Δυναμό και Μπαταρία. Σε τι ταχύτητα η εναλλαγή;

18 σχόλια / 0 νέα/ο
Τελευταία δημοσίευση
jellosky
Εικόνα jellosky
Απών/απούσα

Hullo!
Δεν είμαι σίγουρος αν εδώ είναι το κατάλληλο subforum αλλά τελος πάντων ας ρωτήσω.

Όσοι έχετε ταχύμετρο, κινείστε μέσα στην πόλη καί ξέρετε με τι ταχύτητες κινείστε περίπου θέλω να μου απαντήσετε σε κάτι.

Έχετε ένα ποδήλατο με δυναμό και μιά μπαταρία πάνω.
Έχετε και ένα φως των 2.5 Watt - 280 Lumens.
Το δυναμό μπορεί να τροφοδοτεί τη λάμπα με αυτή την ισχύ όταν κινείστε με ταχύτητα
13χλμ/ωρα και πάνω. Κάτω απο αυτή την ταχύτητα θα αναλαμβάνει η μπαταρία.
Θα σας ικανοποιούσε; Ή θα κινείστε την περισσότερη ώρα με κάτω απο 13χλμ/ω με αποτέλεσμα να δουλεύει μόνο η μπαταρία;
Εναλλακτικά θα μειώνατε την ισχύ της λάμπας στα 2Watt - 230 Lumens ώστε να μπορεί
να τροφοδοτείται από το δυναμο από τα 10-11χλμ/ω;

Τώρα όσοι έχετε ταχύμετρο, κάνετε ταξίδια με φορτωμένα ποδήλατα και ξέρετε με τι ταχύτητες κινήστε περίπου.

Η ίδια ερώτηση με πάνω.

Τώρα όσοι έχετε λευκά φώτα πάνω στα ποδήλατά σας για να βλέπετε το δρόμο και ξέρετε ποιά είναι η φωτεινή ροή τους. Τα 250-280 Lumens πως θα τα χαρακτηρίζατε; Αρκετά; Λίγα;

Αυτά. Όποιος απαντήσει θα του είμαι υπόχρεος. Δεν έχω ταχύμετρο γιά να τα βγάλω μόνος μου...

Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
vvougiatzis
Απών/απούσα

Κινούμαι καθημερινά στην πόλη με ποδήλατο και το ταχύμετρο μου πολύ σπάνια πέφτει κάτω από τα 13χλμ/ώρα. Συνήθως κινούμαι μεταξύ 15 και 25. Για να πέσω κάτω από το 13 πρέπει να είμαι σε καλή ανηφόρα ή να σταματάω σε κάποιο φανάρι....

cyclemind
Εικόνα cyclemind
Απών/απούσα

Τα lumens δεν μπορώ να τα εκτιμήσω, αλλά θεωρώ τα 13 ικανοποιητικό νούμερο για το μέσο χρήστη (προσωπικά πάω κανονικά αρκετά πάνω από τα 20 στο ισάδι).

Ερώτηση όμως: αφού παίζεις με αυτή την παράμετρο, μήπως γίνεται ο χρήστης να επιλέγει αυτό το νούμερο; Δεν είμαι εξπέρ στα ηλεκτρικά/ονικά αλλά γιατί αυτό να μην είναι ρυθμίσιμο (π.χ. με κάποιο ποτενσιόμετρο); ;-)

jellosky
Εικόνα jellosky
Απών/απούσα

ε απλά αν το βάλεις με το ποτενσιόμετρo να μπαίνει η μπαταρία π.χ. στα 8 χλμ/ω, καθώς θα πέφτει η ταχύτητα προς τα 8 θα χαμηλώνει η φωτεινότητα του LED γιατί δεν θα μπορεί να το ταίσει το δυναμό και στα 7.9 χλμ/ω που θα μπαίνει η μπαταρία θα φωτίζει κανονικά. Ε δεν είναι ωραία πράγματα αυτά. Ούτε χαλασμένο να ήταν.
Αλλά δεν ξέρω και εγώ, δεν είμαι σοβαρός electronic engineer. Ρωτώντας πάω στην πόλη. Φαντάζομαι πως μπορεί, ανάλογα με το κύκλωμα, να έχεις σετάρει το ρεύμα που θα διαρρέει το LED στο 1Α π.χ και όταν το δυναμό δεν μπορεί να δώσει με τέτεια ισχύ να σβήνει το LED. Δεν έχω ιδέα. Όταν μάθω θα το ποστάρω.

