Service σε πεταλια που δεν αποσυναρμολογουνται

21 σχόλια / 0 νέα/ο
Τελευταία δημοσίευση
Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

Service σε πεταλια που δεν αποσυναρμολογουνται

Τα πεταλια, όπως και όλα τα μερη του ποδηλατου που αποτελουνται η περιεχουν καποιου ειδους ρουλεμαν, χρειαζονται περιοδικο ελεγχο, συντηρηση και ρυθμιση, προκειμενου να αποδιδουν το maximum σε αποδοση, αντοχη, και μακροζωϊα.
Τα πεταλια, εκτος από τους διαφορους τυπους αναλογα με τη χρηση για την οποια προοριζονται, θα μπορουσε κανεις να τα χωρισει και σε δυο κατηγοριες, αναλογα με τον τροπο που εχουν μονταριστει:
Αναλογα δηλαδη με το αν μπορουν να ξαναλυθουν για να επισκευαστουν/συντηρηθουν, η αν είναι μονταρισμενα «πρεσσαριστα» από το εργοστασιο κατασκευης τους, χωρις δυνατοτητα να ξαναλυθουν, λειτουργωντας όπως μονταριστηκαν από το εργοστασιο, μεχρι τελικης πτωσης.

Τα πεταλια αυτά λοιπον, τα πρεσσαριστα, παρ’ολο που δεν λυνονται, είναι δυνατον να συντηρηθουν και να λιπανθουν, παρατεινοντας το οριο ζωης τους κατά πολύ, και σιγουρα πολύ περισσοτερο από ότι ισως ειχε προβλεψει ο κατασκευαστης τους.
Κανονικα, ένα πληρες service, περιλαμβανει πληρες λυσιμο, καθαρισμα/πλυσιμο, ελεγχο, αντικατασταση ισως καποιων φθαρμενων εξαρτηματων (εφ’οσον είναι διαθεσιμα), και κατοπιν λιπανση, επανασυναρμολογηση, και ρυθμιση.
Στην περιπτωση όμως των πεταλιων που δεν λυνονται, περιοριζομαστε αναγκαστικα στο καθαρισμα/πλυσιμο των εντοσθιων τους (οσο είναι δυνατον φυσικα), και στη συνεχεια στη λιπανση τους.
Με αφορμη λοιπον το service ενός ζευγαριου πεταλιων Atom που προεκυψε πριν από λιγο καιρο, εγινε η παρακατω φωτοϊστορια, που περιγραφει τη διαδικασια συντηρησης τους, και δημοσιευεται όχι για καποιο άλλο λογο, αλλα γιατί μπορει και σε καποιον αλλο να φανει χρησιμη.

Τα υλικα που θα χρειαστουν για τον καθαρισμο είναι βενζινη (αυτή που χρησιμοποιουν τα αυτοκινητα), η καποιος άλλος διαλυτης, ο οποιος όμως θα πρεπει να εξατμιζεται ευκολα και γρηγορα, χωρις να αφηνει καταλοιπα (γι αυτό το λογο, αποκλειονται το πετρελαιο, το φωτιστικο πετρελαιο, η κηροζινη, το νεφτι, κλπ).
Για λιπανση, καλο είναι να χρησιμοποιηθει καποιο καλο ποδηλατικο γρασσο, το οποιο όμως θα πρεπει να είναι μαλακο, η εναλλακτικα γρασσο γραφιτουχο (αυτό που περιεχει MoS2, Διθειουχο Μολυβδαινιο), που χρησιμοποπιειται στους μπιλιοφορους των αυτοκινητων.
Αυτό το τελευταιο, εκτος από πολύ καλες λιπαντικες ικανοτητες και αντοχη σε υψηλες πιεσεις, είναι και σχετικα λεπτορρευστο, πραγμα που το κανει εξαιρετικα καταλληλο γι αυτή τη χρηση. Το συγκεκριμενο που χρησιμοποιησα, είναι προϊον γνωστης εταιριας κατασκευης λιπαντικων (εισαγωγης), και κοστισε 4 ευρω το κουτι με περιεχομενο περιπου 450 γραμμαριων. Πληροφοριακα, αγοραστηκε από καταστημα πωλησης λιπαντικων αυτοκινητου.

Το πρωτο βημα λοιπον είναι, να ανοιξει κανεις την ταπα που κλεινει εξωτερικα τον αξονα του πεταλιου.
Αυτή, μπορει να είναι ειτε μεταλλικη, ειτε πλαστικη. Οι πλαστικες ταπες, συνηθως δεν είναι βιδωτες, αλλα «κουμπωνουν» στην τρυπα του πεταλιου, οπου μεσα υπαρχει ο αξονας. Αφαιρουνται με τη βοηθεια ενός μικρου ισιου κατσαβιδιου, προσεκτικα, χωρις να καταστραφουν, ώστε να μπορουν μετα να ξαναχρησιμοποιηθουν.
Οι μεταλλικες ταπες, αν είναι κατασκευασμενες από πρεσσαριστη λαμαρινα, είναι συνηθως πρεσσαριστες εξωτερικα στην τρυπα του αξονα του πεταλιου, και αφαιρουνται επισης προσεκτικα με ένα ισιο κατσαβιδακι, ενω αν είναι χυτοπρεσσαριστες (αλουμινενιες συνηθως), τοτε είναι βιδωτες, και πρεπει να ξεβιδωσουν, επισης προσεκτικα.
Στην περιπτωση μας ηταν αλουμινενιες βιδωτες, και κανονικα, για να ξεβιδωσουν απαιτειται το ειδικο εργαλειο, το οποιο όμως είναι δυσευρετο (ακομη και στο net), και οποτε και όταν βρεθει, είναι λιγακι αλμυρο.
Υπαρχει όμως και σ’αυτή την περιπτωση τροπος να ανοιξουν οι ταπες, χωρις να προκληθουν ζημιες η φθορες.

Με μια σκυλα κι ένα χοντρο κομματι πανι, λυνεται η κάθε ταπα ευκολα, χωρις παρατραγουδα:
petalia1

Αφου αφαιρεθει το βιδωτο καπακι, φαινεται η ακρη του αξονα του πεταλιου, η οποια με καποιο εργαλειο, εχει πρεσσαριστει («μανιταρωθει») από το εργοστασιο, ώστε να μην μπορει να λυθει ουτε να ρυθμιστει ο κωνος που συγκρατει τις μπιλλιες στη θεση τους, ο οποιος ρυθμιζει και τα «μποσικα» του αξονα του πεταλιου.
petalia2

Αφου λοιπον δεν μπορει να λυθει το πεταλι, κι επειδη παρ’ολ’αυτά, πρεπει να καθαριστει από τα παλια γρασσα, ακαθαρσιες και οτιδηποτε άλλο, πρεπει να πλυθει εσωτερικα.
Το κραταμε λοιπον ορθιο, και ριχνουμε βενζινη μεσα στην τρυπα του αξονα, περιστρεφοντας παραλληλα τον αξονα του πεταλιου, ώστε να βγει από την κατω πλευρα η βενζινη μαζι με ότι άλλο εχει διαλυσει/ξεπλυνει. Εννοειται ότι κατω από το πεταλι εχει τοποθετηθει καποιο ταψι, η δοχειο, να μαζευει ότι χυνεται. Κατά προτιμηση μεταλλικο, γιατί ορισμενα πλαστικα διαλυονται από τη βενζινη.
Τη βενζινη τη ριχνουμε λιγη-λιγη, σε δοσεις, ωσπου να αρχισει να βγαινει καθαρη από την κατω πλευρα, σημαδι ότι καθαρισε το εσωτερικο του πεταλιου. Παραλληλα, το πεταλι αρχιζει να περιστρεφεται εντελως ελευθερα, και με χαρακτηριστικο «ξερο» θορυβο και αισθηση στις μπιλλιες, που υποδηλωνει ότι λειτουργει χωρις λιπαντικο η ό,τι άλλο στο εσωτερικο του, πραγμα που σημαινει ότι καθαρισε.
Στη συνεχεια, αφηνουμε το πεταλι καμποση ωρα (στον ηλιο αν είναι δυνατον) ώστε να εξατμιστει πληρως η βενζινη (η ο διαλυτης που εχει χρησιμοποιηθει), για να είναι ετοιμο για το γρασσαρισμα.

Φωτογραφια από το σταδιο του πλυσιματος δεν υπαρχει, γιατι με χερια βουτηγμενα στις βενζινες, δεν αγγιζεται η φωτογραφικη μηχανη.

Αφου εξατμιστει η βενζινη, γεμιζεται με μπολικο γρασσο η τρυπα του αξονα:

petalia3

Η συνεχεια, απαιτει χερι, η για να ακριβολογουμε, δαχτυλο.
Με τον αντιχειρα (το πιο πλατυ από τα δαχτυλα), πιεζουμε το γρασσο προς τα μεσα «ταπωνοντας» την τρυπα του αξονα.
petalia4

Έτσι, ένα μερος του γρασσου προωθειται προς το εσωτερικο του αξονα, ενώ ένα μερος του ξεχειλιζει προς τα εξω.
petalia5

Τοτε, ξαναμαζευουμε το γρασσο που ξεχειλισε, και το ξαναβαζουμε στην τρυπα του αξονα, και αν αυτό δεν είναι αρκετο, συμπληρωνουμε και με επιπλεον γρασσο από το κουτι:
petalia6

Στη συνεχεια, ξαναπιεζουμε το γρασσο με τον αντιχειρα προς τα μεσα, όπως εγινε αρχικα:
petalia7

Η διαδικασια αυτή γινεται 5-6 φορες, (η οσες χρειαστει), ωσπου το φρεσκο γρασσο να αρχισει να βγαινει από την άλλη πλευρα του αξονα του πεταλιου:
petalia8

Τωρα, είναι σιγουρο ότι τα ρουλεμαν του πεταλιου κι ο αξονας, «κολυμπανε» στο γρασσο, κι εχουν την καλυτερη δυνατη λιπανση που θα μπορουσαν να εχουν.

Το επομενο βημα είναι να ξαναβιδωσει το καπακι του αξονα στη θεση του.
Πριν από αυτό, γεμιζουμε την κοιλοτητα του καπακιου και του αξονα με γρασσο, ώστε να είναι σιγουρο ότι η κοιλοτητα του καπακιου θα είναι γεματη:
petalia9

Μετα, πολύ προσεκτικα, ξαναβιδωνουμε το καπακι στη θεση του, προσεχοντας να μη στραβοβιδωσει στο σπειρωμα:
petalia10

Αφου βιδωσει τελειως στη θεση του, βγαινει ακομη λιγο γρασσο από την άλλη πλευρα του αξονα:
petalia11

Αφου τελειωσει το βιδωμα με το χερι, ξανασφιγγουμε το καπακι χρησιμοποιωντας παλι τη σκυλλα με το πανι, για να ειμαστε σιγουροι ότι το καπακι θα μεινει στη θεση του:
petalia12

Το γρασσο που εχει «ξερασει» ο αξονας, το μαζευουμε και το ξαναβαζουμε στο κουτι του, γιατί είναι απολυτως καθαρο, και δεν υπαρχει λογος να πεταχτει. Στη συνεχεια, περιστρεφουμε λιγο ακομη το πεταλι, ώστε να βγαλει το γρασσο που περισσευει, και τοτε καθαριζουμε εντελως το πεταλι.

Εχοντας τελειωσει το ένα πεταλι, προχωραμε μετα στο επομενο.

και ακολουθωντας την ιδια διαδικασια, καθαριζουμε/γρασσαρουμε και το δευτερο, κι ετσι τα δυο πεταλια, εχουν παρει σημαντικη παραταση ζωης, πολύ μεγαλυτερη από αυτή που προβλεψε ο κατασκευαστης τους.
Υπ’οψιν, ότι κατά τη διαρκεια των πρωτων χιλιομετρων μετα το service, είναι πιθανο να «ξερασει» κι άλλο γρασσο ο αξονας του πεταλιου. Αυτό, θα πρεπει να καθαριστει οποτε εμφανιζεται, όχι για τιποτε άλλο, αλλα για να μην καταληξει σε καποιο παντελονι η ρουχο.
Επισης, θα ηταν καλο να μην αγγιζει κανεις το γρασσο με γυμνα χερια, αλλα με γαντια μιας χρησης , εφαρμοστα κατά το δυνατον.
Διαφορετικα, φροντιστε να καθαρισετε τα χερια πολύ καλα, μετα την επαφη με το γρασσο.
Αν αυτή τη διαδικασια γινεται κάθε φορα που αισθανομαστε ότι τα πεταλια εχουν αρχισει να δουλευουν «ξερα», τοτε είναι πολύ πιθανο τα πεταλια να μας συντροφευουν για πολλα-πολλα χιλιομετρα.
Έτσι, ένα ζευγαρι πεταλια Shimano Exage της περασμενης εικοσαετιας (που δεν λυνονται), εχουν ξεπερασει τα 20 χρονια λειτουργιας, εχοντας παρουσιασει καποια μποσικα μεν εδώ και καμποσα χιλιομετρα, αλλα δεν παυουν να λειτουργουν παντοτε, και μαλιστα σε σκληρη χρηση.
Αν καταφερατε να διαβασετε ολο αυτό μεχρι τελους, δεν εχω παρα να ευχηθω –τι άλλο;-καλες πεταλιες!

Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
Sotos62
Εικόνα Sotos62
Απών/απούσα

Κατατοπιστικός όπως πάντα και ευχαριστούμε που μοιράζεσαι τις γνώσεις σου.

Απλά, αν το είχες δημοσιεύσει κανά χρόνο πριν, δεν θα είχα καταστρέψει δύο ζευγάρια union για να καταλάβω ότι ανήκουν στην κατηγορία που δεν αποσυναρμολογούνται...

Στερνή μου γνώση...

Dodger
Απών/απούσα

Πολύ χρήσιμο, danke.

scrabler
Εικόνα scrabler
Απών/απούσα

ένα κατοπιστικοτατο μανιουαλ της προκοπής για τα πετάλια στα ελληνικα! εύγε!

Vale
Απών/απούσα

Δε λες τίποτα. Μόνο διαβάζεις και θαυμάζεις.

Petaliaris
Εικόνα Petaliaris
Απών/απούσα

τούτες τις μέρες που έχουν ισοπεδωθεί τα πάντα.Χρησιμότατη η συντήρηση των βίνταζ και μή.Ορισμένα παλιόπαιδα που πατάνε με το ένα πόδι(με την άκρη της καμάρας του ποδιού!)στο πετάλι, παρακαλούνται να διαβάσουν το παραπάνω!
Το χάλασμα είναι εύκολο, το μαστόρεμα είναι το δύσκολο!
Ευχαριστούμε!

pahisjon
Εικόνα pahisjon
Απών/απούσα

Columbus δεν παίζεσαι!
...

...
(Άν ξέρεις και κάνα τροπο λύσης-αρμολόγησης των γνωστών Shimano PD-M324 χωρίς το ειδικό εργαλείο που κάνει όσο τα πετάλια, μη ντραπείς, πές τον μας!!!)

Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

...δοκιμασε με δυο σωληνωτα (κατα προτιμηση της πλακας, για να ειναι οσο γινεται λεπτοτερα και να χωραει το ενα μεσα στο αλλο).
Νομιζω ο κωνος ειναι 13 χιλιοστα και το κοντρα παξιμαδι 10. Δεν ειμαι ομως απολυτως σιγουρος για τις διαστασεις.
Μπορεις ομως να τα ρυθμισεις και σε λιγο (η πολυ) περισσοτερο χρονο, και χωρις το ειδικο εργαλειο, αρκει να εχεις τα καταλληλα καρυδακια 1/4", η τα καταλληλα σωληνωτα.
Η διαδικασια παει ως εξης, και ειναι trial and error:
Ρυθμιζεις πρωτα τον κωνο εκει που πιστευεις πως ειναι ενταξει, και πανω του σφιγγεις το κοντρα παξιμαδι. Μετα βλεπεις τι εκανες. Αν ειναι "σφιχτο" το αποτελεσμα, λυνεις το κοντρα παξιμαδι, και ξεβιδωνεις λιγο τον κωνο. Ξανασφιγγεις το κοντρα, και ξαναελεγχεις.
Ε, μετα απο καμποσες προσπαθειες, θα το φερεις εκει που θελεις.
Αρκει να εισαι ηρεμος, και να εχεις γαϊδουρινη υπομονη κι επιμονη.

Και βεβαια, τα παντα γινονται πιο ευκολα, αν πιασεις στη μεγγενη τον αξονα του πεταλιου, ωστε να ειναι ακινητοποιημενος. Ετσι γλυτωνεις απο ενα επιπλεον μπελα, την ωρα της ρυθμισης.

Υ.Γ.:Τετοιες δουλειες, δεν ενδεικνυνται για βιαστικους, νευρικους, κι ανυπομονους.

Υ.Γ.2: Εχεις p.m.

TheGlassIcon
Εικόνα TheGlassIcon
Απών/απούσα

Θεούλης!

Ακριβώς έτσι είναι μέσα και τα Lyotard που σου είπα στο πμ, άρα πρεσαριστά.

Σε πετάλια με κώνους και κόντρα.... η κόντρα δεν είναι ακριβώς 10 γερμανικό. Είναι λίιιιγο μεγαλύτερη. Αν πάρεις όμως ένα σωληνωτό της πλάκας κάνεις δουλειά γιατί έχει μεγαλύτερες ανοχές από ένα καλό γερμανικό κλειδί.

Στη ρύθμιση τώρα, εγώ σφίγγω τον κώνο τέρμα και ξεσφίγγω σιγά σιγά δοκιμάζοντας να μην νιώθω χρατσα χρούτσα στην περιστροφή.

tsovas
Εικόνα tsovas
Απών/απούσα

... για το θέμα αλλά και τη παρουσίαση του σε εμάς τους αρχάριους σε τεχνικά θέματα.

Και πάλι σε ευχαριστούμε Columbus.

Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

pahisjon wrote:
Columbus δεν παίζεσαι!
...

...
(Άν ξέρεις και κάνα τροπο λύσης-αρμολόγησης των γνωστών Shimano PD-M324 χωρίς το ειδικό εργαλείο που κάνει όσο τα πετάλια, μη ντραπείς, πές τον μας!!!)

...να μπεις στη διαδικασια του λυσε-δεσε-ρυθμισε, μπορεις να κανεις στα PD-M324 οτι θα'κανε κανεις και σε ενα ζευγαρι πεταλια που δεν λυνονται (καλη ωρα σαν τα Atom που φαινονται στις φωτογραφιες).
Ανοιγεις την ταπα τους δηλαδη, τα πλενεις και τα καθαριζεις εσωτερικα, τα γρασσαρεις, ξανακλεινεις την ταπα, κι ετοιμος.
Ξερω, δεν ειναι το τελειο, αλλα ειναι πολυ-πολυ-πολυ καλυτερο απο το να τα αφησεις αγρασσαριστα, επειδη καθε φορα που θα σκεφτεσαι τη ρυθμιση τους τα ποδια σου (εεε, τα χερια σου), θα "πηγαινουν πισω".

Sotos62
Εικόνα Sotos62
Απών/απούσα

Το γραφιτούχο γράσσο μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε και για τη λύπανση των υπόλοιπων μερών του ποδηλάτου ( κέντρα, μεσαία,λαιμός)?

Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

Sotos62 wrote:
Το γραφιτούχο γράσσο μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε και για τη λύπανση των υπόλοιπων μερών του ποδηλάτου ( κέντρα, μεσαία,λαιμός)?

Αρκει να ειναι κατι "επωνυμο", που πληρει καποιες προδιαγραφες, και να μην ειναι κατασκευασμενο σε καμμια πισω αυλη στην Ανω Μπανανία.
Κι εν πασει περιπτωσει, ειναι κλασεις ανωτερο απο γρασσα no name που κυκλοφορουν στην πιατσα.
Και βεβαια, ειναι καλυτερο απο το...ανυπαρκτο γρασσο, με το οποιο λειτουργουσαν και λειτουργουν απειρα κεντρα και μεσ.τριβες πολλων και διαφορων ποδηλατων.

Plannet
Εικόνα Plannet
Απών/απούσα

να ρωτήσω γιατί το έγραψες το όλο θέμα στα blogs ??
θα χαθεί εδώ

Wicca
Απών/απούσα

Columbus discovers Cro-moly wrote:

Αρκει να ειναι κατι "επωνυμο", που πληρει καποιες προδιαγραφες, και να μην ειναι κατασκευασμενο σε καμμια πισω αυλη στην Ανω Μπανανία.
Κι εν πασει περιπτωσει, ειναι κλασεις ανωτερο απο γρασσα no name που κυκλοφορουν στην πιατσα.
Και βεβαια, ειναι καλυτερο απο το...ανυπαρκτο γρασσο, με το οποιο λειτουργουσαν και λειτουργουν απειρα κεντρα και μεσ.τριβες πολλων και διαφορων ποδηλατων.

Έχεις απόλυτο δίκιο σε αυτό. Τα περισσότερα εξαρτήματα στα ποδήλατα, έρχονται από την μαμά τους χωρίς να έχει ασχοληθεί κανείς να τα λιπάνει και να κάνει τις μικρορυθμίσεις που χρειάζονται για να λειτουργούν σωστά και να για να μην φθείρονται σύντομα.

Πρόσφατα πήγα και μου γράσσαραν τα κέντρα από τους τροχούς στο ποδήλατο μου. Αυτά παρόλο που ήταν καινούργια, ήταν θεόστεγνα μέσα, δεν είχαν ούτε ελάχιστο γράσσο, που κανονικά θα έπρεπε να έχουν αφού οι τροχοί αν μη τι άλλο, είναι αυτοί που έρχονται σε επαφή με τον δρόμο και όπως και να έχει και καταπόνιση τρώνε και νερά και κραδασμούς..

Ερώτηση: Τα sylvan stream τα πετάλια μου, με τον ίδιο τρόπο γρασσάρονται;; ( πάντως για την ώρα ρολάρουν μια χαρά και δεν κάνουν κιχ).

Roul
Εικόνα Roul
Απών/απούσα

wicca woman θα σου μεταφέρω τι είπε ο columbus όταν πήγα με τα δικά μου mks.
'πολυ καλά τα mks αλλα οι γιαπωνέζοι δεν γρασάρουν'
ετσι τα ανοίξαμε και είδαμε οτι είχαν ελάχιστο γράσο.

Επίσης, τα δικά σου πρέπει να ξεβιδώνουν (όπως τα δικά μου)οπότε δεν είναι δύσκολο να γρασαριστούν. αλλα...για σιγουριά θα μας πει ο columbus

scrabler
Εικόνα scrabler
Απών/απούσα

sylvan stream

κι όχι μονο ξεβιδώνουν αλλά βγαίνουν όλα τα κομματια και καθαριζονται σχολαστικα μα προσοχή μη χάσετε τις μπίλιες!

sylvan stream

Petaliaris
Εικόνα Petaliaris
Απών/απούσα

'γλιστράω' σε άλλο θέμα, και ευχαριστώ τον Διδάσκαλο για τις σέντρες και τις γνώσεις που μας δίνει χωρίς φειδώ,
http://global.rakuten.com/en/store/atomic-cycle/item/4-peda-tama/
μιά εταιρεία, νομιζω μία που αρχίζει απο σι, και τελειώνει σε νό
νομίζω είναι γιαπωνέζικη...!
...έχει σωληνωτά που το ένα μπαίνει μέσα στο άλλο, και ρυθμίζεις (τόσο ...όσο) ωστε να έχεις βηλούδινη κύλιση, τουλάχιστον στο βαθμό που η ποιότητα των πεταλιών βοηθάει.
Ούτε τα εργαλεία είναι πάντα εύκολο να τα βρείς(στο μέγεθος που πρέπει), ούτε άτομα βρίσκεις να σου μεταδόσουν γνώση και εμπειρία.
Έφυγα και πήγα στα πετάλια που λύνονται, αλλα ίσως θα μπορούσε να γίνει μιά "δόμηση" των τεχνικών θεμάτων του φόρουμ, ανα εξάρτημα(π.χ. μόνο "πετάλια", τα πάντα όλα για pedals ή πηδάλια που επιμένουν κάποιοι φίλοι! )
Να αρχίζει το νήμα απο τα Αtom και να ...καταλήγει σε ρουλεμάν που λέει ο λόγος ή spd (νομίζω πάλι με τα σωληνωτά ρυθμίζονται και αυτά)
http://www.tearsforgears.com/2013/06/mavics-640-pedals.html
(Πρόδρομοι των σημερινών βέλο όραντζ, βέβαια άλλο Βέλο Κορινθίας και άλλο βελοπορτόκαλο! )
Τα θέματα αυτά είναι ζωντανά όσο τσουλάμε. Και επειδή δε σταματάμε, δε θα μας υποδείξουν οι εταιρείες αν θα έχουμε loose ball bearings ή με συγκράτηση("φωλιά") ή κλειστού τύπου, είναι μάλλον προσωπικό το θέμα

