Μεσαία τριβή ποδηλάτου - Βottom bracket

21 σχόλια / 0 νέα/ο
Τελευταία δημοσίευση
Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

Mε αφορμή τη δημοσίευση για ρουλεμάν & πλαστικό αποστάτη επιτρεψτε μου, να διαφωνησω... και μαλιστα καθετα.
Και μια και πιασαμε τη συζητηση για τις μεσαιες τριβες, ειναι ευκαιρια να πουμε και δυο-τρια πραγματακια ακομη, που μπορει να μην εχουν αναφερθει μεχρι τωρα.

Ας παμε λοιπον την ιστορια μερικα χρονακια πισω, και συγκεκριμενα, στο ευτυχες (ακομη) ετος 1998.
Η παλια μεσαια τριβη του ποδηλατου μου (ανοιχτου τυπου, με τον κλασσικο τετραγωνο αξονα), αυτη που ειχε απο τη "μαμα"του δηλαδη, και η οποια μετα απο μια δεκαετια περιπου συνεχους χρησης, και αφου δε σηκωνε πια αλλη ρυθμιση/συντηρηση, (η φθορα του αξονα ηταν υπερβολικη πια), αποφασιζεται να αλλαχτει με μια νεου (τοτε) τυπου, μια Shimano cartridge LX, με αλλα λογια αυτη που ξερουμε σημερα σαν UN-53 η UN-54/55. Οπερ και εγενετο.
Αυτη λοιπον η μεσαια τριβη, δουλευει ασταματητα απο τοτε, χωρις να εχει αναγκη κανενος ειδους συντηρηση, ρυθμιση, καθαρισμο, επισκευη η οτιδηποτε αλλο.
Δε με απασχολησε ποτε για κανενα λογο, και θα μπορουσα να πω οτι ολα αυτα τα χρονια...ειχα ξεχασει την υπαρξη της.
Με τους πιο μετριους υπολογισμους, εχει διανυσει 60.000 χιλιομετρα, ενω με τους πιο αισιοδοξους, εχει ξεπερασει τις 100.000. Βλεπετε, κοντερ τοποθετηθηκε στο ποδηλατο αυτο, τα τελευταια 20.000 χιλιομετρα.
Πριν απο τα τελευταια 10.000 χιλιμετρα λοιπον, κατα τη διαρκεια καθαρισμου αλυσιδας-γραναζιων, παρατηρησα οτι ο αξονας της μεσαιας τριβης, ειχε εμφανισει ενα απειροελαχιστο "τζογο".
Η πρωτη σκεψη ηταν: "Επιτελους, χαλασε, θα την αλλαξω με κατι πιο συγχρονο".
Με μια δευτερη σκεψη ομως, κι επειδη υπαρχει και αυτη η ατιμη η περιεργεια, σκεφτηκα να μην την αλλαξω αμεσα, αλλα να περιμενω να δω ποσο θα αντεχε ακομη, μεχρι τελικης πτωσεως.
Εχθες λοιπον, (κατα τη διαρκεια του Critical Mass παρακαλω), συμφωνα με το κοντερ, ξεπερασε τις 10.000 χιλιομετρα, απο τοτε που πρωτοπαρατηρησα το τζογο.
Και αυτα τα τελευταια 10.000 χιλιομετρα, δεν εχουν γινει σε πολη, η σε ηπιες συνθηκες, αλλα σε διαδρομες σε κακους βουνισιους χωματοδρομους, με φορτιο, σε καθε ειδους συνθηκες (κι αυτο γιατι εδω και μερικα χρονια, το ποδηλατο απεκτησε "αδελφακια", τα οποια και ανελαβαν τις περισσοτερες αστικες μετακινησεις).
Και εχει μεν αυξηθει λιγο ο τζογος, αλλα η μεσαια τριβη, εξακολουθει να δουλευει.
Εσεις ξερετε πολλες μεσαιες τριβες, που αφου "γραψουν" τα χιλιομετρα της αρκουδας (χωρις το παραμικρο λυσιμο η συντηρηση), να παρουσιαζουν φθορα, και παρ'ολα αυτα, να εξακολουθουν να δουλευουν για ακομη 10.000(τουλαχιστον) χιλιομετρα;
Βεβαια, υπηρξαν και παλιοτερα ποιοτικες μεσαιες τριβες (Campagnolo, Stronglight, Nervar, κλπ), τις δεκαετιες '70 και '80, και μαλιστα ανοικτου τυπου, οι οποιες ειχαν στο ενεργητικο τους 100αδες χιλιαδες χιλιομετρα, ομως εκεινες απαιτουσαν μια περιοδικη ρυθμιση/συντηρηση, προκειμενου να διανυσουν ολα αυτα τα χιλιομετρα.
Θελετε να περασουμε και στο ζητημα του κοστους;
Οριστε λοιπον: Μια μεσαια τριβη τυπου UN-55, κοστιζει σημερα 11 ευρω.
Ενας συμβατος με αυτη δισκοβραχιονας, καλης ποιοτητας, κοστιζει 27 ευρω.
Ενας αντιστοιχος συγχρονος δισκοβραχιονας τυπου Hollowtech II, με τη μεσαια τριβη, κοστιζει σημερα 49 ευρω.
Εκτος απο την τιμη αγορας ομως, θα πρεπει να δουμε λιγακι και το κοστος χρησης, η το κοστος ανταλλακτικων:
Καθε 20.000 χιλιομετρα, θα χρειαζονται αλλαγη τα ρουλεμαν της Hollowtwch II, ενω η cartridge, θα χρειαστει αλλαγη σε τριπλασια χιλιομετρα περιπου, και θα κοστιζει λιγοτερο.
Η μονη επιφυλαξη που εχω, ειναι κατα ποσον εχει διατηρηθει η ποιοτητα των cartridge μεσ.τριβων της Shimano, στα επιπεδα εκεινων που παρηγαγε παλιοτερα (πριν απο το 2000).
Οποτε, με τα μεχρι τωρα δεδομενα, για μενα, δεν αποτελει σημαντικο βημα προς τα μπροστα η σχεδιαση/κατασκευη των Hollowtech II.
Σιγουρα, ειναι ελαφροτερες, και παρουσιαζουν ελαφρα αυξημενη ακαμψια, σε σχεση με τις σφραγιστες cartridge. Χρειαζονται ομως περιοδικο ελεγχο/συντηρηση, παρ'ολο που ειναι σφραγιστες, προκειμενου να συνεχισουν να δουλευουν, και μαλιστα, με μικροτερο χιλιομετρικο οριο ζωης.
Οποτε, δε νομιζω σ'αυτον τον τομεα (περιοδικος ελεγχος/συντηρηση) να διαφερουν σε κατι απο τις "αρχαιες" ανοιχτου τυπου μεσαιες τριβες, του '70 και του '80.
Υποτιθεται, οτι με τις σφραγιστες τριβες, θα γλυτωνε κανεις απο τα service, τα καθαρισματα κλπ. Αλλα δεν...

