Καλησπέρα,
σε συνέχεια της ανακατασκευής που κάνω στο κουρσάκι μου, έβαλα ένα σετάκι καινούργια φρένα (shimano), άλλαξα επιτέλους τον 52/42 δισκοβραχίονα με ένα compact, και το πίσω ντεραγιέ. Πάνω από όλα όμως το ίσιο τιμονάκι που έβαλα... τα σπάει.. με κάποια παλιά χειριστήρια index της shimano.
Τους τροχούς δεν τους έχω αλλάξει. Στον πίσω τροχό, και ενώ έκανα ακτινολόγηση, και εχθές ξαναέλεγξα μόνος μου την ευθύτητα του τροχού φορεμένο στο ποδήλατο... χρειάστηκε να κάνω μια-δυο διορθώσεις.
Το πρόβλημα είναι όταν φρενάρω μόνο με το πίσω σιγά-σιγά και όπως γυρνάει η ρόδα σε κάποια σημεία πιάνει το φρένο και σε κάποια άλλα λιγότερο. Επίσης το καταλαβαίνω και στην μανέτα που "παίζει" εκεί που πιάνει πιο πολύ το φρένο. Είναι σαν να έχει "εξωγκόματα" το στεφάνι????
Είναι ρύθμιση των φρένων αυτό?
...δεν εχει να κανει με τη ρυθμιση των φρενων.
Εχει να κανει αποκλειστικα με τη ζαντα και την κατασταση της.
Το πλεον πιθανο, ειναι να εχει χτυπηματα και τοπικα εξογκωματα η ζαντα, και ειναι σε αυτα ακριβως τα σημεια που "σκονταφτουν" τα τακακια του φρενου.
Η ακτινολογηση δεν μπορει να λυσει αυτο το προβλημα.
Αν οι ζαντες ειναι σιδερενιες, κι αν τα χτυπηματα/εξογκωματα ειναι μικρα σε μηκος και πολυ "καθαρα" και εμφανη, με λιγη προσπαθεια (και πολυ προσεκτικα) ισως καταφερεις να τα ψευτοδιορθωσεις, ωστε να μην ειναι τοσο εντονο το προβλημα στο φρεναρισμα.
Για τη διορθωση, ξεχνα τα σφυρια και τις βαριοπουλες που ισως διαβασεις σε διαφορα forum.
Εκεινο που μπορει να σε βοηθησει, ειναι να χρησιμοποιησεις ενα νταβιδι ( η μια μεγγενη) και δυο σανιδακια, ωστε να πιεσεις τα καρουμπαλα της ζαντας αναμεσα στα σανιδακια με το νταβιδι (η την μεγγενη) πολυ προσεκτικα και ελεγχομενα, ωστε στοιχειωδως να ισιωσεις τα καρουμπαλα της ζαντας.
Το πιθανοτερο ειναι οτι η ζαντα σαν καινουρια, δεν θα ξαναγινει ποτε. Ισως γινει ομως λιγο καλυτερη απο οτι ειναι, ωστε να μπορεις να τη χρησιμοποιησεις.
Ειναι επισης πιθανο (αλλα λιγοτερο), το προβλημα να οφειλεται σε τοπικα σημεια σκουριας στην πλευρικη επιφανεια της ζαντας (εκει που παταει το τακακι), και τα οποια δεν εχουν τον ιδιο συντελεστη τριβης με τα υπολοιπα τμηματα της επιφανειας πεδησης της ζαντας που δεν ειναι σκουριασμενα (αλλα διατηρουν ακομα την επιχρωμιωμενη επιφανεια).
Οταν λοιπον η επιφανεια πανω στην οποια παταει το τακακι δεν εχει σταθερο συντελεστη τριβης, αλλα ποτε μεγαλυτερο και ποτε μικροτερο, τοτε στο φρεναρισμα μοιαζει το τακαι να "σκονταφτει" φρεναροντας.
.
Παρομοιως, αν η ζαντα πηγαινει πολυ περα-δωθε (δεξια-αριστερα) κατα την περιστροφη της, λογω κακης ακτινολογησης, επειδη αναγκαζει με αυτον τον τροπο ολοκληρη τη δαγκανα του φρενου να μετακινειται δεξια-αριστερα παρακολουθωντας την μετακινηση της ζαντας κατα το φρεναρισμα, προκαλει κι αυτο "κομπιασματα" στο φρεναρισμα, αναλογα με το ποσο σφιχτη ειναι η δαγκανα στο σκελετο.
Αυτο μπορει να βελτιωθει πολυ, η και να λυθει, με μια καλη ακτινολογηση.
Το προβλημα ομως ειναι σε αυτη την περιπτωση, η κατασταση και η ποιοτητα των ακτινων και των καψουλιων τους.
Αν αυτες ειναι σκουριασμενες και χαμηλης ποιοτητας (οπως δυστυχως συνηθιζοταν τοτε), τοτε προσπαθωντας να ευθυγραμισεις την ζαντα, τεντωνοντας οσο πρεπει τις αντιστοιχες ακτινες, αυτες πολυ συχνα κοβονται, και η ολη κατασταση κατανταει μαρτυριο.
.
Το ρεζουμε:
Αν σε ενδιαφερει να φρεναρει αξιοπρεπως και σωστα το ποδηλατο, καθως και η καλυτερη κυλιση, τοτε η μονη λυση ειναι η αλλαγη της ζαντας με μια συγχρονη αλουμινενια, και κατα προτιμηση διπατη. Την οποια φυσικα θα την πλεξεις με καινουριες ακτινες.
Και με την ευκαιρια, πετας και το σιδερενιο κεντρο της πλακας (τα οποια συνηθιζοταν τοτε σε αρκετα ποδηλατα) και βαζεις ενα καλυτερης ποιοτητας, και τελειωνει η ιστορια.
Ευχαριστώ,
θα κοιτάξω καλύτερα και πιο εξωνυχιστικά την ζάντα να δω το πρόβλημα της, μάλλον έχει "καρούμπαλα", γιατί με μια γρήγορη ματία, την δαγκάνα σφιχτή δεν την βλέπω να πηγαίνει δεξιά-αριστερά. Πρέπει να της αφιερώσω χρόνο, να δω τι πρόβλημα έχει.
Τώρα για να την φέρω με νταβιδάκι και σανιδάκια μάλλον δεν το προσπαθώ τώρα γιατί... θα μείνω χωρίς ζάντα
Έλεγα προς το παρών να αποφύγω επιπλέον έξοδο, αλλά επειδή της έχω βάλει καινούργιο ελεύθερο 5αρι, ντεραγιέ 7αρι, αλυσίδα, τιράντες και σαμπρέλα-λάστιχο λέω να ξαναπάω σε 27" x 1 1/4 για να μειώσω το κόστος, μην τα ξανα-αλάξω όλα.
Ξέρει κανείς που μπορώ να βρω καινούργια 27"? Στο μοναστηράκι έχει τίποτα? γιατί από πλέξιμο...
εκτός αν την δώσω έξω αν μου την πλέξουν οπότε μάλλον πάλι ακριβά θα βγει.
Τι δουλεια εχεις να αλλαζεις ντεραγιε, αλυσιδες και κασσετες αν αλλαξεις ζαντα;
Το μονο που θα χρειαστεις να αλλαξεις αν αλλαξεις ζαντα (σε 28" ας πουμε), θα ειναι οι σαμπρελλες και τα λαστιχα.
Οι φακαρολες το πιο πιθανο ειναι να μη χρειαστουν να αλλαχτουν.
Και οι δαγκανες των φρενων αν εχουν λιγο περιθωριο να γλυστρησουν τα τακακια 4 χιλιοστα προς τα κατω, ουτε αυτες θα χρειαστουν να αλλαχτουν.
Ε, ακτινες ειπαμε θα χρειαστει να αλλαξεις ετσι κι αλλιως με καλυτερες (και κοντυτερες).
Και θα εχεις και το πλεονεκτημα να διαλεξεις αναμεσα σε απειρα λαστιχα (μαρκες & μοντελλα) με τις 28αρες ζαντες, ενω με τις 27αρες οι επιλογες σου ειναι απειροελαχιστες, και αμφισβιτησιμης συνηθως ποιοτητας.
.
Τι να σου πω, αν σιγουρευτεις πως με την υπαρχουσα πισω ζαντα το ποδηλατο δεν οδηγιεται, η καλυτερη επιλογη σου ειναι μια 28αρα ζαντα εν τελει.
27αρα ποιοτικη ζαντα, θα δυσκολευτεις να βρεις, θα ειναι ακριβη (καθ'οτι σπανια), δεν συζηταμε καν για σιδερενια, και το πιθανοτερο ειναι να χρειαστει να αλλαξεις ακτινες και για αυτην...(καθ'οτι θα ειναι μαλλον διπατη, οποτε θα χρειαζεται κοντυτερες ακτινες).
http://www.bikeexpert.gr/podilasia/antallaktika/troxoi/27-1-1-4.html
καλημέρα! πάρε πρώτα τηλέφωνο. Τότε που έψαχνα και εγώ είχε. Ασημίλα, (κοντά στο ύφος!) σωστό μέγεθος, και λειτουργικότητα, απλόπατο αλουμινένιο στεφάνι. Γάτα που (νομίζω) πιάνει το ποντίκι!
καλημέρα, ευχαριστώ θα πάρω τηλ να δω. Το ύφος του δεν με πολυνοιάζει, γιατί το έχω αλλάξει το ποδήλατο τελείως και στα χρώματα, και τα περιφερειακά του. Γενικά του κάνω αναβάθμιση αλλά σιγά-σιγά.
...
Αυτό που σου λέει ο Columbus, δεν είναι κάτι που απαιτεί οπωσδήποτε αφαίρεση του τροχού και του λάστιχου.
Μπορεί να γίνει και με το λάστιχο επάνω και με τον τροχό φορεμένο κανονικά. Στο λέω αν είναι αυτό που σε αποτρέπει να το κάνεις και λες "θα μείνω χωρίς ζάντα".
(εκτός κι αν υπάρχει κάτι που μου διαφεύγει οπότε διορθώστε με).
...
Γίνεται εύκολα με δύο τακάκια ξύλινα, έτσι όπως πολύ καλά ήδη περιγράφονται (από καδρονάκι διάστασης 4x4εκ ή σανίδα 2-2,5εκ πάχους) κομμένα σε ένα μήκος γύρω στους 10 πόντους (όχι πιο πολύ για να μπορεί να παρακολουθεί την καμπύλη του κύκλου της ζάντας).
Βάζεις τα τακάκια δεξιά και αριστερά -όπως κοιτάς την ζάντα από πάνω- (με το λάστιχο φορεμένο) και σφίγγεις ελεγχόμενα με το νταβίδι (έτσι όπως το λένε οι σιδεράδες) ή τον σφιγκτήρα (με το πιο μαραγκούδικό του όνομα) ή f-clamp. http://www.bessey.de//asim_images/Graphics/Pic2/00019530_0.jpg (μπορεί και να γίνεται ακόμα και με c-clamp σφικτηράκι, αν έχει το κατάλληλο μήκος.
Με 28άρια λάστιχα που φοράει το δικό μου ούτε καν τα ξεφουσκώνω για να το κάνω. Αν έχεις πιο χοντρά ίσως να πρέπει.
...
Σφίγγεις μαλακά στην αρχή, βγάζεις το σύστημα με τα τακάκια και τον σφικτήρα, δοκιμάζεις πως "ακούγεται" με το φρένο πιεσμένο μαλακά και προσπαθείς ξανά.
Δεν είναι καμιά φιλοσοφία.
Αλλά όπως λέει και ο Columbus, καινούργιο δεν θα ξαναγίνει.
Το έχω κάνει μερικές φορές στο παλιό κουρσάκι, όπου δεν έχω δεήσει ακόμα να του αγοράσω εκείνους τους καινούργιους τροχούς (για διάφορους λόγους, οικονομικούς αλλά και οπτικούς).
Κάποια στιγμή βέβαια οι παλιοί τροχοί θα πρέπει να μπουν επιτέλους στο μουσείο ή να πάψω να κάνω βολτίτσες με το κουρσάκι. Θα δούμε.
...
Τώρα που το σκέφτομαι, με το λάστιχο επάνω, διορθώνονται μόνο τα εξογκώματα προς τα έξω. Αν έχεις και βαθουλώματα προς τα μέσα, πρέπει να ελευθερώσεις τη ζάντα και να βάλεις τακάκι και στην εσωτερική της πλευρική επιφάνεια. Αλλά αυτό είναι πιο σπάνιο. Δεν μου έχει τύχει και δεν ξέρω αν έρχεται με τον ίδιο τρόπο. Μάλλον όμως πρέπει να έρχεται.
...
Γυρνάς το ποδήλατο ανάποδα, γυρνάς τη ρόδα, την αφήνεις να γυρνάει, ματιάζεις τι γίνεται με το φρένο πατημένο και εντοπίζεις την περιοχή που "αλλάζει", "φουσκώνει", "βαθουλώνει". Εκεί το σημειώνεις και ξεκινάς τη δουλειά με τα τακάκια και τον σφικτήρα.
Σε κάθε περίπτωση πάντως είτε βάλεις νέους τροχούς είτε όχι, τους αυθεντικούς θα τους φτιάξεις να τους έχεις.
Ευχαριστώ για τις πληροφορίες... Απλά φοβάμαι μην το παρακάνω και την χαλάσω τελείως την ρόδα.
Εχθές πάντω που ασχολήθηκα περισσότερο με την ρόδα φορεμένη και τον ακτινολόγο στο χέρι.. προσπαθώντας να την "φέρω" ίσια είδα ότι όντως έχει σε ένα σημείο ένα "εξώγκομα" περίπου 10εκ περιμετρικά στο στεφάνι και από τις δύο πλευρές του (δεξιά-αριστερά). Εκεί είναι που μου μαγκώνει στα φρένα. Αυτό προφανώς δεν μεταβάλει και την διάμετρο του στεφανιού?
Το Σαββάτο θα πάω μια μεγάλη βόλτα και αν δω ότι δεν αντέχεται θα το δοκιμάσω σιγά-σιγά μήπως και το ισιώσω. Μήπως τελικά να πάω στο κέντρο..μοναστηράκι να μου την φέρει κάποιος μάστορας... Έκλεισε ο ο ποδηλατάς της περιοχής μου (παλιός μου φίλος και ποδηλάτης)
Επίσης είδα ότι έχω και ένα ακτινοκέφαλο χαλασμένο, είναι βιδωμένο αλλά έχει χαλάσει το κεφάλι του και δεν πιάνει ο κτινολόγος... μάλλον πρέπει να το αλλάξω με την πρώτη ευκαιρία.
Ε πάρε τώρα όπως είσαι τα δυό τακάκια, σφίξε με ένα σφιχτηράκι και κάντο.
Τι να πάθει;
Αφού τα περισέματα από τα τακάκια δεν θα σου επιτρέψουν να σφίξεις πιο πολύ απ' ό,τι χρειάζεται.
Αν είναι όμως 10 εκ. το μήκος του εξογκώματος τότε πάρε τακάκια με διπλάσιο μήκος.
Αν είναι να πας και βόλτα, και δεν το κάνεις, τότε να πας να στο κάνει ο μάστορας που λες.
...
την εσωτερική διάμετρο του στεφανιού δεν την αλλάζει παρά μόνο στο εξωτερικό μέρος της ζάντας.
Το λάστιχο σου μένει καλά περασμένο έτσι;
μήπως σου πετάξει και το λάστιχο άμα έχει 10εκ. μήκος άνοιγμα.
Τι πίεση του έχεις;
"...Επίσης είδα ότι έχω και ένα ακτινοκέφαλο χαλασμένο, είναι βιδωμένο αλλά έχει χαλάσει το κεφάλι του και δεν πιάνει ο κτινολόγος... μάλλον πρέπει να το αλλάξω με την πρώτη ευκαιρία..."
...καμμια Τριτη βραδυ απο το Θησειο, στους Φιλους του Ποδηλατου, περνα να παρεις μερικα καψουλια ακτινων να εχεις να παιζεις. Μεταχειρισμςνα, αλλα καλα και απολυτως χρησιμοποιησιμα. Δωρεαν ειναι.
Και να σου πω και μερικα πραγματακια που ισως σου φανουν χρησιμα αν το'χεις σκοπο να ασχολεισαι με ακτινολογησεις και τροχους.
τότε να γνωριστούμε.
Έ, όχι δεν έχω και σκοπό να ασχοληθώ με τροχούς και ακτινολογήσεις... Απλά τώρα που έφτιαξα αυτό το παλιό κουρσάκι με το φιλαράκι μου, και ασχολήθηκα ξανά με το τεχνικό λιγάκι, εκτός από να πηγαίνω βόλτα με το ποδήλατο, είπα να το κάνω όσο καλύτερα μπορώ... Και επειδή έχω όρεξη... ακόμη... λέω να φτιάξω και τις ρόδες.
Λοιπόν, την Παρασκευή πήρα την απόφαση να ασχοληθώ περισσότερο. Έτσι πήρα τα σύνεργα μου (ακτινολόγο, σφιχτηράκι, 2 tire ups), το γύρισα ανάποδα... και άρχισα σιγά-σιγά με το σφηχτράκι μου και δυο καδρονάκια να σφίγγω στο σημείο που είχε εξώγκομα, ώσπου το έφερα σχετικά ίσια. Λάστιχο δεν έβγαλα, ούτε ξεφούσκωσα.
Στην συνέχεια έκανα και ένα έλεγχο στην ακτίνες με τον ακτινολόγο και μπορώ να πω ότι είναι πολύ καλύτερα από πριν. Τουλάχιστον η μανέτα δεν "κλοτσάει" ούτε το φρένο "μαγκώνει" τόσο πολύ που να το καταλαβαίνω.
Τώρα βλέπω ότι μου "μαγκώνει" πολύ λιγότερο βέβαια το μπροστινό.... προφανώς τώρα που ηρέμησε το πίσω καταλαβαίνω καλύτερα το μπροστά.
Την Κυριακή το πήγα και μια ωραία βόλτα για αρχή Παλλήνη-Μάκρη-Παλλήνη και το χάρηκα