SpyrosV
Εικόνα SpyrosV
Απών/απούσα

Συμφέρουσα λύση για σωληνωτό κλειδί (μαζί με τη μανέλα) είναι να πας με το πετάλι και το υποψήφιο καρυδάκι (π.χ. 14mm) ή σωληνωτό (π.χ. 14x15mm) σε ένα μηχανολόγο με τόρνο - τροχό και να σου μειώσει (τροχίσει) την εξωτερική περιφέρεια με διαδοχικές δοκιμές, το δικό μου επιτυχημένο κι ωραίο αποτέλεσμα φαίνεται στη φωτογραφία. (Τροχίστηκε ελάχιστα και το χείλος για να καμπυλώνει.)

Σε μια αναζήτηση είχα αγοράσει κατάλληλο καρυδάκι (για μεσαία τριβή με βιδωτή πεταλιέρα π.χ. BB-UN55) από την ισπανική μάρκα Acesa με σταδιακή απομείωση περιφέρειας, όχι να είναι ολόκληρο το σώμα κυλινδρικό όπως συμβαίνει στη Unior (πάλι δες φωτο).

Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

SpyrosV wrote:
...Σε μια αναζήτηση είχα αγοράσει κατάλληλο καρυδάκι (για μεσαία τριβή με βιδωτή πεταλιέρα π.χ. BB-UN55) από την ισπανική μάρκα Acesa με απομείωση περιφέρειας, όχι να είναι ολόκληρο το σώμα κυλινδρικό όπως συμβαίνει στη Unior (πάλι δες φωτο).

Στις περισσοτερες εταιρειες εργαλειων, το 14αρι το καρυδακι ειναι σχετικα στενο, και χωραει να μπει στην τρυπα του δισκοβραχιονα ωστε να μπορει να βιδωσει/ξεβιδωσει τη βιδα που σφιγγει το δισκοβ. στον αξονα της μεσαιας τριβης.
Εκει που υπαρχει προβλημα ειναι οταν η βιδα/(η καλυτερα το παξιμαδι), που σφιγγει το δισκοβ. στον αξονα ειναι διαστασης 15 mm. Εκει χρειαζεται 15αρι καρυδακι τροχισμενο/τορνιρισμενο. Η ακομα καλυτερα εξωλκεας δισκοβραχιονα που να τα κανει ολα:
http://www.rosebikes.com/article/icetoolz-crank-extractor/aid:22964
Ταϊβανεζικος εξωλκεας μεν, αλλα απο τους καλυτερους, και σε σχεση τιμης/αποδοσης/ποιοτητας ασυναγωνιστη.

Επισης, ειναι εξαιρετικα δυσκολο να φτιαχτουν σωληνωτα κλειδια homemade τα οποια να μπαινουν το ενα μεσα στο αλλο ωστε να μπορει να κανει κανεις service και να ρυθμιζει πεταλια. Τετοια πουλαει ετοιμα η Shimano, αλλα σε τιμη που "ξυριζει":
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Pedalwerkzeugsatz-TL-PD33-p11256/
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Pedalwerkzeugsatz-TL-PD63-p11393/

Παρ'ολ'αυτα, υπαρχει τροπος να ρυθμιζει κανεις τα πεταλια του με συμβατικα εργαλεια (κατσαβιδακια και καρυδακια 1/4"). Βεβαια, ειναι λιγακι πιο χρονοβορος τροπος, και συνηθως απαιτουνται μερικες δοκιμες/αποπειρες μεχρι να πετυχει κανεις το σωστο, αλλα γινεται.

