά στην πόλη, ενώ προσφέρουν καθαρές, απλές γραμμές για όσους προσέχουν και την αισθητική (πως νομίζετε πως πέφτουν οι γκόμενες, από τα απλά ντεραγιέ?). Φυσικά είναι αθόρυβα, θετικά στις αλλαγές και προστατευμένα από νερά, λάσπες, βροχές (αν και αυτό θα φανεί στη συνέχεια). Από την άλλη είναι βαρύτερα από μια κλασσική μετάδοση και με περισσότερες τριβές. Αυτά βέβαια στη θεωρία γιατί στη πράξη σταματάς στο φανάρι κάνοντας 3-4 κλικ και ξαναξεκινάς χωρίς δράματα. Η αλυσίδα έχει φύγει μόνο μία φορά κι αυτό γιατί την είχα πολύ χαλαρή. Το να αλλάξεις λάστιχο δεν είναι τόσο δραματικό αν πιάνουν τα χέρια σου, άντε να κάνεις δυό κινήσεις παραπάνω.

Όλα αυτά ακούγονται μια χαρά αλλά τώρα έφτασε η στιγμή της αλήθειας. Γιατί όμορφα ακούγεται η μηδενική καθημερινή συντήρηση αλλά απομένει να διαπιστώσω πόσο εύκολα μπορεί να γίνει μια περιοδική συντήρηση δυό φορές το χρόνο ώστε και η Αλφήνα να αντέξει για κάμποσα χρόνια ακόμα αλλά και οι τριβές να μειωθούν προς χάριν της καλύτερης κύλισης.

Η εμπειρία μου είναι μηδενική από οποιοδήποτε συντήρηση κλειστού κέντρου αλλά το διαδίκτυο είναι παγκόσμιο κι έτσι μάζεψα όσο πιο πολλές πληροφορίες μπορούσα. Άλλωστε το στοίχημα είναι να είναι τόσο εύκολα συντηρήσιμο που ακόμα κι ένας ερασιτέχνης να μπορεί να την κάνει αλλιώς δεν έχει νόημα η αγορά του. Ένας λόγος παραπάνω είναι πως στην ελλάδα ΚΑΝΕΙΣ δεν θα αναλάβει για λογαριασμό σου οποιοδήποτε πρόβλημα ή συντήρηση κι αυτός είναι ένας καλός λόγος για να κρατάς ένα τέτοιο κέντρο σε καλή κατάσταση.

Αν λοιπόν ασχοληθείς με τη συντήρηση του κέντρου σου, διάβασε όλη αυτή τη δημοσίευση, τσέκαρε καλά όλες τις εικόνες, διάβασε όλες τις πηγές, επισκέψου όλα τα λινκ, δες τα βίντεο στο youtube, εξοπλίσου με τα κατάλληλα εργαλεία και την απαιτούμενη υπομονή και, στο τέλος, μοιράσου την εμπειρία σου εδώ μέσα.

Κέντρα εσωτερικών ταχυτήτων Shimano

Η διαδικασία που περιγράφω ακολουθείται από το Alfine 8 αλλά και τα Nexus 7 και 8 που έχουν ίδια σχεδίαση με ελάχιστες διαφορές. Το Alfine 8, το Nexus 7 και το Nexus 8 χρησιμοποιούν γράσσο για την εσωτερική λίπανση κατά την λειτουργία τους. Κατά την συντήρησή τους η Shimano προτείνει και τον εμβαπτισμό τους σε λάδι προκειμένουν να μειωθούν οι τριβές και αυτό θα δοκιμάσω (μαζί με το γρασσάρισμα φυσικά). Το νεώτερο μέλος Alfine 11 χρησιμοποιεί λάδι που αλλάζεται από ειδικό πορτάκι και -λένε πως- δεν χρειάζεται άνοιγμα. Παρόλα αυτά, επειδή οι διαστάσεις του είναι ακριβώς ίδιες με του Alfine 8, τα πράγματα είναι ιδιαίτερα στριμωγμένα μέσα του και χρειάζεται απόλυτη ακρίβεια στην ρύθμισή του ενώ έχουν ακουστεί προβλήματα δυσλειτουργίας από πολλούς χρήστες αλλά δεν έχω άποψη και φυσικά δεν μπορώ να περιγράψω την συντήρησή του.

Εδώ θα κάνω μια παρένθεση και θα αποκαλύψω την παρακάτω μαγική εικόνα όπου βλέπετε τις ομοιότητες και διαφορές στις διαστάσεις των κέντρων εσωτερικών ταχυτήτων της Shimano. Αφορούν τα κέντρα με 7, 8 και το 11τάχυτο.

service1

Μερικές παρατηρήσεις

Το Alfine έχει ακριβώς ίδιες διαστάσεις για το 8 και το 11 όπερ σημαίνει πως αν έχεις το 8 εύκολα αναβαθμίζεις στο 11άρι κάποια στιγμή. Ξεπλέκεις και ξαναπλέκεις με τις ίδιες ακτίνες, αλλάζεις το χειριστήριο κι έφυγες.

Το Alfine 8 με το Nexus 8 έχουν ίδια κλιμάκωση. Κάποιες μικροδιαφορές υπάρχουν αλλά σε γενικές γραμμές είναι ίδια. Διαφορά μικρή υπάρχει επίσης στην απόσταση μεταξύ των ψαλιδιών (drop out) όπου πρέπει να επιλέξεις αυτό που χωρά στα ψαλίδια σου.

Μια ακόμα διαφορά είναι πως το Alfine βγαίνει σε μαύρο και ασημί ενώ έχει αναμονή για δισκόφρενο σε αντίθεση με τα Nexus που είναι ασημί και έχει εκδόσεις με κόντρα ή σκέτα.

Όλα λιπαίνονται με γράσο στο εσωτερικό τους εκτός από το Alfine 11 που χρησιμοποιεί λάδι που αλλάζεται εύκολα.

Προετοιμασία

Το πρώτο πράγμα πριν αρχίσεις να παίζεις τον μάστορα είναι τα εργαλεία. Θεωρώ πως υπάρχουν ήδη τα κλασσικά εργαλεία διαθέσιμα π.χ. κατσαβίδια, άλλεν, γαλλικά/γερμανικά κλειδιά, αλλά μας ενδιαφέρει να δούμε τι εξειδικευμένα εργαλεία μπορεί να χρειαστούμε.

Κατ’ αρχήν, εάν το Alfine έχει δισκόφρενο, χρειάζεται ο εξωλκέας TL-LR10 που χρησιμοποιείται από τη Shimano και για κλασσικές κασσέτες (Lockring remover tool for SM-RT96/RT77 brake discs and HG-cassettes with square profile) με κόστος γύρω στα 20 ευρώ. Ευτυχώς εγώ δεν έχω δισκόφρενα γι’ αυτό δεν χρειάζεται. Εάν έχεις Nexus με κόντρα δε γνωρίζω αν χρειάζεται κάποιο εξειδικευμένο εργαλείο.

Οπωσδήποτε όμως χρειάζεται ένα απλό κωνόκλειδο 15mm με κόστος 5 ευρώ αλλιώς δεν θα τα καταφέρεις.

Τέλος, υπάρχει ένα ειδικό εργαλείο το Dust Cap Tool με κωδικό TL-AF10 που χρησιμοποιείται για ένα μεγάλο στρογγυλό καπάκι από τη δεξιά πλευρά. Αν και μπορεί να ανοίξει και με άλλους τρόπους χρησιμοποιώντας άλλα πιο απλά εργαλεία (ίσως σαν εκείνο που ξεβιδώνουν τα φίλτρα λαδιού στα αυτοκίνητα ή χτυπώντας το με κατσαβίδι να ξεσφίξει και μετά με κάποια μεγάλη πένσα) παρόλα αυτά δεν θέλησα να το ρισκάρω μιας και η συντήρηση θα είναι περιοδική που σημαίνει πως θα το χρειαστώ κι άλλες φορές γι’ αυτό και έδωσα 20 ευρώ για να το αποκτήσω. Στην πράξη αποδείχτηκε πως αυτό το καπάκι θα μπορούσε να ανοιχτεί απλά με το χέρι γιατί δεν ήταν υπερβολικά σφιγμένο αλλά αυτό δεν το ξέρεις από πριν κι άντε να αρχίσεις τα χτυπήματα και τις αδέξιες γρατζουνιές πριν καλά καλά ξεκινήσεις. Αν παρόλα αυτά το χρειαστεί κάποιος μπορώ να το δανείσω για λίγες μέρες να κάνει τη δουλειά του.

Πλέον των παραπάνω χρειάζεται το ειδικό γράσσο της Shimano που είναι «ειδικό» μάλλον επειδή το προτείνει η Shimano αλλά κι εδώ, μιας και δεν μπορούσα να βρω την σύνθεσή του, προτίμησα να πάρω το ορίτζιναλ με κόστος 10 ευρώ τα 100 γραμμάρια αλλά ίσως την επόμενη φορά ψάξω να βρω κάτι αντίστοιχο. Παρατηρώντας το βέβαια βλέπω να μην είναι τόσο παχύρευστο σαν τα γράσα που χρησιμοποιώ, έχει μια πιο λεπτή υφή (άλλωστε είναι σε σωληνάριο και μπορείς εύκολα να κάνεις «ενέσεις» στα γρανάζια) και μοιάζει δύσκολο να υπάρχει κάτι που να μπορώ να χρησιμοποιήσω σαν εναλλακτική λύση. Θα δείξει.

H Shimano συνιστά σε αυτά τα κέντρα τον εμβαπτισμό τους σε λάδι πριν το γρασάρισμα, ένα «μπανάκι» δηλαδή. Αυτό ήταν μια διαδικασία που αποφάσισα να κάνω κι εγώ. Φυσικά προτείνει το δικό της λάδι για «oil bath» στην εξωφρενική τιμή 80-100 ευρώ. Εντάξει, εδώ σταματάμε τη πλάκα και ψάχνουμε κάτι ισοδύναμο γιατί ακόμα δεν έχω ανοίξει το δικό μου εξουσιοδοτημένο shimano service center!

Ξέρεις από καλό λάδι?

Έφαγα πολύ πολύ χρόνο ψάχνοντας να δω τι θα χρησιμοποιήσω για το μπάνιο του hub. Στα αμερικάνικα φόρουμ οι περισσότεροι χρησιμοποιούσαν ATF (Automatic Transmission Fluid) και απ’ ότι έλεγαν ήταν ευχαριστημένοι. Από την άλλη το ATF το συνιστούν για αναρτήσεις στα πηρούνια ή αυτόματες μεταδόσεις σε αμερικάνικα αυτοκίνητα ή για υγρά υδραυλικού τιμονιού, γενικά δεν παίζει να λιπαίνει σαζμάν πέραν εξαιρέσεων που το δίνουν οι κατασκευαστές. Ένα άλλο σημείο που στάθηκα ήταν πως οι αμερικάνοι με τις αυτοκινητάρες τους (με τις αυτόματες μεταδόσεις είπαμε) έχουν πάντα στο γκαράζ τους ένα τέτοιο λάδι ενώ αντιμετωπίζουν πολύ χαμηλές θερμοκρασίες γι’ αυτό το χρησιμοποιούν σε αυτή τη συχνότητα (αυτό έχουν, αυτό βάζουν).

Μιλώντας -φυσικά- και με τον Columbus (που ‘ναι και ροκ άτομο και τα μασάει τα αμερικανάκια για πρωινό ανακατεμένα με τα κορν φλέηκς του) καταλήξαμε πως μιας κι οι θερμοκρασίες της Αθήνας δεν πρόκειται να κατέβουν κάτω από το μηδέν και πως αφού μιλάμε για σαζμάν, θα ‘ταν καλύτερο να χρησιμοποιήσω μια σχετικά λεπτή βαλβολίνη. Ήθελα όμως και επιβεβαίωση και ψάχνοντας ανακάλυψα τον Aaron Goss που μπορεί να είναι αμερικανάκι αλλά έχει τον ιστότοπο www.rideyourbike.com όπου κάνει αυτή τη δουλειά (δηλαδή συντήρηση κι επισκευές κλειστών κέντρων ταχυτήτων) και ο οποίος σε σχετική ερώτηση με την συντήρηση του hub απάντησε κατά λέξη:

...a 6 month interval is a good rule of thumb. The drive side axle cone is not well sealed on most IGH.
ATF is way too thin. That is like what is used in suspension forks.
You need a thicker oil like 90wt gear oil.
You should use a grease for the bearings and the gear teeth.
You can use only oil, but it will leak out constantly and you will have to keep adding it. That is how Sturmey-Archer hubs were designed.
Use a solvent to clean the internal parts then dry them before relubing....
[ΠΗΓΗ]

Έτσι έψαξα για κατάλληλη βαλβολίνη. Οι πιο διαδεδομένες είναι δύο ειδών: GL4 & GL5. Πολλοί λένε (λέγανε) πως η GL5 διαβρώνει τα “κίτρινα μέταλλα” (phosphor brass κι άντε να καταλάβεις αν υπάρχουν τέτοια μέταλλα στο Alfine) και άλλα σχετικά αλλά φαίνεται πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει πλέον:

...the history of how that myth got started by the ignorant VW people. When GL-5 first came out it was indeed corrosive to brass syncros. But only at temps above 250ºF. Now since it is impossible to get any street driven gear oil to that temp (It is hard to get engine oil that hot!), there will be no problems using regular GL-5. However, just to satisfy the ignorant masses, the API came up with another added rating, called MT-1 which is tacked onto the end of all GL-5 oils you can buy today. With this MT-1, GL-5 oil is not corrosive at any temp.
The difference between GL-4 and GL-5 is the extreme pressure capability. On surfaces that have high pressure where metal to metal contact will happen, the GL-5 is way better at protecting. Spider gear teeth and side gear teeth are one place where GL-5's better EP rating is desperatly needed...
[Πηγή]

Επιπλέον ο Brucey (ένας τύπος στο CTC που φαίνεται να ‘χει ασχοληθεί και να ‘ναι ιδιαίτερα προβληματισμένος) αναφέρει:

...with thinner lubricants there will be more noise; and you may have been listening out for it too. Having said this though...
ATF has been widely touted as a suitable lubricant for Shimano hub gears.
I am not convinced; I am sure it is better than nothing, but remember we don't know what shimano's special oils and greases really are because they are not telling.
ATF is specified for a lot of car gearboxes (not just autos) and on some where the gearchange is a bit reluctant you can use other oils instead. In that you may really want shick shifting and good protection under high contact loads, the requirements for some car gearboxes and those of hub gears are quite similar.
To offer good protection and slick shifting, an oil which has relatively high viscosity under high pressure, but low viscosity under low pressure will achieve both goals. Thin though it seems to be, most conventional ATF has more or less the reverse characteristic; remember that they have to work inside torque converters, as well as lubricate gears etc. It is my understanding that conventional ATF does not offer the same performance under high loads as (say) a GL-4 gear oil.
Specialist gear oil manufacturers offer fully synthetic ATFs that equal GL4 gear oils for protection at high loads. They also offer multigrade gear oils that are inviscid at low strains and temperatures (and thus shift well, even when cold) but still (they say) outperform conventional gear oils under higher loads and temperatures.
You can read more here: PDF
how much of this is hype and marketing BS, goodness knows. But there is much science behind lubricant design and selection for some applications.
Although hub gears run 'cold' the local contact pressures and temperatures -for a fraction of a second at least- are much higher than might be supposed. Much of the argument for low temperature car gearbox oil perfomance applies to bicycle hub gears, too.
Shimano may have designed their gears to be very tolerant of lubricant type, but I doubt it. I would be looking to use the correct lubricant as specified or failing that, the best quality gear oil.
The only thing that would stop me from chucking in gear oil with all its lovely additives is that some of these additives may have materials compatibility issues. Brass or bronze parts don't like high temperatures and GL-5 specification lubricants, for example, which is OK because those materials and temperatures don't exist/persist in hub gears. However with polymer parts (and the original grease remnants) there are no guarantees of compatibility with gear oil; or ATF, come to that.
[ΠΗΓΗ]

Αφού λοιπόν το “έκαψα” όσο μπορούσα περισσότερο κατάλαβα πως δεν είχε και τόση σημασία και αποφάσισα τελικά να χρησιμοποιήσω βαλβολίνη GL4 SAE 75W-80 που είναι λεπτόρευστη με κόστος γύρω στα 7 ευρώ και να δω πως θα πάει. Αν είχα GL-5 δε νομίζω να είχα κάποιο πρόβλημα αλλά ούτε περίμενα κάποια βελτίωση, μεγάλε δεν είναι κιβώτιο αυτοκινήτου, ένα hub ταχυτήτων για ποδήλατο είναι! Είχα βέβαια ακόμα ένα προβληματισμό, μήπως επηρέαζε το “μυστικό” γράσσο της Shimano κι ένα καλό τεστ θα ήταν να έβαζα σ’ ένα βαζάκι μέταλο πασαλλειμένο με γράσσο Shimano και κατόπιν βαλβολίνη ώστε να βυθίζεται το μισό. Σε ένα 24ωρο θα ήξερα αν “κόψει” το γράσσο. Αλλά σκέφτηκα πως μάλλον είμαι υπερβολικός γι' αυτό κι αποφάσισα να το ρισκάρω...

Τέλος πήρα κι ένα φτηνό degreaser με 3 ευρώ για να καθαρίσω τα παλιά γράσσα που σίγουρα θα περιήχαν ρινίσματα και μικροβρωμιές ώστε να έχω το alfine καθαρό πριν το μπάνιο. Εδώ να πω πως το μετάνιωσα μιας που ήταν αρκετά παλιά η συσκευασία και... αλλά η συνέχεια πιο κάτω.

Όλα τα εργαλεία συγκεντρωμένα κι έτοιμα:

  • 01. Κωνόκλειδο 15mm
  • 02. Απλά κλειδιά 14mm-15mm & 16-17mm
  • 03. Κατσαβίδι ψιλό
  • 04. Dust Cap Tool
  • 05. Shimano hub grease 100gr
  • 06. Βαλβολίνη GL-4 SAE 75W80 1lt
  • 07. Μέγγενη μικρή
  • 08. Δύο Τραπέζια άδεια, καθαρά, στρωμένα με παλιές εφημερίδες
  • 09. Μερικά πανάκια καθαρά κι ένα μπουκάλι οινόπνευμα
  • 10. Διαλυτικό γράσσου (degreaser)
  • 11. Ένα κομμένο μπουκάλι από νερό περίπου 0,75lt
  • 12. Μια παλιά οδοντόβουρτσα
  • 13. Υπολογιστής με όλα τα βίντεο και τις οδηγίες έτοιμες

Time to Rock 'n Roll!

