Ο δεκάλογος του αρχάριου ποδηλάτη

21 σχόλια / 0 νέα/ο
Τελευταία δημοσίευση
Johnny.Tifosi
Εικόνα Johnny.Tifosi
Απών/απούσα

Οι περισσότεροι συμφωνούμε πλέον ότι η αύξηση των ποδηλατ-ισσ-ών είναι αισθητή. Αυτό που παρατηρώ είναι ότι πολλοί νέοι στο χώρο της ποδηλασίας κάνουν κάποια σημαντικά λάθη. Για παράδειγμα, κυκλοφορούν χωρίς κράνος, χωρίς φώτα τη νύχτα, ταλαιπωρούνται έχοντας την σέλα χαμηλά.

Σκέφτηκα λοιπόν να φτιάξω έναν δεκάλογο με γενικά αποδεκτές συνοπτικές παρατηρήσεις προς τους νέους ποδηλάτες, σχετικές με τεχνικά θέματα, θέματα ασφάλειας και συμβουλές για ευκολότερη ποδηλασία. (Οποιαδήποτε παρατήρηση/διόρθωση είναι ευπρόσδεκτη.)
 

Ο δεκάλογος του αρχάριου ποδηλάτη

     

    Ποδήλατο

  1. Φροντίζουμε για την καλή κατάσταση του ποδηλάτου μας, ιδιαίτερα των φρένων και των ταχυτήτων είτε το χρησιμοποιούμε για αστική μετακίνηση είτε για γυμναστική κι απώλεια βάρους. Eπιπλέον σύνδεσμος: How to ... your bike (αγγλικά).
    Επίσης έχετε υπόψη σας ότι διοργανώνονται σεμινάρια για ποικίλα τεχνικά θέματα στους Φίλους του Ποδηλάτου καθώς και μαθήματα ποδηλάτου (ισορροπίας & σερβις) από συμποδηλάτες μας.
  2. Ρυθμίζουμε τη σέλα στο σωστό ύψος: καθόμαστε στο ποδήλατο, βάζουμε το πετάλι στο χαμηλότερο σημείο και το πατάμε με τη φτέρνα. Το πόδι μας τότε πρέπει να είναι τεντωμένο, όχι εντελώς αλλά με μια πολύ μικρή κλίση. Eπιπλέον σύνδεσμος: Calculate οptimal seat height (αγγλικά).
  3. Αν αγοράζουμε καινούριο ποδήλατο, δίνουμε σημασία να είναι στο κατάλληλο μέγεθος για το σωματότυπο μας. Λίγο διάβασμα εκ των προτέρων σε ποικίλα ποδηλατικά βιβλία δεν βλάπτει. Αν σκοπεύουμε να αγοράσουμε ποδήλατο από το εξωτερικό προσέχουμε διπλά. Eπιπλέον σύνδεσμοι: Ποδήλατο κι υπέρβαρος αναβάτης & Χρήσιμα αντικείμενα για το τσαντάκι σέλας του ποδηλάτου.
    Eπίσης μην ξεχνάτε τη μεταφορική αξία και πρακτικότητα του ποδηλάτου η οποία πολλαπλασιάζεται με την τοποθέτηση των κατάλληλων εξαρτημάτων!
  4.  

    Οδική Ασφάλεια

  5. Ο Κ.Ο.Κ. ισχύει για το ποδήλατο όπως ακριβώς ισχύει και για τα υπόλοιπα οχήματα. Τηρούμε λοιπόν τα σήματα και τις προτεραιότητες. Επιπλέον χρησιμοποιούμε τα χέρια μας πριν από κάθε ελιγμό ως φλας. Σεβόμαστε τους υπόλοιπους οδηγούς καθώς και τους πεζούς για να μας σέβονται και αυτοί.
  6. Ποδηλατούμε προσεκτικά προνοώντας για τα λάθη των υπολοίπων. Στις διασταυρώσεις δεν θεωρούμε δεδομένο ότι ο άλλος οδηγός θα μας δει ή ότι θα παραχωρήσει προτεραιότητα. Δεν κάνουμε επικίνδυνες (και παράνομες) "σφήνες". Επίσης δεν κινούμαστε πολύ κοντά σε παρκαρισμένα οχήματα επειδή κάποιος απρόσεκτος οδηγός μπορεί να ανοίξει την πόρτα του.
  7. Προσπαθούμε να συμβαδίζουμε με την κίνηση των υπόλοιπων οχημάτων, ώστε να μην προκαλούμε άσκοπες καθυστερήσεις.
  8. Θα οδηγούσατε ποτέ αυτοκίνητο χωρίς ζώνη ασφαλείας, φώτα και καθρέφτες; Προμηθευόμαστε λοιπόν οπωσδήποτε τα απαραίτητα για την ασφάλειά μας: κράνος, φώτα μπρος-πίσω και καθρεφτάκι.
  9.  

