Ακίνητη πόλη σε 3 χρόνια

Εκδότης: 
Ελευθεροτυπία
Ημερομηνία: 
Δευτέρα, 22 Ιανουάριος, 2007

ΑΘΗΝΑ. Ασφυξία στο 95% των βασικών οδικών αξόνων λένε οι συγκοινωνιολόγοι

Σε τρία χρόνια το 95% των βασικών οδικών αξόνων της πρωτεύουσας θα βρίσκονται σε καθεστώς κυκλοφοριακής συμφόρησης, έναντι 55% σήμερα, σύμφωνα με στοιχεία του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ).

Ακόμη και με το πιο αισιόδοξο σενάριο το μποτιλιάρισμα θα αφορά το 78% των μεγάλων λεωφόρων.

Αύξηση ΙΧ

«Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στους ρυθμούς ανάπτυξης και χρήσης του ΙΧ, καθώς επίσης στην αδράνεια της κυβέρνησης, της αντιπολίτευσης και των πολιτών μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες», σύμφωνα με τον Γιάννη Χανδάνο, πρόεδρο του συλλόγου, ο οποίος επισημαίνει: «Αν δεν αφυπνιστούμε, το 2010 θα μιλάμε για ακινητοποιημένη πόλη».

11 οδικοί άξονες

Η μελέτη των συγκοινωνιολόγων αφορά τους 11 σημαντικότερους οδικούς άξονες και στην ουσία δείχνει την εικόνα που θα επικρατήσει σε ολόκληρο το λεκανοπέδιο. Πρόκειται για τις λεωφόρους Κηφισού, Ποσειδώνος, Κηφισίας, Μεσογείων, Αλεξάνδρας, Συγγρού, Βουλιαγμένης, Αθηνών, Αμφιθέας, Πειραιώς και Βασ. Σοφίας. «Στις ώρες αιχμής η μέση ταχύτητα των οχημάτων το 2006 έχει μειωθεί από 3 έως και 12% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά», επισημαίνει η συγκοινωνιολόγος Αγγελική Κοψαχείλη, ειδική γραμματέας του ΣΕΣ.

Λ. Αλεξάνδρας

Αναφέρει ενδεικτικά την περίπτωση της λεωφόρου Αλεξάνδρας, όπου η μέση ταχύτητα των αυτοκινήτων είναι 11 χλμ. στον κλάδο προς την Πατησίων, ενώ προς τους Αμπελόκηπους μόλις φθάνει τα 9 χλμ. Την περασμένη χρονιά ο φόρτος αυξήθηκε κατά 2% και η ταχύτητα μειώθηκε κατά 5%. Πιο δύσκολη είναι η κατάσταση στη λεωφόρο Κηφισού, όπου τα οχήματα αυξήθηκαν κατά 4-5% και η κίνησή της δυσκόλεψε κατά 10-12%, ανάλογα με την κατεύθυνση.

Μποτιλιάρισμα όμως αντιμετωπίζει και η Αττική Οδός, ο μόνος δρόμος στο λεκανοπέδιο που λειτουργεί με διόδια. Από τα στοιχεία των συγκοινωνιολόγων η εικόνα εμφανίζεται ανησυχητική. Η μέση κυκλοφορία για το 2006 ξεπέρασε τα 270.000 οχήματα την ημέρα, έναντι 231.471 το 2004 οπότε δόθηκαν στην κυκλοφορία όλα τα κομμάτια του αυτοκινητόδρομου. Εχει ενδιαφέρον ότι η κυκλοφορία την επόμενη χρονιά (2005) παρουσίασε αύξηση κατά 7,61%, ενώ τον περασμένο χρόνο (2006) έκλεισε με νέα εκτίναξη κατά 8,42%. Οπως μας εξήγησε η κ. Κοψαχείλη, το πιο προβληματικό κομμάτι είναι μεταξύ των κόμβων της εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας στη Μεταμόρφωση και της Δουκ. Πλακεντίας στο Χαλάνδρι, όπου την περασμένη χρονιά κινήθηκαν κατά μέσο όρο 72.000 οχήματα την ημέρα και καταγράφτηκε αύξηση της κυκλοφορίας κατά 9% σε σχέση με το 2004. «Σε αυτό το τμήμα -επισημαίνει- οι πρωινές ώρες αιχμής είναι μεταξύ 8 και 11, με τάσεις επιμήκυνσης, που σημαίνει ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα πλησιάσει την απογευματινή αιχμή, που είναι από τις 3 έως 7 μ.μ., η οποία επίσης αποκτά όλο και μεγαλύτερη διάρκεια». Πάντως η μεγαλύτερη τάση ανόδου της κυκλοφορίας παρατηρείται στον κλάδο σύνδεσης της περιφερειακής Υμηττού με την Αττική Οδό, με ποσοστό 30%.

Στόχος των συγκοινωνιολόγων είναι να ετοιμάσουν ώς τον Μάιο ένα πακέτο με δραστικές λύσεις για το κυκλοφοριακό και να ζητήσουν από τους αρμόδιους να τις μελετήσουν και να τις εφαρμόσουν. «Δύο χρόνια ακούμε μόνον πυροτεχνήματα», παρατηρεί ο πρόεδρος του ΣΕΣ και διευκρινίζει ότι οι προτάσεις θα επικεντρώνονται στην καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας του ΙΧ, αφού θεωρούν δεδομένο ότι έχουν δρομολογηθεί τα αναγκαία έργα υποδομής και ότι η λύση στο κυκλοφοριακό περνάει κυρίως από τη συνεχή ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Περιορισμός των ΙΧ

Οι λύσεις, επομένως, αναζητούνται στον περιορισμό της χρήσης των ΙΧ. «Εχουν ακουστεί προτάσεις για τιμολόγηση, που περιλαμβάνουν μέτρα όπως η ελεγχόμενη στάθμευση και τα διόδια. Υπάρχουν όμως και άλλες εναλλακτικές λύσεις, όπως η απαγόρευση της στάθμευσης σε επιλεγμένους δρόμους και η πεζοδρόμηση εκτεταμένων περιοχών», μας εξηγεί αλλά παρατηρεί ότι τα μέτρα εφανίζονται με αποσπασματικό τρόπο. Χρειάζεται, όπως επισημαίνει, να καθοριστούν οι περιοχές εφαρμογής και να μελετηθούν οι επιπτώσεις τους στη γύρω ζώνη, να εξεταστεί η διάρκειά τους (π.χ. εργάσιμες ημέρες και ώρες), το είδος της κυκλοφορίας που αφορά π.χ. ΙΧ, φορτηγά, δίκυκλα κ.λπ., να γίνει η σωστή τιμολόγηση. «Πρέπει επίσης να μελετηθεί το νομικό πλαίσιο, γιατί είναι ορατός ο κίνδυνος να καταρρεύσουν όλα σε περίπτωση προσφυγής», τονίζει ο κ. Χανδάνος.

50.000 άδειες

Ο πρόεδρος του ΣΕΣ μας μίλησε για τον γνωστό μας δακτύλιο, επισημαίνοντας ότι θεσμοθετήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του '80 ως μέτρο προσωρινό και αντίδοτο στο νέφος. «Σήμερα έχει ξεπεραστεί λόγω της αύξησης των ΙΧ. Εχουμε πρόβλημα ακόμη και αν κυκλοφορήσουν μόνον τα ζυγά ή μόνον τα μονά», τονίζει και προσθέτει: «Επιπλέον έχει αναφερθεί ότι οι άδειες εξαίρεσης που έχουν δοθεί από την Τροχαία ξεπερνούν τις 50.000. Αν ισχύει, τότε αυτό και μόνο το στοιχείο κάνει αδύνατη την αστυνόμευση του περιοριστικού μέτρου και το αχρηστεύει».

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 22/01/2007

Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι