Οι 10 βασικοί κανόνες για να επιβιώσει ένας ποδηλάτης στην τσιμεντένια ζούγκλα

Μετά από 12 χρόνια ποδηλατοτουρισμού και καθημερινού ποδηλατικού αγώνα στους δρόμους μιας αντι-ποδηλατικής πόλης (περήφανος ΜΗ κάτοχος αυτοκινήτου) , σκέφτηκα πως είναι καιρός να γράψω τους βασικούς κανόνες επιβίωσης έτσι όπως τους έχω αντιληφθεί εγώ από την εμπειρία μου.

Οι 10 βασικοί κανόνες για να επιβιώσει ένας ποδηλάτης στην τσιμεντένια ζούγκλα

Το να επιβιώσει ένας ποδηλάτης την τσιμεντένια ζούγκλα μιας μεγαλούπολης είναι ένας καθημερινός αγώνας επιβίωσης (αν ζεις στην Δανία ή Ολλανδία ή άλλη πολιτισμένη χώρα με ποδηλατόδρομους μπορείς να προσπεράσεις αυτό το κείμενο) που χρειάζεται ικανότητες και πολύ προσπάθεια.

Επειδή οι οδηγοί θα χρειάστούν πολλά χρόνια ακόμα για αρχίζουν να σέβονται τα δικαιώματα των ποδηλατών στον δρόμο, καλό θα ήταν εμείς ως ποδηλάτες να αναλάβουμε πλήρως την ευθύνη της ζωής μας και να μάθουμε να ποδηλατούμε με τέτοιο τρόπο που να μας εξασφαλίζει το καθημερινό ρολάρισμα χωρίς δυσάρεστες επαφές με αυτοκίνητα, μηχανές και άλλα σιδερικά.

Προσωπικά, μιας και δεν είχα ποτέ αυτοκίνητο, το ποδήλατο ήταν και είναι το μοναδικό μου μεταφορικό μέσο. Ταξίδεψα ( και ταξιδεύω ) με αυτό σε όλη την Ελλάδα, μετέφερα βαριά αντικείμενα, ψώνια και φίλους στους εχθρικούς Ελληνικούς δρόμους και  συνειδητοποίησα καλά πως η μετακίνηση με το ποδήλατο εκτός από φιλική προς το περιβάλλον, οικονομική και απολαυστική είναι και ασφαλής, αν τηρήσει κανείς μερικούς βασικούς κανόνες.

Τελευταία, αποφάσισα να κάτσω και να γράψω αυτούς τους κανόνες και μερικά πράγματα για κάθε έναν από αυτούς. Τους θεωρώ απερίγραπτα σημαντικούς για τον κάθε αστικό ποδηλάτη που τολμάει να κυκλοφορεί με ποδήλατο στις σύγχρονες εχθρικές μεγαλοπουλεις.

  • Να φαίνεσαι. Καλά. Σε ό,τι αφορά την ποδηλασία την νύχτα νομίζω πως το να φαίνεσαι καλά θα έπρεπε να είναι το νο1 μέλημα του κάθε ποδηλάτη που δεν έχει όρεξη να πάει από αυτοκίνητο. Στην συντριπτική πλειονότητα των συγκρούσεων μεταξύ αυτοκινήτων και ποδηλάτων ο οδηγός ισχυρίζεται ότι δεν είδε το ποδήλατο. Νομίζω πως αυτό τα λέει όλα. Το να βγαίνεις στους δρόμους νύχτα χωρίς έντονα φώτα (με το έντονα εννοώ να γίνεις τσίρκο - ένα λαμπάκι που αναβοσβήνει δεν κάνει απολύτως τίποτα με τέτοια φωτορύπανση) το θεωρώ πραγματική αυτοκτονία. Τις ελάχιστες φορές που βγήκα βράδυ χωρίς φως οι οδηγοί μου έκαναν παρατήρηση. Και με το δίκιο τους φυσικά. Ακόμα και την ημέρα όμως, σε μεγάλους δρόμους, ένα ανακλαστικό γιλέκο θεωρώ πως είναι απαραίτητο. 
     
  • Να είσαι συγκεντρωμένος στην στιγμή. Όταν ποδηλατείς σε δρόμους με αυτοκίνητα βρίσκεσαι διαρκώς σε κίνδυνο. Μια απρόσεκτη κίνηση οδηγού ή μια δικιά σου χαζομάρα που δεν διαρκεί περισσότερο από 1 δευτερόλεπτο μπορεί να σε στείλεί στο νοσοκομείο (ή πουθενά χειρότερα). Γιαυτό, το ονειροπόλημα και οι άσχετες σκέψεις, είναι ζωτικής σημασίας να γίνεται μόνο σε εξοχικούς δρόμους χωρίς αυτοκίνητα ή σε ποδηλατόδρομους.
     
  • Να έχεις καλή φυσική κατάσταση. Το θεωρώ επικίνδυνο να κάνεις ποδήλατο χωρίς να βρίσκεσαι σε καλή φυσική κατάσταση. Σε πολλές περιπτώσεις, κάποια κομμάτια του δρόμου είναι τυφλά σημεία για τους οδηγούς και χρειάζεται να τα προσπεράσεις γρήγορα. Σε άλλες ο δρόμος είναι στενός και δεν χωράνε τα αυτοκίνητα να σε προσπεράσουν. Επισής, γενικά καλό είναι να κυκλοφορεί κανείς γρήγορα μέσα στην κίνηση για να μην είναι εμπόδιο στους οδηγούς αλλά και για να μην βρίσκεται συνεχώς εκτεθημένος.
     
  •  Μάθε να στρίβεις μακρυά από συγκρούσεις - Τα φρένα δεν είναι αρκετά. Όλοι όσοι έχουμε ποδηλατήσει αρκετά στην πόλη το έχουμε καταλάβει. Το φρενάρισμα δυστυχώς δεν ειναι πάντα αρκετό. Θα πρέπει να εκπαιδευτούμε και στο να αποφεύγουμε την σύγκρουση ενώ παράλληλα φρενάρουμε. Για παράδειγμα, όταν ένα αυτοκίνητο μας προσπερνά και αμέσως μετά στρίβει δεξιά κόβοντάς μας (δεξί hook), με το να φρενάρεις δεν θα την γλιτώσεις . Θα πρέπει και να αντιδράσεις σωστά στρίβοντας επίσης δεξιά για να μην σε παρασύρει το αυτοκίνητο.
     
  • Ποτέ μην ακούς μουσική ενώ ποδηλατείς. Πολλές μελέτες έχουν αποδείξει πως δεν μπορείς να κάνεις δύο πράγματα ταυτότοχρονα. Το multitasking είναι ένας επικίνδυνος μύθος. Σε πειράματα που έχουν γίνει, οδηγοί ράλυ αντέδρασαν λάθος και καθυστερημένα όταν εμφανίστηκαν εμπόδια στο δρόμο τους, επειδή μιλούσαν στο τηλέφωνο την ώρα που οδηγούσαν.  Θα πρέπει να αποφασίσεις τι από τα δύο θέλεις να κάνεις. Εκτός του ότι η μουσική αποσπά την προσοχή, τα ακουστικά μειώνουν κατά πολύ την ακουή η οποία είναι σπουδαίο και απαραίτητο εργαλείο στην αστική ποδηλασία.
     
  • Περίμενέ το να συμβεί. Πρέπει να περιμένουμε κάθε χαζή κίνηση που θα κάνει ο οδηγός μπροστά μας. Πρέπει να την περιμένουμε για να μην αιφνιδιαστούμε και αντιδράσουμε σπασμωδικά. Σε κάθε σταυροδρόμι για παράδειγμα, καλό είναι να κοιτάμε τον οδηγό που ετοιμάζεται να βγει, στα μάτια, και να περιμένουμε να τον δούμε να κάνει πως ξεκινάει ενώ εμείς χαϊδεύουμε τα φρένα ετοιμοι να τα πατήσουμε. Το να τρεχουμε το κακό σενάριο πάντα στο μυαλό μας πριν αυτό συμβεί μας δίνει την δυνατότητα να αντιδρούμε πιο γρήγορα και πιο σωστά.
     
  • Ποτέ μην είσαι αλαζόνας στον δρόμο. Μαζί με το ποδήλατο ζυγίζεις με το ζόρι 100 κιλά. Τα αυτοκίνητα δίπλα σου ζυγίζει 2 τόνους (χωρίς να υπολογίσουμε το συνολικό τους βάρος μαζί με την ταχύτητα). Μάλιστα, γύρω γύρω περιβάλλονται απο σκληρή λαμαρίνα έτοιμη να λιώσει σαν τομάτα το μαλακό σου σωματάκι. Καλό είναι να το έχουμε αυτο πάντοτε στο μυαλό μας ώστε να ποδηλατούμε με σύνεση. Όσο δίκιο και να έχουμε ή όσο γρήγοροι και ελεύθεροι νοιώθουμε (αυτό για τους φιξάδες που πάνε σαν τρελοί), εμείς κινδυνεύουμε.
     
  • Μάθε να ειδοποιείς τους οδηγούς για τις κινήσεις σου (και να ελέγχεις εάν σε προσέχουν την ώρα που το κάνεις). Τι στρεσάρει τους οδηγούς; Να έχουν μπροστά τους απρόβλεπτους ποδηλάτες' Που στρίβουν όποτε τους καπνίσει, αλλάζουν ρευμα, σταματάνε, ποδηλατουν χωρις χέρια κοκ. Αυτή η απρόβλεπτη συμπεριφορά, σκοτώνει. Απλά. Εάν ο οδηγός στέλνει μήνυμα ή παίζει με το ραδιόφωνο την ώρα που οδηγεί και εκείνη την ώρα ο ποδηλάτης μπροστά του αλλάζει ρευμα, δεν θα τον δει και θα πέσει πάνω του. Αυτό μπορει να αποφευχθεί εύκολα εάν αποκτήσει κανείς την καλη συνηθεια να ενημερώνει τους οδηγούς (πιο συγκεκριμένα να βεβαιώνεται ότι τον βλέπει ο οδηγός την ώρα που κάνει το νεύμα) για την επόμενη κίνησή του.
     
  • Πάντα να ψάχνεις για εναλλακτικές, ασφαλέστερες διαδρομές. Δεν ξέρω γιατί, αλλά έχω παρατηρήσει πως οι περισσότεροι ποδηλατες (είτε αστικοί είτε ποδηλατοτουριστες) επιλέγουν επίμονα να ποδηλατουν σε μεγάλους δρομους, γεμάτους αυτοκίνητα. Μα γιατί;  Το  να επιλέξεις τον χειρότερο δρόμο επειδη ειναι πιο συντομος είναι χαζομάρα γιατί θα κερδίσεις μερικά λεπτά, αλλά θα χάσεις την απόλαυση της διαδρομής και θα διακινδυνεύσεις την ζωή σου. Με την νέα τεχνολογία είναι πιο εύκολο απο ποτέ να βρεις πολύ πιο ασφαλείς και όμορφες διαδρομές με μόνο κόστος μερικά λεπτά παραπάνω στον δρόμο.
     
  • Να μάθεις το ποδήλατό σου και να το ελέγχεις τακτικά. Το να ελέγχει κανείς τακτικά το ποδήλατό σου για τυχόν βλάβες το θεωρώ αυτονόητο, αλλά επειδή είναι ιδιαίτερα σημαντικό και δεν βλέπω πολλούς να το κάνουν, το επαναλαμβάνω με κάθε ευκαιρία (για να το ακούω και ο ίδιος). Όσο έμπειρος και προσεκτικός ποδηλάτης και να είσαι, εάν το ποδήλατό σου παρουσιάσει σοβαρή βλάβη την ώρα που έχεις αναπτύξει 40 χλμ/ώρα με αυτοκίνητα που διψάνε για λίγο ποδηλατικό αίμα, είσαι χαμένος. Ένα παράδειγμα που έχω πάθει ο ίδιος ήταν να φάω τούμπα σε κατηφόρα όταν το τοίχωμα του μπροστινού στεφανιού υποχώρησε από την πίεση της σαμπρέλας. Την γλίτωσα πολύ φτηνά με λίγες γρατσουνιές. Τουλάχιστον έβαλα μυαλό και αλλάζω τα στεφάνια πριν διαλυθούν ξαφνικά από μόνα τους.
    ​​

 

Categories: 
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
RockaRolla
Εικόνα RockaRolla
Απών/απούσα

... "εύγε και μπράβο" από μένα.

.... με μόνη εξαίρεση_για_την_πάρτη_μου, αυτό που γράφεις στο "Πάντα να ψάχνεις για εναλλακτικές, ασφαλέστερες διαδρομές"

Δεν το εφαρμόζω. Ειδικά στις καθημερινές μου διαδρομές, συνήθως επιλέγω τη συντομότερη οδό. Ακόμα και αν αυτό σημαίνει να ανεβώ όλη την Κηφισίας.... ή την Συγγρού (όχι από τους παραδρόμους). Στις μετακινήσεις που είναι για την εργασία μου και που δεν έχω πολυτέλεια χρόνου, παίζει μόνο "η συντομότερη των συντομότερων".... (*). Στην άκρη του μυαλού μου έχω βρει και δικαιολογία: οι ΙΧ οδηγοί, καλόν είναι να βλέπουν συχνά μπροστά τους ποδηλάτες, μπας και μάθουν κάποια φορά και αρχίζουν και σέβονται και τους υπόλοιπους χρήστες εναλλακτικών μεταφορικών μέσων.

.

.

.

(*)... που πάει να πει, ότι και κανα στενάκι που είναι μονόδρομος.... εχμ... μετατρέπεται ενίοτε σε "2πλής_για_ποδηλάτες_που_βιάζονται"

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

Είμαστε υπέρ της θετικής στάσης και ισάξιας συμμετοχής στο δρόμο. Ο ποδηλάτης είναι χρήστης του δημόσιου δρόμου με ίσα δικαιώματα με τους άλλους. Και για όσους λένε ότι δεν πληρώνει, πληρώνει και παραπληρώνει με έμμεσους τρόπους, όπως όλοι, περισσότερα χρήματα από την άμεση φορολόγηση της χρήσης του δρόμου. Δεν θα κρυφτεί σε δευτερεύουσες διαδρομές και σκοτεινά στενάκια και εναλλακτικές διαφυγές, θα ασκήσει το δικαίωμα της συμμετοχής, όπως ορίζουν οι αρχές της δημοκρατίας και της ισονομίας και κάτι ψιλά ακόμα σε σύνταγμα και νόμους, και αν αποκλείεται από κεντρικούς δρόμους αυτό γίνεται για λόγους συγκεκριμένους και πρακτικούς που έχουν να κάνουν επί της ουσίας με την οδική ασφάλεια και όχι με το δικαίωμα επί της αρχής της χρήσης του δημόσιου δρόμου.

Pandoheas
Εικόνα Pandoheas
Απών/απούσα

RockaRolla wrote:

... "εύγε και μπράβο" από μένα.

.... με μόνη εξαίρεση_για_την_πάρτη_μου, αυτό που γράφεις στο "Πάντα να ψάχνεις για εναλλακτικές, ασφαλέστερες διαδρομές"

Δεν το εφαρμόζω. Ειδικά στις καθημερινές μου διαδρομές, συνήθως επιλέγω τη συντομότερη οδό. Ακόμα και αν αυτό σημαίνει να ανεβώ όλη την Κηφισίας.... ή την Συγγρού (όχι από τους παραδρόμους). Στις μετακινήσεις που είναι για την εργασία μου και που δεν έχω πολυτέλεια χρόνου, παίζει μόνο "η συντομότερη των συντομότερων".... (*). Στην άκρη του μυαλού μου έχω βρει και δικαιολογία: οι ΙΧ οδηγοί, καλόν είναι να βλέπουν συχνά μπροστά τους ποδηλάτες, μπας και μάθουν κάποια φορά και αρχίζουν και σέβονται και τους υπόλοιπους χρήστες εναλλακτικών μεταφορικών μέσων.

.

.

.

(*)... που πάει να πει, ότι και κανα στενάκι που είναι μονόδρομος.... εχμ... μετατρέπεται ενίοτε σε "2πλής_για_ποδηλάτες_που_βιάζονται"

Σε καταλαβαίνω βρε Ροκαρόλα, εννοείται. Και εγώ πολλές φορές δεν το εφαρμόζω παρ' ό,τι γενικά το έχω σαν μάντρα. Είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι στην Αθήνα είναι πολύ πιο δύσκολο αυτό (απ' ότι στην Πάτρα π.χ που η ρημοτομία της ειναι πολύ καλή) μιας και οι βασικές ευθείες είναι δύο, οπότε για να αποφύγεις την Κηφισίας θα πρέπει να κάνεις 500 ζιγκ ζαγκ. Επίσης ισχύει και η δικαιολογία του αστερίσκου. ΔΥΣΤΥΧΩΣ ισχύει. Γιατί αν το αναλογιστεούμε λίγο θα μας πιάσει απελπισία.

Pandoheas
Εικόνα Pandoheas
Απών/απούσα

i.alli.ellatha wrote:

Είμαστε υπέρ της θετικής στάσης και ισάξιας συμμετοχής στο δρόμο. Ο ποδηλάτης είναι χρήστης του δημόσιου δρόμου με ίσα δικαιώματα με τους άλλους. Και για όσους λένε ότι δεν πληρώνει, πληρώνει και παραπληρώνει με έμμεσους τρόπους, όπως όλοι, περισσότερα χρήματα από την άμεση φορολόγηση της χρήσης του δρόμου. Δεν θα κρυφτεί σε δευτερεύουσες διαδρομές και σκοτεινά στενάκια και εναλλακτικές διαφυγές, θα ασκήσει το δικαίωμα της συμμετοχής, όπως ορίζουν οι αρχές της δημοκρατίας και της ισονομίας και κάτι ψιλά ακόμα σε σύνταγμα και νόμους, και αν αποκλείεται από κεντρικούς δρόμους αυτό γίνεται για λόγους συγκεκριμένους και πρακτικούς που έχουν να κάνουν επί της ουσίας με την οδική ασφάλεια και όχι με το δικαίωμα επί της αρχής της χρήσης του δημόσιου δρόμου.

Ωρέ μια χαρά τα λες, εγώ συμφωνώ απόλυτα. Το θέμα είναι όμως ότι στην πράξη, μια ζωούλα την έχουμε και προσπαθούμε να την διαφυλάξουμε. Εάν ποδηλατείς στην Κηφισίας π.χ. που αναφέρθηκε, καλό κάνεις σίγουρα στους υπόλοιπους, αλλά εσύ κινδυνεύεις.

Είναι σα να ζεις σε μία πολη που έχει γκέτο. Ξέρεις ότι για να πας στην φιλενάδα σου θα πρέπει να περάσεις από το γκέτο. Αλλιώς θα χρειαστεί να κάνεις γύρους. Όποιος περνάει από το γκέτο ξέρεις ότι τραμπουκίζεται, μαχαιρώνεται ή γαζώνεται. Από την μία φοβάσαι αλλά από την άλλη σου την δίνει που δεν μπορείς να περπατήσεις ελεύθερα στην πόλη σου. Τι κάνεις;

i.alli.ellatha
Εικόνα i.alli.ellatha
Απών/απούσα

Pandoheas wrote:
Τι κάνεις;

Αυτά είναι οι αρχές σου, στην πράξη προσπαθείς να τις εφαρμόσεις όταν και όπου και όπως μπορείς. Ασκείς δικαιώματα, αποδεκτά και νόμιμα, όπου και όπως μπορείς.

RockaRolla
Εικόνα RockaRolla
Απών/απούσα

Pandoheas wrote:

......... Τι κάνεις;

Καταρχήν, δεν τίθεται θέμα, ΜΙΑ ΧΑΡΑ και 101% σωστά τα γράφεις και τα σκέφτεσαι. Δεν αμφισβητώ ούτε το σκεπτικό σου, ούτε τη λογική σου, ούτε την τελική πράξη σου.

