Τα μυστικά του VBrake

20 σχόλια / 0 νέα/ο
Τελευταία δημοσίευση
i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

Το VBrake είναι φρένο "παρεξηγημένο". Όχι ότι φταίει σε κάτι, κάθε άλλο, είναι εξαιρετικό σύστημα πέδησης, αλλά επειδή έχει επικρατήσει στην αγορά το δισκόφρενο. Το δισκόφρενο έχει επικρατήσει για τον απλό λόγο ότι θέλει λιγότερη δύναμη στο χέρι, οπότε κάνει το ποδήλατο πιο "εμπορικό" για τον μέσο χρήστη που δεν έχει ενδιαφέρον για τεχνικά θέματα, απλά θέλει ένα ποδήλατο να κάνει δουλειά. Και όμως ένα σωστό vbrake είναι ένα πολύ καλό φρένο, που πλεονεκτεί απέναντι στα άλλα συστήματα πέδησης ποδηλάτου στο βάρος, στην απλότητα και στην αξιοπιστία. Στη μέση του πουθενά μπορείς να φτιάξεις ένα vbrake με ένα αλενόκλειδο και ένα κατσαβίδι. Εκεί που υστερεί απέναντι στο δισκόφρενο είναι σε ειδικές χρήσεις όπως downhill, extreme hardtail κλπ., όπου δεν θέλουμε ένα rim brake για προβλήματα με λάσπη κλπ., αλλά εκεί έχουμε ξεφύγει από τον κανονικό χρήστη.

Για νορμάλ χρήση ένα vbrake φτάνει και περισσεύει, παντού, σε πόλη, βουνό, ταξίδι. Ένα ποδήλατο που έχει σωστά φρένα είναι ασφαλές και ευχάριστο στην οδήγηση, και βοηθά πολύ την ψυχολογία του αναβάτη, γιατί δίνει τη σιγουριά της χρήσης του σε κάθε τεραίν και κάθε συνθήκη και περίσταση. Στο άρθρο αυτό θα δούμε μερικά απλά μυστικά, που έχουν προκύψει από την εμπειρία και που θα κάνουν τη διαφορά που θα δώσει αυτή την αίσθηση της ασφάλειας, της σιγουριάς και της ευχαρίστησης.

Η κατασκευή

Είναι το πιο κοινό φρένο, η κατασκευή του είναι απλούστατη και η λειτουργία του είναι τόσο απλή που και ένας άσχετος με τα τεχνικά την καταλαβαίνει αμέσως. Για λεπτομέρειες, στο ποδήλατό σου αμέσως! - το πιθανότερο είναι ότι θα έχεις κάπου ένα τουλάχιστον vbrake.

img1

Η συναρμολόγηση και η συντήρηση

Τα πράγματα είναι απλά: α) λύνεις τα μέρη, β) καθαρίζεις, γ) λιπαίνεις με λεπτόρευστο λάδι (10-20), δ) συναρμολογείς. Να πω και κάτι αστείο. Μια φορά ένας φίλος, άσχετος με τα τεχνικά, μού έφερε το ποδήλατό του να το φτιάξω. Με την πρώτη επαφή, παρατήρησα μια περίεργη μυρωδιά σαν του ταγγισμένου λαδιού. Ρε συ, του λέω, στην αποθήκη με τα λάδια το άφησες; Όλες οι τριβές του ποδηλάτου ήταν πνιγμένες στο ελαιόλαδο! Είχε ρίξει παντού λάδι, ποιότης ΑΑΑ, έξτρα παρθένο! Όλα τα κινούμενα μέρη είχαν κολλήσει από την πολυκαιρία, και μετά παραπονιόταν γιατί το ποδήλατο "δεν πήγαινε". Όταν λέμε λοιπόν λάδι εννούμε το λιπαντικό ορυκτέλαιο, έτσι για να μη μένουν απορίες.

Στην πρώτη φωτογραφία έχει λυθεί ο άξονας του vbrake. Αυτό είναι ένα από τα μυστικά της ιστορίας. Η εξωτερική ροδέλα είναι μια φτηνή αλουμινένια ροδέλα που δεν έχει λειτουργικό ρόλο, απλά συγκρατεί το κινούμενο σώμα πάνω στον άξονα, και βγαίνει εύκολα με ένα μαχαιράκι. Όταν τη βγάλεις θα εκπλαγείς από τη σκουριά/βρώμα που μαζεύει ο άξονας, πράγμα που δυσκολεύει την κίνηση της σιαγόνας.

Ένα άλλο μυστικό έχει να κάνει με το καμπύλο "σύρμα" που συνδέει τη ντίζα του φρένου με το vbrake. Αυτό το κομμάτι είναι σκληρό και δύσκολο να διαμορφωθεί. Το πετάς και στη θέση του βάζεις ένα κομμάτι ντίζας φρένου. Στη φωτογραφία είναι γυμνό αυτό το κομμάτι (χωρίς το εξωτερικό πλαστικό). Αυτό εύκολα έρχεται στο σχήμα όπως βολεύει.

img2

Ένα άλλο τέχνασμα είναι να κολλάς με καλάι την άκρη της ντίζας, για να μη ξεφτάει.

img3

Ένα σημαντικό θέμα για την απόδοση - χρήση - ασφάλεια του VBrake είναι η γέφυρα. Κανονικά πρέπει να υπάρχει. Όταν εσύ φρενάρεις, στα ψαλίδια ασκούνται δυνάμεις από μέσα προς τα έξω, δηλ. δυνάμεις που τείνουν να ανοίξουν τα δύο ψαλίδια. Κάθε σκελετός ποδηλάτου έχει μια κάποια ελαστικότητα, οπότε αυτή η ελαστικότητα μειώνει την ασκούμενη δύναμη της πέδησης. Εκτός αυτού, οι δυνάμεις αυτές στρεσάρουν τον σκελετό. Η γέφυρα δένει πάνω στις δυο βίδες του VBrake και συγκρατεί τα δύο ψαλίδια προς τα μέσα.
-Σε έναν σκελετό ατσάλινο, η μεγάλη ελαστικότητα του σκελετού δεν σημαίνει κίνδυνο για τον σκελετό, σημαίνει όμως κακό φρενάρισμα. Σε κάθε ποδήλατο αστάλινο, η χρήση γέφυρας (στο πίσω φρένο μόνο χρειάζεται) υπό κανονικές συνθήκες θα βελτιώσει σημαντικά το φρενάρισμα.
-Σε έναν σκελετό αλουμινένιο, αναμένεται να υπάρξει λιγότερο σημαντική βελτίωση στο φρενάρισμα, αλλά η χρήση της γέφυρας θα σημαίνει μεγαλύτερη ασφάλεια για τον σκελετό. Αυτό έχει σημασία ειδικά σε ποδήλατα που στρεσάρονται σημαντικά (π.χ. ταξιδιωτικά).

img4

Βλέπω καμιά φορά κανέναν φουκαρά να παιδεύεται να ρεγουλάρει το φρένο: όταν σφίγγει τη βίδα της ντίζας το φρένο έχει δύναμη και επανέρχεται στην ανοιχτή θέση και θέλει ένα "δεύτερο χέρι" να συγκρατεί το φρένο κλειστό. Η λύση είναι απλή: ξεπιάνεις τα ελατήρια, σφίγγεις *λίγο* τη ντίζα στην πιο κλειστή θέση, ελέγχεις τη μανέτα να μένει ένα μικρό περιθώριο διαδρομής (σφίγγοντας περισσότερο η ντίζα περπατάει επειδή δεν την έσφιξες καλά), ξαναπιάνεις ελατήρια, μετά σφίγγεις ντίζα καλά, και τέλος ρεγουλάρεις με λεπτομέρεια, τόσο το άνοιγμα όσο και τις τάσεις στα σαγόνια δεξιά-αριστερά για το κεντράρισμα.

Εάν στα προηγούμενα προστεθούν καλές ντίζες φρένου (υπάρχουν καλύτερης ποιότητας, λεπτότερες και με σύρμα για περιέλιξη αντί για πλατύ κομμάτι) και καλό λάδωμα (ξέρεις με τι...), θα έχεις δυο φρένα που θα δουλεύουν άψογα και θα φχαριστιέσαι να οδηγάς το ποδήλατό σου ακόμα περισσότερο. Εγγυημένα!.-

ΣυνημμένοΜέγεθος
Image icon 01.jpg568.68 KB
Image icon 02.jpg239.48 KB
Image icon 03.jpg143.71 KB
Image icon 04.jpg336.88 KB
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
RockaRolla
Εικόνα RockaRolla
Απών/απούσα

... και αν μου επιτρέπεται θα ήθελα να προσθέσω την εμπειρία μου που λέει ότι ΠΡΟΣΘΕΤΑ από όλες τις λεπτομέρειες που πολύ ωραία παρουσιάζεις, βελτιωση στα φρένα έχω κάθε φορά που καθαρίζω τακάκια - επιφάνεια πέδησης στα στεφάνια.
Είναι απίστευτο πόση μάκα πιάνουν. Λεπτό στρώμα, αλλά πάντα εκεί, σε όλη την επιφάνεια. Μαυρίλα. Από τα τακάκια.
Επίσης και τα τακάκια πιάνουν ένα σωρό ρινίσματα (από τα στεφάνια) και βρωμιές.
Τρίψιμο και πάλι τρίψινο.
Σκληρό πανί και μετά χαρτί για την επιφάνεια πέδησης.
Γυαλόχαρτο (σμιριδο - γυαλό- ... δεν ξέρω, όχι πολύ λεπτό, να γρατζουνάει αρκετά καλά) και μετά σκληρό πανί για τα τακάκια.

... αυτό που λες για αντικατάσταση της "πίπας" (? σωληνάκι καμπύλο) με κομμάτι ντίζας, δεν το έχω ξαναδεί. Αν μπορείς βάλε καμιά ινφο παραπάνω.... Γιατί, τι, πως, κλπ

... είναι απίστευτο πόσο πιο άνετα νιώθω με τα v-brakes σε κάθε ποδήλατο μου που έχει τέτοια. Πόσο απλά αλλά και πόσο αποτελεσματικά είναι ως φρένα.

... και μια απορία που έχω εδώ και χρόνια.... γιατί δεν βγάζουν ακόμα "μακρύερα" (σε μήκος) τακάκια - φωλιές τακακιών?? Ακόμα και ένα εκατοστό να μεγάλωναν, πιστεύω ότι θα πρόσφεραν σηαντική αύξηση απόδοσης πέδησης. Αν θυμάμαι καλά, χώρος υπάρχει (εκεί στα ψαλίδια - πιρούνι). Να είναι θέμα αντοχής του σκελετού? Του άξονα του v-brake? Της φωλιάς του άξονα? ......χχχχμμμμμ.......

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

Για την "πίπα": απλά αυτό το απλό που είπα, δεν θέλει πολλή φιλοσοφία, κόβεις ένα κομμάτι ντίζα και το στραβώνεις με το χέρι, όχι με πένσα για να μη κάνει γωνιές και φρακάρει, τσεκάρεις αν δουλεύει άνετα η ντίζα μέσα, και το βάζεις.