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να έχεις μπροστά σου ΚΑΘ' ΟΛΗ τη διάρκεια του σερβις είναι το part diagram του κέντρου. Κάθε τι που βγάζεις πρέπει να αντιστοιχεί σε αυτό και να το ακουμπάς σ' ένα σημείο με την σειρά που το αφαιρείς ώστε μετά, ακολουθώντας την αντίστροφη διαδικασία, να το ξαναμοντάρεις.

Για να είναι περισσότερο εύκολο όπου αναφέρω DS εννοώ Drive Side και είναι η ΔΕΞΙΑ πλευρά, εκεί δηλαδή όπου βιδώνει το γρανάζι και περνά η αλυσίδα. Αντίστοιχα, NDS εννοώ την Non Drive Side, δηλαδή την ΑΡΙΣΤΕΡΗ πλευρά.

Επίσης τα νούμερα που πιθανά αναφέρω σε παρενθέσεις δίπλα από τα μέρη του κέντρου που λύνω/δένω αντιστοιχούν σε αυτά στο κάτωθι διάγραμμα.

service1

Βήμα 1 - DS

Αφαιρώ τον τροχό από το ποδήλατο. Δεν πρόκειται να περιγράψω τη διαδικασία, άλλωστε αν έχεις τέτοιο κέντρο πρέπει να την γνωρίζεις ήδη. Με την αφαίρεση του τροχού ήδη έχουν βγει οι βίδες του άξονα και τα non turn washers (22, 23, 24).

Βήμα 2 - DS

Αφαιρούμε το cassete joint unit (32). Δεν χρειάζονται εργαλεία, απλά γυρνάμε το πλαστικό «δαχτυλίδι» (35) να ξεκλειδώσει και αφαιρούμε το joint unit (34) καθώς και το προστατευτικό (33) που ακουμπάει στο γρανάζι.

Βήμα 3 - DS

Βγάζουμε το διαβόητο snap ring (31) που ενώ βγαίνει σχετικά εύκολα σου βγάζει την ψυχή για να το ξαναβάλεις. Προσοχή εδώ να μην τραυματιστείτε, θέλει επιμονή κι υπομονή ενώ μπορείτε παράλληλα σε αυτό το στάδιο να ρίχνετε καντήλια στον τεχνικό που αποφάσισε να υιοθετήσει αυτή τη λύση. Κατόπιν αφαιρούμε το γρανάζι (30) καθώς και ένα ακόμα προστατευτικό «δαχτυλίδι» (14).

Μέχρι τώρα δουλεύουμε στην DS πλευρά και τα πράγματα είναι σχετικά απλά. Εάν όμως δεν έχετε ξαναφτάσει ως εδώ θα είναι καλύτερα να ΠΑΤΗΣΕΤΕ ΕΔΩ για να δείτε πρώτα το σχετικό βίντεο όπου περιγράφεται η διαδικασία εγκατάστασης/απεγκατάστασης γραναζιού/joint unit σε ένα alfine.

Αν τα καταφέρετε τότε στο τραπέζι, όπου -είπαμε- βάζουμε τα πράγματα με τη σειρά, πρέπει να έχουμε αυτά τα εξαρτήματα:

service1

Σ' αυτό το σημείο θα χρειαστούμε τη μέγγενη. Αλλάζουμε πλευρά στον τροχό και τον στήνουμε ώστε η μέγγενη να πιάσει τον άξονα της DS ενώ εμείς θα δουλέψουμε στη NDS. ΠΡΟΣΟΧΗ: Η μέγγενη να «μαγκώνει» την πεπλατυσμένη πλευρά του άξονα για να μη χαλάσουμε τις «βόλτες» του.

service1

Βήμα 4 - NDS

Εάν έχουμε δισκόφρενο χρησιμοποιούμε το εργαλείο lockring remover που περιέγραψα παραπάνω για να αφαιρέσουμε το δίσκο. Στη δική μου περίπτωση υπάρχει ένα λαστιχένιο προστατευτικό (21) που πρέπει να αφαιρέσω. Θα χρειαστώ ένα κατσαβίδι κι ένα μαχαιράκι (που νομίζω πως δεν το συμπεριέλαβα στη λίστα με τα εργαλεία).

service1 service1

Βήμα 5 - NDS

Χρησιμοποιώντας το κωνόκλειδο κι ένα απλό κλειδί αφαιρούμε την βίδα (25) και τον κώνο (26). Δεν χρειάζεται μεγάλη δύναμη απλά προσοχή στην φορά, κρατάμε ουσιαστικά το κωνόκλειδο σταθερό και ξεβιδώνουμε.

service1 service1

Βήμα 6 - NDS

Φτάνουμε στο τέλος αυτής της πλευράς. Με προσοχή, έχοντας ένα μικρό κατσαβιδάκι, αφαιρούμε ένα ακόμα προστατευτικό δαχτυλίδι (28) καθώς και τις μπίλιες (29) που φαίνονται. Μετά από αυτό δεν έχουμε να κάνουμε κάτι άλλο στη NDS πλευρά.

service1 service1 service1

Βήμα 7 - DS

Αλλάζουμε πλευρά στη μέγγενη. Τώρα μας ενδιαφέρει να είναι επάνω η DS πλευρά, μιας που απο εκεί θα βγεί το εσωτερικό σώμα του κέντρου. Αφού ξανασφίξουμε τη μέγγενη αφαιρούμε με το χέρι ένα ακόμα πλαστικό προστατευτικό καπάκι (13). Κατόπιν μένει να ξεβιδώσουμε το dust cap (12) χρησιμοποιώντας είτε το ειδικό εργαλείο, είτε τα χέρια μας, είτε κάποιον άλλο τρόπο. ΠΡΟΣΟΧΗ: Ξεβιδώνει ΑΝΑΠΟΔΑ (από τα αριστερά στα δεξιά).

service1 service1

Μόλις ξεβιδώσετε το dust cap ο κορμός του κέντρου θα στηρίζεται στη μέγγενη ενώ το «καβούκι» του και ο υπόλοιπος τροχός θα είναι ελεύθερα γι' αυτό προσέξτε να μην κάνετε καμιά απότομη κίνηση και φύγουν όλα με κατεύθυνση το πάτωμα.

service1

Με προσεκτική κίνηση βάλτε το αριστερό σας χέρι κάτω από το hub πιάνοντας τον άξονα της NDS καθώς και την κάτω πλευρά του «καβουκιού». Παράλληλα με το δεξί ξεσφίξτε τη μέγγενη και σηκώστε τα και τα δυό λίγο. Τώρα με το δεξί πιάστε τον άξονα της DS και προσπαθήστε απαλά να βγάλετε τον κορμό του alfine έξω χωρίς να σας πέσει ο τροχός. Θέλει λίγη προσοχή αλλά δεν είναι καθόλου δύσκολο.

Μόλις απελευθερώσετε τον κορμό του κέντρου ακουμπήστε τον στο τραπέζι με τα υπόλοιπα εξαρτήματα τα οποία, επαναλαμβάνω, πρέπει να τα τοποθετείτε με τη σειρά που τα βγάζετε. Αν έχετε φτάσει μέχρι εδώ τότε το τραπέζι σας θα έχει μάλλον τα παρακάτω:

service1

Βήμα 8 - Παρατήρηση

Αυτή ήταν η βασική διαδικασία. Αν φτάσατε χωρίς δράματα μέχρι εδώ όλα πήγαν καλά. Τώρα κάντε ένα διάλλειμα, φτιάξτε καφέ, ανοίξτε καμιά μπύρα και χαλαρώστε. Το πιο βασικό είναι να παρατηρήσετε τον σώμα του κέντρου.

service1

Στις παρακάτω φωτό θα δείτε πως μπορεί το hub περιφερειακά να έχει «στεγνώσει» αλλά μέσα στα γρανάζια υπάρχει ακόμα το αρχικό γράσο άθικτο, όσο τουλάχιστον έχει απομείνει (φυσικά η εργοστασιακή λίπανση δεν είναι ποτέ επαρκής). Αυτό είναι σημαντικό γιατί σημαίνει πως δεν μπήκαν νερά, η στεγανοποίηση αποδείχτηκε ικανοποιητική και πιθανά να μη χρειάζεται περαιτέρω άνοιγμα. Στη περίπτωση που δεν υπήρχε καθόλου γράσο ή στη περίπτωση που υπήρχαν υπολείμματα βρώμικα θα υπήρχε η ανάγκη καθαρισμού κι ίσως να είχαν εμφανιστεί σκουριές.

Μετά λοιπόν από τουλάχιστον 5.000 χιλιόμετρα αυτή ήταν η κατάσταση του δικού μου Alfine 8.

service1

service1 service1

Κανονικά εδώ σταματάει το λύσιμο και ξεκινά το γρασάρισμα/λάδωμα/μπάνιο του hub και των εξαρτημάτων. Όμως εγώ επέμεινα λίγο παραπάνω. Ο λόγος ήταν πως ήθελα να ανοίξω το εσωτερικό του περισσότερο για τη γνώση αλλά και επειδή θέλησα να καθαρίσω τα πρώτα γράσσα για να φύγουν βρωμιές/ρινίσματα και να είναι καθαρό. Το επόμενο λοιπόν βήμα μπορείς να το παραλείψεις ή να συνεχίσεις αν θες να πας λίγο πιο βαθειά.

Βήμα 9 - Κορμός

Παρατηρώντας καλά τον κορμό του hub αλλά και τη δεύτερη σειρά του διαγράμματος των εξαρτημάτων παρατηρούμε ένα ακόμα snap ring (2) στην NDS πλευρά που είναι μαρκαρισμένο με χρώμα κίτρινο. Με ένα κατσαβιδάκι το βγάζουμε προσεκτικά και τότε το κέντρο μας «σπάει» σε ακόμα τρία βασικά κομμάτια (3, 7, 8). Δεν χρειάζεται να το «σπάσουμε» περισσότερο, τώρα έχουμε ικανή πρόσβαση στο εσωτερικό του και μπορούμε να το καθαρίσουμε και να το λιπάνουμε επαρκώς.

service1

Βήμα 10 - degreasing disaster

Σιγά μη πήγαιναν όλα καλά. Τη περίμενα τη «στραβή» αλλά πάντα σου 'ρχεται εκεί που δεν το περιμένεις. Όταν λοιπόν πήγα στο «λαδά» του ζήτησα κι ένα degreaser. Φυσικά σε περίοπτη θέση είχε το WD40 αλλά είπα να δοκιμάσω κανά φτηνότερο κι επειδή δεν ήμουν σίγουρος για την πανίσχυρη χημική του σύνθεση. Μου 'δωσε λοιπόν μια σαχλαμάρα που 'κανε 3 ευρώ και πρέπει να την είχε χρόνια στο ράφι. Δε βαριέσαι σκέφτηκα, τι θα μπορεί να πάθει ένα degreaser.

Όταν έφτασε η ώρα το άνοιξα και ξεκίνησα να ψεκάζω επιλεγμένα σημεία. Ο λόγος είναι πως το alfine έχει κίτρινα και μωβ σημάδια από χρώμα που δείχνουν ποια τμήματα του εξαρτήματος πρέπει να ευθυγραμμιστούν για να «κουμπώσουν» όταν το ξαναμοντάρεις και το degreaser έχει την ιδιότητα να ξεβάφει το χρώμα.

Μόλις στο δεύτερο ψέκασμα το ψεκαστήρι δε σταματά και συνεχίζει να ψεκάζει μόνο του σαν τρελό!!! Παράλληλα αρχίζει και να τρέχει από το στόμιο ρυάκι ενώ συγχρόνως το μπουκάλι ξεκινά να παγώνει! Πανικός δηλαδή και φανταστείτε πως επειδή όλες τις εργασίες τις κάνω στο δωμάτιο που ζω, ο χώρος είχε γεμίσει αναθυμιάσεις (ευτυχώς ήμουν δίπλα στο μπαλκόνι) και το λεκανάκι που 'χα τα δύο κύρια κομμάτια του κέντρου λουζόντουσαν κανονικά. Τέλος πάντων, με τα πολλά σταμάτησα τη διαρροή, επανέλαβα ένα ακόμα ψεκασμό με τα ίδια αποτελέσματα κι έτσι το alfine έκανε και λούσιμο πριν το επερχόμενο μπάνιο.

Το αποτέλεσμα όμως ήταν να ξεβάψουν σχεδόν τελειώς τα κίτρινα σημάδια αλλά έμειναν τα μωβ έστω και λίγο ξεβαμμένα που όμως είναι σημαντικά. Έκρυψα τον πόνο μου μέσα στις αναθυμιάσεις της βενζίνης κι αν τελικά πάθω καρκίνο θα ξέρω που οφείλεται.

Συνέχισα όμως τη δουλειά γιατί, ακόμα κι έτσι, το alfine έπρεπε να καθαριστεί. Μετά το λούσιμο άρπαξα μια παλιά οδοντόβουρτσα (νομίζω πως ούτε αυτήν πρέπει να έχω αναφέρει στα ειδικά εργαλεία) και καθάρισα όσο μπορούσα σχολαστικά κάθε γρανάζι και κάθε σημείο που μπορούσα. Στο τέλος έφερα και κανα δυό μπατονέτες (εντάξει, αυτές σίγουρα δεν τις ανέφερα στη λίστα με τα εργαλεία, είμαι σίγουρος) για να καθαρίσω μερικά σημεία που δεν έφτανε η οδοντόβουρτσα.

Στο τέλος ήταν ικανοποιητικά καθαρό αλλά ήμουν πολύ ζαλισμένος από τις αναθυμιάσεις για να εκτιμήσω το αποτέλεσμα. Ήταν άλλωστε βράδυ γι' αυτό το άφησα να στεγνώσει όλη τη νύχτα. Για λίγο ακόμα καθάρισα μ' ένα πανάκι και όσα μεταλλικά μικροεξαρτήματα είχα στο τραπέζι, έπλυνα τα χέρια μου και πήγα να πνίξω τον καημό μου με μια μπύρα μπας και καθαρίσει το μυαλό μου (και το δωμάτιο!).

Βήμα 11 - Oil bath

Μετά τη δύσκολη φάση του προηγούμενου βήματος ήρθε -επιτέλους- το πρωινό και το alfine ήταν σούπερ καθαρό από όλα. Αποφάσισα να μην δέσω τον κορμό με το snap ring γιατί μετά το μπάνιο θα έπρεπε να τον ξαναλύσω για να το γρασάρω εσωτερικά και θα ταν δύσκολο με τόσο λάδι. Έβαλα όμως μια βίδα άξονα για να συγκρατεί το σύστημα (3, 7, 8) πάνω στον κεντρικό άξονα αλλά να είναι και ανοιχτό κι ελεύθερο για το μπάνιο. ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο άξονας του Alfine δεν είναι ούτε Μ9 ούτε Μ10, είναι 9.5 ή μάλλον 3/8 26tpi γι' αυτό προσέχτε μη χαλάσετε τις βόλτες του.

Είχα ήδη κόψει ένα μεγάλο Ζαγόρι στο ύψος της ετικέτας ώστε να το χωρά και ήμουν έτοιμος!

service1

Σε ένα τέτοιο μπουκάλι θα χρειαστείτε περίπου μισό λίτρο βαλβολίνης για να καλύψετε το hub μέχρι την κορυφή. Το έπιασα από την πλευρά της DS για να είναι ανοιχτό όταν βυθιστεί. ΠΡΟΣΟΧΗ: Όταν βυθιστεί η βαλβολίνη θα ανέβει η στάθμη γι' αυτό να έχετε κόψει το μπουκάλι ώστε να χωρά περίπου 0.75 lt τουλάχιστον.

service1

Το άφησα κανά μισάωρο γιατί έκανα παράλληλα άλλες δουλειές αλλά κάθε τόσο πήγαινα και το στριφογυρνούσα για να «ξεπλυθεί» καλά με το λάδι. Μετά το έβγαλα και το έβαλα πάνω στο μπουκάλι να στεγνώσει με προσοχή βέβαια γιατί δεν είναι να παίζεις με το πλαστικό μπουκαλάκι. ΠΡΟΣΟΧΗ: Όταν τελειώσουμε το μπάνιο κρατάμε τη βαλβολίνη που χρησιμοποιήσαμε. Στο τέλος κάνουμε μια βόλτα μέχρι το κοντινότερο συνεργείο αυτοκινήτων ή μοτοσυκλετών και τους τη δίνουμε επειδή ανακυκλώνουν τα παλιά λάδια. ΔΕΝ ΠΕΤΑΜΕ τη βαλβολίνη ούτε στο δρόμο ούτε στην αποχέτευση γιατί κάνουμε ΚΑΚΟ στο περιβάλλον!

service1

Βήμα 12 - Greasing

Μετά το «μπανάκι» και κατά τη διάρκεια του στεγνώματος στο προηγούμενο βήμα πρέπει ήδη να έχεις προετοιμαστεί. Κατ' αρχήν ήδη πρέπει να έχεις ένα τραπέζι έτοιμο για να γρασάρεις. Επίσης στον χρόνο που έχεις θα καθαρίσεις καλά και θα γρασάρεις εσωτερικά το «καβούκι» που βρίσκεται στον τροχό. Έτσι, μόλις τελειώσεις το γρασάρισμα του κορμού, θα το τοποθετήσεις κατευθείαν γλυτώνοντας σταξίματα λαδιού από δω κι απο κει.

service1

Και φτάνει η ώρα του γρασαρίσματος. Φωτογραφίες δεν έχω να βάλω γιατί ήταν αδύνατον να το αφήνω κάπου, να πηγαίνω να ξεπλένω τα χέρια, να τραβάω με τη φωτογραφική και να συνεχίζω, δεν γινόταν. Όμως δεν είναι δύσκολα τα πράγματα, «πνίξ' το» είναι η βασική αρχή. Γράσο παντού, σε όλα τα γρανάζια, σ' όλα τα ρουλεμάν/μπίλιες, όλα τα κινούμενα μέρη. Όπου βλέπεις κι όπου δεν βλέπεις, όσο μπορείς εσωτερικά κι εξωτερικά. Γύρνα τα γρανάζια που βλέπεις, ακόμα και τις μπίλιες αν μπορείς, ΠΑΝΤΟΥ.

Αν το έχεις ανοιχτό (βήμα 9) τώρα πρέπει να το κλείσεις (ταίριασμα των 3,7,8) με το κίτρινο snap ring (2). Μόνο με ένα τρόπο κλείνει, έχε σαν οδηγό την ευθυγράμμιση των μωβ σημείων, στρίβε το λίγο λίγο και αργά και θα μπει.

Όταν τελειώσεις πρέπει να 'χεις χρησιμοποιήσει τα 80 από τα 100 γραμμάρια του σωληναρίου. Κατόπιν, χωρίς μεγάλη χρονοτριβή αλλά και χωρίς βιασύνη, ακουμπάς τον τροχό σε δυό σημεία (όχι μέγγενη ακόμα!) και περνάς τον κορμό του hub από την DS πλευρά. Γύρισέ το λίγο αν δεν μπαίνει, μόνο σε μια συγκεκριμένη πλευρά θα μπει «κουτί».

service1

Αν έφτασες μέχρι εδώ χαλάρωσε, έχεις σχεδόν τελειώσει. Μένει να κάνεις την αντίστροφη διαδικασία για να το «δέσεις».

Βήμα 13 - DS

Σήκωσε τον τροχό πιάνοντάς τον από την κάτω πλευρά του καβουκιού και πήγαινε στην μέγγενη. Δέσε τον άξονα που είναι από κάτω ώστε να βλέπεις την DS. Εδώ θα σου φανεί χρήσιμο να έχεις όλα τα εξαρτήματα στη σειρά -όπως έχω ξαναπεί. Τελευταίο (δηλαδή πρώτο πλέον) είναι το dust cap (12), πάρτο και βίδωσε το. ΠΡΟΣΟΧΗ: βιδώνει ΑΝΑΠΟΔΑ από δεξιά προς τα αριστερά με το ειδικό εργαλείο ή με το χέρι σφιχτά. Το hub πρέπει τώρα να είναι σταθερό και να μην «παίζει». Βάλε και το πλαστικό προστατευτικό (13).

Βήμα 14 - NDS

Γύρνα όλο τον τροχό ανάποδα. Πρέπει πλέον να δουλέψουμε στη NDS. Κάνουμε αντίστροφα τα βήματα 6, 5, 4. ΠΡΟΣΟΧΗ: Πόσο να σφίξω τον κώνο? Till no play λένε οι οδηγίες κι ανάθεμα αν καταλαβαίνει κανείς. Χονδρικά υπολόγισα τόσο ώστε η βίδα από πάνω να βιδώσει στο ύψος που φαίνεται στη φωτό.

service1

Βήμα 15 - DS

Αλλάζουμε πλευρά στη μέγγενη και ακολουθούμε αντίστροφα τα βήματα 3,2,1 με προσοχή. Κάθε τόσο δοκιμάζουμε αν ο τροχός γυρίζει ελεύθερα, αν ακούγονται θόρυβοι κλπ. Αλλά νομίζω πως όλα πήγαν καλά!

service1

Το τέλος είναι η αρχή

Όταν τα ξαναμοντάρησα όλα δοκίμασα τις ταχύτητες έχοντας τη Molly σ' ένα σταντ. Μέχρι τώρα δεν έχω καταλάβει κάποια διαφορά στην αίσθηση των αλλαγών, οι πρώτες 4 είναι αθόρυβες όπως πριν, οι επόμενες έχουν θόρυβο πάλι όπως πριν αλλά ομολογώ είδα μια διαφορά προς το καλύτερο στην κύλιση όπου φαίνεται να έχει λιγότερες τριβές. Ακόμα όμως είναι νωρίς και πρέπει να κάνω λίγα χιλιόμετρα για να το «στρώσω» και να κατασταλάξω σε εντυπώσεις.

Επίλογος

Η όλη διαδικασία, αν την έχεις ξανακάνει, δεν διαρκεί περισσότερο από δυό ώρες όμως τη πρώτη φορά παίρνει αρκετές.

Σκέφτομαι πως η 90άρα βαλβολίνη θα ήταν καλύτερη, θα άφηνε παχύτερο φιλμ επάνω στο μηχανισμό κι ίσως να γινόταν πιο αθόρυβο το κέντρο, ίσως τη δοκιμάσω κάποια στιγμή.

Το διάστημα service, σύμφωνα με τους ειδικούς, εξαρτάται από την χρήση αλλά και τα χιλιόμετρα. Εγώ σκοπεύω να το επαναλαμβάνω δυό φορές το χρόνο δηλαδή περίπου κάθε 3-4 χιλιάδες χιλιόμετρα.

Συνδέσεις

Οι παρακάτω συνδέσεις μου πρόσφεραν τη γνώση για να το κάνω. Αν σκοπεύεις να το επιχειρήσεις κι εσύ σε συμβουλεύω να τις ξεψαχνίσεις!

RIDEYOURBIKE - SHIMANO Internal Gear Hubs
MTBR - Service guide
Tokyocycle - Service guide
Bikeforums - Oil bath
Flickr - Photos for Alfine service
Blogspot - Alfine rebuild
Blogspot - Service guide
14degrees - Service guide
Shimano - tech tips

Τελειώνοντας και πριν μπει κάποιος στη "πρίζα" για το μπανάκι στην αλφήνα του ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ να δει το βίντεο ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ. Είναι ουσιαστικά ότι περιγράφω με μικροδιαφορές. Αν υπάρχουν σημεία δυσνόητα θα το καταλάβει έχοντας διαβάσει κι όλα τα παραπάνω.

Have fun!

Update

Μετά από 500 χιλιόμετρα έχω να αναφέρω πως οι τριβές είναι σημαντικά μειωμένες ενώ οι θόρυβοι εξαφανίστηκαν! Είναι πλέον αθόρυβο και απόλυτα θετικό στις αλλαγές.

ΥΓ: Το παραπάνω κείμενο μπορείτε να το κατεβάσετε σαν PDF πατώντας στο συνημμένο αρχείο (version 2 @ Dec 2012)

ΣυνημμένοΜέγεθος
PDF icon Alfine8_service_guide.pdf1.88 MB
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
scarpedico
Εικόνα scarpedico
Απών/απούσα

Απλά τέλειο!Ενα μεγάλο μπράβο για τι δουλειά που έκανες και ενα μεγαλύτερο που έκατσες και έγραψες-μοιράστηκες μαζί μας .Κάνε το και pdf να το έχεις σε αρχείο

και πάλι μπράβο , δεν μας είπες πόσες μπύρες χρειάστηκες μέχρι αυτό το αποτέλεσμα

Pavlos K.
Εικόνα Pavlos K.
Απών/απούσα

Μπράβο ρε Γιώργο, πολύ σωστός οδηγός, τώρα πια δεν έχω δικαιολογία, πρέπει να ανοίξω και το δικό μου... όχι, columbus δεν αναφέρομαι στο SA...

Συγχαρητήρια για τη δουλειά σου!

(άλλωστε ξέρω, κατά βάθος μόνο τα συγχαρήκια σκεφτόσουν όσο πάλευες...!)

Vale
Απών/απούσα

Ένας θησαυρός,απλά.Υπέροχα τεχνικά κομμάτια & τυχερή ιστοσελίδα που έχει τέτοια θέματα.

Eaglos
Εικόνα Eaglos
Απών/απούσα

Μόνο και μόνο για το γράψιμο και τη μορφοποίηση
με παραγράφους, γραμμές, πίνακες, εικόνες. Κάντο
pdf φίλε scrabler για να μοιράζεται εύκολα.

scrabler
Εικόνα scrabler
Απών/απούσα

το να το γράψω, να ανεβασω τόσες φωτο, να τις φτιάξω, να κανω παραγραφους και παραθεσεις κι όλα τα μπλιμπλικια μου πήρε ΠΟΛΥΥΥ περισσοτερο χρόνο από ότι το σερβις! Αλλά το 'κανα μόνο και μόνο επειδή δεν ήθελα να πάει στράφι το μισό μπουκάλι τρύλετ που χάλασα για να ξεπλένω χέρια για να τραβώ φωτό σε κάθε βήμα!

Παύλε ήρθε η σειρά σου! ΥΓ: Με "πήρε" και 3-4 μπύρες είναι η αλήθεια!

diopan
Εικόνα diopan
Απών/απούσα

προτείνω απονομή διδακτορικού τίτλου.

Eaglos
Εικόνα Eaglos
Απών/απούσα

Αφού πλέον το άνοιξες και είδες τα σωθικά του,
το επόμενο βήμα στο εγχειρίδιο του κατσαβιδάκια
είναι να δεις τι μπορείς να αλλάξεις με φθηνότερα,
καλύτερα, ελαφρύτερα εξαρτήματα εμπορίου.

Vasscott
Εικόνα Vasscott
Απών/απούσα

Εμένα πάλι ρε συ scrabler μόλις με έκανες να μετανιώσω που αποφάσισα να πάω σε alfine!!!

Άντε τώρα φτιάξτε και του Παύλου και όταν πιο το μάθετε καλά το σύστημα και έρθει η ώρα, θα σας επιτρέψω να κάνεται service και στο δικό μου!!!

Ένα τεράστιο ΜΠΡΑΒΟ και ένα ακόμα μεγαλύτερο ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ για αυτή τη συνεισφορά.

pdf please and upload here!

scrabler
Εικόνα scrabler
Απών/απούσα

Eaglos wrote:
Αφού πλέον το άνοιξες και είδες τα σωθικά του,
το επόμενο βήμα στο εγχειρίδιο του κατσαβιδάκια
είναι να δεις τι μπορείς να αλλάξεις με φθηνότερα,
καλύτερα, ελαφρύτερα εξαρτήματα εμπορίου.

Μη νομίζεις πως δεν το 'χω σκεφτεί αλλά επειδή είναι "παραγωγικό", δηλαδή το χρησιμοποιώ καθημερινά, δεν μπορώ να "παίξω" εύκολα μαζί του γιατί δε θέλω να με αφήσει. Παρόλα ιδέες υπάρχουν όπως καλύτερης ποιότητας μπίλιες, ελατήριο κλπ, θα δείξει.

scarpedico
Εικόνα scarpedico
Απών/απούσα

scrabler αν βαριέσαι πες το και στο κάνω εγώ pdf , τέτοια κείμενα είναι για αρχείο !

Eaglos
Εικόνα Eaglos
Απών/απούσα

Τα ρουλεμάν είναι αυτονόητο ότι θα τα αλλάξεις.
Σιγά μη μείνεις με τα ότι να 'ναι της Shimano,
εκτός αν γκρεμίστηκε κανένας φούρνος και έβαλε
μπίλιες της προκοπής. Για τα γρανάζια δύσκολο
το βλέπω αλλά όλο και κάποια καστομιά από το
αμέρικα θα βρεις.

Ntimitris
Απών/απούσα

μπραβο και απο εμενα στον σκραμπλερ,
σκρμπλερ
οπως λες και εσυ το ρουφηξα το σεντονακι σου, αν και ουτε εχω, ουτε προκειται να παρω εσωτερικο

gdeli
Απών/απούσα

Συγχαρητήρια και 1000 ευχαριστώ που το μοιράζεσαι εδώ!!
Ψάχνοντάς το κι εγώ (φυσικά όχι τόσο όσο εσύ!!) πριν αγοράσω το Dahon D7HG μου με το Nexus7, είχα δει ότι η Shimano λέει για το λάδι της αυτό που γράφεις κι εσύ παραπάνω, ότι δηλαδή μόνο με αυτό πρέπει να κάνεις μπάνιο και όχι με άλλα, για να μη χαλάσει το γράσο. Είχα δει και 2 περιπτώσεις σε ξένα fora που έχοντας χρησιμοποιήσει λάθος λάδι έκαναν ζημιά στο κέντρο αλλά δεν ξέρω τι λάδι χρησιμοποίησαν, ούτε είχαν αντικαταστήσει-συμπληρώσει το γράσο όπως έκανες εσύ. Η βαλβολίνη που έβαλες έχει δοκιμαστεί από κάποιον άλλο στο εξωτερικό να δούμε αν ταιριάζει με το γράσο; Θα ήταν όντως πολύ καλό αν γλιτώναμε το λάδι της Shimano.
Επίσης ήθελα να σε ρωτήσω σε ποιο στάδιο ανοίγματος - λυσίματος μπορείς να σταματήσεις αν ενδιαφέρεσαι μόνο για το oilbath και όχι για γρασάρισμα.
Και πάλι σε ευχαριστώ!

Υ.Γ. Έχω πεθάνει στα γέλια με το degraser

scrabler
Εικόνα scrabler
Απών/απούσα

scarpedico wrote:
στο κάνω εγώ pdf

παίδες να πω την αλήθεια δε βρισκω το λογο να το κανω pdf,
αν θελει καποιος το ψαχνει και το βρισκει
όπως έψαξα κι εγω και βρηκα όλα τα λινκς που παραθετω
(ασε που αυτη τη στιγμη δε μπορω)
αλλα αν θεωρειτε πως μπορει να βοηθησει καποιον καλυτερα
μολις βρω χρόνο θα το επιχειρησω και θα το βαλω στην αρχικη δημοσιευση
(αν υπαρχει και καποιος γενναιος με διαθεση να το κανει ακομα καλυτερα!)

Eaglos wrote:
Τα ρουλεμάν είναι αυτονόητο ότι θα τα αλλάξεις.
Σιγά μη μείνεις με τα ότι να 'ναι της Shimano,
εκτός αν γκρεμίστηκε κανένας φούρνος και έβαλε
μπίλιες της προκοπής. Για τα γρανάζια δύσκολο
το βλέπω αλλά όλο και κάποια καστομιά από το
αμέρικα θα βρεις.

eagle παράλληλα με το χαμπ έβαλα και μπιλιες grade 5 της enduroforkseal
στα ποτηρια της hollotech, εκει να δεις διαφορά
αλλά για το alfine δεν είναι απλό, θέλει μελέτη και ψάξιμο πολυ
ισως καποια στιγμη με τη νεα χρονια, αν υπαρχει ακομα ο κοσμος κι εμεις μαζί!

gdeli wrote:
Υ.Γ. Έχω πεθάνει στα γέλια με το degraser

άστα να πάνε!

Σε ότι αφορά το oil bath δεν είμαι ειδικός αλλά δεν έχει νόημα να το κάνεις μπάνιο χωρις να γρασάρεις. Μάλιστα θα σου έλεγα πως περισσότερο επιβάλλεται να γρασάρεις παρά να το κάνεις μπάνιο σε λάδι. Εκτός από το alfine 11 που ειναι σχεδιασμένο να "κολυμπά" συνέχεια στο λάδι, στα υπόλοιπα το μπάνιο το χρησιμοποιούμε για να αφήσει ένα λιπαντικό φιλμ αλλά σε κάθε περίπτωση θεωρώ πως αυτό δεν φτάνει από μόνο του, ακόμα κι αν χρησιμοποιησεις το αυθεντικο λαδι shimano.

Η κύρια λίπανση αυτών των κέντρων είναι το γράσο κι αν σκοπευεις να το ανοιξεις αλλα δεν θες να ρισκαρεις, καλύτερα να παρεις ενα σωληναριο γρασσο και να του ριξεις παρά να του κανεις ενα oil bath. Σε όσες πηγές έχω βρει το oil bath είναι επικουρικό, εκτός από κάτι παλαβούς που βάζουν "πορτάκι" και το μετατρέπουν ώστε να το γεμίζεις με λάδι και συνήθως καταλήγουν στο να στάζει λάδι συνέχεια το χαμπ γιατί δεν σχεδιάστηκε γι αυτή τη δουλειά.

Ο Aaron Goss που αναφέρω στην πρώτη παράθεση της δημοσίευσης προτείνει μπανιο σε 90άρα βαλβολίνη KAI γρασσαρισμα κι αν επισκεφτεις το σαητ του θα δεις πως αυτη είναι η δουλειά του. Φυσικά ο ίδιος, σαν μαγαζί service center, χρησιμοποιεί το λάδι της Shimano αλλα δεν θα πρότεινε έτσι εύκολα και δημόσια κάποιο λάδι που θα έκανε κακό στο χαμπ.

Αν παρόλα αυτά έχεις βρει κσποισ αλλη πηγή για τα IGH της Shimano που να αναφέρουν ΜΟΝΟ oil bath ανέφερέ την για να το μελετήσουμε καλύτερα και να δουμε τι χρησιμοποιηθηκε.

nikkos
Εικόνα nikkos
Απών/απούσα

μπράβο ρε σκράμπλ.
πιο πολύ χαράς το κουράγιο σου να βγάζεις φωτογραφίες απ τη διαδικασία...αν δεν έχεις 2ο άτομο είναι χέσε μέσα η κατάσταση όπως λες...δούλεψε, καθαρίσου, φωτογράφισε, δούλεψε καθαρίσου φωτογράφισε....άστα ;)

τελικά όσο πιο πολλές ταχύτητες έχει ένα κέντρο, τόσο πιο πολύπλοκο είναι εσωτερικά :ΡΡΡΡ

εγώ έλυσα το sturmey archer με 3 ταχύτητες, και για να το ξανακάνω κέντρο αγχώθηκα λίγο, αλλά όσο να'ναι τώρα είναι αρκετά αθόρυβο, οπότε αποζημιώθηκα.

Γράσσο χρησιμοποίησα ένα γράσσο σε σπρέι για μεγάλες μηχανικές καταπονήσεις (δε θυμάμαι μάρκα και τύπο αλλά αν θέλετε το βρίσκω) και προς το παρόν κάνει δουλεια. Λάδι δεν ήθελα να βάλω, γιατί θα είχε διαρροές συνέχεια και θα έμενε στεγνό μετά από κάμποσα χιλιόμετρα, είμαι σίγουρος....
και πάλι μπράβο για τη δημοσίευση

μικρό tip για τα ρουλεμάν με χύμα μπίλιες ;) Καλή μέθοδος είναι να έχεις ένα μαγνήτη κοντά σου πρόχειρο. Ακουμπάς τη μύτη του κατσαβιδιού, και όταν το πλησιάσεις στις μπίλιες έρχονται μία μία, χωρίς να κινδυνεύεις να τις χάσεις στο πάτωμα ;) επίσης, τις αποθηκεύεις πάνω στο μαγνήτη και τις σιγουρεύεις ακόμα περισσότερο ;)

scarpedico
Εικόνα scarpedico
Απών/απούσα

πατάς στο "Click here to start download from sendspace" και σου έρχεται
http://www.sendspace.com/file/lnltq1

TheGlassIcon
Εικόνα TheGlassIcon
Απών/απούσα

νταξ, γάμησες!

scrabler
Εικόνα scrabler
Απών/απούσα

Scarpedico thx and already done it!

