Αττική - Αλέκος Αλαβάνος - Ελεύθερη Αττική

Αγαπητές/-οί φίλες/-οι,
Αν και το ερωτηματολόγιό σας δεν στάλθηκε κεντρικά στον συνδυασμό για την Περιφέρεια Αττικής «Ελεύθερη Αττική (υποψήφιος περιφερειάρχης: Αλέκος Αλαβάνος) – Μέτωπο Αλληλεγγύης και Ανατροπής», πήραμε την πρωτοβουλία στου Ζωγράφου να απαντήσουμε σε αυτό, απηχώντας, ωστόσο, τις απόψεις της Ελεύθερης Αττικής για ολόκληρη την Περιφέρεια Αττικής. Γι’ αυτό το λόγο και υπογράφουμε ως «Ελεύθερη Αττική (υποψήφιος περιφερειάρχης: Αλέκος Αλαβάνος) – Μέτωπο Αλληλεγγύης και Ανατροπής – Ζωγράφου».

Πριν περάσουμε στην απάντηση αυτών καθαυτών των ερωτήσεων θα θέλαμε συνοπτικά να εκθέσουμε δύο ζητήματα που άπτονται της μετακίνησης στην πόλη.
Το κριτήριο της πράξης
Τα προηγούμενα χρόνια αναπτύχθηκαν δεκάδες κινήματα πόλης για την υπεράσπιση των ελεύθερων χώρων, του δημόσιου χώρου εν γένει (δημόσια κτήρια, παραλίες, πλατείες, πεζόδρομοι, ελεύθεροι χώροι, δάση, δικαιώματα πεζών και ποδηλατών-ισσων ) ενάντια στην εμπορευματοποίησή και την παράδοσή τους στα ιδιωτικά συμφέροντα. Σε όλους αυτούς του αγώνες και τις κινητοποιήσεις ενεργών κατοίκων και πολιτών τίθεται ένα ζήτημα μείζονος σημασίας, αυτό της δημοκρατίας στην πράξη. Δηλαδή ποιος αποφασίζει – για ποιους-ες εν’ ονόματι ποιών και υπερασπιζόμενος τα συμφέροντα ποιών. Η διεκδίκηση ζωτικών υλικών, κοινωνικών, περιβαλλοντικών και πολιτιστικών όρων διαβίωσης στην πόλη συνδέθηκε άρρηκτα με την αμεσο-δημοκρατική οργάνωση κατοίκων και πολιτών σε συλλογικότητες με κινηματική, ενημερωτική και ένδικη παρέμβαση. Οι αγώνες αυτοί ήταν και είναι επίμονοι, σκληροί και άνισοι και κυρίως διενεργούνται κάθε μέρα, 365 μέρες το χρόνο, κάθε χρόνο. Σε αυτούς λοιπόν τους αγώνες ήμασταν και είμαστε παρόντες και παρούσες μέσα από δεκάδες επιτροπές και συλλογικότητες. Συγκεκριμένα στου Ζωγράφου στους αγώνες για το κτήμα Ζωγράφου, για τις πλατείες, για το μητροπολιτικό πάρκο στο Γουδί, για τα 17 στρέμματα, για τον Αυτοδιαχειριζόμενο Κοινωνικό Χώρο Γαρδένια, για τον Υμηττό. Αυτό κατά την άποψή μας είναι ένα μείζον κριτήριο για την ουσιαστικότητα των δεσμεύσεων κάθε συνδυασμού που ζητά την ψήφο των πολιτών.

Η διεκδίκηση μιας αξιοβίωτης πόλης – μετακίνηση –

Η σύγκρουση δημοσίου και ιδιωτικού με επίκεντρο την ιδιοκτησία αλλά και τις χρήσεις γης εκφράζεται με ιδιαίτερα οξύ τρόπο στον αστικό χώρο. Ο αγώνας ενάντια στην απονέκρωση του αστικού χώρου από περιβαλλοντική, κοινωνική, πολιτική και πολιτιστική άποψη για τη διεκδίκηση των αυτονόητων όρων της ποιότητας ζωής στην πόλη περνά μέσα από συγκρούσεις με μεγάλα συμφέροντα.
Για εμάς οι ελεύθεροι χώροι, τα δημόσια ΜΜΜ (κυρίως ηλεκτροφόρα σταθερής τροχιάς), τα δικαιώματα των πεζών και των ποδηλατών/ισσών είναι άρρηκτα συνδεδεμένα. Η προώθηση της πεζής μετακίνησης, της μετακίνησης με ποδήλατο και ΜΜΜ περνά αναγκαστικά μέσα από τη σύγκρουση με τα ισχυρότατα συμφέροντα αυτοκινητοβιομηχανιών, πετρελαϊκών και κατασκευαστικών εταιριών και συνδέεται με την υπεράσπιση και επέκταση δημόσιων, φθηνών και οικολογικών ΜΜΜ, τον δραστικό περιορισμό της χρήσης I.X. με αφαίρεση οδικού χώρου, εκτεταμένες πεζοδρομήσεις και κατασκευή ποδηλατόδρομων αντί νέων οδικών αξόνων και πάρκιν για Ι.Χ. Για εμάς δεν υπάρχει πολιτική προώθησης εναλλακτικής μετακίνησης στην πόλη με ποδήλατο, περπάτημα, δημόσια ΜΜΜ που δεν πλήττει ταυτόχρονα πολλαπλώς τον “ πολιτισμό” του Ι.Χ. και τα συμφέροντα που εξυπηρετούνται από αυτόν.

Ερωτήσεις -Απαντήσεις

1.Ποια είναι η άποψη του συνδυασμού σας για τις ήπιες μορφές μετακίνησης (περπάτημα, ποδήλατο, ΜΜΜ);

Οι ήπιες μορφές μετακίνησης συνδέονται με την επανοικειοποίηση του χώρου από τους κατοίκους και τη διεκδίκηση του δικαιώματος στην πόλη με πολλαπλές κοινωνικές και πολιτισμικές διαστάσεις, ενάντια τόσο στην μετατροπή του χώρου σε εμπόρευμα, όσο και στην παράδοση του δημόσιου χώρου στην ιδιωτική κερδοσκοπία. Ιδιαίτερα σήμερα, σε συνθήκες οικολογικής κρίσης, ο δραστικός περιορισμός των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και άλλων ρύπων από τη χρήση Ι.Χ., την κατασκευή νέων οδικών αξόνων και τις συναφείς δραστηριότητες, σε συνδυασμό με την προστασία του κρίσιμου πλέον αστικού και περιαστικού πρασίνου κάνει περισσότερο από ποτέ επιτακτική την άμεση στροφή σε ήπιες μορφές μετακίνησης.
Η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου, δημόσιου και φθηνού δικτύου ΜΜΜ, με έμφαση στο Μετρό και στο Τραμ, εντός του αστικού ιστού και με ταυτόχρονη ανάπτυξη του προαστιακού και του ΟΣΕ, υπό πλήρη δημόσιο έλεγχο, αποτελεί βάση και προϋπόθεση για την προώθηση του ποδηλάτου και της πεζής μετακίνησης. Η φθηνή, οικολογική και ασφαλής μετακίνηση των εργαζομένων, των νέων, των μεταναστών, των ανέργων και της ευρείας κοινωνικής πλειοψηφίας των λαϊκών στρωμάτων αποτελεί μια δέσμη πάγιων διεκδικήσεων απέναντι στην ζούγκλα των ιδιωτικών μετακινήσεων, της απομόνωσης, του στρες, της ηχορύπανσης, της εισοδηματικής αφαίμαξης και των περιβαλλοντοκτόνων κερδών. Σήμερα στην εποχή της διεθνούς οικονομικής κρίσης, του μνημονίου και της Τρόικας, η εγκατάλειψη του Ι.Χ. λόγω οικονομικής αδυναμίας ευρύτατων κοινωνικών στρωμάτων που συνθλίβονται δεν πρέπει να θεωρείται ως “θεία δίκη” για τις επιλογές τους, γιατί είναι τα ίδια συμφέροντα και πολιτικές που επέβαλαν τον “πολιτισμό” του Ι.Χ., με αυτά που σήμερα επιβάλουν το μνημόνιο, την ανεργία και τη μαζική φτώχεια. Ο αγώνας ενάντια στις πολιτικές του μνημονίου, της Τρόικας, της κυβέρνησης και των συμφερόντων που οργανώνονται γύρω από τη μετακίνηση με Ι.Χ., με ό,τι αυτή συνεπάγεται, είναι κοινός και έχει στο κέντρο του την επιβολή την κοινωνικών αναγκών πάνω στα ποικίλα ιδιωτικά συμφέροντα.

2.Θεωρείτε ότι οι δρόμοι του δήμου παρέχουν την απαιτούμενη ασφάλεια προς τους ποδηλάτες, ο αριθμός των οποίων αυξάνεται διαρκώς;

Οι δρόμοι ολόκληρης της Περιφέρειας Αττικής αλλά και πιο συγκεκριμένα του Δήμου Ζωγράφου δεν είναι σε καμιά περίπτωση ασφαλείς ούτε για τους ποδηλάτες, αλλά ούτε και για τους πεζούς. Ιδιαίτερα για τα Α.Μ.Ε.Α, για τους/τις ηλικιωμένους/ες και για τις έγκυες η μετακίνηση στους δρόμους της πόλης είναι σε πολλές περιπτώσεις προσβλητική και εξευτελιστική. Πεζοδρόμια, ράμπες και διαβάσεις, όπου υπάρχουν, και δεν είναι κατειλημμένα από αυτοκίνητα ή μηχανάκια, είναι στις περισσότερες περιπτώσεις κακοσυντηρημένα, ή μισοκατεστραμμένα από τα διαρκή και ποικίλα “έργα” που ποτέ δεν τελειώνουν. Η μετακίνηση με ποδήλατο είναι επί της ουσίας μια “α-πρόβλεπτη” πράξη θάρρους, αφού εκτός της παντελούς έλλειψης ποδηλατοδρόμων ο Κ.Ο.Κ σχεδόν δεν προβλέπει την κυκλοφορία ποδηλάτων. Πέραν αυτών κάθε ποδηλάτης/ισσα πρέπει να αντιμετωπίσει τα παρκαρισμένα και διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα στη μία και πολλές φορές και στις δύο πλευρές του δρόμου, την απειλή της πόρτας που ανοίγει και φυσικά τα παντός είδους έργα, λακκούβες, μπαλώματα κ.λ.π. του αστικού οδικού δικτύου.

3.Ποιος είναι ο στόχος για το ποσοστό χρήσης του ποδηλάτου στο δήμο και πως θα τον επιτύχετε;
Θεωρούμε ότι τρείς παράγοντες είναι κρίσιμοι για την αύξηση του ποσοστού χρήσης ποδηλάτου: α) Στο εκτεταμένο δημόσιο δίκτυο ΜΜΜ να επιτρέπεται η μεταφορά ποδηλάτων (σε όλα τα μέσα) με ειδικές προβλέψεις για τρόλεϊ και λεωφορεία. Σχετικές προτάσεις έχουν κατατεθεί. β) Ολοκληρωμένο λειτουργικό δίκτυο ποδηλατοδρόμων σε υπερτοπικό και διαδημοτικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο γειτονιάς, με διέλευση από τα κέντρα των δήμων. Το κεντρικό στοιχείο είναι η χρηστικότητα και η ανταγωνιστικότητα της μετακίνησης με ποδήλατο ως προς την μετακίνηση με Ι.Χ. Οι ποδηλατόδρομοι αναψυχής που σχεδιάζονται και υλοποιούνται τελευταία είναι μια θετική εξέλιξη, αλλά δεν αφορούν στην κάλυψη των καθημερινών και όχι μόνο αναγκών μετακίνησης των κατοίκων του λεκανοπεδίου.
Ειδικότερα στου Ζωγράφου επιβάλλεται η δημιουργία των τριών σταθμών του Μετρό (πλ. Ελευθερίας, πλ. Γαρδένιας, πλ. Κύπρου) χωρίς γκαράζ, η υλοποίηση της γραμμής του τραμ περιμετρικά της πανεπιστημιούπολης και πολυτεχνειούπολης μέχρι το μετρό κατεχάκη, όπως επίσης και συνένωση των ελεύθερων χώρων της πόλης με πεζοδρομήσεις και ποδηλατόδρομους. Ειδικότερα, στην περιοχή του Ζωγράφου, παρ’ όλες τις δυσκολίες που προκύπτουν από τη γεωμορφολογία του εδάφους, ένας περιφερειακός δακτύλιος (ποδηλατόδρομος) που θα συνδέει την Καισαριανή μέσω της Παν/πολης με την Πολυτ/πολή και το Γουδί σε συνδυασμό με ορισμένους άξονες επί κεντρικών λεωφόρων που διασχίζουν το κέντρο της πόλης θα μπορούσε να αποτελέσει μια λειτουργική λύση σε μια περιοχή όπου κατοικούν πάρα πολλοί-ες φοιτητές-τριες. Σε κάθε περίπτωση οι ίδιες οι κινήσεις ποδηλαττών-ισσών σε συντονισμό με επιτροπές κατοίκων για την προστασία και τη διεκδίκηση ελεύθερων χώρων και συνολικά με τους κατοίκους των περιοχών μέσω ανοικτών δημοκρατικών διαδικασιών, από τα κάτω, πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο στην περιγραφή των αναγκών και των προτεινόμενων λύσεων. Η τεχνική επεξεργασία και οι κατάλληλες μελέτες μπορούν να εκπονηθούν με τη συνδρομή δημόσιων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων όπως έχει, κατά κόρον, γίνει σε πλήθος κινηματικών διεκδικήσεων και στο δίκτυο ποδηλατοδρόμων πιο συγκεκριμένα.

