Έντονος τζόγος στη μεσαία τριβή

151 σχόλια / 0 νέα/ο
Τελευταία δημοσίευση
Nayarxos
Εικόνα Nayarxos
Απών/απούσα

Θα ήθελα τη βοήθειά σας σχετικά με ένα πρόβλημα που έχει παρουσιάσει το ποδήλατό μου.
Υπάρχει έντονος τζόγος ανάμεσα στον άξονα των πεταλιών (μεσαία τριβή) και τον σκελετό.

Από που μπορεί να προέρχεται αυτό;
Υπάρχουν ρουλεμάν στις άκρες της μεσαίας τριβής? Αυτά μπορεί να έχουν χαλάσει, ή συνήθως χαλάει η μεσαία τριβή;
Το να αφαιρεθεί αυτός ο άξονας είναι εύκολο με χρήση βασικών εργαλείων (είμαι μηχανολόγος και πιάνουν τα χέρια μου) για να δω τι έχει;

Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
Inferno
Απών/απούσα

Αν η μεσαία τριβή είναι ανοιχτού τύπου, μπορείς να πειραματιστείς να σφίξεις τα ποτήρια (καπάκια) λίγο ίσα-ίσα μέχρι να σταματήσει ο τζόγος. Με ένα 17άρι σφίγγει το ποτήρι από τη μεριά του βραχίωνα (όχι του δισκο-βραχίωνα). Το άλλο (δισκοβραχίωμα μεριά) είναι πάντα βιδωμένο τέρμα και δεν παίζει ρύθμιση. Πρώτα χαλάρωσε το δαχτυλίδι που κοντράρει το ποτήρι με το σκελετό, μετά σφίγγεις το ποτήρι λίγο, ξανασφίγγεις το δαχτυλίδι και βλέπεις.

Αυτό αν είναι εντάξει όλα εκεί μέσα βέβαια! Γιατί αν σου έχει τζόγο επειδή έσπασε κανένα ρουλεμάν, θέλει φουλ ξεβίδωμα, καθάρισμα, έλεγχο αν τα ρουλεμάν και ο άξονας είναι οκ, γρασάρισμα και βίδωμα πάλι. Και για να γίνει πρέπει να έχεις βγάλει τα πετάλια πρώτα.

Αν είναι κλειστού τύπου (θα χρειάζεται και ειδικό εργαλείο για να ξεβιδώσουν τα καπάκια, με εγκοπές εσωτερικά), τότε πας για αλλαγή γιατί δεν παίρνουν service και αν χαλάσει χάλασε.

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

kamia foto apo tin mesea trivi paizei?

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

Για να έχει μεγάλο τζόγο μάλλον θα είναι ανοιχτού τύπου και όχι sealed. Αφού πιάνουν τα χέρια σου δεν θα έχεις κανένα πρόβλημα να την ανοίξεις. Η μεσαία τριβή δέχεται μεγάλο ζόρι και πρέπει να ανοίγει τακτικά - γράσο και ρύθμιση. Κάνε την μπίλιες, μη τη φοβάσαι καθόλου. Αν δεις πολύ φαγωμένες τις επιφάνειες τριβής και όταν την ξαναβάλεις δεν μπορείς να ρεγουλάρεις (σε άλλο σημείο του κύκλου να έχει τζόγο καισ ε άλλο να σφίγγει), πέτα την και βάλε άλλη, γενικά δεν είναι ακριβή.

[http://bicycletutor.com/bottom-bracket/]

ΥΣ. Αν έχει μπιλιαδόρο πέτα τον γιατί με αυτόν χωράνε 9 μπίλιες ενώ χωρίς αυτόν περισσότερες (11). Αν οι μπίλιες δεν έχουν επιφανειακή φθορά πρόσεξε να μην μπερδέψεις τις δύο πλευρές (αυτό ισχύει για όλα τα 'ρουλεμάν" και τις τριβές όπως ξέρεις γιατί δεν φθείρονται στον ίδιο βαθμό), αν και καλύτερα να βάζεις κάθε φορά καινούργιες.

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

ego akoma perimenw na dw photo

Inferno
Απών/απούσα

το καλύτερο που μπορώ να βρω πρόχειρα είναι ΑΥΤΟ (sheldon rules, να ναι καλά εκεί που είναι)
Κατέβα λίγο στη σελίδα και έχει 3 εικόνες δίπλα δίπλα.
Η πρώτη είναι cup and cone = παλιό που ξεβιδώνει = ανοιχτού τύπου = την κάνεις μπίλιες όπως σου είπα.
Η δεύτερη είναι κλειστού τύπου, θέλει το ειδικό εργαλείο για τα δόντια κι αν χαλάσει την πετάς.
Την τρίτη δεν θα τη δεις ποτέ.

Nayarxos
Εικόνα Nayarxos
Απών/απούσα

Το link που στείλατε με βοήθησε να καταλάβω τι εννοείτε (έκανα bookmark το site, προφανώς θα μου χρειαστεί και στο μέλλον).
Απ' ότι θυμάμαι πρέπει να μοιάζει με την πρώτη φωτό, αλλά θα τη δω το απόγευμα που θα πάω σπίτι και θα σας ενημερώσω. Επίσης θα ανεβάσω και φωτό.
Λογικά δε θα έχω πρόβλημα για να τη λύσω.
Μήπως ξέρει κανείς κανα link με τεχνικές οδηγίες?
(Βρε τι έχω πάθει, μηχανολόγος άνθρωπος... μπορώ κάνω βίδες και ξαναμαζέψω ένα Range Rover, αλλά νοιώθω ανασφάλεια να ακουμπίσω το ποδηλατάκι μου :-) )

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

etsi einai ayta
an to lyseis mia fora tha deis pos einai apla enas aksonas me rouleman :D
apla na ksereis pos se kapies periptoseis tha xriasteis ergalia
kai stin foto na fenete i enosi mpratsou me skeleto
:D

Inferno
Απών/απούσα

Το πρώτο εργαλείο που θα χρειαστείς είναι εξολκέα για το βραχίωνα.
Μετά (αν είναι η πρώτη) χρειάζεσαι : κατσαβίδι πλακέ για κοπάνημα, ένα σφυρί και ένα κλειδί 17άρι ή γκαζοτανάλια.

Αφού βγουν οι βραχίονες, με το κατσαβίδι και το σφυρί ξεβιδώνεις το δαχτυλίδι (έχει εγκοπές για ειδικό εργαλείο αλλά δεν είναι απαραίτητο) από τις εγκοπές κοπανώντας το λιγάκι στην αρχή. Το ξεβιδώνεις και το βγάζεις.
Μετά με το κλειδί ή την γκαζοτανάλια, ξεβιδώνεις το ποτήρι και ιδού!
Καθάρισμα καλό, γρασάρισμα καλό και καλύτερα αντικατάσταση τα ρουλεμάν (είναι πολύ φτηνά, ζήτα από ένα ποδηλατάδικο, πάρε δείγμα μαζί σου).
Προσοχή να βάλεις τον άξονα από την ίδια μεριά γιατί δεν είναι ίδιο μήκος και από τις δύο μεριές.
Μετά όταν είναι να βιδώσεις το ποτήρι, θα κάνεις το εξής τεστ :
- Βιδώνεις το ποτήρι μέχρι να μην παίζει ο άξονας (τον πιάνεις και τον κουνάς, αν έχει έστω και ελάχιστο τζόγο, σφίγγεις λίγες μοίρες ακόμα)
- Σφίγγεις το δαχτυλίδι (κατσαβίδι, κοπάνημα) και ξαναελέγχεις! Λογικά τώρα πρέπει να είναι πιο χαλαρό από πριν, οπότε θα έχει λίγο τζόγο. Εδώ είναι που ΔΕΝ πρέπει να έχει τζόγο αλλά να γυρνάει χωρίς να κολλάει καθόλου!
- Αν έχει τζόγο, ξεβιδώνεις δαχτυλίδι, σφίγγεις ελάχιστα το ποτήρι, και ξαναβιδώνεις και ελέγχεις.
- Αν δεν έχει τζόγο αλλά κολλάει όταν γυρνάς τον γυρνάς τον άξονα, έχεις παρασφίξει το ποτήρι, ξεβίδωσε δαχτυλίδι, ξεβίδωσε ελάχιστα το ποτήρι, ξανασφίξε δαχτυλίδι...
Μέχρι να βρεις τη χρυσή τομή. Και τότε είσαι έτοιμος!

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

basika ta mpratsa an exeis matsola mporeis na ta vgaleis kai xtypontas kai yparxei enas akoma tropos alla den ton lew giati simera niothw kakos:D

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

Έλα, νιώσε κακός, γηράσκομεν αεί διδασκόμενοι...
(Επειδή νιώθεις κακός γράφεις γκρίκλις;)

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα
Nayarxos
Εικόνα Nayarxos
Απών/απούσα

...και ψάχνοντας λίγο στο internet είδα ότι το service ενός ποδηλάτου είναι πολύ απλή υπόθεση. Τη μεσαία τριβή δεν μπόρεσα να την λύσω, γιατί δεν κατάφερα να βγάλω τον βραχίονα, καθώς δεν έχω εξολκέα.

Μια και λοιπόν εδώ και 10 μήνες έχω μπει στο τριπάκι του ποδήλατου θα πρέπει να μπορώ να το κάνω και το service του (δεν είναι δυνατό να μην έχει ακουμπήσει μηχανικός τα αυτοκίνητά μου και να δηλώνω αδυναμία επισκευής ενός ποδηλάτου).

Χρειάζομαι λοιπόν κάποια ειδικά εργαλεία. Αυτά που έχω σκεφτεί είναι:
- Ακτινολόγος
- Εξολκέας βραχίονα πεντάλ
- Διαχωριστής αλυσίδας (αν το λέω σωστά)

Έχετε να προτείνετε κάποιο άλλο? Για να λύσεις τα κέντρα των τροχών χρειάζεται ειδικό εργαλείο (κάτι έχω ακούσει για κωνόκλειδο)?
Που μπορώ να βρω να τα αγοράσω στην Αθήνα, ή από το internet?
Τέλος, στα αυτοκίνητα, ανάλογα με το εξάρτημα τριβής βάζουμε και διαφορετικό τύπο γράσο. Στη μεσαία τριβή και τα κέντρα τροχών των ποδηλάτων τι είδος γράσου βάζουμε?

Sorry ρε παιδιά για τις πολλές ερωτήσεις μου. Ένας ψάρακας και άπειρος ποδηλάτης είμαι και χρειάζομαι υποστήριξη, συμπαράσταση, στοργή και προδέρμ.

strouf
Εικόνα strouf
Απών/απούσα

οχι με τον Τραβόλτα, αλλά αυτό της Molykote...
Στα κέντρα μπορείς να χρησιμοποιήσεις απλό γράσο ρουλμάν, γραφιτούχο (λιγότερες τριβές αλλά "στεγνώνει" ευκολότερα), ή γράσο θαλάσσης (marine grease, ακιβότερο αλλά αδιάβροχο)

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

to grafitouxo einai lathos na to xrisimopiiseis se mesaia trivi :D
aloste einai gia alli douleia
:D

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

δεν σκαμπάζω πολλά από γράσα. Χρησιμοποιώ σε όλες τις τριβές στο ποδήλατο ένα "με λίθιο". Κάνω καλά; Γιατί όχι το γραφιτούχο στη μ.τ.;

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

to grafitouxo einai gia seimia pou apla anptiosoun megales thermokrasies
kai i domi tou den endiknete gia spiromata :D
tora an tha xalasei to speiroma i oxi den kserw
to pio katalilo grasso einai to aplo grasso pou to briskeis me 3 euro to kilo se ola ta benzinadika :D
ola ta ypolipa einai axristes politelies :D
auto pou les den to kserw den kserw ola ta grassa :D
an rotiseis ena mixaniko aytokiniton tha sou pei:D

Inferno
Απών/απούσα

Τα απαραίτητα "ειδικά" εργαλεία για ποδήλατο :
- Εξολκέας για πετάλια
- κονόκλειδα (συνήθως 13άρι μπροστά και 15άρι πίσω, και 17άρι για το παξιμάδι πίσω)
- Κόφτης αλυσίδας
- Εργαλείο για τη μεσαία τριβή αναλόγως τύπου, είτε κλασσικό square taper (κλασσική κλειστή), octalink, ISIS, Hollowtech II/εξωτερικά ποτήρια.
- Εργαλείο για ξεβίδωμα του δαχτυλιδιού της κασέτας (cassette lockring tool)
- Μαστίγιο (χχτττςςς) αλυσίδας για το ξεβίδωμα του δαχτυλιδιού της κασέτας γιατί χωρίς αυτό δεν μπορείς να κοντράρεις το ελεύθερο και δεν θα ξεβιδώσει ποτέ το lockring!

Από εκεί και πέρα υπάρχουν και πιο εξειδικευμένα εργαλεία αναλόγως με τα εξαρτήματα.
π.χ. για δισκόφρενα ίσως χρειαστείς και κάποιο εργαλείο για αυτά. Ξέρω ότι της Shimano είτε βιδώνουν με βίδες οι δίσκοι στα κέντρα, είτε με το lockring tool βιδώνουν οι δίσκοι τύπου center-lock στα αντίστοιχα κέντρα.
Ίσως για πέρασμα κουκουνάρας να χρειαστείς τίποτα πάλι, αλλά αυτό αν γίνει μια φορά δεν χρειάζεται ξανά πλέον οπότε είναι "ψιλοάχρηστο".

Τα έχω βάλει και με σειρά "σημαντικότητας" για μένα, προς τα πάνω τα εύκολα και απαραίτητα, κάτω τα σπάνια και πιο "ειδικά" (δεν βγάζεις την κασέτα εκτός αν θες να την αλλάξεις, αντίθετα κέντρα ανοίγεις πολύ πιο συχνά για καθάρισμα)

Με αυτά, με ένα σετ άλεν και με κανονικά κλειδιά μπορείς να το κάνεις βίδες το ποδήλατο!

Γράσο : Το κλασικό κίτρινο φτηνό γράσο είναι μια χαρά και για όλες τις δουλειές (ρουλεμάν/σπείρωμα)! Σε ποδηλατάδικα συνήθως προτιμούν το άσπρο γράσο (δεν ξέρω συγκεκριμένα το όνομά του) κυρίως για αισθητικούς λόγους, το κίτρινο γίνεται σκατουλί αν βρομίσει, το άσπρο απλά γίνεται γκρι.

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

Ευχαριστούμε για τον συνοπτικό κατάλογο. Τι εννοείς εξολκέα για πετάλια; Από όσο ξέρω αρκεί ένα 17άρι κλειδί ή ένα άλλεν σε αυτά που έχουν επίσης άλλεν από τη μέσα πλευρά.
Επίσης, μια παρατήρηση για το μαστίγιο αλυσίδας (ωραίο όρο βρήκες!): το φτιάχνεις μόνος σου πολύ εύκολα: ανοίγεις μια τρύπα 3mm σε μια σιδερόλαμα 25εκ. στην άκρη και εκεί δένεις με τον κόφτη αλυσίδας ένα κομμάτι παλιάς αλυσίδας καμιά 15αριά πόντους. Έφτιαξα ένα με αλουμινόλαμα για να είναι ελαφρύ και το έχω μαζί στα εργαλεία για μεγάλες διαδρομές. Κανόνι.

Eaglos
Εικόνα Eaglos
Απών/απούσα

Εξωλκέα πεταλιέρας
http://www.bbbparts.com/products/accessories/tools/btl14.html

Το άσπρο γράσσο είναι γράσσο συναρμολόγισης και δεν είναι για να μπαίνει πχ στα ρουλεμαν των κέντρων. Το βάζεις στο χώρο της μεσαία τριβής, στην πεταλιέρα, στο παλουκόσελο κλπ. Για τα κέντρα θες είτε το κλασσικό γράσσο, είτε με γραφίτη, είτε ένα κοκκίνο αδιάβροχο που βάζουν και στις μηχανές. Όχι όμως το άσπρο.

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

@eaglos
esi milas gia to grasso tis shimano ?

Eaglos
Εικόνα Eaglos
Απών/απούσα

Ναι, αυτό κατάλαβα ότι εννούν.

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

mpa oxi milane gia klasika grassa
sinithos ta kokkina einai ta pio akriva kai kala grassa alla kai pali einai kaliteri se sigkekrimenes synthikes oxi se olles
:D
genikotera ego peira ena apo benzinadiko kai kanw sosta tin douleia mou
3 euro 800gramm :D

Inferno
Απών/απούσα

Sorry λάθος.
Για τους βραχίονες εννοούσα! Αυτός που φαίνεται και στο λινκ.
-> Δεν σου χρειάζεται αν έχεις μεσαία τριβή νέου τύπου με εξωτερικά ποτήρια : π.χ. Hollowtech II

Η ιδέα για το μαστίγιο αλυσίδας (που όντως έτσι λέγεται : chain whip) είναι γαμάτη, ειδικά αν έχεις παλιές αλυσίδες κιόλας!

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

an peis ston podilata sou na sou kratisei
se 1-2 meres maksimum tha sou brei :D

Nayarxos
Εικόνα Nayarxos
Απών/απούσα

Όσον αφορά τα ειδικά εργαλεία... βρήκα αρκετά on-line shops για αγορά τους, αλλά λόγω της άγνοιάς μου διστάζω να τα παραγγείλω.
Θα ήθελα να τα δω από κοντά πριν τα αγοράσω, για να μπορέσω να σιγουρευτώ ότι ταιράζουν στο ποδήλατό μου (από ότι κατάλαβα η τυποποίηση των εργαλείων στα ποδήλατα είναι άγνωστη λέξη).
Ξέρετε που θα μπορέσω να τα βρω στην Αθήνα? Σε ποδηλατάδικα τα πουλάνε?
Thanx και πάλι sorry που σας τα πρίζω.
Αααα... γενικά στα αυτοκίνητα τα γραφιτούχα τα βάζουμε εκεί που έχουμε μεγάλες δυνάμεις και θερμοκρασίες (π.χ. ρουλεμάν τροχών). Επίσης το βάζουμε στο σπίρωμα των μπουζί για να μην κολλήσουν πάνω στην αλουμινένια κυλινδροκεφαλή (στα ποδήλατα είμαι σκράπας, στα αυτοκίνητα τα πάω καλά!)
Οπότε, συμπερασματικά, ένα απλό, αλλά καλό γράσο καθώς και WD40 είναι ότι πρέπει για τα κινούμενα εξαρτήματα ενός ποδηλάτου.

Inferno
Απών/απούσα

WD-40 μόνο για καθάρισμα, ΠΟΤΕ για γρασσάρισμα!!!! (ή λάδωμα αλυσίδας!!)

Το καλύτερο πας στο ποδηλατάδικο (ένα καλό όμως που να έχει) και του λες, θέλω εργαλείο για να κάνω αυτό για αυτό το ποδήλατο.

Από την άλλη, αρκεί να αναγνωρίσεις τον τύπο κάθε εξαρτήματος. Είναι αρκετοί και αλλάζουν κάθε λίγα χρόνια μόλις βαίνει κάτι καλύτερο.

Ρίξε μια ματιά στον Sheldon να σου πει τι έχεις! Είναι ο παράδεισος του μαστροχαλαστή ποδηλάτων!!!!

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

>WD-40 μόνο για καθάρισμα, ΠΟΤΕ για γρασσάρισμα!!!! (ή λάδωμα αλυσίδας!!)

RockaRolla
Εικόνα RockaRolla
Απών/απούσα

Λίγο προσοχή στο ότι γράφουμε (έχει ξαναγραφεί κάτι αντίστοιχο εδω μέσα).

Το WD-40 ΔΕΝ ΔΙΑΒΡΩΝΕΙ - ΔΕΝ ΣΚΟΥΡΙΑΖΕΙ - ΔΕΝ ΜΟΥΧΛΙΑΖΕΙ - ΔΕΝ ΣΚΟΥΛΙΚΙΑΖΕΙ....

Έλεος, αντιδιαβρωτικό σπρέι είναι.....

Καθαρίζει / διώχνει / απομακρύνει / αφαιρεί ΣΚΟΥΡΙΑ και κάποιους άλλους λεκέδες (π.χ. ντομάτα πελτέ / παγωτό γεύση φράουλα και συχνά και μάνγκο....άντε τι άλλο να γράψω...).

Σκουριά σε κεφάλι ακτίνας (spoke nipple) πρώτη φορά ακούω, είχα την εντύπωση ότι είναι από αλουμίνιο ή παλιότερα από μπρούτζο (αρκετά βαρύτερο) και δεν σκουριάζουν (σε αντίθεση με τις ακτίνες).

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

pos apomakrinei tin skouria xoris diavrosi???
tis kanei eksosi?

spirosta
Απών/απούσα

Λοιπόν για να ξεκαθαρίζουμε τα πράγματα...

To wd40 είναι αντιδιαβρωτικό. Αυτό σημαίνει ότι θα διώξει σκουριές και επίσης μπορεί να καθαρίσει επιφάνειες από γράσα ή βρώμικες κασέτες και γρανάζια και τέτοια πράγματα. ΑΛΛΑ! δεν είναι λιπαντικό. Περιέχει λιπαντικό αλλά αυτό είναι για να προστατεύσει και καλά την επιφάνεια μετά (και καλά) και επίσης βηθά και στο ξεβίδωμα βιδών και τέτοια. Στο ποδήλατο δεν Κάνει παρά μόνο για καθάρισμα βρώμικων επιφανειών από λάδια και τέτοια. Μετά πρέπει να το καθαρίζουμε και να λιπαίνουμε αν χρειάζεται και όπου χρειάζεται!

Τώρα για σκουριά σε ακτινοκέφαλα-ακτίνες πρώτη φορά ακούω. Οι ακτίνες πλέον είναι ανοξείδωτο ατσάλι και τα καψούλια αλουμίνιο. Υποτίθεται δεν σκουριάζουν. Τώρα αν ήταν καμια αρχαία ζάντα μπορεί..