Οσο για το octalink η αλλιως Hollowtech I(επειδη αναφερθηκε), προτιμω να μην το σχολιασω.
Δεν θα πρεπει να εχει υπαρξει μεγαλυτερη "μουφα" απ'αυτο.
Χωρις να εχει καποιο ουσιαστικο πλεονεκτημα εναντι του κλασσικου παλιου cartridge, παρουσιασε πολλα προβληματα αξιοπιστιας (ειδικα στα πρωτα μοντελλα με το κοντο πολυσφηνο), και φυσικα δεν ελυσε κανενα προβλημα, ενω κοστιζει και αρκετα ακριβοτερα απο το παλιοτερο cartridge. Η Shimano, καταλαβε πολυ γρηγορα την π@π@ρι@ που εκανε, και εσπευσε να το αντικαταστησει με το Hollowtech II, το οποιο ειναι οντως καλυτερο απο το Hollowtech I, αλλα η αξιοπιστια και η μακροζωια, πηγε περιπατο.
Αν προκειται λοιπον για καποιο κουρσακι, οπου "μετραει" σημαντικα το μειωμενο βαρος και η μεγαλυτερη ακαμψια του δισκοβραχιονα, τοτε το Hollowtech II μπορει να ειναι σοβαρος υποψηφιος.
Σε καθε αλλη περιπτωση ομως, οπως για παραδειγμα σε ενα καθημερινης χρησης ποδηλατο, οπου το ζητουμενο ειναι η οσο γινεται η απροβληματιστη χρηση, η ακομη περισσοτερο, σε ενα σοβαρο ποδηλατο τουρισμου, οπου οι δυσαρεστες "εκπληξεις" δεν ειναι οτι καλυτερο, εγω θα παω προς τα πισω (και μαλιστα τρεχοντας), σε μια καλη και αξιοπιστη παλιομοδιτικη σφραγιστη μεσαια τριβη cartridge, τυπου UN-55, η κατι παρομοιο, εξ'ισου καλο ποιοτικα.

Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
3.75
Μέση αξιολόγηση: 3.8 (4 ψήφοι)
Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

ήθελα να σε ρωτήσω κάτι σχετίκα με τις μεσαίες τριβές της campagnolo τύπου Hollowtech 2
στις αρχές είχα το ultra torque Και τώρα έχουν το Power torque
ουσιαστικά στο Ultra ο άξονας ενώνεται στην μέση του ποδηλάτου
στο Power torque ενόνετε στην άκρη (όπως στα shimano)
Πιο σύστημα πιστεύεις πως είναι καλύτερο
γιατί πίστευωα πως το να ενώνεται στην μέση είναι καλύτερα βέβαια δεν ξέρω πως μπορείς να το κάνεις γερό αυτό χωρίς να φαγώνονται τα γρανάζια του άξονα
:D

Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

...νομιζω πως ειναι πιο δυσκολο στην κατασκευη του (κι ισως κοστιζει πιο ακριβα στην εταιρια), αλλα για να το λυσει (και να το δεσει) κανεις, χρειαζεται μονο ενα μακρυ καρυδακι allen.
Το νεοτερο Power torque, μοιαζει πιο πολυ με το Shimano Hollowtech II, συναρμολογειται πιο ευκολα απο το Ultra torque (δεν χρειαζεται το μακρυ allen), αλλα για να λυθει, κανονικα χρειαζεται ειδικος εξωλκεας, ο οποιος ειναι πανακριβος, αν ειναι της Campagnolo.
Κατα τα αλλα, δεν νομιζω να εχουν καποια αξιοπροσεκτη διαφορα στην ακαμψια, τουλαχιστον οχι αισθητη, απο καποιον ερασιτεχνη.
Οσο για τα γραναζια του Ultra torque, κανονικα δεν πρεπει να φαγωνονται, γιατι δεν "δουλευουν" μεταξυ τους, αλλα απλα σφηνωνουν, και μαλιστα πολυ ισχυρα.
Αυτα γνωριζω, αυτα λεω.
Αν καποιος αλλος γνωριζει περισσοτερα, ας μας διαφωτισει.

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

http://www.youtube.com/watch?v=L1_3smRyk-w
βρήκα αυτό το video
βασικά θέλει το χοντρό άλλεν
το άλλο για τα ποτήρια πρέπει να είναι το ίδιο με το αντίστοιχο shimano
http://www.youtube.com/watch?v=FT4qzevaOWo
και εδώ ultra torque
βέβαία δεν ξέρω πιο εννοείς με ακριβό εξολκέα
πάντως λίγο γράσο στα σπειρώματα δεν βάζουν
γύφτοι ιταλοί

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

http://www.youtube.com/watch?v=xxtg9Bb8LxQ&feature=related
Kai εδώ ένα πολύ ενδιαφέρον video για campy

