Ποδήλατο: Tο στοίχημα του 21ου αιώνα

Εκδότης: 
Ελευθεροτυπία
Αρθρογράφος: 
ΦΙΛΗ ΚΑΥΤΑΤΖΗ
Ημερομηνία: 
Τετάρτη, 20 Σεπτέμβριος, 2006

(Ελευθεροτυπία - 20/09/2006)

Του ΦΙΛΗ ΚΑΥΤΑΤΖΗ

«Το πρόβλημα για τις δημοτικές Αρχές και τις κυβερνήσεις δεν είναι ότι οι συνθήκες είναι κακές. Είναι ο χώρος που χρειάζεται το ποδήλατο. Αυτό είναι το δίλημμα για τον πολιτικό, το ρίσκο. Δεν έχει δηλαδή να πείσει για το ποδήλατο, αλλά για την ανάγκη μιας άλλης πιο ανθρώπινης πόλης».

Για ποιο ποδήλατο πρόκειται όμως και ποιοι είναι οι όροι της επιστροφής του, ρωτά ο Θάνος Βλαστός, αναπληρωτής καθηγητής Συγκοινωνιολογίας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, γνώστης του θέματος, για να απαντήσει μέσω της «Ε»: «Το ποδήλατο τον προηγούμενο αιώνα δεν ήταν λύση απέναντι σε κυκλοφοριακά αδιέξοδα, ήταν μια προφανής φυσική επιλογή. Σήμερα, στην εποχή της ταχύτητας, των ανέσεων και της ιδιωτικότητας, όπου σχεδόν ο καθένας διαθέτει αυτοκίνητο και μπορεί να μεταφέρει πολυτελώς τα περιττά κιλά του σε άνετες πολυθρόνες, στο εσωτερικό ενός κλειστού και αποστειρωμένου ατομικού περιβάλλοντος, το ποδήλατο αντιπροσωπεύει μια επιθετική στάση».

Η πρόταση της μελέτης του Θάνου Βλαστού «Το ποδήλατο σε 17 ελληνικές πόλεις - οδηγός εκπόνησης μελετών» (σ.σ.: συνέβαλαν στη συγγραφή της οι Δημήτρης Μηλάκης και Κώστας Αθανασόπουλος) δεν είναι καινούργια, αλλά είναι εγκεκριμένη και επίκαιρη. Αφορά την Αθήνα (περιλαμβάνει και Καλλιθέα και Δυτική Αθήνα), την Αμαλιάδα, το Βόλο, το Ηράκλειο Κρήτης, τη Θεσσαλονίκη, την Καρδίτσα, την Κέρκυρα, την Κω, τη Λαμία, τη Λάρισα, το Μεσολλόγι, την Πάτρα, τη Ρόδο, την Τρίπολη, το Παλαιό και το Νέο Ψυχικό. Σε χώρες όπως η Δανία και η Ολλανδία, η πρόταση, να μπει το ποδήλατο στη ζωή μας, αφού η ζωή μας έχει γίνει... ποδήλατο, έχει γίνει επίσημη πολιτική.

«Η "Οικολογική Αθήνα" επιχειρεί να αναδείξει την περιπέτεια της (έτοιμης από χρόνια) μελέτης Βλαστού, γιατί πιστεύει ότι και στην Αθήνα το ποδήλατο αποτελεί ρεαλιστική δυνατότητα.

»Θεωρούμε στοιχειώδη υποχρέωση των διεκδικητών της δημαρχίας να πάρουν θέση, τουλάχιστον για την άμεση υλοποίηση της ήδη εγκεκριμένης μελέτης. Οι ποδηλατο-πορείες του τελευταίου 12μήνου έδειξαν ότι τα αιτήματα των ποδηλατών έχουν κερδίσει τη συμπάθεια της κοινής γνώμης. Το ποδήλατο στην Αθήνα δεν μπορεί να περιμένει άλλο», τόνισε ο υποψήφιος δήμαρχος Αλέξης Τσίπρας.

Εκτός από τη Δανία και την Ολλανδία, άλλες ευρωπαϊκές χώρες με υψηλά ποσοστά χρήσης ποδηλάτου είναι οι: Σουηδία, Γερμανία, Βέλγιο, Φινλανδία, Ιρλανδία, Αυστρία.

Η ένταξη του ποδηλάτου δεν είναι μόνο ζήτημα συγκοινωνιακού σχεδιασμού, που θα λυνόταν στα σχεδιαστήρια των μηχανικών, εξηγεί ο καθηγητής Βλαστός.

«Είναι ένα στοίχημα για διαφορετικές συμπεριφορές μετακίνησης σε μια διαφορετική πόλη. Πρόκειται για ένα στοίχημα παιδείας και υπευθυνότητας, που θα πρέπει να κερδίσει η αστική κοινωνία του 21ου αιώνα».

Δεν είναι όμως η παρουσία των αυτοκινήτων το μόνο που άλλαξε τα τελευταία πενήντα χρόνια στις πόλεις. Αλλαξε η αρχιτεκτονική και πολεοδομική τους κλίμακα, η αισθητική τους, η μορφή των δραστηριοτήτων τους, το φυσικό τους τοπίο.

Και φυσικά οι σχέσεις ανάμεσα στους κατοίκους τους». Αφετηρία όμως για τη σύνταξη ενός μακρόπνοου σχεδίου για την Αθήνα είναι να εντοπιστούν τα βασικά της πλεονεκτήματα πάνω στα οποία θα χτιστεί η αυριανή ταυτότητά της, υποστηρίζει ο καθηγητής του ΕΜΠ: «Στο πεδίο του σκληρού ανταγωνισμού, ανάμεσα στις πόλεις της Ευρώπης για προσέλκυση κεφαλαίων και επισκεπτών, η ελληνική πρωτεύουσα είναι υποχρεωμένη να αναδείξει μια ταυτότητα που να ξεχωρίζει. (Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ήταν ένας σημαντικός σταθμός, μία καταπλητική ευκαιρία για έργα που θα άλλαζαν την εικόνα της).

Παρ' όλα αυτά υπάρχει ελπίδα και δεν πρέπει να υποτιμάται η καρδιά και η μνήμη της πόλης, που είναι το ιστορικό της κέντρο.

Ο σχεδιασμός ποδηλατοδρόμων είναι μια πρόταση ζωής, επισημαίνει ο κ. Βλαστός, που επιτρέπει: «Να συνυπάρχουν στο αστικό τοπίο οι ταχείες και πυκνές ροές ανθρώπων και εμπορευμάτων με το περπάτημα, τη βόλτα, το ποδήλατο, τον καθαρό αέρα και την ησυχία».

Γιατί κάποιοι ακόμα πιστεύουν σε μια διαφορετική Αθήνα.

Taxonomy upgrade extras: 
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι