Η «δικαίωση» της καθιστικής ζωής...

2 σχόλια / 0 νέα/ο
Τελευταία δημοσίευση
Pin8
Απών/απούσα

Άρθρο της "Καθημερινής"

EΛΛAΔA Hμερομηνία δημοσίευσης: 30-04-08

Η «δικαίωση» της καθιστικής ζωής...
Της Ευρυδικης Μπερση / ebersi@kathimerini.gr

Καλοκαίρι 2007, έξοδος εκδρομέων Δεκαπενταύγουστου, κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός Μονάχου. Ανά ένα λεπτό περνούν από μπροστά μας ποδήλατα φορτωμένα με σακίδια, έτοιμα να μπουν στα τρένα και να ξεχυθούν στις γύρω εξοχές. Οι ιδιοκτήτες τους δεν είναι αθλητές, αλλά απλοί άνθρωποι, φοιτητές, οικογένειες, ζευγάρια άνω των 60. Στην Ευρώπη, το ποδήλατο αποτελεί τρόπο ζωής για όλους, υπάρχουν ποδηλατόδρομοι, μελετημένες ποδηλατικές διαδρομές, φιλική αντιμετώπιση από τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Στην Ελλάδα πηγαινοερχόμαστε στις δουλειές μας με αυτοκίνητο και όταν θελήσουμε να «ξεφύγουμε», πάλι στο αυτοκίνητο μπαίνουμε, το σώμα βυθίζεται στην ίδια γνώριμη καθιστή στάση και οι εναλλαγές περιορίζονται στη θέα από το παράθυρο. Τουλάχιστον, όμως, είσαι ασφαλής πίσω από τη λαμαρίνα, με τους αερόσακους και τις ζώνες - έτσι λέει η κοινή ελληνική αντίληψη, κι ας είναι τα νοσοκομεία γεμάτα θύματα αυτοκινητικών ατυχημάτων. Οι ορδές των καναπεδόβιων με τις βουλωμένες αρτηρίες πήραν μια ακόμη ρουφηξιά από το τσιγάρο τους και ένιωσαν δικαιωμένοι από την ποδηλατική τούμπα του Γιώργου Παπανδρέου. Η αθάνατη ελληνική καθιστική ζωή, στην οποία συνηγορεί και ολόκληρος ο πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός της χώρας, τώρα δικαιώνεται. Το σπασμένο δάχτυλο του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης ήταν μια ευκαιρία για αυτεπιβεβαίωση της αυτοκινητοκεντρικής μας ύπαρξης.

Εν τω μεταξύ, μόλις σε πρόσφατο φύλλο της «Κ» διαβάζουμε ότι οι Ελληνες είναι ο πιο χοντρός λαός της Ευρώπης. «Σε δύο χρόνια από σήμερα, η Ελλάδα θα γίνει η πρώτη και μόνη χώρα στην Ευρώπη, που η μέση τιμή του Δείκτη Μάζας Σώματος στον γενικό πληθυσμό θα ξεπεράσει τα 28 Kg/m2!» (ΔΜΣ από 25 έως 29,9= υπέρβαρος) αναφέρει το σχετικό ρεπορτάζ της Πέννυς Μπουλούτζα. Παράλληλα, σύμφωνα με στοιχεία του ΠΟΥ από το 1970 έως το 2004, «η θνησιμότητα από ισχαιμική καρδιοπάθεια (εμφράγματα) σε άτομα άνω των 65 ετών αυξήθηκε κατά 39% στην Ελλάδα, ενώ μειώθηκε σε πολλές χώρες της Ε.Ε. Στη χώρα μας, εκτιμάται ότι συμβαίνουν 20.000 εμφράγματα ετησίως». Τρέχουμε σαν τρελοί, δεν φοράμε ζώνη, πίνουμε και οδηγούμε, καπνίζουμε, δεν ασκούμαστε και ταυτόχρονα ειρωνευόμαστε τον Γ. Παπανδρέου ότι αμελεί την ασφάλειά του κάνοντας ποδήλατο. Αφού όλοι οι επιφανείς με αυτοκίνητα μετακινούνται, χάθηκε κ. Παπανδρέου μου μια θωρακισμένη Μερσεντές, όπως αυτή με την οποία σκοτώθηκε η πριγκίπισσα Νταϊάνα; ΄Η μια Κάντιλακ, όπως αυτή με την οποία έχασε τη ζωή του ο Χέλμουτ Νιούτον; Ενα ταπεινό φολκσβάγκεν Γκολφ, όπως αυτό με το οποίο σκοτώθηκε ο σπουδαίος μπασκετμπολίστας Ντράζεν Πέτροβιτς; Ενα γαλλικό σπορ κουπέ Φασέλ Βεγκά, που κόστισε τη ζωή του Αλμπερ Καμί, ένα Ολντσμομπίλ από το οποίο ανασύρθηκε νεκρός ο Τζάκσον Πόλοκ, μια Ρόβερ με την οποία έπεσε σε χαράδρα η Γκρέις Κέλι;

Οχι ότι δεν υπάρχουν προβλήματα ασφαλείας και στην ποδηλατοκίνηση. Οι ελληνικοί δρόμοι είναι γεμάτοι παγίδες, λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτων δεν υφίστανται, οι οδηγοί δεν έχουν μάθει να προσέχουν τα ποδήλατα, το μετρό της Αθήνας συνεχίζει να κλείνει τις πόρτες στους ποδηλάτες, ο ΟΣΕ αποκλείει τα ποδήλατα από τα περισσότερα τρένα. Πριν από 3 - 4 χρόνια, ο θάνατος ενός διάσημου ποδηλάτη κινητοποίησε τις αρχές της Ισπανίας για να βελτιώσουν όσο γίνεται τις ποδηλατικές υποδομές. Τι ωραία που θα ήταν αν το ίδιο γινόταν και στη χώρα μας, χωρίς να χρειαστεί να θρηνήσουμε τίποτα παραπάνω από ένα σπασμένο δάχτυλο!

Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
Dimko
Εικόνα Dimko
Απών/απούσα

Μπράβο Ευριδίκη

wp