και εδώ ένα πιο γενικό video

http://www.youtube.com/watch?v=yiOqvoCJZfw&feature=related

Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

...που βιδωνει τα ποτηρια της Shimano Hollowtech II, δεν ειναι ακριβως ιδιο με εκεινο που βιδωνει τα ποτηρια της Campagnolo.
Το καρυδακι για τα ποτηρια Hollowtech II, εχει το ιδιο σχημα με εκεινο για τα ποτηρια της Campagnolo, αλλα ειναι πιο "ρηχο".
Οποτε, με το καρυδακι της Shimano, δεν μπορεις να δουλεψεις τα ποτηρια της Campagnolo.
Αντιθετα, με το καρυδακι που προοριζεται για ποτηρια Campagnolo, επειδη ειναι πιο "βαθυ", μπορεις να λυσεις/ δεσεις τα ποτηρια της μεσαιας τριβης της Campagnolo Ultra/Power torque, αλλα και τα ποτηρια της Shimano Hollowtech II.
Οποτε αν κανεις προκειται να αγορασει ενα τετοιο καρυδακι, καλυτερα να αγορασει αυτο που ταιριαζει πρωτιστως σε ποτηρια Campagnolo. Με ενα σμπαρο, δυο..ποτηρια.
Ακριβο εξωλκεα, εννοω αυτον.

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

Columbus discovers Cro-moly wrote:
...που βιδωνει τα ποτηρια της Shimano Hollowtech II, δεν ειναι ακριβως ιδιο με εκεινο που βιδωνει τα ποτηρια της Campagnolo.
Το καρυδακι για τα ποτηρια Hollowtech II, εχει το ιδιο σχημα με εκεινο για τα ποτηρια της Campagnolo, αλλα ειναι πιο "ρηχο".
Οποτε, με το καρυδακι της Shimano, δεν μπορεις να δουλεψεις τα ποτηρια της Campagnolo.
Αντιθετα, με το καρυδακι που προοριζεται για ποτηρια Campagnolo, επειδη ειναι πιο "βαθυ", μπορεις να λυσεις/ δεσεις τα ποτηρια της μεσαιας τριβης της Campagnolo Ultra/Power torque, αλλα και τα ποτηρια της Shimano Hollowtech II.
Οποτε αν κανεις προκειται να αγορασει ενα τετοιο καρυδακι, καλυτερα να αγορασει αυτο που ταιριαζει πρωτιστως σε ποτηρια Campagnolo. Με ενα σμπαρο, δυο..ποτηρια.
Ακριβο εξωλκεα, εννοω αυτον.

α οκ
απλά ξέρω πως τα εργαλεία τα κατέχεις οπότε δεν κατάλαβα πιο είναι το ακριβό κομμάτι που έλεγες
ναι αυτό είναι ακριβό
αν και πιστεύω πως μπορείς να βρεις κάτι τέτοιο στο εμπόριο ....(όχι πως στο εμπόριο θα είναι φτηνό)
έχεις διαστάσεις του ρουλεμάν να το ψάξω??
βέβαια αυτό που παρατήρησα είναι ότι λογικά πρέπει να είναι φτιαγμένο από αλουμίνιο για να είναι στην ίδια σκληρότητα με τον βραχίονα
να μην τον τραυματίζει
:D

jeanmarat
Απών/απούσα

Πρόσφατα άλλαξα αλυσίδα μετά από κάποια χρόνια και ανακάλυψα πως στο μεσαίο δίσκο που ήταν και ο πιο πολυχρησιμοποιημένος πηδάει ταχύτητες όταν βάζεις λίγη ένταση. Διάβασα και είδα βίντεο πως αυτό οφείλεται πως έχουν πλέον στρογγυλέψει οι άκρες του crankset  / chainring  και πρέπει να βάλω νέο.

Όπου πάω και όπου διαβάσω λένε πως δεν πας στα τυφλά και παίρνεις ένα  αλλά πρέπει να κοιτάξεις το  bottom bracket και άλλα χαρακτηστικά για να αγοράσεις. 

Είδα πως το crankset έχει 6γωνικό γρανάζι 14mm  από αυτά που είδα πρέπει να είναι 

Shimano Altus 48/38/28

και το ΒΒ ΜΤ-500-PA 41x92 mm  για το ποδήλατο Scott Sub 40. 