cyclemind
Εικόνα cyclemind
Απών/απούσα

Δυστυχώς δεν βρίσκω τώρα κάποιο φίλο που ξέρει από ηλεκτρονικά, αλλά αυτό θα είχε ενδιαφέρον, θα μπορούσες π.χ. να φορτίζεις και κινητό χωρίς να κινδυνεύει να ψηθεί. Φαντάζομαι δηλαδή, (ψιλο)άσχετος είμαι...

Johnny.Tifosi
Εικόνα Johnny.Tifosi
Απών/απούσα

1. Το όριο των 13 χαω είναι αρκετά χαμηλό για ποδηλασία στην πόλη. Ίσως υπάρχει ένα θέμα στις ανηφόρες, αυτό εξαρτάται βέβαια και από τα πόδια σου.
2. Αν θες να έχεις φως και σε χαμηλότερες ταχύτητες, κι αν είσαι τύπος της πατέντας δοκίμασε το εξής: τοποθέτησε παράλληλα με το κυρίως LED ένα δευτερεύον, μικρότερης ισχύος. Πάνω απο τα 13 χαω θα δουλεύουν και τα δύο. Κάτω από τα 13 θα δουλεύει το μικρότερο. Έτσι γλιτώνεις και τις μπαταρίες. Ίσως όμως χρειστείς διακόπτη για να κλείνεις το μικρό και να μην κάψεις το δυναμό από το μεγαλύτερο ρεύμα λόγω της ταυτόχρονης λειτουργίας των δύο LED.
3. Τα 250 Lumens πρέπει να είναι πολύ καλή απόδοση. Εδώ έχει φωτογραφία ενός φακού 240 Lumens, και φαίνεται πολύ ικανοποιητικό, και σίγουρα καλύτερο από τα ψευτολεντάκια με τις μπαταρίες ΑΑ.

abyss
Απών/απούσα

Διορθώστε με αν κάνω λάθος, αλλά τα σύγχρονα δυναμό, είτε ζάντας είτε κέντρου, έχουν συσσωρευτές και "κρατάνε" ρεύμα ακόμα κι αν είσαι σε στάση, οπότε προς τι αυτό το δύσκολο εγχείρημα συνδυασμού δυναμό/μπαταρίας;

Επίσης, ξέρω ότι το Ixon IQ της B&M, ένα πολύ καλό φως τύπου LED, μπορεί να φορτίζει τις μπαταρίες του από δυναμό - οπότε θεωρητικά έχεις πάντα φως.

jellosky
Εικόνα jellosky
Απών/απούσα

abyss wrote:
Διορθώστε με αν κάνω λάθος, αλλά τα σύγχρονα δυναμό, είτε ζάντας είτε κέντρου, έχουν συσσωρευτές και "κρατάνε" ρεύμα ακόμα κι αν είσαι σε στάση, οπότε προς τι αυτό το δύσκολο εγχείρημα συνδυασμού δυναμό/μπαταρίας;

Επίσης, ξέρω ότι το Ixon IQ της B&M, ένα πολύ καλό φως τύπου LED, μπορεί να φορτίζει τις μπαταρίες του από δυναμό - οπότε θεωρητικά έχεις πάντα φως.

Υπάρχουν συσσωρευτές (μπαταρίες ή supercapacitors) αλλά είναι μαζί με το φώς που αγοράζεις. Τα δυναμό απλά δίνουν όταν κινείται το ποδήλατο. Βασικά τέτειο είναι το ixon που έγραψες.
Αλλά είναι ΠΑΝΑΚΡΙΒΑ!
Το Ixon που κοίταξα τώρα δεν είναι απλά πανάκριβο αλλά τόσο ακριβό που το λες και κλεψιά.
Λέει πως έχει μέσα ένα LED του ενός watt και 4 μπαταρίες NiMh που τις φορτίζει από το δυναμό.
Απλά δείτε πόσο μπορείτε να αγοράσετε λιανική το XP-G R5 της CREE που φτάνει μέχρι~4W και μπορεί να είναι και το 2ο πιό energy efficient LED στην κατηγορία του (πρώτο είναι το XM-L πάλι της CREE αλλά είναι για πιό πολλά watt).
http://www.dealextreme.com/p/cree-xp-g-r51b-7000k-350lm-emitter-with-14m...

και άμα θέλετε θα ποστάρω όταν τελειώσω και ένα κύκλωμα που θα
τροφοδοτεί το XP-G
φορτίζει μπαταρίες
φορτίζει συσκευές που φορτίζουν απο USB
χρησιμοποιεί τις μπαταρίες σαν backup όταν δεν κινείται το ποδήλατο ή όταν δεν μπορεί το δυναμό να τροφοδοτήσει το LED.

Super αποδοτικό κύκλωμα με ελάχιστες απώλειες, με switching regulators και της παναγιάς τα μάτια με κόστος άντε 30 ευρώ. Αν αφαιρέσεις το USB κομμάτι πέφτει 10 ευρώ το κόστος του.

Οπότε, καταλαβαίνετε πως στην B&M πληρώνουμε το πλαστικό γύρω γύρω που όντως μπορεί να είναι super ανθεκτικό και αδιάβροχο.

Εντάξει τώρα που το σκέφτομαι, σε σύγκριση με κάτι άλλα το Ixon είναι μιά χαρά. Τουλάχιστον κάνει κάτι. Κόπιασε ένας σχεδιαστής για να σχεδιάσει το κύκλωμα.
Κάτι άλλα όμως?!
Δείτε εδώ
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=41205
3 LED, μιά μπαταρία και ένας φορτιστής. Να κοστίζουν 50-60 ευρώ όλα αυτά;

Συγχίστικα!

cyclemind
Εικόνα cyclemind
Απών/απούσα

Άντε "συχγισμένε" κάνε κάτι να δούμε φως...

SpyrosV
Εικόνα SpyrosV
Απών/απούσα

http://www.cree.com/products/pdf/XLamp7090XR-E_B&L.pdf

Αυτό το led δίνει μέγιστο ή υπάρχουν και καλύτερα τα οποία πουλάει το dealextreme;
(δεν το έψαξα)

RockaRolla
Εικόνα RockaRolla
Απών/απούσα

jellosky wrote:
....Κάτι άλλα όμως?!
Δείτε εδώ
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=41205
3 LED, μιά μπαταρία και ένας φορτιστής. Να κοστίζουν 50-60 ευρώ όλα αυτά;

Συγχίστικα!

Μην το βλέπεις ΤΟΣΟ επιφανειακά.
Δες λίγο τη διάρκεια, τα διαφορετικά modes, την φωτεινότητα, το βάρος, το μέγεθος....
Όλα απλά φαίνονται μέχρι να κάτσεις με το κατσαβίδι και το κολλητήρι και να το φτιάξεις ΙΔΙΟ...
[και εμένα μου φαίνεται υπερβολικό, αλλά φαντάσου έναν πορωμένο ΜΤΒα που έχει πάει μέσα στο καταχείμωνο στην Πάρνηθα, σε αδιάβατα μονοπάτια και κάνει ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΜΤΒ ΝΥΧΤΙΑΤΙΚΑ... για τέτοια χρήση είναι...]

jellosky
Εικόνα jellosky
Απών/απούσα

SpyrosV wrote:
http://www.cree.com/products/pdf/XLamp7090XR-E_B&L.pdf

Αυτό το led δίνει μέγιστο ή υπάρχουν και καλύτερα τα οποία πουλάει το dealextreme;
(δεν το έψαξα)

Έχει και άλλα. Μετά τα XR-E είναι νομίζω τα XP-G που δίνουν 132 lm/watt όταν λειτουργούν με 350mA ρεύμα.
Προχτές που μπήκα να παραγγείλω ένα, είδα πως έφεραν τα καινούργια της CREE,
τα XM-L που δίνουν 160 lm/watt@350mA (όσο ανεβαίνει το ρεύμα, ανεβαίνουν τα lumens αλλά μικραίνει λίγο το κλάσμα lumens/watt).
Είναι λίγο διαφορετικά όμως γιατί το XP-G μπορεί να δουλέψει μέχρι 1,5Α max
δίνοντας ~450lm. Το XM-L είναι κάπως πιό μεγάλο και εκτός από πιό αποδοτικό μπορεί να δουλέψει μέχρι τα 3Α (!!) δίνοντας 910lm (!!!).
Εγώ πήρα ένα XP-G τελικά γιατί ήταν ακριβό το xm-l.

http://www.cree.com/products/pdf/XLampXM-L.pdf
http://www.cree.com/products/pdf/xlampxp-g.pdf

RockaRolla wrote:

Μην το βλέπεις ΤΟΣΟ επιφανειακά.
Δες λίγο τη διάρκεια, τα διαφορετικά modes, την φωτεινότητα, το βάρος, το μέγεθος....
Όλα απλά φαίνονται μέχρι να κάτσεις με το κατσαβίδι και το κολλητήρι και να το φτιάξεις ΙΔΙΟ...
[και εμένα μου φαίνεται υπερβολικό, αλλά φαντάσου έναν πορωμένο ΜΤΒα που έχει πάει μέσα στο καταχείμωνο στην Πάρνηθα, σε αδιάβατα μονοπάτια και κάνει ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΜΤΒ ΝΥΧΤΙΑΤΙΚΑ... για τέτοια χρήση είναι...]

Μόνο για το βάρος και το μέγεθος και γενικά την ανθεκτικότητα κάπως, καααάπως δικαιολογούν τα λεφτά τους. Εντάξει, όσο και να προσπαθήσει κάποιος ερασιτέχνης δεν θα μπορέσει να τα φτιάξει τόσο όμορφα και στιβαρά όσο αύτα τα πανάκριβα. Αλλά το ηλεκτρονικό κομμάτι, τα modes κτλ είναι αστεία εύκολο να μπούν. Θα μ'άρεσε να το ανέλυα αλλά δεν ξέρω αν ενδιαφέρεται κανείς.

Θα προσπαθήσω και εγώ να φτιάξω ένα. Γιατί όντως πολλές φορές μου φαίνεται κάτι απλό καί αν προσπαθήσω να το φτιάξω τα παρατάω, οπότε έχεις δίκιο. Αλλά έχω βρεί μπαταρίες καί κύκλωμα οδήγησης. Το δύσκολο είναι το housing, να είναι αδιάβροχο και τέτεια.

cyclemind
Εικόνα cyclemind
Απών/απούσα

jellosky wrote:
Αλλά το ηλεκτρονικό κομμάτι, τα modes κτλ είναι αστεία εύκολο να μπούν. Θα μ'άρεσε να το ανέλυα αλλά δεν ξέρω αν ενδιαφέρεται κανείς.

Με ενδιαφέρει! (Περιμένω σχέδιο... αν ζητώ πολλά.)
Από το άβατάρ σου να υποθέσω ότι ξέρεις από ηλεκτρονικά;
Εδώ > http://www.bumm.de/index-e.html μέσα το "e-werk" φαίνεται καλή περίπτωση. Αλλά δεν λένε πόσο κάνει... Η εταιρεία αυτή έχει ενδιαφέροντα πράγματα.
Το συγκεκριμένο έχει 2 ποτενσιόμετρα και ρυθμίζεις και την τάση και την ένταση, οπότε πρέπει να είναι σωστό. Έχει ακόμα και cache battery!

jellosky
Εικόνα jellosky
Απών/απούσα

cyclemind wrote:

Με ενδιαφέρει! (Περιμένω σχέδιο... αν ζητώ πολλά.)

Αυτό περίμενα.

κάτι παρόμοιο με το e-werk θέλω να φτιάξω. Αλλά επειδή ξέρω ελάχιστα για το πως δουλεύει το δυναμό συναντώ πολλά προβλήματα. Είνα πολύ διαφορετικό απο μιά μπαταρία ή οποιαδήποτε άλλη πηγή που ήξερα μέχρι τώρα. Η τάση π.χ που βγάζει αλλάζει και με την ταχύτητα και με το φορτίο που του βάζεις. Μπέρδεμα. Σε λίγο καιρό όμως πιστεύω πως θα έχω έτοιμο ένα σχέδιο.
Αν ήταν με μπαταρία μόνο, είναι πολύ εύκολο να φτιάξεις φώς.
Υπάρχουν κάποια ολοκληρωμένα που είναι LED DRIVERS, τους ρυθμίζεις με μιά αντίσταση πόσο ρεύμα θα δίνουν στο LED καί αυτά κάνουν όλα τα υπόλοιπα.

Όλα σχεδόν έχουν ένα pin που λέγεται DIM ή ENABLE ή κάτι παρόμοιο.
Όταν αυτό το pin έχει θετική τάση (το συνδέεις με τη μπαταρία σου π.χ.) επιτρέπει στο led driver να δώσει ρεύμα στο LED. Όταν του δώσεις 0V, ο led driver σταματάει να δουλεύει. Έτσι μπορείς να βάλεις ένα άλλο κύκλωμα που θα κάνει αυτή τη δουλειά. Θα αναβοσβήνει πολύ γρήγορα το LED. Γρήγορα εννοώ μέχρι 2000 φορές το δευτερόλεπτο.
Αν βάλεις το LED σου να αναβοσβήνει με συχνότητα 500Hz και το ρυθμίσεις να είναι: 1ms OFF, 1ms ON, 1ms OFF, 1ms OFF ... (50% duty cycle)
θα βλέπεις το LED να έχει ακριβώς 50% της μέγιστης φωτεινότητας.
Και θα καταναλώνει και 50% λιγότερη ενέργεια.
Το duty cycle το αλλάζεις όπως θέλεις και φτιάχνεις τα modes λειτουργίας.
Αυτό μπορεί να γίνει με ένα απλό ποτενσιομέτρο ή να βάλεις.. μικροελεγκτή!
Δεν ξεκινάω να γράφω για τον μικροελεγκτή γιατί έχω διάβασμα αλλά θα πω μόνο ότι αν μπεί μικροελεγκτής μπορείς να κάνεις το όλο κύκλωμα να παίζει μουσική και το φως να αναβοσβήνει στο beat ή να τραγουδάει ο αναβάτης και το φώς να αναβοσβήνει ενώ παράλληλα ένα ηχειάκι να βαράει παλαμάκια.

u13148
Εικόνα u13148
Απών/απούσα

σου κανει αυτο ;
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=179805&page=1
γιαννης

cyclemind
Εικόνα cyclemind
Απών/απούσα

Ωχ αμάν παίδες πάνε πολλά, πάρα πολλά χρόνια που ασχολιόμουνα με τυπωμένα κυκλώματα και τέτοια... δηλώνω άγνοια...

SpyrosV
Εικόνα SpyrosV
Απών/απούσα

Ερώτηση - απορία

Είπες ότι αγόρασες το
http://www.dealextreme.com/p/cree-xp-g-r51b-7000k-350lm-emitter-with-14m...
μήπως για να λειτουργήσει χρειάζεται και το
http://www.dealextreme.com/p/1-5v-4-2v-3w-cree-circuit-board-for-flashli... ;
ή
http://www.dealextreme.com/p/5-mode-1000ma-7135-circuit-board-for-cree-a...

jellosky
Εικόνα jellosky
Απών/απούσα

έχω δικό μου driver καλύτερο. με αυτό
http://www.national.com/pf/LM/LM3405.html

αλλά γενικά θέλει driver αν ρωτάς αυτό.