Η Αργυρούπολη και το ποδήλατο

Γράφει ο/η Στράτος Ιωακείμ

12.11.09

Ένα βήμα πριν τη δημοπράτηση του έργου «Πράσινη Ζωή στην πόλη», βρίσκεται ο Δήμος Αργυρούπολης. Στις 17 Σεπτεμβρίου η Δημαρχιακή Επιτροπή επικύρωσε όλα τα διαδικαστικά θέματα και προχωράει στην τελική φάση. Πρόκειται για έργο πνοής για την πόλη που είχαμε παρουσιάσει αναλυτικά τον Ιανουάριου του 2009 (αρ. φύλλου 205). Στα σχέδια του Δήμου είναι και η κατασκευή ποδηλατοδρόμου, κάτι που η κοινωνία τα τελευταία χρόνια έχει αναδείξει. Ο Δημοτικός Σύμβουλος και πρόεδρος των ΚΑΠΗ Αργυρούπολης, Γιάννης Κοπίτας, μετά την εξέλιξη αυτή επισήμανε: «Ο Δήμος Αργυρούπολης με αίσθημα ευθύνης ανταποκρινόμενος στις απαιτήσεις της εποχής μας, και με πίστη στο δόγμα για «πράσινη ανάπτυξη» που σέβεται τον άνθρωπο και προστατεύει το περιβάλλον, προχωρά στην κατασκευή ενός μεγαλόπνοου και πρωτοποριακού έργου για την πόλη μας. Στην δημιουργία του πρώτου ποδηλατόδρομου στην Αργυρούπολη σε συνδυασμό με την ουσιαστική ανάπλαση - αναβάθμιση της Λ. Μαρίνου Γερουλάνου και της Λ. Αλεξιουπόλεως.

Ο ποδηλατόδρομος θα συνδέει μνήμες και εικόνες από το παρελθόν, με τις σύγχρονες ανάγκες της πόλης και των δημοτών μας. Το έργο αυτό είναι ενταγμένο στην προσπάθεια που κάνει η δημοτική αρχή για μια καλύτερη ποιότητα ζωής για τους δημότες της, για την δημιουργία υποδομών που αντέχουν στο χρόνο και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ένα διαφορετικό από το σημερινό μοντέλο μετακίνησης των κατοίκων μας.

Στον ευρωπαϊκό χώρο οι μετακινήσεις με τα μέσα μαζικής μεταφοράς και ιδιαίτερα με το ποδήλατο είναι προτεραιότητα, στην χώρα μας δυστυχώς ακόμα κινούμαστε στη λογική της ενίσχυσης του αυτοκινήτου και όχι των μέσων μαζικής μεταφοράς αλλά και των εναλλακτικών μέσων μετακίνησης όπως είναι το ποδήλατο. Παρά την δημιουργία υποδομών τα τελευταία χρόνια με το Μετρό, το τραμ, τον προαστιακό, βλέπουμε οι αυτοκινητόδρομοι να είναι στην πρώτη επιλογή της κυβέρνησης.

Είναι αλήθεια ότι το σημερινό κυκλοφοριακό μοντέλο στις μεγάλες πόλεις είναι παρωχημένο, κυκλοφοριακό χάος, καυσαέρια, έλλειψη χώρων στάθμευσης, μείωση του δημοσίου χώρου προς όφελος του αυτοκινήτου. Τα ίδια προβλήματα αντιμετωπίζει σήμερα και η πόλη μας.

Απέναντι σε αυτά τα κρίσιμα για τους πολίτες και το περιβάλλον ζητήματα, η δημοτική αρχή ανταποκρίνεται αποτελεσματικά στις προεκλογικές της εξαγγελίες με έργα ουσίας και όχι βιτρίνας.

Σήμερα με την δημιουργία του ποδηλατόδρομου γνωρίζουμε ότι δεν θα λύσουμε το πρόβλημα της κυκλοφοριακής οργάνωσης της πόλης μας, βάζουμε όμως τις βάσεις για ένα διαφορετικό από το σημερινό μοντέλο λειτουργίας. Σε λίγους μήνες στην πόλη μας θα έχουμε 2 σταθμούς Μετρό, αργότερα το Τραμ θα συνδεθεί με τον σταθμό του Μετρό στην πλατεία Λευκωσίας. Το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων στην πόλη μας θα αποτελέσει ένα κρίκο που θα ενισχύσει τις μετακινήσεις με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Η εσωτερική δημοτική συγκοινωνία με «καθαρά» mini-bus και η δημιουργία υποδομών για το ποδήλατο θα μειώσει την χρήση του αυτοκινήτου στην πόλη.

Η χρηματοδότηση του έργου είναι από το πρόγραμμα «ΑΤΤΙΚΗ 2007 - 2013 - Πράσινη ζωή στην πόλη» της Περιφέρειας Αττικής. Η σχετική μελέτη εκπονήθηκε από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου μας. Ο ποδηλατόδρομος θα ξεκινά από την αρχή της Μαρ. Γερουλάνου θα διασχίσει την 25 Μαρτίου, τμήμα της Χρ, Σμύρνης, την οδό Θουκυδίδου και θα τερματίσει στον σταθμό του Μετρό στην πλατεία Πόντου. Στην συνέχεια θα ακολουθήσει την οδό Πόντου και θα ακολουθήσει την Γερουλάνου έως και το τέρμα της λεωφόρου.

Παράλληλα με τον ποδηλατόδρομο θα ανακατασκευαστούν τα πεζοδρόμια των δρόμων που διέρχεται ο ποδηλατόδρομος, θα δημιουργηθεί μια νέα πλατεία στην συμβολή της Γερουλάνου με την Λ. Αλίμου, θα διαμορφωθούν οι πλατείες Βάρναλη, Ηρώων Πολυτεχνείου, του αύλειου χώρου της εκκλησίας της Αγ. Τριάδας και τέλος διαμόρφωση της πλατείας Πόντου. Στο έργο αυτό έχει προβλεφτεί αύξηση του πρασίνου, η δημιουργία παρτεριών, καθιστικών καθώς και ράμπες για τα άτομα με αναπηρία.

Ξεχωριστή καινοτομία στο έργο αυτό αποτελεί η προμήθεια από τον Δήμο και η διάθεση στους δημότες ποδηλάτων από τους σταθμούς ποδηλάτου που θα δημιουργηθούν τόσο στην αρχή όσο και στο τέλος της Γερουλάνου. Τα ποδήλατα μετά την χρήση θα παραδίδονται και πάλι στους σταθμούς ποδηλάτου που θα λειτουργούν με την ευθύνη του Δήμου. Στους σταθμούς του μετρό θα κατασκευαστούν επίσης «δέστρες» για την πιο ασφαλή φύλαξη των ποδηλάτων.

Σε συνεργασία με τους φίλους του ποδήλατου, τον ποδηλατικό σύλλογο της περιοχής μας, αλλά και με πολίτες που στηρίζουν τα οικολογικά μέσα μετακίνησης θα διεκδικήσουμε από την πολιτεία πρόσθετους πόρους για επέκταση των ποδηλατόδρομων στην πόλη μας, αλλά και την ένταξη του στον σχεδιασμό του υπουργείου μεταφορών για μελλοντική κατασκευή ποδηλατόδρομου από το Φαληρικό δέλτα μέχρι την Βάρκιζα.

Με το έργο αυτό η Δημοτική Αρχή προσπαθεί να προωθήσει μια νέα αντίληψη για τις μετακινήσεις μέσα στην Πόλη, μια αντίληψη που θα αλλάξει σιγά σιγά τα σημερινά πρότυπα μετακίνησης των πολιτών. Το ποδήλατο πρώτα από όλα είναι οικολογικό μέσο μετακίνησης, είναι επίσης μέσο ψυχαγωγίας και πάνω από όλα υγείας.

Είμαστε σίγουροι ότι την πρωτοβουλία για την ενίσχυση του ποδήλατου θα την αγκαλιάσουν οι δημότες μας. Το μήνυμα το έδωσαν οι 1250 ποδηλάτες που συμμετείχαν στην πρώτη ποδηλατοδρομία που έγινε στην πόλη μας από τον Αθλητικό Οργανισμό».

Π.Α.Σ. Αργυρούπολης

Επικοινωνήσαμε με το νεοσύστατο, Ποδηλατικό Αθλητικό Σύλλογο Αργυρούπολης, και τους Μιχάλη Τζώρτζη και Φραγκίσκο Βέλλη που αποτελούν ιδρυτικά του μέλη.

Σκοπός της δημιουργίας του ποδηλατικού συλλόγου είναι:

1. Η ευαισθητοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων συμπολιτών μας για το ποδήλατο, ένα μέσο που αφενός προσφέρει προσωπική αναψυχή και άσκηση, με σημαντικά οφέλη για την υγεία και αφετέρου μπορεί να ελαφρύνει σημαντικά την περιβαλλοντική επιβάρυνση στην πόλη μας, αφού η χρήση του μειώνει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων.

2. Η προώθηση προς την Δημοτική Αρχή και άλλους αρμόδιους φορείς αιτημάτων όπως: α) Να υλοποιηθεί το προσχεδιασμένο δίκτυο ποδηλατόδρομων μέσα στην πόλη, προς τα σχολεία, τους υπό κατασκευή σταθμούς του μέτρο, τις κοινωφελείς υπηρεσίες του δήμου, προς τους χώρους αναψυχής κ.λ.π.

β) Να δημιουργηθούν ποδηλατικά μονοπάτια στον Υμηττό.

γ) Να δοθούν συμβολικά ποδήλατα σε όλα τα μέλη του συλλόγου.

Οι δύο συνδημότες μας, σχολίασαν τις εξαγγελίες της δημοτικής αρχής, για δημιουργία ποδηλατοδρόμου.

Ο Φραγκίσκος Βέλλης τόνισε: «Ο κόσμος με τα δεδομένα που υπάρχουν σήμερα φοβάται να κυκλοφορήσει στο δρόμο με το ποδήλατο. Η κατασκευή στην πόλη μας ενός ποδηλατοδρόμου διευκολύνει την κίνηση αυτή και είναι σε σωστή κατεύθυνση. Έχει σημασία, να έχουμε ποδηλατοδρόμους στις μεγάλες οδικές αρτηρίες της πόλης που να ξεχωρίζουν απ' τον υπόλοιπο δρόμο με κάποιο τρόπο και να δημιουργούν αίσθημα ασφάλειας στους ποδηλάτες. Επίσης πρέπει να διαφυλαχτεί πως οι ποδηλατοδρόμοι δεν θα εξελιχθούν σε ένα παρκινγκ τετράτροχων και δίτροχων».

Ο Μιχάλης Τζώρτζης συμπλήρωσε: «Πρέπει να αποφύγουμε επίσης το παράδειγμα της Δάφνης, που χάραξαν τον ποδηλατόδρομο ανηφορικό». Ο Μιχάλης συνέχισε λέγοντας: «Είμαστε τυχεροί που βρισκόμαστε σε ένα Δήμο, που ο Δήμαρχός του αντιλήφθηκε την ανάγκη που υπάρχει στην πόλη για τους ποδηλάτες. Είναι πρωτοποριακός ο σχεδιασμός και είμαστε ικανοποιημένοι από τις εξαγγελίες. Επίσης η σκέψη για διάθεση ποδηλάτων, από συγκεκριμένο σημείο του Δήμου, θα πρέπει να είναι δωρεάν τουλάχιστον σε πρώτη φάση και να εξυπηρετούν τον κόσμο που θα χρησιμοποιεί το μετρό δίνοντας κίνητρο να μην μετακινούνται με το αμάξι τους. Σε καμία περίπτωση βέβαια δεν πρέπει να υπάρξουν απώλειες. Να υπάρχει ένα σύστημα από το Δήμο που θα εποπτεύει τα ποδήλατα και σε θέματα συντήρησης».