Γενικά το φρένο για να δουλεύει καλύτερα ΔΕΝ πρέπει να έχει ελαστικότητα. Τα ενδιάμεσα "κενά" κομμάτια στον οριζόντιο σωλήνα π.χ., προσθέτουν κάποια ελαστικότητα, οπότε αν σε ενδιαφέρει ειδικά η απόδοση του φρένου δοκιμάζεις να αντικαταστήσεις ΟΛΗ τη διαδρομή της ντίζας σαν ένα ενιαίο κομμάτι. Αυτό κανονικά δεν είναι απαραίτητο, αλλά λέμε τώρα. Στο πίσω ειδικά, καλύτερα είναι να είναι ένα ενιαίο κομμάτι από την "τσίμπλα" (στοπ) στον οριζόντιο σωλήνα μέχρι τη δαγκάνα του φρένου, όσο περισσότερα κομμάτια δηλαδή παρελείπεις τόσο καλύτερα, αυτά βέβαια κάπως θεωρητικά, όχι ότι έχουν τεράστια σημασία.

Για τα μακριά τακάκια, δε νομίζω ότι είναι σημαντικό, γιατί όσο μεγαλύτερη η επιφάνεια τριβής τόσο περισσότερα γράζια θα πιάνει, μη νομίζεις ότι θα ήταν σωτηρία, ο συντελεστής τριβής δεν αυξάνεται με την αυξηση της επιφάνειας αλλά έχει να κάνει μάλλον με τα δυο υλικά.

Arxarios
Απών/απούσα

...ότι όταν ρυθμίζουμε τα τακάκια, φροντίζουμε να είναι όσο πιο ψηλά και κοντά στο λάστιχο, χωρίς φυσικά να το ακουμπάνε. Ο λόγος είναι πως με τη φθορά τους, θα τείνουν να πιάνουν πιο χαμηλά και προς το κέντρο στη ζάντα με αποτέλεσμα σε κάποια φάση να πατάει τμήμα του στον αέρα με συνέπεια να δημιουργείται ένα "δόντι" το οποίο θα μαγκώνει τη ζάντα και θα κρατάει το τακάκι κολλήμένο ακόμη και εάν δεν τραβάμε τη μανέτα. Εάν συμβεί αυτό, το λιμάρουμε το δόντι και επαναρυθμίζουμε ψηλότερα τα τακάκια. Γενικά η μη επαναφορά των V-brake μπορεί να είναι πονοκέφαλος στη ρύθμιση τους, καθώς μπορεί να έχεις τερματίσει τις διαδρομές αριστερά-δεξιά προς τη μία κατεύθυνση και το τακάκι να συνεχίσει να παραμένει κολλημένο στη ζάντα, οπότε καλό είναι να τσεκάρουμε και αυτό.

Το άλλο είναι ότι έχει πολύ μεγάλη σημασία το τακάκι, ίσως και μεγαλύτερή από το υπόλοιπο σώμα του V-brake! Προτιμούμε λοιπόν τα τακάκια που παίρνουν συρταρωτά ανταλλακτικά έναντι των μασίφ τακακίων με τον άξονα τους.

frigo
Απών/απούσα

"Γυαλόχαρτο (σμιριδο - γυαλό- ... δεν ξέρω, όχι πολύ λεπτό, να γρατζουνάει αρκετά καλά) και μετά σκληρό πανί για τα τακάκια"

Ασε το γυαλοχαρτο κλπ και δοκιμασε ισοπροπυλικη αλκοολη 99,5%- ισοπροναλη σε ενα πετσετε πανακι . Μετα,γραψε εντυπωσεις..
Θα την βρεις και κοντα σου στον Φανο στην Σολωμου (Teslanol ~10ευ 1l )

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

Arxarios wrote:
Γενικά η μη επαναφορά των V-brake μπορεί να είναι πονοκέφαλος στη ρύθμιση τους, καθώς μπορεί να έχεις τερματίσει τις διαδρομές αριστερά-δεξιά προς τη μία κατεύθυνση και το τακάκι να συνεχίσει να παραμένει κολλημένο στη ζάντα, οπότε καλό είναι να τσεκάρουμε και αυτό.

Ο συνήθης λόγος είναι το μη σωστό ομπρέλιασμα της ρόδας στην ακτινολόγηση, που φέρνει τη ρόδα σε λάθος θέση, μακριά από το κέντρο. Μια προσωρινή λύση (στο δρόμο κλπ.) είναι να φορέσεις τις δυο δαγκάνες όχι στην ίδια από τις 3 τρύπες που έχει πάνω στο brazeon οπότε θα πετύχεις μεγάλη διαφορά στις εκατέρωθεν τάσεις στο ελατήριο. Αυτές οι 3 τρύπες δεν υπάρχουν πάντα, συνήθως όμως υπάρχουν, και είναι για να κάνεις τη μανέτα πιο σκληρή/μαλακή, οπότε το εκμεταλλεύεσαι αυτό.

Petaliaris
Εικόνα Petaliaris
Απών/απούσα

πολύ ζουμερό θέμα, ευχαριστούμε! μπορεί να αποτελέσει την αρχή στη σειρά "Τα μυστικά των cantilever" ....και λοιπά,...οτι φλεξάρει ο σκελετός, άρα και αυτά δε μπορούν να "παρακολουθήσουν " πιστά, και λοιπά...
Κάθε φρένο έχει τις αρετές του, και τα μειονεκτήματά του! Τα σέβη μου, keep up to the good work! όλοι οι προλαλήσαντες, είστε υποχρεωμένοι απο τις επιτυχιες σας, να γράφετε, (και εμείς να ....απολαμβάνουμε!) Καλή συνέχεια!

Pandoheas
Εικόνα Pandoheas
Απών/απούσα

Πολύ ωραίο θέμα, γεμάτο πληροφορίες!

Σχετικά με τις λάσπες... Πριν χρόνια, στην αρχη της ποδηλατικής μου καριέρας, κάποιοι πιο έμπειροι ποδηλάτες με πήγαν επίτηδες μέσα από ένα μονοπάτι γεμάτο λάσπη. Εγώ είχα v-brakes, αυτοί δισκόφρενα.

Ιδού το αποτέλεσμα:we

To ποδήλατο είχε γινει 50 κιλά και το έσερνα με δυσκολία για μερικα χιλιόμετρα. Κλαίγανε για μέρες από τα γέλια... Ωραίες εποχές!

geatle
Απών/απούσα

ισως να μην κανουν για mtb. αλλα για trekking ή ποδηλατα δρομου φρεναρουν ικανοποιητικα. δηλαδη αντι για δισκοφρενα στις κουρσες θα προτιμουσα mini v-brake.

Eaglos
Εικόνα Eaglos
Απών/απούσα

Τα rim brakes είναι είδος προς εξαφάνιση.

Μόνο σε παιδικά, σε κάποια πολύ φθηνά τρεκιν και κάποια city.
Στις κούρσες αρχίζει να περνά ο δίσκος και σε λίγα χρόνια θα
χαιρετίσουν και από εκεί τα rim brakes.

Petaliaris
Εικόνα Petaliaris
Απών/απούσα

https://www.youtube.com/watch?v=vBeSDCHhAPk
ωστόσο https://www.youtube.com/watch?v=GJpwyJo9PAg
συν μιά ακόμα αθλήτρια(σύμφωνα με πληροφορία απο φίλο)
http://www.mbike.gr/o-francisco-ventoso-%cf%84%cf%81%ce%b1%cf%85%ce%bc%c...

OldSteel
Απών/απούσα

Συγνώμη που το ρίχνω στο νήμα για τα v-brakes αλλά δεν βρίσκω κάποιο search στο σάιτ. Ξέρει κανείς πώς ανοίγουμε τις δαγκάνες για να βγάλουμε τον τροχό; ευχαριστώ για τη βοήθεια

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

Giorgos_S wrote:
Συγνώμη που το ρίχνω στο νήμα για τα v-brakes αλλά δεν βρίσκω κάποιο search στο σάιτ. Ξέρει κανείς πώς ανοίγουμε τις δαγκάνες για να βγάλουμε τον τροχό; ευχαριστώ για τη βοήθεια

Βγάλε τη ντίζα πάνω ξεπιάνοντας από τη μια σιαγόνα, απλό είναι.

OldSteel
Απών/απούσα

Αν κατάλαβα καλά, είτε απελευθερώνοντας τη ντίζα, είτε βγάζοντας το στήριγμα του ρεγουλατόρου. Ευχαριστώ πάλι

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα
OldSteel
Απών/απούσα

Μα αυτό είναι για V-brakes!

Columbus discov...
Εικόνα Columbus discovers Cro-moly
Απών/απούσα

Συνηθως τα Caliper brakes εχουν ενα λεβιεδακι στο μπροστα σημειο τους, εκει ακριβως που αγκυρωνει/σφιγγει/ασφαλιζει το συρματοσχοινο απο πισω.
Οταν περιστρεψει κανεις το λεβιεδακι αυτο και το γυρισει προς τα πανω, μεσω του εκκεντρου μηχανισμου που εχει, οι δαγκανες ανοιγουν λιγο, κι επιτρεπουν στο λαστιχο να περασει αναμεσα τους.
Σε περιπτωση που οι δαγκανες των caliper brakes ειναι αρκετα παλαιου τυπου και δεν υπαρχει το εκκεντρο λεβιεδακι, τοτε μπορουν να ανοιξουν λιγο παραπανω οι σιαγονες του φρενου, βιδωνοντας τερμα το ρεγουλατορο της ντιζας του φρενου.
Ετσι μπορει να αφαιρεθει ο τροχος.
Οταν ομως το λαστιχο που φοραει ο τροχος ειναι αρκετα παχυ, τοτε ειναι πιθανον ακομα κι ανοιγοντας το λεβιεδακι/μοχλουδακι, να μην χωραει να περασει το λαστιχο αναμεσα απο τις δαγκανες/τακακια των φρενων.
Σ' αυτη την περιπτωση, η ενδεικνυομενη λυση ειναι το ξεφουσκωμα του λαστιχου, προκειμενου να μπορεσει να αφαιρεθει ο τροχος. Αντιθετα, το λυσιμο του συρματοσχοινου δεν ειναι η ενδεικνυομενη λυση, γιατι για την επανατοποθετηση του τροχου, απαιτειται επανατοποθετηση/επαναρυθμιση του συρματοσχοινου. Πραγμα πιο δυσκολο απο ενα ξεφουσκωμα-φουσκωμα του λαστιχου. Ειδικα οταν υπαρχει καλη τρομπα δαπεδου.
Κι ενα link με πληροφοριες για τοποθετηση/ρυθμισεις caliper brakes:
https://www.youtube.com/watch?v=q4ay12CSF48

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

Giorgos_S wrote:
Μα αυτό είναι για V-brakes!

(συγγνώμη δεν το πρόσεξα!)

OldSteel
Απών/απούσα

Columbus ευχαριστώ! Είναι αυτά χωρίς το λεβιεδάκι, οπότε, λάστιχα...
i.alli.ellatha ήταν το θέμα σου για τα v-brakes και είδα φως και μπήκα. Συγγνώμη :)

georgetonic
Απών/απούσα

Καλησπέρα παιδιά πρόσφατα αγόρασα μεταχειρισμενο κούρσακι ideal onroad με φρένα tiagra v-brake αλλά δεν είμαι ευχαριστημένος με τα φρένα. Σε σχέση με το παλιό mtb που έχει μηχανικά δισκόφρενα μου δημιουργεί ανασφάλεια οι ρόδες είναι ακτινολογημενες τα τακακια σε καλή κατάσταση θα δοκιμάσω να καθαρίσω τα στεφάνια με σφουγγάρι scotch Brite ειδικό για γυαλισμα και τα τακακια και θα δουμε