Διαμαρτυρία - Ποδηλατούπολη η Πολυτεχνειούπολη

Εκδότης: 
Ελευθεροτυπία

(Ελευθεροτυπία - 12/12/2005)

Σφυρίχτρες, κουδουνίσματα, κόκκινα μάγουλα και πολύχρωμα κράνη πάνω σε εκατοντάδες ποδήλατα περικύκλωσαν για περισσότερες από δύο ώρες το κέντρο της Αθήνας προχθές το μεσημέρι. Η ποδηλατοπορεία, κόντρα στις «καθημερινές αυτοκινητοπορείες» όπως εύστοχα έγραφε ένα από τα πλακάτ των διαδηλωτών, ξεκίνησε από το Πεδίο Αρεως και έφτασε μέχρι την Ακρόπολη, για να επιστρέψει στην πλατεία Συντάγματος. Οι ποδηλάτες έκαναν διαδοχικές μικρές στάσεις σε σταθμούς του Μετρό (Αμπελόκηποι, Μέγαρο Μουσικής, Ευαγγελισμός, Ακρόπολη), καθώς κεντρικό αίτημά τους είναι να επιτραπεί η είσοδος των δικύκλων τους στα μέσα σταθερής τροχιάς (τραμ, μετρό, τρένα), ενώ απώτερος στόχος είναι μέτρα όπως οι ποδηλατόδρομοι, που θα κάνουν τη ζωή των ποδηλατών (αλλά και όλων των Αθηναίων) ευκολότερη. Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα, και ύστερα από μια παρόμοια πορεία, επετράπη η είσοδος των ποδηλάτων μόνο στο τελευταίο βαγόνι του Ηλεκτρικού και όχι σε όλους τους σταθμούς.

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

Ορθοπεταλιές φοιτητών στον ποδηλατόδρομο της Πολυτεχνειούπολης του Ζωγράφου. Το ΕΜΠ απέκτησε τη δική του κυκλοφοριακή όαση, μήκους τεσσάρων χιλιομέτρων, χωρίς μποτιλιαρίσματα και καυσαέρια. Ετσι οι αυριανοί πολεοδόμοι και σχεδιαστές της κυκλοφορίας, συνεπείς προς όσα διδάσκονται στις αίθουσες, θα συμβάλουν ενεργά στη δημιουργία περιοχών ήπιας κυκλοφορίας και βιώσιμης ανάπτυξης.

Ο ποδηλατόδρομος της Πολυτεχνειούπολης, πλάτους 2,5 μ. και μήκους 4 χλμ., κατασκευάστηκε σε απόσταση μερικών μέτρων από τον περιφερειακό της δρόμο, μέσα στο πράσινο, σε μια διαδρομή υψηλής ποιότητας και απολύτως ασφαλή (απευθύνεται σε μικρούς και μεγάλους).

«Ενα σημαντικό πρώτο βήμα είναι οι σπουδαστές, οι σπουδάστριες και οι εργαζόμενοι στην Πολυτεχνειούπολη να χρησιμοποιούν ποδήλατο στις εσωτερικές τους μετακινήσεις από κτίριο σε κτίριο», μας λέει ο υπεύθυνος του προγράμματος Θάνος Βλαστός, αναπλ. καθηγητής στη Σχολή Τοπογράφων του ΕΜΠ.

«Διερευνάται η σκοπιμότητα δωρεάν διάθεσης ποδηλάτων στον χώρο της Πολυτεχνειούπολης για την εξυπηρέτηση αυτών των αναγκών. Η προστασία των ποδηλάτων από κλοπές είναι εφικτή διότι η Πολυτεχνειούπολη είναι ένας περιφραγμένος χώρος με ελεγχόμενες πύλες. Σχετικές δωρεές προς το Πολυτεχνείο διατίθενται να κάνουν ελληνικές εταιρείες κατασκευής ποδηλάτων. Με το Μετρό, τα δεδομένα ως προς την προσπέλαση της Πολυτεχνειούπολης αλλάζουν ριζικά. Το Μετρό, εξασφαλίζοντας μια αρχικά καλή κάλυψη της πόλης, είναι ελκυστικό, διότι φυσικά οι συνθήκες κυκλοφορίας στους δρόμους εξακολουθούν να είναι κακές και μάλλον επιδεινώνονται. Με το Μετρό η προσπέλαση της Πολυτεχνειούπολης είναι ταχύτατη από το κέντρο. Γραμμή μικρού λεωφορείου συνδέει την Πολυτεχνειούπολη μέσω του σταθμού Κατεχάκη με το δίκτυο του Μετρό».

Με ποδήλατο προβλέπεται ότι αυτή η σύνδεση θα γίνει ακόμη πιο ελκυστική. Εκκρεμεί η υλοποίηση του Μητροπολιτικού Πάρκου Γουδίου, που θα περιλαμβάνει ένα πλούσιο πλέγμα μονοπατιών, πεζοδρόμων και διαδρόμων για ποδήλατο. Οπως εκτιμούν οι αρμόδιοι, η διαδρομή θα διέρχεται από το πάρκο του Στρατού και τις αθλητικές εγκαταστάσεις του Δήμου Αθηναίων. Διερευνάται η σκοπιμότητα ενοικίασης ποδηλάτων, με ανάθεση της διαχείρισης σε ιδιώτη, για τις μετακινήσεις μεταξύ της Πολυτεχνειούπολης και του σταθμού Μετρό Κατεχάκη.

«Η Πολυτεχνειούπολη είναι ένας από τους λίγους χώρους στην Αθήνα που χάρη στον ποδηλατόδρομο προσφέρεται για ποδήλατο», συνεχίζει ο Θάνος Βλαστός. «Γι' αυτό συχνά έρχονται ομαδικά για προπόνηση νέα παιδιά, αθλητές ποδηλάτου. Παράλληλα, τους καλοκαιρινούς μήνες οι κάτοικοι της γειτονικής περιοχής επισκέπτονται τα απογεύματα την Πολυτεχνειούπολη για βόλτα. Ανάμεσά τους είναι πολλοί γονείς με μικρά παιδιά και το ποδηλατάκι τους. Ενώ η επιθυμία της πολυτεχνειακής κοινότητας είναι η Πολυτεχνειούπολη να αποτελεί έναν φιλόξενο χώρο, η συνύπαρξη αυτοκινήτων και ποδηλατιστών μικρών ηλικιών δεν ήταν, προτού κατασκευαστεί ο ποδηλατόδρομος, ό,τι πιο ασφαλές. Τώρα οι συνθήκες έχουν αλλάξει και το Πολυτεχνείο διδάσκει με το παράδειγμά του. Ενα ανάλογα καλό παράδειγμα δίνουν με τους ποδηλατοδρόμους τους η Καρδίτσα, η Λάρισα και το Μεσολόγγι. Είναι επίσης πολλά τα παραδείγματα πόλεων στην Ευρώπη που λειτουργούν αποτελεσματικά και ευημερούν χάρη στην εντατική χρήση του ποδηλάτου από τους κατοίκους τους. Το ποδήλατο είναι γρήγορο, φθηνό, γυμνάζει το κορμί, δεν είναι επικίνδυνο απέναντι στους άλλους χρήστες του δρόμου, είναι φιλικό στον κάτοικο και στην πόλη, ευέλικτο, άνετο και απλό στην οδήγηση του, εύκολο στη στάθμευση χάρη στον ελάχιστο χώρο που καταναλώνει, αθόρυβο, "καθαρό", διακριτικό, αξιοποιήσιμο από όλα τα μέλη της οικογένειας. Με το ποδήλατο πολλές μετακινήσεις που γίνονται με αυτοκίνητο θα μπορούσαν να αποφευχθούν και οι ελληνικές πόλεις να γίνουν πιο πολιτισμένες».

Αρθρογράφος: 
ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ
Ημερομηνία: 
Δευτέρα, 12 Δεκέμβριος, 2005
Taxonomy upgrade extras: 
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
contact