Απλά, στο μυαλό μου, διαχωρίζω δύο περιπτώσεις. Αν "το 'χεις" και έχεις σκεφτεί τους κινδύνους, έχεις την εμπειρία, τα πόδια, τα πνευμόνια και την "πολυτέλεια" να εμπλακείς στον αυξημένο κίνδυνο, το κάνεις. Δεν είναι θέμα μαγκιάς. Δεν θεωρώ τον εαυτό μου ούτε μάγκα, ούτε μπροστάρη. Απλά, πιστεύω ότι έχω τα "προαπαιτούμενα" που ανέφερα πιο πάνω, και προχωρώ. Αν κάποιος - ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΠΟΙΔΗΠΟΤΕ ΛΟΓΟ - κρίνει ότι δεν "του πάει", προφανώς και είναι καλύτερο για την ασφάλειά του και την άνεσή του και το γενικότερό όφελός του, να διαλέξει την άλλη επιλογή.

Και για να κλείσω, στο ποδήλατο είμαι "έτσι". Στο ΙΧ που δεν νιώθω τόσο άνετα, τόσο οικεία (παρόλο που σαφέστατα εκεί είμαι πιο ασφαλής) όσο νιώθω στο ποδήλατο, είμαι "αλλιώς".

didotou
Εικόνα didotou
Απών/απούσα

Ο δεκάλογος είναι πολύ χρήσιμος και ακριβής.

Επίσης είναι πολύ χρήσιμο και το σχόλιο του i.alli.ellada: "Αυτά είναι οι αρχές σου, στην πράξη προσπαθείς να τις εφαρμόσεις όταν και όπου και όπως μπορείς. Ασκείς δικαιώματα, αποδεκτά και νόμιμα, όπου και όπως μπορείς".

Επίσης πάρα πολύ χρήσιμο και το σχόλιο του RockaRolla: "Αν κάποιος - ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΠΟΙΔΗΠΟΤΕ ΛΟΓΟ - κρίνει ότι δεν "του πάει", προφανώς και είναι καλύτερο για την ασφάλειά του και την άνεσή του και το γενικότερό όφελός του, να διαλέξει την άλλη επιλογή".​
...

Να προσθέσω απλώς κάτι που μπορεί να μην είναι τόσο προφανές και να αποτρέπει κάποιους από την χρήση της Κηφισίας:
Η Κηφισίας δεν είναι όλη ίδια. Έχει 5 τμήματα κατά τη δική μου εμπειρία:

  1. Ένα κομμάτι είναι από το Παναθηναϊκό Στάδιο μέχρι το Χίλτον με σχετικά πυκνότερα φανάρια και σχετικά χαμηλές ταχύτητες αυτοκινήτων.
  2. Δεύτερο κομμάτι από Χίλτον μέχρι Αλεξάνδρας που τα πράγματα παραμένουν τα ίδια όσον αφορά τα φανάρια και τις ταχύτητες αλλά υπάρχει η συμφόρηση λόγω πιάτσας ταξί απέναντι από το Μέγαρο Μουσικής.
  3. Τρίτο κομμάτι από αλεξάνδρας μέχρι το Γηροκομείο. Εκεί αρχίζουν να διαφαίνονται τα προβλήματα με την ταχύτητα των αυτοκινήτων και σιγά σγά ο δρόμος μεταμορφώνεται σε ταχείας κυκλοφορίας.
  4. Από την υπόγεια διάβαση του Γηροκομείου / Κατεχάκη και μετά είναι όπως τα περιγράφει ο Πανδοχέας. Πιο γρήγορα τα αυτοκίνητα. Πιο νευρικοί όλοι. Μεττατρέπεται σε κα΄ποιο είδος "περίπου Συγγρού" - εντάξει όχι τόσο πολύ αλλά περίπου.
  5. Αυτό μέχρι το μαρούσι. Από το μαρούσι και μετά προς Κηφισιά, ηρεμεί κάπως πάλι (ειδικά μετά το άλσος Συγγρού).
     
ninpo
Εικόνα ninpo
Απών/απούσα

Για μένα ο βασικότερος κανόνας είναι να έχεις πάντα στο μυαλό σου ότι είσαι αόρατος στο δρόμο.

κωστάνζα
Εικόνα κωστάνζα
Απών/απούσα

κι από μένα ένα μεγάλο μπράβο: πολύ καλές συμβουλές.

Σας εύχομαι κάθε καλό

Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
contact