Ποδήλατο στην Aθήνα; Γιατί όχι;

Εκδότης: 
Καθημερινή

Καθημερινή - 10/09/2005)

Της ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΚΟΥΖΗ

Όλα όσα θα θέλατε να γνωρίζατε πριν το αποφασίσετε
Mετακίνηση με ποδήλατο, ενεργητική μετακίνηση, δηλαδή για καλύτερη ποιότητα ζωής στην καθημερινότητα. Λίγο τρελό ίσως για την Αθήνα αλλά ένας πολύ δυναμικός τρόπος για να αλλάξει η εικόνα της, τόσο στις γειτονιές όσο και στο κέντρο. Αρκεί να παρατηρήσετε τα κλειδωμένα ποδήλατα σε στάσεις του μετρό όπως η Εθνική Άμυνα και θα διαπιστώσετε ότι ήδη κάτι γίνεται!

Φυσικά και κάνω ποδήλατο στην Αθήνα. Και δεν είμαι η μόνη που παρκάρει στο διαμέρισμα! Μαζί μου κυκλοφορούν και αρκετοί άλλοι. Πού κινούμαι; Μένω κοντά στο άλσος Παγκρατίου και το χρησιμοποιώ για τις αποστάσεις στο κέντρο. Να πάω στην Πλ. Μαβίλη, μέχρι το Γκάζι ο το Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς, στο Θησείο για καφέ, για ψώνια στην Ερμού, για δουλειές στην αγορά και στο Σύνταγμα αλλά και σε φίλους στα Πετράλωνα και στου Μακρυγιάννη. Ξέρω κι άλλους που δεν έχουν καν αυτοκίνητο και το χρησιμοποιούν ως αποκλειστικό μέσο μετακίνησης αλλά και αρκετούς που πάνε και στον Υμηττό και κάνουν φανταστικές διαδρομές στα μονοπάτια του. Ναι η Αθήνα έχει αρκετές ανηφόρες, αλλά τα ποδήλατα έχουν πλέον τόσες πολλές ταχύτητες που ανεβαίνουν και σε τοίχους!

Δεν είναι τρελό, είναι βολικό ειδικά όταν γίνεται συνδυαστικά με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς όπως το μετρό ο το τρένο - με το οποίο μπορείτε και να το μεταφέρετε, αλλά και με ολίγον ποδαρόδρομο όταν τα φυσικά εμπόδια (κάδοι, κολωνάκια, τραπεζοκαθίσματα, αυτοκίνητα παρκαρισμένα) είναι ανυπέρβλητα. Το ποδήλατο είναι το πιο βολικό μέσο για τις μικρές αποστάσεις -τις μέχρι 5 χλμ.- που είναι και οι περισσότερες! Είναι ο πιο γρήγορος (πας σταθερά με 15 - 20 χλμ. την ώρα) και φτηνός ενεργητικός τρόπος μετακίνησης. Δεν ρυπαίνεις, δεν κάνεις θόρυβο, δεν πήζεις ποτέ και κάνεις τη γυμναστική σου. Όλα τα παραπάνω βοηθάνε στο να διώχνεις το στρες, αφού και στον δακτύλιο κυκλοφορείς, και δεν ψάχνεις για παρκάρισμα, και δεν πληρώνεις έξοδα συντήρησης, ούτε καύσιμα ούτε πάρκινγκ ούτε κλήσεις! Η χρήση του ποδηλάτου ανακουφίζει με λίγα λόγια την πόλη και τους συνανθρώπους μας! Αφενός ο ποδηλάτης δεν χρησιμοποιεί άλλο όχημα και αφετέρου η μετακίνηση με ποδήλατο μπορεί να γίνει σε ένα τμήμα του δικτύου δρόμων της πόλης που οι οδηγοί αυτοκινήτων αποφεύγουν (στενοί δρόμοι με συχνές διασταυρώσεις).

Φυσικά και θέλει προσοχή. Ως ποδηλάτης στην Αθήνα δεν έχεις δικό σου χώρο, οι αυτοκινητιστές σε βλέπουν σαν επικίνδυνο παράσιτο, ενίοτε μάλιστα σου κορνάρουν να πας στην άκρη, τα μηχανάκια ως ανταγωνιστή με αποτέλεσμα να μαρσάρουν επιδεικτικά και οι πεζοί -έκπληκτοι- λες και έχουν δει ούφο. Από την άλλη επειδή πας αργά στην χειρότερη προλαβαίνεις στην ανάγκη πριν πέσεις (φτου, κούφια η ώρα) να κατέβεις, ενώ μια κόρνα νταλίκας βοηθάει επίσης!

Αυτοκίνητο και ποδήλατο -σχέση πάθους
Σε πειράματα που έγιναν στην Αθήνα από το σύλλογο «Φίλοι του Ποδήλατου» σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων υπό καθημερινές συνθήκες κυκλοφορίας, βρέθηκε ότι το ποδήλατο, για αποστάσεις μέχρι 13 χιλιόμετρα είναι γρηγορότερο από το αυτοκίνητο. Χα! Ένας ποδηλάτης καταναλώνει 15 θερμίδες ανά χιλιόμετρο και κιλό, ένα ποσοστό που ισοδυναμεί με μόλις το 4% της ενέργειας που καταναλώνει για την κίνηση ενός αυτοκινήτου και του οδηγού του. το ποδήλατο, δηλαδή, πέραν όλων των άλλων είναι και «η» γυμναστική! Μαζί με το κολύμπι και το τρέξιμο θεωρείται από τα πιο αερόβια αθλήματα. Όσο για τα καυσαέρια... εισπνεύστε άφοβα! Μία μελέτη έδειξε ότι ακόμα και σε συνθήκες Αθήνας η συγκέντρωση μονοξειδίου του άνθρακα στο αίμα των ποδηλατιστών ήταν 10 φορές μικρότερη απ' ό,τι σε επιβάτες και οδηγούς αυτοκινήτων. Γιατί; Επειδή πολύ απλά κάθονται πιο ψηλά, ενώ επειδή πάνε γρήγορα παραμένουν πολύ λιγότερο στην κυκλοφορία απ' ό,τι όσοι οδηγούν αυτοκίνητο ο πάνε με τα πόδια.

Μακάρι, λοιπόν, να δημιουργηθεί ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων (πληρέστερο εκείνου που έχει γίνει στο Νέο Ψυχικό) και να θεσμοθετηθεί η προτεραιότητα του ποδηλάτου ως προς τα υπόλοιπα οχήματα, να επιδοτηθεί, με φοροαπαλλαγές η αγορά ποδηλάτου, όπως ισχύει για άλλες κατασκευές εξοικονόμησης ενέργειας, αλλά και να μειωθεί ακόμα περισσότερο η χρήση του αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης. Γίνεται και αξίζει. Αρκεί να αυξηθούν οι ποδηλάτες και να «πιέσουν» δίνοντας το «παρών» στους δρόμους!