Nikk καλο το κολπο με τις μπίλιες και βρες καποια στιγμη το γρασο να μαθαινουμε. Και τώρα που μου το θύμησες, ωραία τα alfine και τα nexus αλλά τόσα και τόσα sturmey έχει λύσει αυτό εδώ το φόρουμ, καμιά οδηγία? καμιά φωτό? τίποτα? Άντε να δούμε κανα λύσιμο μες τον χειμώνα, μη μας φάνε οι... "απέναντι"!

kktsol
Εικόνα kktsol
Απών/απούσα

respect scrabler. Κατι τετοια διαβαζω και λεω τι ωραια που ειμαι με το singlaki.

nikkos
Εικόνα nikkos
Απών/απούσα

άσε, το συντήρηση-φωτογράφηση-παρουσίαση το έκανα για ένα πηρούνι με ανάρτηση και αγανάκτησα :ΡΡΡΡΡ

έχω το SRB-3, βρήκα τα μάνιουαλ στο ίντερνετ ( http://www.sturmey-archer.com/userfiles/manuals/S-RF3-English-2005-05-25... ), μου έστειλε και ο Ήγκλος κάποια λινκ και βάση αυτών το έλυσα, πιο πολύ για να ξέρω τι θα βρω μέσα ή μη χάσω τίποτα και ψάχνομαι μετά.... ;)

Zoulakis_gr
Απών/απούσα

ΩΡΑΙΟ ΑΥΤΟ ΜΕ ΤΟ ΛΑΔΙ ΑΛΛΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΒΟΗΘΑ ΤΗΝ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΒΡΩΜΑΣ ΑΠΟ ΣΚΟΝΗ ΚΑΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΓΡΑΣΟ ΕΓΩ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΕΒΑΖΑ ΣΑΕ 30 ΑΛΛΑ ΙΣΩΣ ΤΟ 80-90 ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΤΟΜΟΝΟ ΠΟΥ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΕΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΓΡΑΣΟ ΒΑΖΩ ΕΔΩ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ Shell Alvania Grease RL1 ΕΒΑΛΑ ΑΥΤΟ ΛΟΓΩ ΕΛΕΙΨΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΒΑΖΩ ΑΠΟ ΤΟ 92 ΣΕ ΕΝΑ NEXUS 7 ΤΟ 2005 NEXUS 8 ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΝΩ ΚΑΘΕ 2 ΧΡΟΝΙΑ ΠΕΡΙΠΟΥ 6000ΧΛΜ ΕΔΩ ΒΑΖΩ ΕΝΑ ΛΙΝΚ ΓΙΑ ΤΙΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_TDS_Alvania_RL.pdf ΑΛΛΑ ΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΜΑΓΑΖΙ ΠΟΥ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ SHIMANO ΘΑ ΤΟ ΠΡΟΤΙΜΟΥΣΑ
http://papadopoulos-sa.com/pdfs_library/Grease_Cross_Reference_Sheet.pdf

scrabler
Εικόνα scrabler
Απών/απούσα

zoulakis εχεις pm.

bapel
Εικόνα bapel
Απών/απούσα

δεν το διάβασα όλο γιατί δεν έχω και ούτε σκέφτομαι να βάλω κλειστό χάμπ αλλά χαρά στο κουράγιο σου που έκατσες και το έγραψες όλο αυτό!

Nils
Εικόνα Nils
Απών/απούσα

Scrabler respect απλα... τιποτα αλλο , ελα την Τριτη να κερασω μπυρα , μονο και μονο για το κουραγιο σου να γραψεις ολο αυτο το κειμενο και με φωτο...

π.σ μια φιλοσοφικη - υπαρξιακη ερωτηση - απορια , στο δικο μου nexus 7αρι που εχει γραψει 10 χιλ χλμ , τι θα βγαλω απο μεσα...??? κροκοδειλους δεινοσαυρους και το λοιπο ζωικο βασιλειο...???

nikkos
Εικόνα nikkos
Απών/απούσα

scrabler wrote:

Nikk καλο το κολπο με τις μπίλιες και βρες καποια στιγμη το γρασο να μαθαινουμε.

επανέρχομαι με πληροφορίες.
το γράσσο που χρησιμοποίησα για τη λίπανση των γραναζιών στο εσωτερικό, και όχι μόνο είναι της Metaflux.

http://www.metaflux.com/products_selected_4.htm#70-82

πρέπει να έχω το 70-81 αν θυμάμαι καλά. τα χαρακτηριστικά του είναι πολύ καλά, θα δείξει πόσο θα αντέξει σε βάθος χρόνου ;)

Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

Τωρα μονο το ειδα, κι ειλικρινα, ειναι εξαιρετικο το πονημα.
Τωρα πια, κανεις δεν εχει δικαιολογια του τυπου "δεν ηξερα πως, κι ετσι το αφησα χωρις service".
Εξαιρετικη τοσο η ερευνα, οσο και η υλοποιηση, αλλα κυριως η πληρεστατη, εξαιρετικα αρτια, αναλυτικη και λεπτομερης παρουσιαση.
Αριστα δεκα, (και με τονο!).

Και με την ευκαιρια, και δυο τρια λογακια (εκ του προχειρου), για το ιξωδες των γρασσων, η αλλιως, για το ποσο "παχια" η "σκληρα" ειναι:
Τα γρασσα κατατασσονται στις παρακατω κατηγοριες, αναλογα με το ποσο "πηχτα" ειναι:
Τα πιο "λεπτα" απο αυτα, χαρακτηριζονται με τους αριθμους "00".
Τα αμεσως "παχυτερα", χαρακτηριζονται με τον αριθμο "0", και οσο γινονται πιο "πηχτα"/"παχυτερα", χαρακτηριζονται κατα σειραν με τους αριθμους : "1", "2", "3".
Τα γρασσα που λιπαινουν συστηματα γραναζιων που βρισκονται μεσα σε κλειστα περιβληματα (οπως στην περιπτωση μας τα κεντρα εσωτερικων ταχυτητων), πρεπει να ειναι (εκτος απο τη συγκεκριμενη χημικη συσταση η οποια ποικιλει αναλογα με την εφαρμογη)εξαιρετικα λεπτορρευστα, ωστε αφ'ενος μεν να μην παρουσιαζουν μεγαλη αντισταση κατα τη λειτουργια του μηχανισμου, αφ'ετερου να μπορει να "ρεουν" και να επιστρεφουν αναμεσα στα γραναζια, απο οπου εκτοπιζονται κατα την περιστροφη των γραναζιων/μηχανισμων.
Επομενως, το καταλληλο γρασσο γι αυτη τη δουλεια, ειναι καποιο γρασσο με χαρακτηριστικο "00", σαν δεικτη "παχυτητας" του γρασσου.
Το προβλημα σ'αυτη την περιπτωση ειναι, οτι τετοιο γρασσο, ειναι σχεδον αδυνατο να βρεθει στο λιανικο εμποριο (τουλαχιστον στην Ελλαδα), και πωλειται μονο σε "βιομηχανικη" συσκευασια 30, 40, 50 κιλων. Και σε τιμη βεβαια, που ειναι αναλογη της ποσοτητας.
Αντιστοιχη δυσκολια αντιμετωπιζουν και στο εξωτερικο απ'οτι διαβαζω, και μονο καποιοι στην Αμερικη εχουν καταφερει να βρουν γρασσο τετοιου ειδους, σε λογικη συσκευασια και τιμη, προοριζομενο αρχικα για να λιπανει καποια Lawn Mowers.
Εν πασει περιπτωσει, αν καποιος ξετρυπωσει πουθενα τετοιο γρασσο, ας το σφυριξει και στους υπολοιπους, γιατι βρισκει πληθωρα εφαρμογων και σε πολλα αλλα πραγματα, εκτος απο τα σασμαν εσωτερικων ταχυτητων.
Γι αυτο και αναγκαστικα "πεφτει" κανεις στα χερια της Shimano, και πρεπει να σκασει ενα 10ρικο, για ενα σωληναριο γρασσου των 100 ml(συν τα μεταφορικα, γιατι στην ντοπια αγορα δυσκολα βρισκεται).

Για τις βαλβολινες τωρα:
Το ΑΤF, ειναι ακαταλληλο για λιπανση γραναζιων. Τουλαχιστον αυτο που χρησιμοποιειται στην Ευρωπη.
Ισως οι Αμερικανοι να εχουν καποιο ειδος συνθετικου ATF ειδικης συστασης, που να αντεχει στις πιεσεις αναμεσα στα δοντια των γραναζιων, αλλα και παλι αμφιβαλλω για το κατα ποσον ειναι καλυτερο απο μια καλη βαλβολινη.
Ο πιο πιθανος λογος για τον οποιο το χρησιμοποιουν οι Αμερικανοι, ειναι γιατι...αυτο εχουν. Αν σκεφτει κανεις οτι στη συντριπτικη τους πλειοψηφια τα αμερικανικα αυτοκινητα ειναι εξοπλισμενα με αυτοματα σασμαν ταχυτητων (που λιπαινονται με ATF), ευκολα καταλαβαινει κανεις γιατι χρησιμοποιουν αυτο.
Οι λογοι για τους οποιους νομιζω πως το συνηθισμενο ATF δεν κανει για γραναζια ειναι δυο:
1.Αν ηταν καταλληλο, ενας κατασκευαστης σαν την VW (και οχι μονο), δεν θα συνιστουσε ATF για το αυτοματο σασμαν (με την υδραυλικη φτερωτη), αλλα 90αρα βαλβολινη για το διαφορικο. Θα συνιστουσε για ολα ATF.
2.Πριν χρονια, καποιος μηχανικος συνεργειου της συμφορας, εβαλε κατα λαθος ATF στο σασμαν και το διαφορικο ενος αυτοκινητου φιλου, νομιζοντας πως ειναι βαλβολινη. Μετα απο 1000 περιπου χιλιομετρα, το σασμαν και το διαφορικο, ηταν για πεταμα.