    Ασφάλεια

  10. Οι κλοπές ποδηλάτων στην Αθήνα είναι δυστυχώς καθημερινό φαινόμενο όπως θα διαβάσετε στη σχετική ενότητα.
    Είναι πλέον γενικά αποδεκτό ότι ο μόνος τύπος κλειδαριάς που προσφέρει επαρκή προστασία είναι το "πέταλο" πάχους τουλάχιστον 13mm για μοτοσυκλέτες. Αφαιρούμε οτιδήποτε πρόσθετο από το ποδήλατο και το δένουμε από το σκελετό σε εμφανές και σταθερό σημείο (π.χ. κάγκελα, κολώνες φωτισμού) ή όπου υπάρχει κύκλωμα cctv, επίσης ταυτόχρονα ασφαλίζουμε τους τροχούς και τη σέλα. Το σημείο πρέπει να είναι πολλαπλώς ελεγμένο για την αντοχή και τη σταθερότητα του! Eπιπλέον σύνδεσμος: Πως να κλειδώσετε το ποδήλατο σας.
  11.  

    Γενικές Συμβουλές

  12. Προτιμούμε μια ελαφριά ταχύτητα με γρήγορο στροφάρισμα στα πετάλια από μια βαρύτερη ταχύτητα με αργό στροφάρισμα. Έτσι κουραζόμαστε λιγότερο και δεν καταπονούμε τα πόδια μας.
  13. Αν μετακινείστε στην πόλη μην ταλαιπωρείστε άδικα με χοντρά τρακτερωτά λάστιχα για χώμα. Ένα ζευγάρι λεπτά και λεία ασφάλτινα ελαστικά προσφέρουν σημαντικά καλύτερη κύλιση. Σε κάθε περίπτωση φροντίζουμε η πίεση να είναι εντός των ορίων που αναγράφονται στο ελαστικό για ομαλή κύλιση και λιγότερα σκασίματα. Eπιπλέον σύνδεσμος: Σωστή πίεση ελαστικών ποδηλάτου.

Καλή ποδηλασία!


Συναφείς δημοσιεύσεις

Συμβουλές για τους φίλους συμποδηλάτες
 

Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
4.6875
Μέση αξιολόγηση: 4.7 (16 ψήφοι)
jeanmarat
Απών/απούσα

για το (2) αν αναρωτιεστε τι φταιει και πονάνε τα γονάτα σας μετά από μια σχετικά μέτρια διαδρομή τότε είναι η σέλα (βλ.2).

Αλλος τροπος ειναι αν είμαστε πάνω στη σέλα πρέπει τα πόδια μας να είναι στις μύτες.

...Been there done that...

Johnny.Tifosi
Εικόνα Johnny.Tifosi
Απών/απούσα

Βλέπω ότι έγινε sticky και προστέθηκαν λινκς! Ευχαριστώ για τις διορθώσεις τους moderator. Πρόσθεσα κι εγώ ένα λινκ με τις σωστές πιέσεις ελαστικών και έβαλα ένα πιο κατανοητό άρθρο για την ρύθμιση της σέλας.

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

(Θα ήταν εκτός θέματος, να προτείνω να γίνει μια ομάδα συγγραφής ενός εγχειριδίου χρήσης ποδηλάτου;)

Gefer
Εικόνα Gefer
Απών/απούσα

Πολύ ωραίο θρεντ αυτό και πολύ χρήσιμο. Έκανα πράξη πολλά από αυτά που αναγράφονται.