 

Αλλά επειδή το μοντέλο δεν υπάρχει πλέον δεν είμαι σίγουρος πως τα αποτελέσματα της αναζήτησης είναι σωστά. 

 

Ξέρεις κανείς πως να επιβεβαιώσω τη μέτρηση του ΒΒ και τι εργαλεία θα χρειαστώ για να βάλω νέο CrankSet ; 

Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

...ειναι τα ακολουθα:

Ενας εξωλκεας μεσαιας τριβης με τον οποιο αρχικα θα λυσεις το δισκοβραχιονα (αφου πρωτα λυσεις την εξαγωνη βιδα που τον συγκρατει πανω στον αξονα).

Ειναι αυτος της Ice tools, ο οποιος κοστιζει 6.90 ευρω, και λειτουργει αψογα πολλα χρονια στα χερια μου τωρα.

Μετα θα πρεπει με καποιο μακρυ αξονα (κομματι σιδερο, κομματι μπετοβεργα, η κατι τετοιο τελος παντων), να χτυπησεις απο μεσα τα πλαστικα ποτηρια που συγκρατουντα ρουλεμαν και τον πλαστικο αποστατη αναμεσα στο δεξι και αριστερο ποτηρι, και να τα αφαιρεσεις. Λιγο "καννιβαλλικη μεθοδος", αλλα λειτουργει. Με το δειγμα στο χερι, και τα στοιχεια που ηδη γνωριζεις, πας μια βολτα στα πδηλαταδικα και βρισκεις μια ιδια καινουρια μεσ. τριβη. Για να την τοποθετησεις, θα χρειαστεις δυο ειδικα μεταλλικα ποτηρια, και μια βιδα αναμεσα, και πρεσαρεις την καινουρια τριβη στην θεση της. Βλεποντας ομως το συνολικο κοστος των εργαλειων (αν δεν τα διαθετεις ηδη), τοτε σε συμφερει να πας σε καποιο ποδηλαταδικο, και να αφησεις να κανουν αυτοι τη δουλεια. Οσο για το μεσαιο και φθαρμενο φυλλο του δισκοβραχιονα σου, δες με ποσες βιδες στηριζεται (4 η 5), αν υπαρχει σε συμφερουσα τιμη, αλλιως σε συμφερει να παρεις ολοκληρο εναν οικονομικο δισκοβραχιονα. Αυτα τα ολιγα, καλα ξεμπερδεματα..

steliosp
Εικόνα steliosp
Απών/απούσα
Σχωράτε με αν κάτι δεν έχω καταλάβει καλά.  Αλλά έχει το Scott sub 40 του παιδιού κούφια press-fit μεσαία τριβή με κανονικο square tappered αξονα και σε Altus;
Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

από ότι είδα είναι κλασικό τετράγωνο καρέ

δεμ ξέρω που βρήκε το press φιτ

 

Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

...να ανεβασει ο φιλος καμμια φωτογραφια απο δισκοβραχιονα/μεσ.τριβη, για να δουμε επιτελους περι τινος ακριβως προκειται, γιατι ο φιλος jeanmarat δεν νομιζω να εχει κανεναν απολυτως λογο να λεει ψεμματα. ΛΙγη υπομονη...

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

Columbus discovers Cro-moly wrote:

...να ανεβασει ο φιλος καμμια φωτογραφια απο δισκοβραχιονα/μεσ.τριβη, για να δουμε επιτελους περι τινος ακριβως προκειται, γιατι ο φιλος jeanmarat δεν νομιζω να εχει κανεναν απολυτως λογο να λεει ψεμματα. ΛΙγη υπομονη...

δεν είπε κανείς ότι λέει ψέματα :D

απλά όταν με ρώτησε μου είπε για 6γωνή βίδα με καπάκι από πάνω ο δισκοβραχίονας είναι fc-171

kai logika τετραγωνό καρέ ή oktalink

 

jeanmarat
Απών/απούσα

FC-M311 πήρα, χωρίς αλλαγή μεσαίας τριβής προς το παρόν. 

 

Δυστυχώς όμως ήρθε 170mm και όχι 175mm ελπίζω να μην έχει μεγάλη διαφορά.

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

μικρό το πρόβλημα

:D

 

jeanmarat
Απών/απούσα

Δεν κατάφερα να το βγάλω... λύγισα κάτι εργαλεία και διαλύθηκαν.  Αλλά το μπουλόνι δεν βγήκε. 

Έχω ένα wrench 14mm αλλά δεν βγαίνει με τίποτα. ΤΙ εργαλείο να χρησιοποιήσω ;

 

jeanmarat
Απών/απούσα

https://drive.google.com/file/d/1QlW-0uyiJSSNq-3a-SV...

https://drive.google.com/open?id=1FpD8BjOrVg90Ft3K6X...

 

φωτογραφίες από τον αντάπτορα και το crankset, ο σωστός αντάπτορας δεν είναι ;

 

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

ναι λέμε

απλά θέλει δύναμη γιατί έχει φρακάρει

colompus κάνα κόλπο ξέρεις?
 

Mercian
Εικόνα Mercian
Απών/απούσα

Αυτά είναι τα εργαλεία. Φαντάζομαι έριξες αντισκωριακό και από τις δύο μεριές του βραχίωνα. Να μουλιάσει καλά. Σφίγγεις το εξωτερικό βαρελάκι αφού πρώτα χαλαρώσεις σχεδόν τελείως το μέσα. (για να μην πηδήξει σπείρωμα) Έπειτα με μεγάλο γαλλικό κλειδί το σφίγγεις σιγά σιγά. Ή το χτυπάς λίγο λίγο με σφυράκι εκεί που δεν πάει άλλο με το χέρι (το κλειδί εννοώ χτυπάς). 

Αν εννοείς στράβωσε η άκρη του εξωλκέα, δοκίμασε να βάλεις δύο κέρματα 1 λεπτού ανάμεσα στον εξωλκέα και τον άξονα να πατήσει καλύτερα. (στο τετράγωνο δεν θυμάμαι αν χωράει καλά, για octalink είναι κυρίως αυτό.)

Mercian
Εικόνα Mercian
Απών/απούσα

Ένα ακόμα πλεονέκτημα που έχει η καρέ μεσαία τριβή σε σχέση με τη hollowtech II  είναι οτι μπορείς να μεταβάλλεις το chainline. 

Να αναφέρω προσωπικό παράδειγμα για να εξηγήσω. Έχω μετάδοση στην κούρσα 3χ8. Δισκοβραχίονας καρέ 30/39/50 με chainline 45mm. Ήθελα να βαλω 26/36/48 αλλά οι HTII έχουν 50mm chainline. Μια δοκιμή έδειξε ή ότι θα έχω έκκεντρα τα πεταλ, βάζοντας τους αποστάτες αριστερά ή θα στραβώνει πολύ η αλυσίδα και δεν θα παίζει σωστά. 

Τελικά εβαλα καρέ δισκοβραχίονα ο οποίος με 123mm ειχε chainline 50mm, τον εβαλα στην υπάρχουσα 113mm μεσαία τριβή και ήρθε στο σωστό 45mm.

Αυτό σε HTII  απλά δεν γίνεται γιατί είναι φιξ το μήκος του άξονα.

Κάποιες φωτογραφίες εδω:

https://ibb.co/mtjxoU

https://ibb.co/nGEiv9

Όσο για τη συντήρηση, έχω την un26 10000χλμ και απλά δεν θυμάμαι οτι υπάρχει. Η htII στο mtb με τα μισά χιλιόμετρα έχει ανοιχτεί 2-3 φορές για καθαρισμό και έλεγχο.

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

κλειστές τύπου cartridge. Αν τη ψάξεις καλά,  πιθανόν θα την ανοίξεις! Τη δική μου βρήκα τρόπο, με λίγο ευγενή μέθοδο... κοπανήματος, μια φορά στο εξάμηνο,  φτάνω μέχρι ξεγύμνωμα ρουλεμάν! Μιλάω για απλή φτηνή.