Παρ'ολα αυτα, θα παρατηρησει κανεις οτι στα παλιοτερα φυλλαδια οδηγιων συντηρησης της Sturmey, συνισταται 30αρι λαδι για λιπανση και συμπληρωμα στα σασμαν εσωτερικων ταχυτητων. Λαδι αρκετα λεπτορρευστο δηλαδη.
Αν ομως σκεφτουμε οτι αυτο το συνιστουσαν 50-60 χρονια πριν, ισως μπορουμε να καταλαβουμε και το γιατι:
Τα λαδια της εποχης, δεν ηταν και τοσο εξελιγμενα οσο τα σημερινα, με αποτελεσμα τα παχυτερα λαδια (τυπου βαλβολινες της εποχης), να γινονται εξαιρετικα παχυρρευστα σε χαμηλες θερμοκρασιες (πολλες φορες αρκετα κατω απο το μηδεν), οπου συχνα επρεπε να κυκλοφορουν τα ποδηλατα με σασμαν της Sturmey.Το αποτελεσμα ηταν να μπλοκαρει ο μηχανισμος τους με αυτα τα παχυρρευστα λαδια, με αποτελεσμα φυσικα δυσλειτουργια.
Στα πιο συγχρονα σασμαν βεβαια (γυρω στα τελη της δεκαετιας του '70), αρχισαν κι αυτοι (Sturmey) να χρησιμοποιουν λεπτο γρασσο, για εφ'ορου ζωης λιπανση, κατα πως ελεγαν.
Οι συγχρονες βαλβολινες ομως (που ειναι ειδικα κατασκευασμενες για λιπανση γραναζιων), ειδικα οι πολλαπλης ρευστοτητας, δεν αντιμετωπιζουν τετοια προβληματα, κι ετσι πιστευω πως ειναι πιο ενδεδειγμενες για λιπανση σασμαν εσωτ. ταχυτητων, απο οτι τα λεπτορρευστα λαδια.
Αποδειξη, ενα σασμαν Sturmey, το οποιο τα τελευταια 5000 χιλιομετρα, λειτουργει με 90αρα ποιοτικη βαλβολινη, αψογα, πιο αθορυβα απο πριν, και με πιο "βελουδινη" αισθηση. Και φυσικα λειτουργει(και το Χειμωνα), σε Αθηναικες χαμηλες θερμοκρασιες της ταξης των -3,-4 βαθμων.

Οσον αφορα τη χρηση της βαλβολινης "μπανιαρισματος" του μηχανισμου των Nexus/Alfine:
Δεν ειναι αναγκη να πετιεται μετα απο καθε...πλυση. Μπορει κανεις να τη φιλτραρει (π.χ. με ενα χαρτινο φιλτρο γαλλικου καφε), και να τη χρησιμοποιησει πολλες ακομη φορες, ωσπου να τελειωσει. Δε λεω, το φιλτραρισμα μπορει να διαρκεσει λιγο παραπανω, λογω μειωμενης ρευστοτητας της βαλβολινης, αλλα τουλαχιστον δεν πετιεται/ανακυκλωνεται. Διπλο οφελος, και για την τσεπη, και για το περιβαλλον.
Αυτα τα ολιγα, και παλι συγχαρητηρια!

Υ.Γ.: Υπαρχει φωτογραφικο tutorial για λυσιμο/επισκευη/επανασυναρμολογηση 3ταχυτου Sturmey. Αλλα επειδη εχει ανεβει ηδη μια φορα, θα ηταν πλεονασμος να ανεβει και δευτερη.
Οποιος εχει λιγη υπομονη, μετα τα Χριστουγεννα, μπορει να ανεβει αναλυτικο tutorial για 3ταχυτα, 5ταχυτα κι 7ταχυτα Sachs.

scrabler
Εικόνα scrabler
Απών/απούσα

Μετά το σχόλιο του Columbus κι αφού όλοι συμφωνήσαμε για τις βαλβολίνες, είπα να το “κάψω” λίγο παραπάνω μιας που έριχνε καρέκλες έξω και η βρόχα κυλούσε “ράϊτ θρου”.

Πολύ σωστά λοιπόν μας τα ‘πε για τη βαθμονόμηση των γράσσων και συμπληρώνω:

Στα γράσα χρησιμοποιείται η βαθμονόμηση κατά NLGI (National Lubricating Institute) βάσει της οποίας όσο μικρότερος είναι ο απόλυτος αριθμός τόσο λεπτόρρευστο είναι το γράσο: NLGI 000, NLGI 00, NLGI 0, NLGI 1, NLGI 2, NLGI 3 κλπ. Αυτά με τα 2 και 3 μηδενικά εμπίπτουν στην κατηγορία γρασσοβαλβολίνες, μια λέξη που ‘χα χρόνια να την ακούσω!

Η αντιστοίχησή τους με τροφές μας δίνει να καταλάβουμε το πόσο ρευστά ή πηχτά είναι:

NLGI - Appearance - Consistency food analog
000 - fluid - cooking oil
00 --- semi-fluid - apple sauce
0 ----- very soft - brown mustard
1 ----- soft - tomato paste
2 ----- "normal" grease - peanut butter
3 ----- firm - vegetable shortening
4 ----- very firm - frozen yogurt
5 ----- hard - smooth pate
6 ----- very hard - cheddar cheese

Κάθισα επίσης και διάβασα (όσο μπόρεσα) την εργαστηριακή άσκηση δοκιμής και ελέγχου για τα διάφορα γράσσα που έχει κάνει το εργαστήριο τριβολογίας του ΤΕΙ Πειραια για να κατανοήσω όσα περισσότερα μπορούσα.

Μετά από πρόχειρη έρευνα είδα πως πράγματι οι εταιρίες προσφέρουν μεγάλες συσκευασίες για τα 00 γράσσα που μας ενδιαφέρουν. Βρήκα όμως στο λιανικό εμπόριο δυό γράσσα 00 με κόστος 25 ευρώ το 5κιλο περίπου. Το ένα έχει σαν βάση το ασβέστιο Ca και το άλλο το λίθιο Li. Και τα δυό είναι κατάλληλα για ρουλεμάν.

Ψάχνοντας και συνεχίζοντας την έρευνα είδα πως στην πράξη και τα δυο κάνουν αλλά διαφέρουν ως προς την αντοχή, την υδατοδιαλυτότητα, τις υψηλές θερμοκρασίες και τις υψηλές πιέσεις. Καλύτερο από τα δυό για ρουλεμάν θα ταν γράσσο πολυουρεθάνης αλλά πάμε αλλού μετά.

Συνεχίζοντας το κάψιμο μεταξύ των δύο μάλλον τείνουμε προς τα γράσσα με βάση το Λιθιο.

Και το ερώτημα τίθεται: το γράσσο της σιμανο κανει 10 ευρώ τα 100 γραμμαρια. Δηλαδή στα 2-3 σερβις έχω ήδη το κόστος για το 5κιλο λιθίου NLGI 00 που κάνει δουλειά και για όλα τα ρουλεμάν του ποδηλάτου και το χω για χρόνια (ακόμα καλύτερα να υπηρχε δικιλο με τα μισα λεφτα αλλά δεν...).

Αξίζει το ρίσκο άραγε?

christopanagia
Εικόνα christopanagia
Απών/απούσα

http://imageshack.us/f/94/142abro2superredlithium.jpg/ εχει κανεις υποψη του αν κανει για ρουλεμαν το συγκεκριμενο...?

Zoulakis_gr
Απών/απούσα

ΤΟ ΕΧΕΙ ΚΑΙ ΣΤΗ ΦΩΤΟ ΤΟΥ ΚΟΥΤΙΟΥ ΑΛΛΑ ΣΤΙΣ ΠΟΣΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ ? ΕΜΕΙΣ ΘΕΛΟΥΜΕ ΧΑΜΗΛΩΝ ΣΤΡΟΦΩΝ ΕΤΣΙ ?

RockaRolla
Εικόνα RockaRolla
Παρών/παρούσα

χαμηλές στροφές, χαμηλές θερμοκρασίες, χαμηλές τριβές, μικρή αντίσταση στην κύληση, ελάχιστη υδατοπερατότητα, χαμηλό ιξώδες....

Το γράσσο λιθίου είναι μια χαρά για το ποδήλατο. Χρόνια τώρα....(*)
(ΟΚ, ΔΕΝ γνωρίζω για εσωτερικά συστήματα ταχυτήτων, αλλά αμφιβάλω αν οι ποδηλατάδες έχουν 2-3 διαφορετικά γράσσα...).
Στη Shimano, όπως και σε άλλες εταιρείες, μάλλον πληρώνεις τη συσκευασία και το όνομα παρά το ίδιο το προϊόν....
Το ίδιο και με τα λιπαντικά λάδια, το ίδιο και με τα καθαριστικά υγρά κλπ κλπ.
.
.
.
.
.
(*) καλά, παλιότερα είχαν κάτι άθλια κιτρινωπά γράσσα, σαν ληγμένη μουστάρδα. Μετά το 2000 έχουν αρχίσει και χρησιμοποιούν τα λευκά λιθιούχα γράσσα. Από όσο έχω δει, κρατούν καλύτερα, περισσότερο. Ειδικά σε λίπανση κέντρων τροχών.

wp