Ξεκίνησα (μετά από πολλά χρόνια) να χρησιμοποιώ το ποδήλατο, αυτή τη φορά για να πηγαίνω στη δουλειά μου και γενικά εδώ έχω βρει μεγάλη βοήθεια από τα παιδιά.

Naruto
Απών/απούσα

Πολύ ωραίο post και κατατοπιστικότατο.
Έχω μια απορία στο 10 όσων αφορά τα λάστιχα.
Προσωπικά δεν έχει τύχει να αλλάξω ποτέ λάστιχο και έχω και ένα μικρό φόβο στο να κάνω πειράματα σπίτι με το ποδήλατο μου γιατί μένω σε προάστιο αρκετά χλμ μακρυά.
Η ερώτηση μου λοιπόν είναι η εξής:Πόση διαφορά κάνουν τα τρακτεροτά λάστιχα απο της ασφάλτου που αναφέρονται στο post,κάνω καθημερινά μια απόσταση περίπου 34 χλμ,θα έχω κάποιο αισθητό αποτέλεσμα στο θέμα κόπωσης?Επίσης η αντοχή τους είναι αρκετή για τους κρατήρες στο κέντρο του Πειραιά που κινούμε συνήθως?

Ευχαριστώ εξ αρχής.

to
Εικόνα to
Απών/απούσα

Naruto wrote:
Πόση διαφορά κάνουν τα τρακτεροτά λάστιχα απο της ασφάλτου που αναφέρονται στο post,κάνω καθημερινά μια απόσταση περίπου 34 χλμ,θα έχω κάποιο αισθητό αποτέλεσμα στο θέμα κόπωσης?Επίσης η αντοχή τους είναι αρκετή για τους κρατήρες στο κέντρο του Πειραιά που κινούμε συνήθως?

Νομίζω ότι θα υπάρξει αισθητή διαφορά. Όσο για τους κρατήρες, με λίγη προσοχή για την μέση σου και για τα λάστιχα δεν θα υπάρχει κάποιο πρόβλημα.

Naruto
Απών/απούσα

Ευχαριστώ πολύ,πάντως θα την αφήσω προς το τέλος αυτή την μετατροπή γιατί έχω κάποιες άλλες προτεραιότητες.Θα το κοιτάξω μόλις περισσέψει κανα ευρό.

Lids
Απών/απούσα

Καλησπέρα,
Αποφάσισα να αφήσω όσο μπορώ το αυτοκίνητο στην άκρη,
είμαι στην φαση της ερευνας αγοράς, κλίνω όμως προς το Kona dew, μετά από παρότρυνση του πωλητή , ο οποίος με πέρασε από Interview για να δει ποιο ποδήλατο μου ταιριάζει (πράγμα που εκτίμησα δεόντως).
Οι οδηγίες κ οι συμβουλές που δίνετε για εμάς τους αρχάριους "της πόλης"
είναι πολύ χρήσιμες.
Αν έχει κανείς σας εμπειρία από ανηφόρες (εκεί που μένω έχει μπόλικες) ,
και έχει κάποιο tip, είναι ευπρόσδεκτο!
Εν τω μεταξυ, ανυπομονώ να πάρω το ποδηλατάκι μου λες και είμαι παιδάκι!

Johnny.Tifosi
Εικόνα Johnny.Tifosi
Απών/απούσα

Για τις ανηφόρες ακουλούθησε ευλαβικά τους κανόνες 2 και 9, και να τις ανεβαίνεις καθιστός/ή. Σηκωνόμαστε ορθοπέταλο μόνο για ξεμούδιασμα ή για να αλλάξουμε για λίγο τον ρυθμό βάζοντας βαρύτερη σχέση. Tο καλύτερο tip όμως είναι το εξής: ανέβαινε πολλές ανηφόρες!

Lids
Απών/απούσα

"Tο καλύτερο tip όμως είναι το εξής: ανέβαινε πολλές ανηφόρες! "
.... Θέλοντας και μη!
Τουλάχιστον το πρωινό είναι κατηφόρα.....

Arxarios
Απών/απούσα

...ο πλέον αρμόδιος για να απαντήσω την ερώτηση σου καθώς είμαι αρχάριος όνομα και πράγμα, κάτοχος Dew, και μένω σε περιοχή με ανηφόρες (αλήθεια που μένεις, για να έχουμε εκτίμηση των κλίσεων)

Lids wrote:

Αν έχει κανείς σας εμπειρία από ανηφόρες (εκεί που μένω έχει μπόλικες) ,
και έχει κάποιο tip, είναι ευπρόσδεκτο!

Βασικά μην τις φοβάσαι καθόλου! Θα βάζεις την πολύ κοντή 34άρα πρώτη, θα βάζεις το μικρό δίσκο μπροστά, στην αρχή θα πρέπει να συνηθίσεις το ότι θα σουζάρει πανεύκολα και μετά απλά θα τις ανεβαίνεις! Απλά μη λυπάσαι να κατεβάσεις ταχύτητα, η 1ή από τις 24 έχει το νόημα της...

Lids
Απών/απούσα

Άσε, εγώ άλλα ποδήλατα κοιτούσα,με αναρτήσεις, με μεγάλες σέλες,με σχάρες,με το ένα, με το άλλο, και μόλις είπα στον πωλητή οτι μένω ψηλά στο Γαλάτσι, μου είπε "οκ, μην κοιτάς άλλο από εδώ" και με οδήγησε σε άλλο τύπο ποδηλάτου, ε, του είπα κ το budget μου, και μάλλον κατέληξα στο Dew. Εισαι ευχαριστημένος από το ποδήλατο? Από τη θέση οδήγησης? Είναι άνετο?

to
Εικόνα to
Απών/απούσα

"Ψηλά στο Γαλάτσι" δηλαδή πάνω από την Βεΐκου; Αν ναι, ενδιαφέρον, θα κάνεις καλή άσκηση. Από την περιοχή αυτή τυγχάνει να περνάω συχνά μέσω νταμαριού και να πέφτω από την άλλη. Έχει ανηφόρες που όσο ανεβαίνουν τόσο ανεβαίνει και η κλίση.

(Την πιο) χαμηλή σχέση για μη καταπόνηση αρθρώσεων, και ορθοπεταλιά φυσικά όποτε θέλεις και την χρειάζεσαι μέχρι τελικής πτώσεως. Φουσκωμένα λάστιχα επίσης. Λίγο νεράκι.

Επίσης έχει πάντα να κάνει και η μέρα, άλλες φορές κουρασμένος, άλλες φορές φαγωμένος και βαρύς, άλλες άρρωστος (!), άλλες ακμαιότατος (οι περισότερες φυσικά!) κλπ.

Ένα τιπ για τις δύσκολες μέρες, αν έχεις να ανέβεις μια ανηφόρα 100 μέτρα, από πιο πριν ανέβα πρώτα τα 20 ή τα πιο εύκολα, μετά κάνε μια οριζόντια διαδρομή με κάθετα στενά και μετά συνέχισε τα υπόλοιπα 80 ή τα υπόλοιπα πολύ δύσκολης κλίσης, ώστε να είσαι ολίγον ξεκούραστος και να μην το πάρεις μονοκοπανιά. Πχ έρχεσαι από Γαλατσίου, δεν ανεβαίνεις κατευθείαν το ανηφορικό στενό, ανεβαίνεις μερικά στενά πίο πριν ένα άλλο ανηφορικό στενό κλπ.

(Άραγε τι κλίσεις έχουν αυτές οι ανηφόρες; 15-20%)

Arxarios
Απών/απούσα

Lids wrote:
Εισαι ευχαριστημένος από το ποδήλατο? Από τη θέση οδήγησης? Είναι άνετο?

Ευχαριστημένος, σίγουρα ναι μετά από ένα χρόνο, σκέφτομαι αυτά που ήθελα να πάρω τότε και λέω ευτυχώς! Δεν ξέρω εάν έχει εξακολουθεί να έχει φέτος μονόπατες ζάντες όπως το περσινό που θέλαν άλλαγμα. Η θέση οδήγησης είναι αρκετά σκυφτή που είναι πολύ καλή σε ανηφόρες και όταν θες να κινηθείς γρήγορα, αλλά όχι τόσο καλή όταν πας βόλτα με πιο αργή παρέα ή σε χαλαρές βόλτες τύπου freeday/CMR, καθώς θες πιο όρθια και χαλαρή θέση. Τώρα η άνεση ή όχι είναι μεγάλη κουβέντα, είναι θέμα σέλας (θέλει αλλαγή και αυτή!), ρουχισμού, καιρού, κτλ. Το έχω πάει σε ανηφόρες στα Τουρκοβούνια και δεν θα σου λείψει μία χαμηλότερη σχέση.

to wrote:

(Άραγε τι κλίσεις έχουν αυτές οι ανηφόρες; 15-20%)

Μπορείς να τις μετρήσεις χονδρικά στο google earth

koliri
Απών/απούσα

παιδες ριξτε μια ματιά και σε καποιες προσθετες συμβουλες και οδηγίες απο ενα φανατικο ποδηλατη!
http://koliri84.blogspot.com/2011/11/blog-post_21.html

Επισης στο μπλογκ θα βρειτε και πολλες διαδρομες και ποδηλατικες φωτογραφιες!
Δεκτο καθε σχόλιο!

Arxarios
Απών/απούσα

koliri wrote:

Δεκτο καθε σχόλιο!

Καλές οι περισσότερες συμβουλές, αλλά η 5 σύμβουλή είναι λάθος για έναν νέο ποδηλάτη. Κανείς δεν έχασε στροφάροντας πολύ, ενώ πάρα πολλοί ποδηλάτες με λίγα χιλιόμετρα βάζοντας μεγάλες σχέσεις ζόρισαν τα γόνατα τους σε βαθμό να εγκαταλείψουν το ποδήλατο.

Δεν βλάπτουν οι κοντές σχέσεις και το στροφάρισμα και ούτε είναι μαγκιά να πηγαίνεις με 30 στροφές το λεπτό. Επειδή λοιπόν αυτό το κείμενο γράφει τα αυτονόητα άρα απευθύνεται σε νέους ποδηλάτες καλό είναι να το διορθώσεις, όχι για κανένα άλλο λόγο αλλά μπορεί κανένας νέος να το ακολουθήσει να τραυματίσει τα γόνατα του και να απογοητευεί και να σταματήσει. Οι πιο έμπειροι ούτως ή άλλως καταλαβαίνουν από μόνοι τους πότε είναι ώρα να ανεβάσουν σχέση.

MikeWithBike
Απών/απούσα

Πολύ χρήσιμες οι συμβουλές σας.
Μετά από πολλάααα χρόνια εδώ και κανά δυο μήνες ξεκίνησα πάλι ποδήλατο.
Έχω πολύ διάβασμα να ρίξω μου φαίνεται

JimBar
Εικόνα JimBar
Απών/απούσα

πραγματικά πολύ χρήσιμες οι πληροφορίες σου!!
Μπράβο Johnny.Tifosi

spartiatisgx
Απών/απούσα

Καλησπέρα παιδιά....Ήθελα να ρωτήσω αν είναι επιτρεπτό να αλλαζεις στο αριστερο χέρι τον δείκτη από 1 σε 2 ή 3 απευθείας ή μη...Παραδείγματος χάριν σκεφτήτε ότι οδηγώ με ταχύτητα 4η.Και θέλω αριστερά από τον δείκτη 1 να βάλω τον δείκτη 2 δηλαδή να την κάνω από 4η σε 8η.Μπορώ να το κάνω; Ή χρειάζεται να το κάνω πιο σταδιακά;Ακόμη μεγαλύτερος είναι ο προβληματισμός μου αν από 4η θέλω να την κάνω 12η αλλάζοντας στα αριστερά τον δείκτη από 1 σε 3

retarded_crew
Εικόνα retarded_crew
Απών/απούσα

ό,τι θες μπορείς να κάνεις, άντε σε ακραίες αλλαγές να καταπονήσεις κάπως την αλυσίδα (κυρίως) γωνιάζοντας την στο οριζόντιο επίπεδο όπου σχεδόν μηδενικό βαθμό ελευθερίας. αλλά στα ντεραγιέ μάθε να φέρεσαι γλυκά κ με τρόπο κ όπως σε καθοδηγούν κ με όλα σου τα αισθητήρια σ' εγρήγορση (γκομένας δίκην συνελόντι ειπείν)