Κριτήρια Επιλογης Derailleurs / Ντεραγιέ / Σασμάν

15 σχόλια / 0 νέα/ο
Τελευταία δημοσίευση
sunjaman
Εικόνα sunjaman
Απών/απούσα

Ανοίγω αυτό το topic γιατί πιστεύω ότι θα φανεί πολύ χρήσιμο σε όποιον αρχάριο σε τεχνικά θέματα (όπως εγώ) ασχοληθεί με ανακατασκευή ή αναβάθμιση. Τα στοιχεία τα μάζεψα μέσα από το φόρουμ και από ψάξιμο δικό μου. Οι παλιοί όπου μπορούν διορθώνουν.

--Ε Π Ι Λ Ο Γ Η D E R A I L L E U R S--

Η επιλογή των σασμάν συνδυάζεται με την επιλογή της ανάπτυξης και τις κασσέτας. Η επιλογή της ανάπτυξης και τις κασσέτας έχει να κάνει με το γρανάζωμα και τι χρήση θα κάνουμε στο ποδήλατο (ανηφόρες, βουνό, δρόμο, ταχύτητα κτλ). Δείτε ΕΔΩ για υπολογισμός γραναζώματος και στροφαρίσματος. Φυσικά τα παραπάνω πρέπει να είναι συμβατά με τους λεβιέδες μας, δηλάδή 8αρα κασσέτα, 8αρης επιλογέας, 3άρα ανάπτυξη, 3αρης επιλογέας.

_______________________________________________________

## C A P A C I T Y ## (Μπροστά & Πίσω Ντεραγιέ)

[Επισυνάπεται εικόνα]

Τα σασμάν (μπρος και πίσω) έχουν μια τεχνική προδιαγραφή που λέγεται capacity, η οποία είναι η μέγιστη διαφορά δοντιών του μεγάλου γραναζιού μείον του μικρού την οποία μπορεί να "διαχειριστεί" το σασμάν.

Για τα μπροστινά σασμάν, το capacity είναι: (δόντια μεγάλου γραναζιού ανάπτυξης - δόντια μικρού γραναζιού ανάπτυξης). Αν πχ έχουμε ανάπτυξη 24/42 τότε το capacity είναι 42-24=18. Άρα θέλουμε σασμάν με capacity μεγαλύτερο ή ίσο με 18.

Για τα πίσω σασμάν, το capacity είναι: (δόντια μεγάλου γραναζιού κασσέτας - δόντια μικρού γραναζιού κασσέτας). Αν πχ έχουμε κασσέτα 14/34 τότε το capacity είναι 34-14=20. Επίσης κατασκευαστικά οι εταιρείες μας δίνουν και τα όρια της κασσέτας πχ μικρό γρανάζι μέχρι 14 και μεγάλο μέγάλο 28.

Για τα πίσω σασμάν υπάρχει και το total capacity. Είναι συνδυασμός των capacity των 2 σασμάν και είναι η ακραία περίπτωση συμβατότητας. Οπότε το σωστό είναι να είμαστε μέσα στα όρια του total capacity και στα όρια μεγαλύτερο/μικρότερο γρανάζι που μας δίνει στις προδιαγραφές ο κατασκευαστής. Το total capacity το υπολογίζουμε ως εξής: (δόντια μεγάλου γραναζιού κασσέτας - δόντια μικρού γραναζιού κασσέτας)+ (δόντια μεγάλου γραναζιού ανάπτυξης - δόντια μικρού γραναζιού ανάπτυξης).
Αν πχ έχουμε κασσέτα 14/34 και ανάπτυξη 24/42 τότε το total capacity είναι (34-14)+(42-24)=20+18=38Τ. Άρα θέλουμε σασμάν με total capacity μεγαλύτερο ή ίσο με 38Τ.

Τις τιμές των capacity τις βρίσκουμε έυκολα στα manual των σασμάν που υπάρχουν παντού στο internet.
_________________________________________________________________________

## LONG CAGE VS SHORT CAGE ## (Πίσω Ντεραγιέ)

Long Cage = Μακρύ Ντεραγιέ (μακρύ τελικό στέλεχος)
Short Cage = Κοντό Ντεραγιέ (κοντό τελικό στέλεχος)

Η επιλογή ανάμεσα σε μακρύ & κοντό ντεραγιέ με ένα από τα πράγματα που έχει να κάνει είναι με την γωνία λειτουργίας της αλυσίδας. Πχ αν έχουμε τρία γρανάζια μπροστά και επιλέξουμε ακραία σχέση μικρό γρανάζι μπροστά με το μικρότερο πίσω δημιουργείται μία μεγάλη γωνία λειτουργίας οπότε απαιτείται μακρύ τελικό στέλεχος (long cage) για να μπορέσει να την διαχειριστεί και να καλύψει όλα τα γρανάζια. Αντίστοιχα το short cage έχει πιο δυνατά ελατήρια, είναι πιο γρήγορο και κρατά την αλυσίδα πιο τεντωμένη, μπορεί όμως να διαχειριστεί μικρότερη γωνία λειτουργίας αλυσίδας άρα συναντάται σε διπλούς/μονούς δισκοβραχίωνες (down hill, κούρσες κτλ). [Δείτε εδώ παλιότερο ποστ που πήρα τις πληροφορίες ]
(thnx RockaRolla)

_________________________________________________________________________

## TOP SWING VS BOTTOM SWING ## (Μπροστά Ντεραγιέ)

[Επισυνάπεται εικόνα]

Top Swing: Το cage του εκτροχιαστή (το σημείο που "περνάει" η αλυσίδα)βρίσκεται στο ίδιο ύψος με το κολάρο του ντεραγιέ που δένει στον σκελετό. Σαν αρχή λειτουργίας δεν διαφέρει σε κάτι από το bottom swing απλά χρησιμοποιείται συνήθως σε σκελετούς που δεν υπάρχει αρκετός χώρος για να δέσει το bottom swing, όπως πχ σε mountain bikes με πίσω ανάρτηση κτλ.

Bottom Swing: Το cage του εκτροχιαστή βρίσκεται στο χαμηλότερα από το κολάρο του ντεραγιέ που δένει στον σκελετό. Είναι το πιο διαδεδομένο από τα δύο είδη και θεωρείται πιο αξιόπιστο.

Σε σκελετούς που μπαίνει bottom μπαίνει σίγουρα και top, αλλά δεν ισχύει το αντίθετο.

_________________________________________________________________________

## BRAZE ON VS CLAMP ON ## (Μπροστά Ντεραγιέ)

Καμία λειτουργική διαφορά ανάμεσα στα δύο. Το braze on βυδώνει πάνω στον σκελετό (όταν ο σκελετός διαθέτει ειδική υποδοχή), ενώ το clamp on είναι το κλασικό κολάρο που σφίγγει πάνω στον σκελετό. Αν ο σκελετός διαθέτει υποδοχή braze on τότε παίρνει μόνο braze on ντεραγιέ. Αν όμως δεν έχει υποδοχή braze on παίρνει είτε clamp on είτε braze on ντεραγιέ με έναν ειδικό αντάπτορα.
_________________________________________________________________________

ΣυνημμένοΜέγεθος
Image icon SHIMANO.GIF15.73 KB
Image icon front derailleur top vs bottom.JPG48 KB
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
RockaRolla
Εικόνα RockaRolla
Απών/απούσα

[σιγά μην σε άφηνα έτσι....χεχε....]
Ο οδηγός θέλει συμπλήρωμα:
Πρέπει να γράψεις
- για long cage / short cage
- για top swing / bottom swing.
- για braze on / clamp on

αλλιώς κάνουμε μισές δουλειές και θα καταλήξουμε να πάρουμε μισή ντουζίνα ντεραγιέ μέχρι να πετύχουμε αυτό που μας ταιρειάζει πραγματικά....

sunjaman
Εικόνα sunjaman
Απών/απούσα

Όποιος ξέρει και πληροφορίες για γρανάζωμα και στροφάρισμα, ας τα προσθέσει και αυτά να τα έχουμε οι νέοι πρόχειρα..

Eaglos
Εικόνα Eaglos
Απών/απούσα

Μπράβο για την πρωτοβουλία και το χρόνο για να το γράψεις.

Κάνε μια διόρθωση στο θέμα του πίσω εκτροχιαστή.
Ο κάθε εκτροχιαστής αναφέρει μέγιστο και ελάχιστο
γρανάζι. Αν η κασέτα σου είναι μέσα σε αυτά τα όρια
τότε ο εκτροχιαστής μπορεί να υποστηρίξει την κασέτα
αυτή.

Η διαφορά μεταξύ μεγάλου και μικρού γραναζιού της κασέτας
δεν έχουν σχέση σε αυτό το στάδιο και θα σε οδηγήσουν σε
λάθος καθώς 34-14 = 32-12 = 36-16 αλλά η 36άρα κασέτα θέλει
άλλο εκτροχιαστή από την 32άρα...

Το μόνο capacity που μας ενδιαφέρει είναι το ολικό capacity
δηλαδή το υπόλοιπο πίσω γραναζιών + υπολοιπο μπροστά δίσκων.
Συνήθως όμως οι εταιρίες μας πληροφορούν ότι πχ ο συνδιασμός
του Α δισκοβραχίωνα με την Β κασέτα χρειάζεται το Γ μοντέλο
εκτροχιαστή με το Δ μήκος κλουβιού (cage).

Ακόμα και τότε όμως υπάρχουν 1-2 δόντια "αέρας" στα νούμερα
που αναφέρουν.