Petaliaris
Εικόνα Petaliaris
Απών/απούσα

Ευχαριστώ, να προσθέσω οτι πολλά γίνονται, αλλα πάντα θέλει προσοχή.
Π.χ. πήγα να μετατρέψω ένα σπάνερ-κωνόκλειδο μάλλον το λένε, 14άρι σε 15άρι, το βάζω στο τριβείο(τροχό πές)
να το ανοίξω ένα χιλιοστάκι....φσσσσσσσσ ντίίνννν! έφυγε ένα πλαστικό καπάκι βιδώματος του εργαλείου! Το χειρότερο είναι η σωματική μας ακεραιότητα, το μή χειρότερο να "σφάξεις" τα εξαρτήματα του ποδηλάτου, ή και τα εργαλεία.
Σωληνωτό για να το τροχίσεις πρέπει να το πάς σε μηχανουργείο, τόρνο ακριβείας, δε παίζεις εύκολα! νομίζω αναφέρθηκε παραπάνω.

Εύκολα μπορεί να γελάσουν μαζί σου τα μαστόρια! πήγα σήμερα να πάρω έναν απλό τροχό, 26άρη...Μπαίνω μέσα, μου λέει έχω ένα μονόπατο έτοιμο αλουμινιου. Τον κρατάω με τα δύο χέρια, τον γυρνάω....Μουλάρι ο Αστραχάν!
Του λέω "δαγκωνομαγκώνει", θέλει ρύθμιση. Μου απαντάει..."όόόχιιι, τον βάζεις και τον βιδώνεις απλώς στο πηρούνι!
Ιταλική, low end ζάντα, φτηνιάρικο κέντρο, ελάχιστο γράσσο μέσα, μόλις πήγα σπίτι και τον άνοιξα, επιβεβαιώθηκαν οι υποψίες μου.

Έπεσε γράσσο (η)λιθίου, αγορασμένο απο άλλο μεγάλο κατάστημα, γιατι με περνάνε για ηλίθιο! έκανα το κλασσικό σφίξιμο τόσο....σφιχτά, ωστε να μη παίζει ο άξων, όσο να είναι ελεύθερη και ανεμπόδιστη(με επιστροφή) η περιστροφή, και τελείωσα.

Φίλε(βοηθέ) "μάστορα" του ποδηλατάδικου...: δέ σου λέω να ανοίγεις και να πουλάς ρυθμισμένα τα εμπορεύματά σου. Ενημέρωσέ με όμως οτι αν κάνω κάποια χιλιόμετρα χωρίς γράσσο, με καργαρισμένα σφιγμένους τους κώνους,
θα έρθω να κάνω παράπονα ή θα αγοράσω άλλο τροχό.
To δε ποδήλατο θα είναι ανεξήγητα βαρύτερο στη κύλιση, αυτό είναι
το total quality, να βοηθάς το πελάτη, όχι να τον κοροϊδεύεις κατάμουτρα, ενώ βλέπεις οτι κάτι σκαμπάζει και αυτός, απλώς μιλάει άλλη γλώσσα.

Κλείνουν(καί)ποδηλατάδικα, δυστυχώς εκλείπουν οι μάστορες-δάσκαλοι.
Φοβούνται μή τους πάρουν τα μυστικά. Λειτουργούν σά τους υδραυλικούς του παλιού καλού καιρού, ότι κονομήσουμε τώρα που γυρίζει!
Να μή γκρινιάζω μέρες που είναι, θα ήθελα μιά επιβεβαίωση:
πρώτα φθείρονται οι κώνοι, μετά οι μπίλιες και τελευταίο το έδρανο του κέντρου; Η κατεύθυνση είναι απο έξω προς τα μέσα;
Με συγχωρείτε που εκτρέπω τη συζήτηση, αλλα το θέμα αρχίζει να αφορά
εκτός απο πετάλια, κέντρα τροχών, παλιού τύπου μεσαίες τριβές, και ίσως
καί τους 1΄΄ ίντσας headset. Mε δεδομένη ομοιογενή ποιότητα κράματος μετάλλου...οι φθορές απο τη συνεχή περιστροφή...κατευθύνονται απο τους κώνους προς τα race ; ή απο τα race προς τους κώνους; Κωνοσυζήτηση έπιασα!
Ευχαριστώ θερμά!