4.Προτίθεστε να αφαιρέσετε οδικό χώρο από το αυτοκίνητο για την κατασκευή δικτύου ποδηλατοδρόμων αλλά και άλλων υποδομών για το ποδήλατο;

Όπως έχει γίνει ήδη φανερό από τις προηγούμενες απαντήσεις μας η προτεραιότητα μιας αξιοβίωτης πόλης και ενός ριζικά διαφορετικού μοντέλου μετακίνησης εντός αυτής, με προτεραιότητα στα ΜΜΜ, τον πεζό και το ποδήλατο δεν μπορεί παρά να περιλαμβάνει τον περιορισμό του οδικού χώρου για το αυτοκίνητο.

5.Δεσμεύεστε ότι σε κάθε οδικό έργο θα πρέπει να προβλέπεται και λωρίδα ποδηλάτου;

Όχι μόνο δεσμευόμαστε στο παραπάνω αίτημα, αλλά με προτεραιότητα στην αποτροπή της διαρκούς επέκτασης του οδικού δικτύου και των μεγάλων οδικών έργων τα οποία καθίστανται κορεσμένα, πριν σχεδόν ολοκληρωθούν, δεσμευόμαστε ότι θα αγωνιστούμε από όποια θέση και σίγουρα μέσα και από κινηματικές διαδικασίες μαζί με ενεργούς πολίτες και κατοίκους σε κάθε γειτονιά για την προώθηση μιας συνολικά βιώσιμης κινητικότητας σε ολόκληρη την περιφέρεια.

6.Σε ποιες άλλες δράσεις θα προβείτε για την προώθηση του ποδηλάτου; (π.χ. προγράμματα στα σχολεία, διάθεση δημοτικών ποδηλάτων κλπ.)

Κατ’ αρχήν η ανατροπή στην πράξη του Καλλικράτη και των κατευθύνσεων που επιβάλλει τόσο στην εκπαίδευση, όσο και στη λειτουργία των περιφερειών και των δήμων για την ικανοποίηση κοινωνικών αναγκών που σχετίζονται με συλλογικές υποδομές και υπηρεσίες αποτελεί το πρώτο, απολύτως απαραίτητο βήμα. Η προώθηση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης για την κάλυψη των καθημερινών αναγκών των κατοίκων της περιφέρειας περιλαμβάνει όλη τη δέσμη διεκδικήσεων του ποδηλατικού κινήματος που εκτείνεται από τα δίκτυα ποδηλατοδρόμων, μέχρι τη διάθεση ποδηλάτων και σχετικού εξοπλισμού και τη διεκδίκηση της μείωσης φ.π.α από το εξοργιστικό 23% που βρίσκεται σήμερα. Δείγματα γραφής μιας άλλης, στην πράξη, αντίληψης στου Ζωγράφου δόθηκαν στον Αυτοδιαχειριζόμενο Κοινωνικό Χώρο Γαρδένια –στους μήνες που λειτούργησε - όπου εκτός από ενημερωτικό φυλλάδιο για την ασφαλή κυκλοφορία με ποδήλατο στην πόλη, πραγματοποιήθηκαν και άλλες δράσεις όπως μαθήματα ποδηλάτου σε μικρά αλλά και… μεγαλύτερα παιδιά.

Ελεύθερη Αττική (υποψήφιος περιφερειάρχης: Αλέκος Αλαβάνος) – Μέτωπο Αλληλεγγύης και Ανατροπής - Ζωγράφου

Categories: 
ΣυνημμένοΜέγεθος
Microsoft Office document icon EleutheriAtiiki2010.doc54 KB
Αξιολόγηση: 
0
Η αξιολόγηση σας: Κανένα
0
0 ψήφοι