Για το πως δένει ο εκτροχιαστής δεν χρειάζεται να πούμε πολλά.
Είτε με κολάρο είτε με βίδα στο νυχάκι του κάθετου σωλήνα. Το
κολάρο γράφει διάμετρο αλλά υπάρχουν και αντάπτορες, το άλλο
απλά βιδώνει. Για top swing, down swing έχει να κάνει με το
πλαίσιο και απλά παίρνουμε το ίδιο με πριν. Για long/short
cage όσο μεγαλώνουν τα γρανάζια τόσο μακραίνει ο πίσω εκτροχιαστή.

sunjaman
Εικόνα sunjaman
Απών/απούσα

Γράψε και 'συ τίποτα.... Εγώ είπαμε είμαι νέος έχω να μάθω ακόμα!

sunjaman
Εικόνα sunjaman
Απών/απούσα

Eaglos κάπου το αναφέρω ότι η ασφαλής επιλογή είναι να επιλέγουμε με γνόμωνα το total capacity. Παρόλα αυτά ότι μπορείτε προσθέτε, να κάνουμε έναν οδηγό κομπλέ για τους νέους, αφού όλο και περισότεροι ασςχολούνται με ανακατασκευές και βελτιώσεις.

Eaglos
Εικόνα Eaglos
Απών/απούσα

Το αναφέρεις για την ολική χωρητικότητα απλά πιο πριν αναφέρεις
για το πίσω σασμάν και το παρακάτω:
"Αν πχ έχουμε κασσέτα 14/34 τότε το capacity είναι 34-14=20.
Άρα θέλουμε σασμάν με capacity μεγαλύτερο ή ίσο με 20
" το
οποίο είναι λαθος διότι και το 32-12=20 αλλά το σασμάν αυτό μπορεί
να μην σηκώνει 34άρι γρανάζι...

Αυτό που θέλουμε είναι ένα σασμάν που να καλύπτει το "maximum cog -
minimun cog" της κασέτας μας.

sunjaman
Εικόνα sunjaman
Απών/απούσα

κατάλαβα τι λες, έχεις δίκιο, όντως κατασκευαστικά μας δίνουν τα όρια οι εταιρείες.

πχ η shimano αναφέρει:
συνολική απόδοση: 43Τ
ο μεγαλύερος αλυσοτροχός:28-34Τ
ο μικρότερος αλυσοτροχός:11Τ

ενημέρωσα και το αρχικό, tnx Eaglos

sunjaman
Εικόνα sunjaman
Απών/απούσα

Ενημερώθηκε το αρχικό ποστ για long cage / short cage!

Βοηθάτε οι παλιοί!

sunjaman
Εικόνα sunjaman
Απών/απούσα

Ενημερώθηκε και το αρχικό τόπικ για bottom swing vs top swing!

sunjaman
Εικόνα sunjaman
Απών/απούσα

Ενημερώθηκε και το αρχικό τόπικ για braze on vs clamp on!

sunjaman
Εικόνα sunjaman
Απών/απούσα

Τσεκάρετε οι παλιοί και οι γνώστες μην γράφω βλακείες..

Επίσης λέω να ξεκινήσω ανάλογο τόπικ για πεταλάρισμα, όσοι έχουν κανα καλό link στείλτε με pm.

di-mk1
Εικόνα di-mk1
Απών/απούσα

Παιδιά σόρρυ που ποστάρω εδώ αλλά θεωρώ κρίμα να ανοίξω νέο τόπικ για κάτι πολύ απλό. Η ερώτηση μου βασικά είναι καθαρά ιστορική. Ήθελα να ξέρω πότε εγκαταλήφθηκε το tube shifting και αντικαταστάθηκε από τα shifters στις μανέτες και ποια χρονιά εισήχθη η νέα τεχνολογία σε Tour de France και Giro.

Eaglos
Εικόνα Eaglos
Απών/απούσα

Η ιστορία τους ξεκινά πολλέ δεκαετίες πίσω. Έχω δει κούρσες
του 1950 με λεβιέδες στο διαγώνιο και ακόμα πιο παλιές του
1930 με τους λεβιέδες στον οριζόντιο.

Η Shimano to 1989 παρουσιάζει το σύστημα RapidFire για τα
mountain και το 1990 βάζει το ίδιο σύστημα στις κούρσες με
την ονομασία STI.

H Campagnolo μέχρι και το 1996 είχε μόνο downtube λεβιέδες.
Το 1997 βγάζει παράλληλα και το Ergopower σύστημα και μέχρι
και το 2011 έβγαζε Record 10άρι downtube λεβιέδες. Στου 2012
δεν τους βλέπω, μόνο bar end shifter για time trial ποδήλατα.

Δεν ξέρω πότε ακριβώς εμφανίστηκαν τα νέα συστήματα στο Tour.
Στις εικόνες στο google δειχνει να τα είχαν ακόμα και το 1993
αλλά δεν ξέρω πόσο ακριβείς μπορεί να είναι...

RockaRolla
Εικόνα RockaRolla
Απών/απούσα

Πρακτικά - χοντρικά, μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 90 όλοι παίζανε με λεβιεδάκια στον πλάγιο ή στο κούτελο.
Μετά βγήκαν λεβιεδομανέτες και χειριστήρια τιμονιού και όλοι είδαν το φως τους (τουλάχιστον όσοι είχαν "αγωνιστικές" βλέψεις).
Από το 2000 πάντος και μετά, στην Ελλάδα σε όλα ποδηλατάδικα ακόμα και σε "σούπερ μάρκετ" ποδήλατα σταμάτησαν να βγαίνουν μοντέλα με λεβιεδάκια στους σωλήνες - μόνο ότι είχε μείνει σε στοκ......

contact