Θέλω ποδήλατο!
Υπάρχουν τέσσερις βασικές κατηγορίες. Αποφασίστε σύμφωνα με το τι θέλετε να κάνετε και αγοράστε το στο σωστό μέγεθος small, medium, large και extra large.
1. Mountain Bikes
Έχουν γερή κατασκευή μεγάλης αντοχής. Είναι φτιαγμένα για χρήση στο βουνό ο σε ανώμαλο δρόμο. Η μια ο δύο αναρτήσεις τους απορροφούν τους κραδασμούς. Στοιχίζουν από 200 - 4.000 ευρώ. Διαθέστε γύρω στα 400 - 700 ευρώ.
2. Ποδήλατα δρόμου - κούρσες
Με λεπτή κατασκευή είναι φτιαγμένα για προπόνηση στην άσφαλτο. Πιάνουν εύκολα τα 25 χλμ., ενώ σε ελαφριά κατηφόρα πάνε με 60 - 70 χλμ. την ώρα! Στοιχίζουν από 500 ευρώ και άνω. Διαθέστε γύρω στα 600 - 800 ευρώ.
3. Ποδήλατα πόλης
Είναι φτιαγμένα για άνετη οδήγηση στην πόλη, γι' αυτό και η θέση του ποδηλάτη είναι πιο όρθια έτσι ώστε η κίνηση να γίνεται ξεκούραστα για την πλάτη. Για να μη λερώνεστε έχουν φτερά, προφυλακτήρα στην αλυσίδα, σχάρα ο καλάθι για πράγματα και φώτα για το βράδυ. Κυκλοφορούν και σε «γυναικεία» έκδοση, για ευκολότερο κατέβασμα. Στοιχίζουν από 150 - 1.500 ευρώ αλλά με 250 - 400 είστε υπερκαλυμμένοι.
4. Αll Terrain bikes
Είναι ποδήλατα μικτής χρήσης. Πάνε δηλαδή και σε άσφαλτο και σε βουνό χωρίς όμως να είναι απολύτως κατάλληλα για τίποτα από τα δύο. Στοιχίζουν από 250 - 1.300 ευρώ.

Πέραν του ποδηλάτου χρειάζεστε ακόμα:
Κράνος, γάντια, τρόμπα, λουκέτο (ένα δέντρο! ο έστω μια κολόνα), γυαλιά ηλίου, παγούρι, ποδηλατικό πολυεργαλείο, διαπνέοντα ρούχα.

Πάμε βόλτα με ποδήλατα!
Θέλετε πριν ασχοληθείτε «σοβαρά» να το δοκιμάσετε, αλλά ντρέπεστε και κυρίως δεν έχετε ποδήλατο; το «Πάμε βόλτα» νοικιάζει ποδήλατα και οργανώνει βόλτες! οι πιο ωραία ιδέα από το σας κάνουν μια ποδηλατική βόλτα 10 χλμ. με ξενάγηση στο κέντρο ο να κάνετε μονοήμερη εκδρομή μαζί με φίλους και τα παιδιά σας στην κοιλάδα του Μαραθώνα ο στην Βαρυμπόμπη. Οι απλή ενοικίαση μαζί με κράνος και λουκέτο στοιχίζει 5,50 ευρώ για τις 4 πρώτες ώρες, η ημέρα στοιχίζει 9 ευρώ και οι εκδρομές από 20 ευρώ το άτομο. Αναζητήσετε τους καθημερινές και Σαββατοκύριακα στην οδό Χατζηχρήστου 20, (μετρό «Ακρόπολη»), τηλ.: 210-92.21.578. Στο www.pamevolta.gr θα βρείτε και χάρτες με προτάσεις για διαδρομές στην Αθήνα.

Η μοναδική ποδηλατική ασφάλεια της αγοράς είναι της Allianz και καλύπτει το ποδήλατο (καταγράφεται ο αριθμός πλαισίου - γιατί τα περισσότερα ποδήλατα δεν έχουν άδεια κυκλοφορίας) και τον ποδηλάτη σε επίπεδο αστικής ευθύνης έναντι τρίτων (για υλική και σωματική βλάβη). Στοιχίζει 20 ευρώ το χρόνο. Τηλ.: 210-22.37.501.

Ενδιαφέρουσες διευθύνσεις:
Οι «Φίλοι του Ποδηλάτου», διοργανώνουν βόλτες και εκδρομές και συναντιούνται κάθε Τρίτη στις 21.30, Επταχάλκου 3, Θησείο. www.filoi.eie.gr/, τηλ.: 210-80.21.433, 6948210316)ΜBIKE, Περιοδικό Ποδηλάτου, Γαβριηλίδου 41, Αθήνα, τηλ.: 210-20.16.500. mbike@aias.gr.

Αρθρογράφος: 
ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΚΟΥΖΗ
Ημερομηνία: 
Σάββατο, 10 Σεπτέμβριος, 2005
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
contact