Μαθήματα ποδηλάτου

Εκδότης: 
Καθημερινή Οίκο

Ολα όσα πρέπει να γνωρίζει ένας επίδοξος ποδηλάτης στην πόλη. Είδη, τιμές, απαραίτητος εξοπλισμός, διαδρομές, συμβουλές και μυστικά, για να μη σας γίνει η ζωή... ποδήλατο!

Της ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ ΜΑΝΔΡΑΚΟΥ,
φωτογραφίες: ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΜΥΡΙΛΛΑΣ

Yποδομές δεν υπάρχουν, η Αθήνα εξακολουθεί να κάνει τη ζωή... ποδήλατο στους τολμηρούς που επιμένουν να κάνουν πεντάλ στους δρόμους της, όμως, παρ' όλα αυτά, κάτι φαίνεται να αλλάζει. Στην Ελλάδα της αυτοκινητολατρίας και της σχεδόν ανύπαρκτης ποδηλατικής παιδείας, οι απανταχού ποδηλάτες οργανώνονται σε ομάδες και blogs, συναντιούνται, διεκδικούν, έστω κι αν συχνά το έδαφος δεν είναι πρόσφορο. Τη στιγμή που οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες διαθέτουν ολοκληρωμένα δίκτυα ποδηλατόδρομων, στην Αττική ο διαδημοτικός ποδηλατόδρομος μήκους 17 χλμ., που συνδέει 7 δήμους στα βόρεια προάστια, «διακόπτεται» στο ύψος των Μελισσίων, καθώς το δημοτικό συμβούλιο της πόλης καταψήφισε την κατασκευή του με μικροπολιτικά επιχειρήματα. Και αυτό είναι μόλις ένα από τα πολλά παραδείγματα του παραλόγου.

Προφανώς η Αθήνα έχει πολλά χιλιόμετρα να διανύσει ακόμη μέχρι να γίνει Αμστερνταμ. Δεν τη βοηθά η μορφολογία του εδάφους, αλλά ούτε και ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε το μέσο που θα μπορούσε να αποτελέσει την εναλλακτική πρόταση έναντι του Ι.Χ. για μικρές μετακινήσεις. Το γεγονός ότι δεν επιτρέπεται η μεταφορά ποδηλάτων στους συρμούς του μετρό έρχεται να προστεθεί στα ελληνικά «παράδοξα». Οπως και να 'χει, αν φλερτάρετε με την ιδέα να αποκτήσετε το δικό σας ποδήλατο, να ξέρετε πως, παρά τις αντίξοες συνθήκες, βγαίνοντας στο δρόμο, θα δυσκολευτείτε λιγότερο από όσο ίσως πιστεύατε. Κλειδώστε το αυτοκίνητο και, τώρα που μπήκε η άνοιξη, απολαύστε τις βόλτες σας στην πόλη και την εξοχή. Γρήγορα θα καταλάβετε πως δεν είστε μόνοι.

Τι ποδήλατο να αγοράσω;

Το ποδήλατο είναι όπως τα παπούτσια. Πρέπει να το πάρετε στα μέτρα σας και στη συνέχεια να το ρυθμίσετε ανάλογα με τις διαστάσεις σας, ώστε να λειτουργούν σωστά οι μύες και να μην καταπονούνται οι αρθρώσεις σας. Η ερώτηση-κλειδί είναι για ποιο λόγο το χρειάζεστε. Αν πάντως αυτό που ζητάτε είναι ένα ποδήλατο που θα εντάξετε στην καθημερινότητά σας, θα πρέπει να είναι από ένα επίπεδο και πάνω, συνεπώς μην «πέσετε» κάτω από τα 300 ευρώ. «Ενα ποδήλατο δεν είναι ποτέ ακριβό, όσο και αν κοστίζει», λέει η Λυδία Χατζηαλεξίου από τους Φίλους του Ποδηλάτου. «Σε βάθος χρόνου, αποσβένει το κόστος του, γιατί αντικαθιστά το Ι.Χ., τη μοτοσικλέτα ή τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς».

Πόλης (city - trekking)

Συνήθως aπαιτούν πιο όρθια στάση σώματος, που είναι εξυπηρετική για λίγα χιλιόμετρα. Ο αναβάτης βλέπει αλλά και φαίνεται καλύτερα. Κατά κανόνα, διαθέτουν σχάρα, φώτα, φτερά (για να μη λερώνεται ο ποδηλάτης από τα νερά του δρόμου) και προφυλακτήρα αλυσίδας. Δεν έχουν όμως πολλές ταχύτητες. Αν θέλετε να ανεβοκατεβαίνετε τις ανηφόρες του Λυκαβηττού, το city bike δεν θα σας βολέψει. Προτιμήστε τα trekking bikes ή υβριδικά, ένα πάντρεμα ποδηλάτου πόλης και βουνού. Εχουν δυνατά φρένα και πολλές ταχύτητες. Ενδείκνυνται αν, εκτός από διαδρομές στην πόλη, θέλετε να κάνετε και εκδρομές σε ήπιας δυσκολίας δρόμους.
Τιμές: από 370 ευρώ (με φτερά, σκάρα, δυναμό).

Αγωνιστικά (κουρσάκια)

Απαιτούν καλή φυσική κατάσταση. Διαθέτουν λεπτά λάστιχα και έχουν σκυφτή θέση οδήγησης για μικρή αντίσταση στον αέρα. Είναι γρήγορα και ενδείκνυνται για μεγάλες αποστάσεις σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους.
Τιμές: από 540 ευρώ.

Mountain bike

Προσφέρονται κυρίως για διαδρομές στο βουνό. Εχουν χοντρά λάστιχα με μεγάλα τακάκια, για να «γαντζώνουν» στο χώμα. Διαθέτουν καλές αναρτήσεις, οπότε τα βγάζουν πέρα μια χαρά και στις… λακκούβες της ασφάλτου.
Τιμές: από 250 ευρώ.

Σπαστά

Τα διπλώνετε, επιβιβάζεστε στο μετρό, αποβιβάζεστε, τα ξεδιπλώνετε και βολτάρετε στην πόλη. Χωράνε και αποθηκεύονται παντού. Βολεύουν αν θέλετε να συνδυάζετε τη χρήση ποδηλάτου με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Είναι ελαφριά και εύκολα στη μεταφορά.
Τιμές: από 330 ευρώ.

E-bikes

Υποβοηθούμενα από ηλεκτρικό κινητήρα που, όταν ενεργοποιείται, κάνει το πετάλι πιο εύκολο, τα ηλεκτρικά ποδήλατα αυξάνουν τη μέση ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει ο αναβάτης (25 χλμ./ώρα). Ετσι, επιτρέπουν τη διάνυση μεγαλύτερων αποστάσεων, χωρίς ο ποδηλάτης να έχει εξαιρετική φυσική κατάσταση. Η ηλεκτρική υποβοήθηση βοηθά στην άμεση ευθυγράμμιση του δικύκλου όταν ξεκινά ή στην ανηφόρα (δεν παλαντζάρει). Για τη φόρτιση της μπαταρίας, που δίνει αυτονομία 40 - 50 χλμ., χρειάζονται 4 - 6 ώρες. Τιμές: από 790 ευρώ για τα city bikes και από 1.000 ευρώ για τα σπαστά. Τα κλασικά ποδήλατα μπορούν να μετατραπούν
σε ηλεκτρικά με τη βοήθεια ηλεκτρικών kits.
Ενδεικτική τιμή: 550 ευρώ.

Χρειάζομαι άλλο εξοπλισμό;

Για λόγους ασφαλείας το κράνος (από 30 ευρώ) είναι απαραίτητο. Φοράτε άνετα παπούτσια και ρούχα που να καλύπτουν όλο σας το σώμα. Σε περίπτωση πτώσης, το πρώτο σημείο που θα χτυπήσει είναι τα χέρια. Γι' αυτό φροντίστε να φοράτε ειδικά γάντια ποδηλασίας (από 10 ευρώ) όλες τις εποχές του χρόνου (υπάρχουν καλοκαιρινά και χειμωνιάτικα). Εκτός από προστασία από μικροτραυματισμούς, απορροφούν τους κραδασμούς όταν ποδηλατείτε. Αν το ποδήλατό σας δεν έχει καλάθι ή σχάρα και το χρησιμοποιείτε μέσα στην πόλη, μπορείτε να του προσθέσετε εσείς (από 17 ευρώ η σχάρα αλουμινίου, από 18 ευρώ το καλάθι + 15 ευρώ η βάση). Το να κρεμάτε σακούλες και τσαντάκια στο τιμόνι δεν είναι ούτε πρακτικό ούτε ασφαλές. Μην παραλείψετε να αγοράσετε μια καλή κλειδαριά, γιατί τα κρούσματα κλοπής γίνονται όλο και συχνότερα. Προτιμήστε τις λεγόμενες κλειδαριές-πέταλο, που είναι βαριές και σταθερές, και όχι τις σπιράλ, γιατί κόβονται εύκολα (από 50 ευρώ).

10 + 1 κανόνες για ασφαλή ποδηλασία

1. Φροντίστε το ποδήλατό σας να είναι σε καλή λειτουργική κατάσταση: να έχει φουσκωμένα λάστιχα, κατάλληλα για το είδος του οδοστρώματος όπου κινείστε, και ρυθμισμένα φρένα και ταχύτητες. Οταν ακουμπάτε τα πόδια σας στο δρόμο, ο οριζόντιος σωλήνας δεν πρέπει να σας «χτυπάει» στον καβάλο. Θα σας τραυματίσει, δεν θα το κουμαντάρετε σωστά και θα σας πονέσουν οι ώμοι.
2. Αν κάνετε ποδήλατο το βράδυ, είναι απαραίτητο να έχετε φώτα (κόκκινα πίσω λευκά μπροστά). Προτιμήστε τα φώτα LED, γιατί οι μπαταρίες τους έχουν δεκαπλάσια διάρκεια ζωής.
3. Χρησιμοποιήστε το κουδούνι σας, για να προειδοποιείτε τους οδηγούς Ι.Χ.
4. Στο κόκκινο φανάρι, μη σταματάτε ποτέ πλάι στο αυτοκίνητο, αλλά είτε μπροστά από το πρώτο είτε πίσω του, ώστε να μπορούν να σας βλέπουν όλοι.
5. Τηρείτε απόσταση ασφαλείας 1 - 1,5 μέτρο όταν κινείστε δίπλα από σταθμευμένα Ι.Χ. και όταν τα προσπερνάτε, ελέγχετε αν έχουν επιβάτες.Οι πόρτες μπορεί να ανοίξουν ξαφνικά.
6. Μην κάνετε ποδήλατο στα πεζοδρόμια. Οταν κατεβαίνετε για να διασχίσετε το δρόμο, τα οχήματα που στρίβουν πιθανότατα δεν σας βλέπουν.
7. Πάρτε καθρέφτη. Αν και πάντα πρέπει να ελέγχετε τι γίνεται πίσω στρίβοντας το κεφάλι, ο καθρέφτης θα σας βοηθήσει να ξέρετε τι συμβαίνει ανά πάσα στιγμή.
8. Αποφύγετε τους δρόμους με μεγάλη κίνηση, ειδικά αν είστε «φρέσκοι» ποδηλάτες. Προσπαθήστε να μην έχετε μεγάλη διαφορά ταχύτητας από την υπόλοιπη κυκλοφορία. Ειδικά τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου, μη χρησιμοποιείτε τις κεντρικές αρτηρίες και προτιμήστε τα στενά.
9. Μην κινείστε αντίθετα με το ρεύμα του δρόμου. Το «ανάποδο» μπορεί να μοιάζει βολικό, όμως στην πράξη αποβαίνει επικίνδυνο. Π.χ., ένα αυτοκίνητο που βγαίνει από στενό προς τα δεξιά δεν περιμένει ένα ποδήλατο ανάποδα.
10. Εχετε το νου σας στις λακκούβες. Μπορεί να σας... απογειώσουν.
11. Μην ποντάρετε στην προσοχή και στα αντανακλαστικά των οδηγών αυτοκινήτων. Μην επαφίεστε στην ελπίδα ότι θα σας δουν. Φροντίστε εσείς να κάνετε την παρουσία σας αισθητή.

Οι καλύτερες διαδρομές στην Αθήνα

• Στον διαδημοτικό ποδηλατόδρομο στα Β.Π. Ξεκινάτε από το Ψυχικό (ΑΒ Βασιλόπουλος), και τις οδούς Αγ. Δημητρίου, Διαμαντίδου, 25ης Μαρτίου, Πριγκιπίσσης Ελένης και Κοκκώνη. Συνεχίζετε εκτός ποδηλατόδρομου στον παράδρομο της Κηφισίας μέχρι τον κεντρικό πεζόδρομο του Χαλανδρίου. Στο κέντρο του Χαλανδρίου (οδός Δάσους) μπαίνετε ξανά στον ποδηλατόδρομο μέχρι τη Νέα Ερυθραία. Το τμήμα των Μελισσίων δεν έχει κατασκευαστεί, γιατί καταψηφίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο.
• Στην Πολυτεχνειούπολη (ποδηλατόδρομος μήκους 4 χλμ.).
• Στο Αλσος Συγγρού Κηφισιάς.
• Στο Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης στο Ιλιον.
• Στο Τατόι. Στα πρώην βασιλικά κτήματα.
• Στην Πάρνηθα. Αφήστε το αμάξι στην περιοχή της Αγίας Τριάδας και συνεχίστε με ποδήλατο. Περάστε τις μπάρες και κάντε τον κύκλο της κορυφής.
• Στον Υμηττό. Αφήνετε το Ι.Χ. στα νεκροταφεία Παπάγου και συνεχίζετε με ποδήλατο, για να γλιτώσετε τη μεγάλη ανηφόρα, ή ανεβαίνετε την οδό Αναστάσεως. Αν θέλετε εύκολη διαδρομή με επίπεδη άσφαλτο (2-3 χλμ.), μετά τα νεκροταφεία στη διασταύρωση κάνετε αριστερά. Αν κάνετε δεξιά, ο δρόμος διακλαδώνεται. Αριστερά φτάνει στην κορυφή του Υμηττού περνώντας από τη Mονή Αστερίου, ενώ δεξιά συναντάτε το παρατηρητήριο με θέα σε όλο το λεκανοπέδιο και το αναψυκτήριο της Καλοπούλας για μια στάση μέσα στο δάσος. Σε Υμηττό και Πάρνηθα υπάρχουν πολλές χωμάτινες διαδρομές, μέτριας ή μεγάλης δυσκολίας. Εφοδιαστείτε με χάρτες και χαράξτε πορεία.
• Στην παραλιακή ζώνη. Από το Φάληρο μέχρι τη Γλυφάδα, αφήνοντας την Ποσειδώνος και ακολουθώντας την παραθαλάσσια διαδρομή.
• Στην Καλλιθέα. Από το σταθμό του ΗΣΑΠ ακολουθήστε τον πεζόδρομο της Πατρ. Γρηγορίου και στρίψτε αριστερά στην οδό Φορνέζη. Στο τέρμα της θα βρείτε το ποτάμι, από όπου ξεκινά ο ποδηλατόδρομος του Μοσχάτου (οδός Σαλαμίνος - Ιλισού). Συνεχίστε επί της Ιλισού και μετά το τέλος του ποδηλατόδρομου. Στρίψτε αριστερά, περάστε το γεφυράκι και, 300 μ. μετά τη συμβολή με τη Θησέως, θα συναντήσετε την υπόγεια διάβαση, που βγάζει στην παραλία.

Οι ελληνικές πόλεις που κάνουν πεντάλ!

Ελευσίνα: Η πόλη είναι επίπεδη, με καλή ρυμοτομία, και οι Ελευσίνιοι χρησιμοποιούν το ποδήλατο κατά κόρον στις μετακινήσεις τους. Θα τους βρείτε στην αγορά και στον πεζόδρομο της Νικολαΐδου καθώς και στην παραλία. Φορτώστε το ποδήλατο στον προαστιακό, κατεβείτε στη Μαγούλα και... κατηφορίστε.

Λάρισα: Διαθέτει περίπου 12 χλμ. ποδηλατόδρομων και πολλές εύκολες -λόγω της μορφολογίας του εδάφους- ποδηλατικές διαδρομές. Από το κέντρο της πόλης, που είναι πεζοδρομημένο, μπορείτε να ανεβείτε στο Λόφο του Φρουρίου, περνώντας από το Αρχαίο Θέατρο, και να κατηφορίσετε προς το ποτάμι. Εκεί θα κάνετε ποδήλατο με τις... ώρες, γιατί αριστερά και δεξιά της κοίτης προβλέπονται ειδικές διαδρομές για ποδήλατα και πεζούς. Συνεχίστε τις ορθοπεταλιές στο πάρκο του Αλκαζάρ.

Ρέθυμνο: Το δίκτυο 5,5 χλμ. ποδηλατόδρομων εξυπηρετεί την καινούργια πόλη. Ομως και η παλιά πόλη, πεζοδρομημένη στο μεγαλύτερο μέρος της, προσφέρεται για βόλτες. Ξεκινήστε από τον ποδηλατόδρομο της κεντρικής λεωφόρου Ηγ. Γαβριήλ, συνεχίστε στη λεωφόρο Κουντουριώτη, στην οδό Αρκαδίου, στην Παλαιολόγου, στην Αντιστάσεως και στα στενά της «βενετσιάνικης πολιτείας». Ακολουθήστε τον περιφερειακό γύρω από το βενετσιάνικο κάστρο (Φορτέτζα) για να δείτε το ηλιοβασίλεμα και καταλήξτε στον Κιουλούμπαση και στο βενετσιάνικο λιμανάκι με τον αιγυπτιακό φάρο. Μετά την προκυμαία στην Ελ. Βενιζέλου αρχίζει πάλι ποδηλατόδρομος κάτω από τους φοίνικες προς τη μαρίνα, με θέα στην πόλη και στο λιμάνι.

Καρδίτσα: Το 70% των κατοίκων της πόλης χρησιμοποιούν ποδήλατο στις μετακινήσεις τους, αξιοποιώντας το δίκτυο αστικών και περιαστικών ποδηλατόδρομων της Καρδίτσας, μήκους 14 χλμ. Για μια ωραία βόλτα ακολουθήστε τον περιαστικό ποδηλατόδρομο, μήκους 3,5 χλμ., που ξεκινά από το ύψος του σιδηροδρομικού σταθμού, ακολουθεί τη διαδρομή Υδατόπυργος - περιοχή Αγ. Μηνά - Ανάχωμα και φτάνει στο Δάσος της Παπαράντζας.

Μεσολόγγι: Τρία ποδήλατα ανά κάτοικο αντιστοιχούν στο Μεσολόγγι, αναδεικνύοντάς το σε μία από τις κατεξοχήν ποδηλατουπόλεις της Ελλάδας. Αρχίστε τη βόλτα σας από τον ποδηλατόδρομο της λιμνοθάλασσας και φτάστε μέχρι την Τουρλίδα, το νησάκι με τα ξύλινα σπιτάκια.

Κως: Ακούει και στο όνομα «Νησί των Ποδηλάτων». Οι ποδηλατόδρομοι, μήκους 12 χλμ., καλύπτουν την παραλιακή ζώνη της πόλης. Στόχος είναι να συνδέονται μελλοντικά με όλα τα σχολικά συγκροτήματα, ώστε οι μαθητές να χρησιμοποιούν με ασφάλεια το ποδήλατο στις μετακινήσεις τους.

Επίσης: Για ποδηλατάδες προσφέρονται η Αίγινα και ο Πόρος. Στο λιμάνι λειτουργούν γραφεία ενοικίασης ποδηλάτων. Ποδηλατική παράδοση έχουν τα Τρίκαλα και ο Βόλος, ενώ ωραίες βόλτες θα κάνετε και στο Ναύπλιο, στην Πρέβεζα (όπου σχεδιάζονται ποδηλατόδρομοι που θα οδηγούν σε αρχαιολογικούς χώρους), στην παραλία της Θεσσαλονίκης (που πλέον διαθέτει δίκτυο ποδηλατόδρομων μήκους 12 χλμ.), στην Καλαμάτα (από κέντρο προς δυτική παραλία) και στην Κόρινθο (ακολουθώντας την παραλιακή διαδρομή προς το Λουτράκι).

Το παράδειγμα της Νέας Ερυθραίας

Ο πρώτος δήμος στην Ελλάδα που εφαρμόζει πρόγραμμα δωρεάν διανομής ποδηλάτων, στο πρότυπο άλλων ευρωπαϊκών πόλεων, είναι η Νέα Ερυθραία. Καταβάλλοντας ως εγγύηση το ποσό των 75 ευρώ, οι κάτοικοι μπορούν να παραλαμβάνουν ένα από τα 600 ποδήλατα που εξασφάλισε ο δήμος γι' αυτόν το σκοπό και να το χρησιμοποιούν για διάστημα από 1 εβδομάδα έως 6 μήνες. Οταν παρέλθει η περίοδος των 6 μηνών, υπάρχει δυνατότητα παράτασης, εφόσον γίνεται συστηματική χρήση του ποδηλάτου. Μέχρι σήμερα έχουν ήδη διατεθεί περίπου 200 ποδήλατα, αλλά όπως εξηγεί ο κ. Π. Μπίτσικας, υπεύθυνος του δήμου για τη διανομή των δικύκλων, «όσο ανοίγει ο καιρός, εκτιμάται πως η ζήτηση θα είναι μεγαλύτερη». Για περισσότερες πληροφορίες, T 213-20.07.646, www.neaerythraia.gov.gr

Το ποδήλατο στα ΜΜΜ

Tα ποδήλατα επιτρέπονται όλες τις ώρες και μέρες στον προαστιακό σιδηρόδρομο, στο τραμ και στον ΗΣΑΠ. Δεν επιτρέπονται στο μετρό και στα λεωφορεία, εκτός και αν το ποδήλατό σας είναι σπαστό (αναδιπλούμενο). Οι ποδηλάτες, μέσα από τους συλλόγους τους, ζητούν να επιτρέπεται η μεταφορά ποδηλάτων, εκτός από τους συρμούς του μετρό, στα νυχτερινά δρομολόγια του ΟΑΣΑ και στις γραμμές λεωφορείων που συνδέουν το κέντρο με πιο απομακρυσμένες περιοχές της Αττικής. Αν σχεδιάζετε να πάτε εκδρομή με το δίκυκλό σας, η μεταφορά του επιτρέπεται στα πλοία και τα ΚΤΕΛ, όχι όμως στον ΟΣΕ.

Τι λένε οι γιατροί;

Γυμνάζει όλο το σώμα και συνιστάται για την ενδυνάμωση των μυών και τη σταδιακή αποκατάσταση του σκελετού μετά από τραυματισμό. «Ομως, απαιτεί προσοχή όταν υπάρχει οποιαδήποτε χονδροπάθεια, πρόβλημα στα γόνατα ή στη μέση», σημειώνει ο κ. Λευτέρης Ζαμπάκος, χειρουργός ορθοπεδικός. «Καλό θα ήταν να επισκέπτεται κανείς έναν φυσιοθεραπευτή πριν από την έναρξη της ενασχόλησης». Μία επιπλέον βασική προϋπόθεση είναι ο ποδηλάτης να μην πάσχει από αναπνευστικό νόσημα. «Οι καπνιστές πρέπει να ελέγχουν τη λειτουργία των πνευμόνων τους μέσω της σπιρομέτρησης. Το ποδήλατο βοηθά στη βελτίωση του αναπνευστικού συστήματος, δεν πρέπει όμως να καταβάλλουμε προσπάθεια πέραν των δυνατοτήτων μας. Καλό είναι να ξεκινάει κανείς με χαλαρούς ρυθμούς», εξηγεί ο κ. Μιχάλης Πατενταλάκης, πνευμονολόγος. «Οποιαδήποτε μορφή καρδιακής πάθησης απαιτεί επίσης προσοχή και παρακολούθηση, ενώ δεν πρέπει να παραβλέπονται συμπτώματα όπως κόπωση, δύσπνοια, ταχυκαρδία ή πόνος στο θώρακα».

Κατά πόσο ενδείκνυται το ποδήλατο στο κέντρο της Αθήνας; «Το περιβάλλον άσκησης παίζει καθοριστικό ρόλο για ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα. Οι συνθήκες στην Αθήνα δεν ευνοούν ιδιαίτερα κι έτσι πρέπει να αποφεύγονται περιοχές με μεγάλη κυκλοφοριακή συμφόρηση, νέφος και σκόνη. Η μόνη προστασία κατά τη διάρκεια της άσκησης είναι η χρήση μάσκας, που μπορεί να προμηθευτεί κανείς από τα φαρμακεία. Τρία είδη υπάρχουν και όλα ενδείκνυνται: η απλή, η χειρουργική και η μάσκα πίεσης (δεν συνηθίζεται). Αν δεν γίνεται χρήση μάσκας, είναι προτιμότερο να επιλέγονται μέρη διαμορφωμένα για τέτοιες δραστηριότητες - πάρκα κ.λπ.», λέει ο κ. Πατενταλάκης.

ΣΕΜΙΝΑ ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ

INFO

www.podilates.gr Κάνοντας κλικ στην κατηγορία «Ομάδες», θα βρείτε αναλυτικά τα blogs τοπικών ομάδων ποδηλατών της Αττικής.
www.filoi-podilatou.gr Διοργανώνουν εκδρομές σε όλη την Ελλάδα και συναντιούνται κάθε Τρίτη βράδυ, Επταχάλκου 3, Θησείο.
http://criticalmass.gr Ποδηλατοπορείες με προκαθορισμένο σημείο εκκίνησης σε συγκεκριμένες μέρες, για την προβολή του ποδηλάτου στους δρόμους της πόλης. Μια βόλτα στο Ιντερνετ θα σας δείξει ότι σχεδόν κάθε πόλη έχει τους ποδηλάτες της και τα ποδηλατο-blogs της. Πληκτρολογήστε αυτή που σας ενδιαφέρει και... δικτυωθείτε.

Αρθρογράφος: 
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΑΝΔΡΑΚΟΥ, ΣΕΜΙΝΑ ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
Ημερομηνία: 
Πέμπτη, 11 Μάρτιος, 2010
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
contact