Ο Φραγκίσκος με τη σειρά του έθεσε ένα προβληματισμό: «Πρέπει να δούμε από κοινού (ποδηλάτες και Δήμος) πώς θα γίνει το πρόγραμμα μίσθωσης των ποδηλάτων να γίνει χρηστικό. Ίσως να μη φτάνει ένα σημείο διάθεσης αλλά να χρειάζονται δύο-τρία κομβικά σημεία στην πόλη, που ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να προμηθεύεται και να παραδίδει το ποδήλατο. Επιπλέον, πρέπει να δούμε τι θα γίνει με τα ποδήλατα των ιδιωτών. Χρειάζονται χώροι στάθμευσης, σε όλη την πόλη για τους ποδηλάτες, που θα μπορούν να δένουν με ασφάλεια τα ποδήλατά τους».

Categories: 
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι
marlene
Εικόνα marlene
Απών/απούσα

Το διάζωμα "μάντρα" πάντως, που χωρίζει στην μέση την λεωφόρο Κύπρου δεν σκέφτεται να το χαμηλώσει λιγάκι..

Οι ίδιοι τύποι πριν από κάποια χρόνια έκαναν την Γερουλάνου ένα τεράστιο πάρκινγκ, έδωσαν όλα τα πεζοδρόμια της στις καφετέριες για να στρώσουν εκεί τα τραπεζοκαθίσματα ( και η Γερουλάνου είχε τεράαααστια πεζοδρόμια) και έκαναν την Κύπρου "ταχείας κυκλοφορίας" υψώνοντας στην μέση ένα διάζωμα από αυτά που έχουν στις λεωφόρους που ήταν μισό μέτρο ψηλό με αποτέλεσμα να μην μπορείς να περάσεις απέναντι.

Όταν πρωτοπήγαμε στην Αργυρούπολη, το 1980, ( και τότε δήμαρχος ο Ευσταθιάδης ήταν), η Κύπρου και η Γερουλάνου ήταν δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας χωρίς διάζωμα στην μέση. Αφού τις έκανα ταχείας κυκλοφορίας τώρα προσπαθούν να μαζέψουν τα αμάζευτα..

Η δε πλατεία Βάρναλη, ήταν ένα παρκάκι με πεύκα, που αφού ξήλωσαν σχεδόν τα μισά και την πλάκωσαν στο τσιμέντο με κάτι συντριβάνια και κάτι τύπου "ανοιχτό θέατρο" αηδίες τώρα θυμήθηκαν να την ξανα φυτέψουν.. ( στο ενδιάμεσο του είχαν φάει τα ώτα οι ιδιοκτήτες των καφέ να τους την δώσει να βάλουν και εκεί τραπεζάκια.. Δεν τα βρήκαν μάλλον στην τιμή και έτσι την γλύτωσε η πλατεία).

Ο Δήμαρχος της Αργυρούπολης, εκτός ότι έχει βραδεία αντίληψη, ( τώρα αντιλήφθηκε την ανάγκη για πράσινη ανάπτυξη ε;; ), φαίνεται ότι έχει και επιλεκτική μνήμη, ( γιατί σχεδόν ότι έχει γίνει στην περιοχή έχει γίνει επί των ημερών του.. Τριάντα χρόνια δήμαρχος είναι εκεί, εκτός από μία περίοδο 8-10 χρόνων που ήταν διευθυντής στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης, (αν θυμάμαι καλά).

Καλά.. αν τα φτιάξει όλα αυτά που λέει, εγώ θα πάω να μείνω πάλι στην μαμά μου! Μέχρι τότε.. μην τα πολύ πιστεύετε κιόλας.. !

Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια