Καλησπέρα,
Εδώ και μερικές ημέρες ακούγεται θόρυβος από την κασσέτα όταν έχω το πιο βαρύ πάτημα δηλ μεγάλο γρανάζι εμπρός και μικρό πίσω. Η κασσέτα είναι εφτάρα παλιού τύπου βιδωτή (freewheel). Έβγαλα τον τροχό και παρατήρησα ότι ο άξονας που περνάει μέσα από το κέντρο του τροχού και βιδώνει στα ψαλίδια περιστρέφεται αρκετά ελεύθερα. Έσφιξα λίγο την βίδα από την πλευρά της κασσέτας και ο θόρυβος σχεδόν εξαλέιφθηκε. Το θέμα είναι ότι μιας και δεν έχει γίνει ποτέ κάποια συντήρηση σε αυτό το εξάρτημα λέω να βγάλω και την κασσέτα να την καθαρίσω και να γίνει λίπανση στα ρουλεμάν.
Χρειάζομαι το ειδικό εργαλείο κατι σαν αυτό http://www.amazon.com/Park-Freewheel-Remover-Shimano-Freewheels/dp/B000C... για να αφαιρέσω την κασσέτα. Ερώτηση, από Ελλάδα πάρχει περίπτωση να το βρω?
Από την πλευρά του κέντρου (δεξιά) που βιδώνει η κασσέτα έχει και εκεί φωλιά με μπίλιες που θα χρειαστεί να βάλω γράσσο? ή μόνο από την αριστερή πλευρά.
Από ότι τσέκαρα το γράσσο στην αριστερή πλευρά του κέντρου σαν να έχει αραιώσει το είδα πολύ ρευστό.
Ελπίζω να είναι τουλάχιστον κατανοητά αυτά που γράφω στους πιο ψαγμένους και όχι κινέζικα....
Ευχαριστώ
Μπάμπης
Ίσως το έχει ο Φρειδερίκος, είχα πάρει ένα παρόμοιο από αυτόν, όχι το FR-1.
Πάρ' τον τηλέφωνο.
Απο οτι μπορει να καταλαβει κανεις απο τα γραφομενα σου, το κεντρο του πισω τροχου σου, εχει αναγκη απο λυσιμο/ελεγχο/ισως αλλαγη φθαρμενων κομματιων/καθαρισμα/λιπανση/μονταρισμα/ρυθμιση.
Δυο τινα λοιπον εχουν αναγκη κατι τετοιο: Τα ρουλεμαν του κεντρου, και ο μηχανισμος του ελευθερου, που ομως ειναι ενσωματωμενος στην κασσεττα.
Το να λυσουμε το μηχανισμο του ελευθερου, ειναι πιο δυσκολο, και ισως οχι απαραιτητο σε αυτη τη φαση, γιατι μοιαζει τα προβληματα να προερχονται απο τα ρουλεμαν του κεντρου, και οχι απο το μηχανισμο (καστανια) του ελευθερου.
Το κεντρο, εχει ρουλεμαν τοσο στην αριστερη πλευρα (του οποιου ρουλεμαν ο κωνος και το παξιμαδι που ασφαλιζει τον κωνο φαινονται), αλλα και στη δεξια πλευρα, οπου καλυπτονται απο την κασσεττα, και δεν φαινονται.
Για να κανουμε service και ρυθμιση στα ρουλεμαν του κεντρου αυτου, συνηθως δεν ειναι απαραιτητο να αφαιρεσουμε την κασσεττα.
Η κασσεττα για να αφαιρεθει, χρειαζεται εκτος απο το ειδικο καρυδακι, και ενα μαστιγιο αλυσσιδας, για ακινητοποιηση (της κασσετας), την στιγμη που την γυριζει αριστεροστροφα το καρυδακι για να τη λυσει.
Πρωτα απο ολα, θα πρεπει να δουμε αν ο αξονας του τροχου ειναι μασιφ και σφιγγει στα drop-out του σκελετου με παξιμαδια (15αρια συνηθως), η ειναι τρυπιος, και σφιγγει με quick-release.
Αν ειναι μασιφ, θα πρεπει οι ακρες του αξονα (οπου βιδωνουν τα παξιμαδια στερεωσης) να εξεχουν το ιδιο και απο τις δυο πλευρες του σκελετου. Αν οχι, τοτε ειναι κατι που θα πρεπει να θυμηθουμε να φροντισουμε κατα τη διαρκεια μονταρισματος του αξονα, μετα το λυσιμο.
Ομοιως, αν σφιγγει με quick-release, θα πρεπει οταν ο τροχος τοποθετηθει στο σκελετο, καμμια πλευρα του αξονα να μην προεξεχει απο τα drop-out, ωστε να μπορει να σφιχτει σωστα, κλεινοντας το quick-release.
Η διαδικασια λοιπον, εχει ως εξης:
Πρωτα αφαιρουμε τον τροχο απο το σκελετο.
Κατοπιν, στην αριστερη πλευρα του τροχου, λυνουμε το παξιμαδι στερεωσης του κωνου με το καταλληλο κλειδι ενω κραταμε κοντρα τον κωνο με το καταλληλο κωνοκλειδο, και το αφαιρουμε (το παξιμαδι στερεωσης).
Κατοπιν αφαιρουμε και τους τυχον αποστατες, και εν τελει με τη βοηθεια του κωνοκλειδου (η και του χεριου αν ξεβιδωνει ευκολα ο κωνος), αφαιρουμε και τον κωνο.
"Φωτογραφιζουμε" τη σειρα και τη θεση απο την οποια αφαιρουμε οτιδηποτε, ωστε στη φαση του μονταρισματος, να ξανατοποθετησουμε τα διαφορα πραγματα που αφαιρεσαμε με την αντιστροφη σειρα, ωστε να μπουν στην ιδια θεση ακριβως οπως ηταν.
Αφου αφαιρεθουν απο αριστερα παξιμαδι, κωνος και τυχον αποστατες, μπορουμε να αφαιρεσουμε τον αξονα, τραβωντας τον απο τη δεξια πλευρα (την πλευρα της κασσετας).
Αν ο κωνος της δεξιας πλευρας εχει επανω του περασμενο και καποιο τσιγκινο "ταψακι" (για υποτυπωδη προστασια του κωνου απο σκονες-νερα κλπ), το οποιο ταψακι -λογω μεγαλυτερης διαμετρου- δεν αφηνει τον αξονα να ξεπερασει απο την τρυπα της κασσεττας, τοτε και μονο θα πρεπει να αφαιρεθει η κασσεττα.
Εναλλακτικα, κτυπωντας ελαφρα τον αξονα απο την αριστερη πλευρα, ξεπερναει το ταψακι απο τον κωνο, κι ετσι αφου ελευθερωθει ο αξονας, ξεπερναει. Το ταψακι μπορει κατοπιν να αφαιρεθει προσεκτικα με τη βοηθεια ενος κατσαβιδιου, η ενος μυτοτσιμπιδου. Θα παραμορφωθει λιγακι, αλλα θα παραμεινει επαναχρησιμοποιησιμο.
Σ'αυτη τη φαση, βγαινοντας ο αξονας (μαζι με τους κωνους), μπορει να πεσουν και μερικες απο τις μπιλλιες της αριστερης η και της δεξιας πλευρας.
Οποτε, χρειαζεται προσοχη να μη χαθουν. Τωρα ειναι η καταλληλη στιγμη να αφαιρεθουν και οι μπιλλιες της αριστερης και δεξιας πλευρας. Οσες μπιλλιες δεν "θελουν" να βγουν απο τη θεση τους, μπορουμε να τις "ψαρεψουμε" με ενα μαγνητισμενο κατσαβιδι, με ενα λεπτο και μακρυ μαγνητη, η με μια μικρη τσιμπιδα.
Αφου καθαρισουμε τα παντα, (αξονα, κωνους, μπιλλιες, αποστατες, και τα ποτηρια του κεντρου οπου πατανε οι μπιλλιες), ελεγχουμε τον αξονα αν ειναι ισιος, και μπιλλιες, κωνους και ποτηρια για φθορες. Συνηθως, οι οποιες φθορες, παρουσιαζονται στους κωνους και τις μπιλλιες.
Αν ο αξονας δεν ειναι ισιος, καλο ειναι να βρουμε ενα καινουριο καλης ποιοτητας και ιδιου μηκους, και να τον αντικαταστησουμε.
Μια καλη πρακτικη ειναι, να αλλαζουμε μπιλλιες καθε φορα που λυνουμε το κεντρο για ελεγχο-service. Ειναι φθηνες, κι εχουμε το κεφαλι μας ησυχο.
Αν εχουν φθορα οι κωνοι, θα πρεπει να βρουμε καινουριους ιδιους, και να τους αλλαξουμε.
Αν εχουν φθορα τα ποτηρια του κεντρου, κι επειδη τα ποτηρια δεν αλλαζουν, τοτε κανονικα χρειαζεται ενα καινουριο κεντρο. Αν δεν υπαρχουν χρηματα, τοτε αλλαζουμε μονο μπιλλιες, γρασσαρουμε και μονταρουμε ολα τα υπολοιπα, και οσο αντεξει. Πληροφοριακα, μπορει να μη δουλευει αψογα το κεντρο, αλλα μπορει να βγαλει ακομη αρκετες εκατονταδες η και χιλιαδες χιλιομετρα.
Τωρα, εχουμε στο χερι τον αξονα, που πανω στην δεξια πλευρα του εχει στερεωμενο τον δεξιο κωνο με τους αποστατες του και το κοντρα παξιμαδι που σταθεροποιει τον κωνο, καθαρισμενο και ετοιμο για μονταρισμα. Τοποθετουμε τον αξονα στη θεση του στα drop-out του σκελετου, και ελεγχουμε αν οι ακρες του αξονα εξεχουν το ιδιο απο τις εξωτερικες πλευρες των drop-out.
Αν οχι, τοτε λασκαρουμε το κοντρα παξιμαδι του κωνου, και αναλογα βιδωνουμε η ξεβιδωνουμε τον κωνο με αποστατες και κοντρα παξιμαδι, ωστε να εχουν ιδιο μηκος οι ακρες του αξονα, που εξεχουν απο το σκελετο δεξια και αριστερα. Μετα, σφιγγουμε τον κωνο με τους αποστατες και το κοντρα παξιμαδι, πολυ δυνατα, ωστε να μην υπαρχει κινδυνος να λυθουν.
Στη συνεχεια, αφου βαλουμε γρασσο -χωρις τσιγκουνιες- στα ποτηρια του κεντρου (εκει που πατανε οι μπιλλιες) δεξια και αριστερα, τοποθετουμε τις μπιλλιες στη θεση τους, "κολλωντας τις" πανω στο γρασσο. Οι μπιλλιες μπορει ειτε να ειναι χυμα, ειτε περασμενες σε ενα τσιγγινο κυκλικο "χτενι" που τις συγκρατει.
Οι μπιλλιες που χρησιμοποιουνται στο πισω κεντρο, εχουν διαμετρο 1/4 της ιντσας (κατα 99%), και ειναι 9 σε καθε πλευρα, αν ειναι χυμα. Αν ειναι περασμενες σε χτενι, ειναι 8 σε καθε πλευρα. Μια καλη πρακτικη ειναι να αντικαθιστουμε οποτε μπορουμε τα "χτενια" με χυμα μπιλλιες. Εκτος του οτι οι περισσοτερες μπιλλιες προσφερουν μεγαλυτερη αντοχη και μακροζωια, δεν εχουν και το χτενι, το οποιο σιγουρα καποια στιγμη καταστρεφεται, και καταληγει να "μασσιεται" απο τις μπιλλιες.
Αφου λοιπον μπουν οι μπιλλιες στη θεση τους, κι αφου βαλουμε λιγο γρασσο και στον δεξι κωνο που ειναι ηδη μονταρισμενος/σφιγμενος πανω στον αξονα, περναμε τον αξονα απο τη δεξια πλευρα (πλευρα της κασσετας), ωσπου να ακουμπησει ο κωνος στις μπιλλιες της δεξιας πλευρας. Αν ο κωνος ειχε και τσιγκινο ταψακι, με προσοχη, και χτυπωντας το με ενα κατσαβιδι γυρω-γυρω στην περιφερεια του, το σπρωχνουνε στη θεση του πανω στον κωνο στο κεντρο της κασσετας.
Κατοπιν, αφου βαλουμε λιγο γρασσο και στον αριστερο κωνο, τον βιδωνουμε στην αριστερη πλευρα του αξονα, μεχρι να ακουμπησει τις μπιλλιες της αριστερης πλευρας. Μετα περναμε τους/τον αποστατες-η, (αν υπαρχουν), και βιδωνουμε και το παξιμαδι σταθεροποιησης του κωνου.
Αν ο αξονας ειναι μασιφ, αφου βιδωσουμε τον αριστερο κωνο τοσο ωστε οι δυο κωνοι (δεξιος και αριστερος) ισα-ισα να ακουμπανε τις μπιλλιες, σταθεροποιουμε τον αριστερο κωνο με το καταλληλο κωνοκλειδο, σφιγγοντας επανω του το παξιμαδι στερεωσης. Τοτε, ο αξονας πρεπει να μπορει να περιστρεφεται ομαλα, χωρις τζογους και χωρις να παρουσιαζει αντισταση (η να "γρατζουναει")στο χερι. Αν γυριζει σφιχτα, λυνοντας το κοντρα παξιμαδι του αριστερου κωνου, ξεβιδωνουμε μερικες μοιρες τον κωνο και ξανασφιγγουμε. Αν ο αξονας παρουσιαζει τζογο, με ιδια διαδικασια, σφιγγουμε ελαφρα τον κωνο, και φυσικα τον σταθεροποιουμε. Μπορει να χρειασθουν διαφορες μικρορρυθμισεις ωσπου να φτασουμε στο επιθυμητο αποτελεσμα. Παντως, πριν κανουμε την τελικη ρυθμιση, καλο θα ειναι να περιστρεψουμε μερικες φορες τον αξονα, για να εκτοπισουν οι μπιλλιες το περισσειο γρασσο, ωστε να εχουμε καλυτερη αισθηση στο χερι της καταστασης της ρυθμισης, και να μπορουμε να ρυθμισουμε με μεγαλυτερη ακριβεια.
Αν ο αξονας ειναι τρυπιος, σφιγγει δηλαδη με quick-release, τοτε αφου μονταρουμε τον αξονα με τους κωνους, περναμε και το quick-release και με τη χρηση καταλληλων αποστατων (μερικες ροδελλες με εσωτερικη τρυπα μικροτερη απο την τρυπα του αξονα, αλλα αρκετα μεγαλη ωστε να περναει το quick-release μεσα τους) στη δεξια και αριστερη πλευρα του αξονα, κλεινουμε το quick-release με τοση δυναμη, με οση ακριβως το κλεινουμε οταν τοποθετουμε τον τροχο στα drop-out του σκελετου.
Μετα, ρυθμιζουμε τους κωνους του κεντρου, οπως στην περιπτωση του κεντρου με μασιφ αξονα.
Πρεπει δηλαδη, μετα τη ρυθμιση, οταν το quick-release ειναι ανοικτο, ο αξονας του τροχου να παρουσιαζει ενα μικρο μποσικο, το οποιο ομως πρεπει ισα-ισα να εξαφανιζεται, μολις σφιξει το quick-release. Κι αυτο, γιατι ο αξονας ειναι συμπιεσιμος.
Πιθανον την πρωτη φορα να φαινεται "βουνο" η διαδικασια της ρυθμισης, αλλα μετα απο μια-δυο φορες, ερχεται η εξεικειωση, οποτε μοιαζει...εξαιρετικα απλη.
Η ρυθμιση του κεντρου ειναι καλο να γινεται καθε 2-3 χιλιαδες χιλιομετρα, η συχνοτερα, αν το ποδηλατο χρησιμοποιειται σε συνθηκες που περιλαμβανουν νερα, λασπες, χιονια, κλπ.
Καθως επισης και καθε φορα που καταλαβαινουμε οτι "κατι δεν παει καλα".
Καλες ρυθμισεις.
Η απάντηση σου έιναι πολύ κατατοπιστική και ευχαριστώ έχω όμως μερικές απορίες ακόμη.
Καταρχήν ο άξονας του κέντρου είναι μασίφ και στερεώνεται στα drop out me 15άρες βίδες.
Επίσης απόστάτες είχε μόνο από την αριστερή πλευρά, από την δεξιά πλευρά (της κασσέτας) έχει μια βίδα με ένα μικρό ταψάκι και μια ένα κυλινδρακι μεταλικο που διέρχεται μέσα από το άξονα το οποίο σφίγκοντας τη βίδα πείζει ένα μεταλικό έξάρτημα στο εσωτερικό της κασσέτας σφίγκοντας το κέντρο.
Όταν έβγαλα τον τροχό γα πρώτη φορά παρατήρασα ότι ο άξονας περιστρεφόταν μεν αλλά όχι ομαλά, δηλαδή σε κάπιο σημείο έδειχνε ότι κάπου μάγκωνε οπότε μάλλον τα ρουλεμάν από εκείνη την πλευρά θα πρέπει να έχουν αρπάξει.
Το θέμα είναι ότι πρόσβαση στα ποτήρια και ρουλεμάν έχω μόνο από την αριστερή πλευρά και όχι από την πλευρά που βιδώνει η κασσέτα. Άρα θα πρέπει να αφαιρέσω υποχρεωτικά και την κασσέτα για να έχω πρόσβαση στα ποτήρια - ρουλεμάν της δεξιάς πλευράς.
Εχω καταλάβει πως δουλεύει και τι πρέπει να κάνω πρέπει όμως να βρω το κατάλληλο παξιμάδι για να βγάλω την κασσέτα.
Ελπίζω να μην κούρασα και θα ήθελα την βοήθειά σας. Θα μου πείς γιατι παιδέυεσαι & δεν το πας σε μάστορα. Πρότων γιαι δεν μου περισσέυουν χρήματα (βλέπε άνεργος), δέυτερον θέλω να μάθω εγώ πως γίνεται αυτή η δουλειά και τρίτον ο πιό αξιόπιστος μάστορας στην περιοχή μου έιναι πνιγμένος από δουλειά και από ότι φάνηκε σε τηλεφωνική επαφή που είχα μαζί του δεν θα μπορέσει άμμεσα να το κοιτάξει και ίσωε να του δώσει την δέουσα προσοχή.
Πήγα να παραγγείλω το παρακάτω εργαλείο για να αφαιρέσω την κασσέτα και από 6ευρώ μαζί με μεταφορικά και λοιπά κοστη φτάνει στα 43 ευρώ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.amazon.com/Park-Tool-Freewheel-Remover-Freewheels/dp/B001B6RG...
κόντεψα να πάθω εγκεφαλικό...........
...και κοιταξε κι αλλου:
http://www.roseversand.com/article/xtreme-sprocket-counterholder-decompo...
http://www.roseversand.com/article/shimano-sprocket-extractor-tl-fw30/ai...
Συν 9 ευρω μεταφορικα.
ΦΙΛΕ ΜΟΥ ΤΟ "ΚΑΡΥΔΑΚΊ" ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΣΕΤΑ ΤΟ ΕΧΕΙ ΤΟ PRAKTIKER ΜΕ 7,5 EURO,ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΥΣΙΔΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕ ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΑΝ ΕΧΕΙΣ Ή ΕΝΑ ΣΦΥΚΤΗΡΑ ΦΙΛΤΡΟΥ ΛΑΔΙΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ.
ΚΑΛΑ ΜΑΣΤΟΡΕΜΑΤΑ...
Το καρυδάκι για την εξαγωγή της κα΄σετας το πήρα από Ρέπα σήμερα από Αθήνα 8 ευρώ. Για την εξαγωγή της συγκεκριμένης κασέτας δεν χρειάζεται μαστίγιο ήθλε λίγι δύναμη αλλά τελικά ξεβίδωσε.
Τελικά τα ρουλεμάν από την πλευρά της κασέτας ήταν και αυτά σε πολύ καλή κατάσταση. Όλο το σύστημα του κέντρου καθαρίστηκε σχολαστικά και τώρα πρέπει να βρω ενα καλό γράσσο για την απαραίτητη λίπανση.
Μια ερώτηση, τα γρανάζια της κασέτας λύνονται με μαστίγια ή υπάρχει κάποιο ειδικό εργαλείο. Κρίνετε σκόπιμο να τα λύσω ή όχι? Δεν βλέπω να υπάρχει όμως κάποιο εμφανές πρόβλημα οπότε τι προτείνετε?
Επίσης παρότι τα ρουλεμάν δεν εμφανίζουν φθορές να τα αλλάξω και αν ναι από που θα προμηθευτώ παρόμοια.
ψάχνοντας λίγο το θέμα με τις μπίλιες βλέπω ότι από Ελλάδα το πιο πιθανό είναι να βρώ κινέζο-μαιμού. Βρήκα αυτό το site είναι αξιόπιστο?
...καλη αρχη.
Κατα δευτερον, μαλλον δεν χρειαζεται να αλλαξεις τιποτα.
Η κασσεττα σου, μοιαζει να ειναι καινουρια. Οποτε και οι φθορες, δεν εχουν προλαβει να κανουν την εμφανιση τους. Αν οι μπιλλιες (μετα το καθαρισμα απο τα γρασσα)ειναι γυαλιστερες χωρις σημαδια, δε χρειαζεται να τις αλλαξεις. Ισως στο επομενο service, μετα απο 2-3 χιλαδες χιλιομετρα.
Οσο για γρασσο, εκτος απο τα επωνυμα και καλα ποδηλατικα γρασσα, (τα οποια ομως ειναι δυσαναλογα ακριβα), μπορεις να χρησιμοποιησεις (με πολυ καλα αποτελεσματα) καποιο γρασσο για αυτοκινητιστικη η θαλασσια χρηση.
Τα γρασσα που προοριζονται για θαλασσια χρηση, ειναι επιπλεον αδιαβροχα (χαρακτηριστικο που πρεπει να εχουν και τα ποδηλατικα γρασσα).
Επισης πολυ καλα γρασσα, (και οικονομικα) ειναι τα γραφιτουχα γρασσα (μαυρο χρωμα που περιεχουν MoS2) που χρησιμοποιουνται στους μπιλιοφορους των αυτοκινητων. Την τελευταια φορα που αγορασα κουτι γραφιτουχου επωνυμου γρασσου συσκευασιας μισου κιλου, πληρωσα 3-4 ευρω, σε καταστημα που εμπορευεται λιπαντικα αυτοκινητων.
Υ.Γ.1:Γενικα παντως, καλο ειναι κατα τη χρηση των γρασσων, να αποφευγεται η επαφη με το δερμα. Ενα ζευγαρι ελαστικα γαντια μιας χρησης, ειναι ιδανικα γι'αυτη τη δουλεια.
Υ.Γ.2:Οποτε χρειαστηκα ποιοτικες μπιλλιες, βρηκα εδω, κι εδω.
Υ.Γ.3: Θυμησου, πριν ξαναβιδωσεις την κασσεττα στο κεντρο, να βαλεις λιγο γρασσο στο σπειρωμα του κεντρου πανω στο οποιο βιδωνει η κασσεττα. Θα σε διευκολυνει την επομενη φορα που θα χρειαστει να το λυσεις.
Υ.Γ.4: Δεν υπαρχει λογος να αποσυναρμολογισεις τα γραναζια της κασσεττας.
Είσε θεός.......... και σε ευχαριστώ τα μέγιστα για τις απαντήσεις σου.
Μπίλιες παρείγγειλα ήδη από το site που υπέδειξες και θα τις αλλάξω στο επόμενο service.
Φινάλε
Μιας και άνοιξα τα θέμα να το κλείσω. Γράσσο πήρα ένα της shimano ελπίζω να βγεί καλό θα δείξει. Έβγαλα και το κέντρο του εμπρός τροχού και αφού έγινε καθαρισμός και έλεγχος για φθορές, που δεν υπήρχαν, τα κέντρα γρασαρίστηκαν και επανατοποθετήθηκαν. Έπαιξα λίγο με την ρύθμιση του κέντρου κυρίως του πίσω τροχού και τώρα περιστρέφεται σαφώς καλύτερα ο δε θόρυβος εξαφανίστηκε.
Να προσθέσω ότι η διαδικασία δεν είναι κάτι που πρέπει να φοβίζει και αξίζει κάποιος να ασχοληθεί προσωπικά και να μάθει το ποδήλατο του.